Forum

Jagt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 20. november 2006 kl. 2.09

Med fare for at være på kanten af hvad " havenyt " skal kunne rumme,så skriver jeg alligevel.

Jeg er meget begejstret for at bo hvor vi bor:Stor have,fjernt fra " alfarvej",omgivet af skov,marker,plantage og mose.

Men...

Hver eneste weekend fra jagten sætter ind overrendes vi bogstaveligt af jægere og deres hunde og geværer.De skyder på kryds og tværs af terrænnet og haglene dratter vitterligt ned over os.Deres hunde og klappere farer rundt og ind over vores grund og vi er vitterligt omringet både lørdag og søndag.Ydermere er en del af hundene ude af kontrol og drøner rundt og jager harer og andet småvildt og de kære mennesker har overhovedet ikke styr på noget som helst.Haglene falder omkring os,vores vinduer bliver beskudt og vores katte er rystende nervevrag.

Jeg er klar over at det lokale gods har ret til at udleje deres jord til jagt som de vil og det generer mig som sådan ikke.(Selvom jeg har svært ved at se det morsomme i at skyde håndtamme fasaner og " vildænder ").Jeg ville blot gerne kunne færdes udenfor i de samme weekender,som de kære jægere,uden at frygte for liv og lemmer.

Ved nogen hvor der findes retningslinjer der kan forstås uden en højere juridisk embedseksamen?

Og inden nogle farer i flindt vil jeg skynde mig at nævne at det ikke er jægere over en kam jeg er irriteret og utryg ved.Der er nemlig klart forskel på de " ordentlige " (og de gider ikke færdes i flok og skyde tamme fasaner) og så de her fjollehoveder.

Venlig hilsen Sanne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. november 2006 kl. 9.29

Hej Sanne.

Jeg føler med dig. Da vi overtog gården,kunne vi ikke færdes i haven hver week end, når naboens jagtlejere skulle prøve at skyde de udsatte fugle,styre hundene,vise ''potens'' og drikke gammel dansk!

Det fik vi stoppet! Men vi er ikke oppe mod et gods, som jer. Vi talte med det lokale politi, som skal gribe ind, når jagtloven ikke overholdes. Vi talte med de jægere,der ikke var med i konsortiet(jagtselskabet), så flest mulige fik kendskab til denne form for ulovlige færdsel under jagt og så tog vi selv jagttegn, for at vide,hvad loven siger og som SKAL overholdes til punkt og prikke. Man kan ikke bøje jagtloven! Og de etiske (uskrevne) regler er ligeså vigtige at overholde for en rigtig jæger.

Prøv at lån nogle af vores medlemsblade ''Jæger'' på biblioteket eller køb et par stykker. Deri står hvem der er den lokale jagtkonsulent i jeres område. Han kan måske hjælpe(hvis han ikke også er med i jagten)
Der er desværre mange brådne kan inden for især ældre jægere. Flere godser er taget i ulovlig jagt og fået store bøder(35000,–) indtil flere gange, så hvis vi alm.jægere ikke får det stoppet, vil publikum forhåbentlig kunne lægge pres på Jægerforbundet.

I yderste konsekvens kunne I invitere pressen på besøg en jagtdag. Men I vil blive upopulære. Vi taler af erfaring, men som kvindelige jægere er vi nogle stykker, der påtaler alt ''råddent''. På parolen(afslutningen af jagten), i brugsen, blandt venner og især til selskaber, hvor der er jægere med. Det kan vække folk, at man ikke holder mund, og som pige har man ikke den ''pralestatus'', der skal plejes.

På www.fugleognatur.dk kan du stille samme spørgsmål, og mange vil hjælpe jer. Du skal bare oprette dig som bruger, så kan du spørge om hvad som helst.

Held og lykke. Vi er mange jægere, der bakker jer op.

Hilsen Anne Marie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. november 2006 kl. 14.24

Prøv at google,jagtloven, især §19 og §22 vil interresere dig,kort og godt,der må ikke skydes i nærheden af bebolige huse og haglene må ikke falde ned i jeres have.

Mvh Svend Høst

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 20. november 2006 kl. 21.44

Du kan rette henvendelse til jægerforbundet (det kan googles).

Jeg er selv jæger, og har desværre svært ved at tro at der er jæger i danmark der optrædder sådan, men der er (b)rådne kar allevegne. Desværre.

BR

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. november 2006 kl. 1.23

Tusind tak for den hurtige og positive respons fra jer alle.

Vi har et særdeles godt forhold til vores lokale gods
og i særdeleshed til skovfogden, som jeg påtalte problemerne for idag.Han er jo ikke udlejer af jagten i området men ville give min beklagelse over forholdene
videre.Han mente at problemet skyldes de gæster der kommer med til jagterne,idet han fremførte at de egentlige jægere var kendte og fornuftige folk.

Så nu afventer jeg spændt næste weekend.

Iøvrigt er det min opfattelse at de allerfleste med jagttegn er ordentlige mennesker som behandler både dyr og miljø med rettelig respekt,og det er da også hvad jeg læser her.Og kære Anne Marie : Hvor er det godt at der findes brave folk som dig og dine.Jeg tror på at det er det der virkelig batter noget :Når miljøet selv kritiserer miljøet-hvad enten det er jægere,landmænd eller haveejere.

Venlig hilsen Sanne

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. november 2006 kl. 8.05

Hej Sanne.

Det er desværre ikke over endnu. For 4 uger siden holdt naboen jagt,hvor de skød bagbenene af en ræv og køllen på et rådyr. Det viser, at de er for dårlige til at ramme og så skal de lade være med at skyde. En jæger skyder på en fasan, da den er over vores have, så først da opdager han, at vi står i skudlinie.

Vi bliver dernæst bedt om at holde os væk, næste gang de holder jagt!

Ræven fandt de ikke og rådyret ledte de efter, men fandt det heller ikke.

Alle regler er overtrådte. Det er noget svineri.

De er fine folk i lokalsamfundet og vore private venner, men jeg har givet dem en skideballe, så ingen var i tvivl om, hvad de havde gjort, og hvad jeg mener om den form for jagt.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Jagt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Jagt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider