Forum

Mulvarp eller mosegris

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 20. februar 2007 kl. 10.47

Hvordan ved man om man enten har en mosegris eller muldvarper i ens have?

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. februar 2007 kl. 11.43

Hej Thomas
En muldvarp laver store bunker jord, hvor man kan finde dens gang ved at fjerne jordbunken og typisk vil der i midten være et hul ned i jorden, eller noget jord, som er forholdsvis løs, som muldvarpen ikke har trykket helt op i skuddet. Som oftest laver mosegrisen ikke den type halvmåneformede skud, men mange gange kan man se dens gang uden at fjerne noget. Så er der bare lige den krølle på historien, at mosegrisen godt kan finde på at bruge muldvarpens gange også.

Muldvarpen er nok også den mest almindelige, når vi taler om Jylland og de største øer. Muldvarpen mangler helt på visse mindre øer.

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne Rosenkilde, 29. marts 2008 kl. 8.28

Vi er meget plaget af muldvarpe og tænker på at grave et hegn ned, hvor haven ligger ud til åben mark. Spørgsmålet er hvor dybt går en muldvarp ned i jorden?

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2008 kl. 17.06

Hej Johanne

Muldvarpens vigtigste føde er regnorm. Regnorm lever og opholder sig hovedsalig i de øverste 20–30 cm muldjord, men kan i tørke- og / kuldeperioder søge helt ned i ca 100 cm dybde under jordoverfladen.

Muldvarpen tilpasser sine fødesøgnings-gangsystem
til jordbunden. DVS at der i humusholdig jord som er godt beskyttet mod udtørring kan forventes et udbredt gangsystem i de øverste 15–20 cm af jorden (fordi det er der føden befinder sig).

Mulvarpehannens gangsystem, som er indrettet på at afsøge terrænnet for hunner, er også placeret i de øverste 20–30 cm af jorden.

Reden (og der kan være en dybere placeret ynglerede) er karakteristisk ved at befinde sig under et meget omfangsrigt og op til 50 cm højt såkaldt muldskud. Reden kan være placeret ned til ca 40 cm dybde under jordoverfladen.

I lange frostperioder (Men de er sjældne!) søger muldvarpen ned i frostfri dybde både for at kunne skaffe sig føde og for selv at være beskyttet mod kulden. Der kan da afdækkes gange og redesystemer helt ned til 70–80 cm dybde.

Gangsystmets placering er påvirket af grundvandsstanden – jo højere grundvandsstand jo mere øverligt er gangsystemet placeret.

Hvis du vil vide mere om muldvarpen kan finde det i
Caspar Andersen's bog "Regnormene og os" og heftet "Regnorme", Natur og Museum nr. 4, december 1997, som Naturhistorisk Museum v. Århus Universitet har udgivet.

Så du skal igang med et godt gravearbejde, hvis du vil hegne din køkkenhave mod muldvarpe :-)!

Vær opmærksom på, at muldvarpens gangsystem sammen med regnormenens aktivitet i stort omfang påvirker jordbundsstrukturen positivt – men det KAN jo blive "for festligt" med meget aktive muldvarpe...

Venlig hilsen
Lone

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. april 2008 kl. 21.14

Mosegrises gange er til helt øverst i jordlaget. Derfor ses gangene tit på jorden ved at mosegrisene kiler jorden op netop hvor den kiler sig frem. Nok ikke altid.

Jeg har tidligere oplyst om en kammerat/skolelære som opgav at holde sportspladsen fri for muldvarpe – indtil han satte en slange fra udstødningsrøret af BENZIN- bilen ned i gangene. Så kunne ungerne igen udfolde sig uforhindre – og naboerne var fri at returnere dem som deres plager. håp

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 1. juni 2008 kl. 1.22

Muldvarpe "gå væk" opskrift:
Køb et net med tre hvidløg. Skær dem i grove stykker. Bland hvidløg med to-tre liter vand i et glas med tætsluttende låg. Lad dem trække i godt en uge. Gerne længere.

Resten anbefales at foregå udenfor. (Ubehagelig lugt)
Fyld 10 liter vand i vandkanden og bland tre-fire dec "gå væk" i.

Fjern jorden over muldvarpeskuddet og hæld ca. 1–2 liter ned i hullet. Luk hullet med jorden.

Muldvarpene er derefter væk ret hurtigt. De kan ikke fordrage noget deres lugter i deres gange. Sild kan også bruges, de skal bare rådne i hullerne før de virker.

God muldvarpekamp.

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Kristiansen, 21. oktober 2008 kl. 22.19

Hjælp!

Nu har jeg prøvet flere forskellige systemer for at min græsplæne ikke igen skulle komme til at ligne en pløjemark, men forgæves.

Karbid: virker i et par dage, så er de der igen.

Hvidløg »gå væk« virker i ca 1 uge.

Hjortetakolie duer slet ikke.

3 stk Klapfælder fangede 2 sidste år, mens resten lystigt gravede videre.

Hvad gør jeg nu?

Hjælp mig.

Hilsen Magle

Redigeret af administrator 22. juli 2018 kl. 16.52.

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2008 kl. 9.47

Hej Jytte

Vi trækker lidt på Svends viden, for jeg vil også gerne vide, hvor at man skal placere fælderne. Nogle skriver i mellem gangene og andre lige under skuddet (når der er tale om muldvarper). jeg var selv meget over bevist om at det var under sluddet men fangede ikke noget.

Men hvad er rigtigt, og hvis man skal fange mosegrise, hvilket lokkemiddel er bedst?.

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 22. oktober 2008 kl. 11.28

Hej Jytte og Søren

Jamen jeg skal da gerne bidrage med mine erfaringer.

Skræmmemidler i form af alverdens dufte og lydapparaturer er lidet effektive og det man oftest opnår er at gangene lukkes og der graves nye parralelt altså blot en forøgelse af muldskud og gange. At bede et fadervor ville nok i den sammenhæng have en meget større effekt.

Muldvarp/mosegris.det kan for uøvede være svært at se forskel kun ud fra skuddene. Men som fingerpeg og indikator er der mange åbne huller hvis det er mosegrise,det er der ikke ved muldvarpe, de lukker altid hullerne efter sig. Men man kan sagtes have begge slags og mosegriserne kan sagtens også bruge muldvarpens gangsystem.

Ved muldvarpe regulering for "gør det selv folket "
er der kun en effektiv metode og det er muldvarpesakse, og det er både nemt og "billigt"
og særdeles effektivt når man har lært at gøre det rigtigt. Og det rigtige tidspunkt for igangsætning af en regulering af muldvarpe er nu fordi muldvarpenes migrationstid er overstået, d.v.s at ungerne som bliver forvist fra moderdyrets territorie stort set alle nu har migreret og etableret sig i deres eget territorie og derved undgår man ved regulering nu at gøre et område frit til ny migration/ indflytning.

Muldvarpe skal sættes i gangene imellem muldskuddene, knivene må ikke berøres med menneskehånd og er det nyindkøbte sakse kan man med fordel lade dem ligge i kompostbeholderen når de ikke bruges, så de dufter af jord og natur,og ikke af metal og andet kunstigt. Sæt rigeligt med sakse op
jo flere desto større effektivitet. Nu ved jeg godt at jeg ikke må gøre reklame og det lader jeg så være med...Men Selv bruger jeg den saks der hedder motrap,det er en dansk opfindelse og den er nem og effektiv.

Opsætning af saks beskrivelse:
www.modaninventions.dk/product.asp?product=4
Opsætning af saks video :
www.modaninventions.dk/product-promo.asp?id=8
Opsætning af andre sakse se beskrivelse :
www.dpil.dk/dpil2005/HTML/muldvarp.htm

Ved mosegrise kan man bruge samme sakse som ved muldvarp, men man kan også suplere med fælder for levende fangst og også klapfælder (rotteklapfælder)
lokkemiddel kan være æbler som mosegrisen elsker men også andre frugter kan bruges, mosegrisen er vegetar, muldvarpen spiser kød.

Man kan ikke udrydde hverken mosegrisen eller muldvarpen 100% så man aldrig får problemer igen, p.g.a dyrenes migration fra nabo-matrikler eller skovområder og der er det ikke lovligt selv at foretage regulering.

Ved mosegrise regulering skal der bruges en anselig mængde fælder og sakse for at gøre reguleringen effektiv da antallet af individder kan være temmelig stort fordi mosegrisen normalt yngler fra april til november og får i yngleperioden almindeligvis 4–5 kuld med ialt ca. 20 unger. Disse er forplantningsdygtige allerede i 2-måneders alderen.

Derfor kan antallet af mossegrise være anseelig Mosegrisens store formeringsevne kompenseres der dog i nogen grad for ved en ret kort levetid, idet den normalt højst lever en 15–20 måneder.

Biologisk bekæmpelse kan fremmes ved at lave gunstige levevilkår for rovfugle og rovdyr, opsætning af siddepæle og redekasser for ugler og musvåger o.s.v. Ræven, måren og ilderen tager en stor del, hvis de er tilstedeværende i området og kan finde gode livsvilkår.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 22. oktober 2008 kl. 11.52

Ps. Alle mærkværdigheder af husråd,skræmmemidler,kemikalie/gas bomber
kan selvfølgelig selv om de er ueffektive, når de er harmløse, være meget velmenende underholdende og inspirerende, og i den genre kan jeg bidrege med denne :

www.youtube.com/watch?v=E8bWl37EwDA&eurl=http://www.skadedyrene.dk/Muldvarp/video.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 22. oktober 2008 kl. 19.43

Hej

Jeg trække lidt på smilebåndet, når Svend åbenbar sin viden. (og udslag mod andre)
Kan Svend's store viden måske dokumentere, at alle mærkværdigheder af husråd, skræmmemidler, kemikalie/gas bomber er så ueffektive. I Svends viden er det kun hans egen metoder som virker. Og der er sikkert nogle, som er tossegode nok til, at betale han for det.

Så kære Svend, prøv nu at komme med en dokumentation, der viser at kun du har ret!

MD

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 23. oktober 2008 kl. 12.26

Jamen kære Duff
Hvor har du dog ret, jeg er absolut nemlig en rigtig svend til at fange både muldvarp og mosegris,og det er præcist det det handler om.

Ser du mere end 15 års erfaring i arbejdet med regulering af både mosegris og muldvarpe og kvaliteten af arbejdet og rådgivningen dermed og den meget lange referanceliste med tilbagemeldinger fra tilfredse kunder og mit fortsatte virke og kundetilgang, det er min dokumentation og anden dokumentation behøver jeg ikke, og det er kvaliteten deri, der er reklamen for mig og min virksomhed og intet andet. Tror du virkelig på at det er muligt at drive forretning uden at være effektiv og kvalitetsbevidst?

Se så fik du alligevel også lært lidt idag om markedsmekanismer.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 23. oktober 2008 kl. 12.49

P.s Duff

Hvis der er andet jeg kan hjælpe dig med, må du selvfølgelig endelig sige til eller spørge.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 23. oktober 2008 kl. 20.55

Hej Svend.

At du gider at bruge så meget krudt på Duff. Mod dumhed kæmper de kloge forgæves.

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 24. oktober 2008 kl. 8.58

Hej Peter

Det kan godt være at du har nogen ret deri, selv om jeg håber ufortrødent at det ikke forholder sig sådan.

Mine værdibegreber er vel som for danskere flest og
det tavse flertal flest, ærlighed,hæderlighed ansvar og engagement. Og jeg tror at hr. Duff har et stort behov for hjælp, og det prøver jeg blot i al beskedenhed at udrede.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 24. oktober 2008 kl. 19.39

Jamen Svend dette er et haveprogram, ikke et psykologi kursus for to personer.

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 27. oktober 2008 kl. 7.53

Kære Svend

Der fik nu nok lige hjælp oppe fra, alias vor redaktør. Nok engang er censur-kniven blevet svunget.

Tilbage står hvad du mener...smart

MD

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 27. oktober 2008 kl. 8.19

Kære Duff

Jeg kan kun få øje på at det er dig der får en utrolig masse hjælp af redaktøren. Men det er jo også dig der har behovet og ingen andre.

Så hvad med at udvise lidt taknemmelighed

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 27. oktober 2008 kl. 12.52

Æhe... Man kan ikke være enige med alle, men er dette ikke ved at fjerne sig fra det vi andre sidder og høster guldkorn af... Andres forsøg, viden og hjælp til os der ikke er så erfarne havedyrkere. Os som suger til os med viden fra erfarne havefolk. Det er da tilladt at afprøve hjemme hos sig selv. Måske virker det – måske ikke. Erfaring kommer ikke af ingenting.

Når det så er sagt, må jeg nok indrømme jeg er tæt på at afmelde havesiden. Syntes det er træls når tonen ikke længere går under interresse og hjælpsomhed, blandet med hyggelig læsning... Og muldvarpene... de er over hele haven hos mig nu :-) Har tænkt på om en af dem har fødselsdag og dermed har inviteret hele Danmarks bestand ud i min have.

Men... Vogt jer kære små dyr... tager en pause herfra og går på jagt. Håber så på en interressant/hjælpsom hjemmeside igen.

Fortsat god dag til jer alle.

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 27. oktober 2008 kl. 18.57

Til Michael Duff
Psykologen har intet med jeres redaktør at gøre, men er også en haveejer som er død træt af dine hakkerier på andre i dette forum, som skriver på en sober måde. Som du kan se overvejrer nogle læsere at afmelde havenyt, det er hvad du har fået ud af alt dit brokkeri. Find et andet sted at være på tværs.

På forhånd tak.

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. oktober 2008 kl. 20.40

Hej Svend.

Du har sikkert ret i at fælder og sakse er den eneste udvej.Jeg mener også at trætjære på pinde var et af de gamle husråd. Men kun kan have et begrænset effekt ligesom hvidløg.

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 28. oktober 2008 kl. 10.20

Når jeg konkluderer at sakse og fælder er det eneste effektive middel for "gør det selv folk " så er det ud fra den viden og erfaring der er idag, det er ikke ment som ekspert tyrani og som Britta så rigtigt siger så skal der også være plads til det eksperimenterende og de kreative havekræfter, det man blot skal tænke på og overveje er hvilke aktivstoffer det er man eksperimentere med og om de mon kan udgøre større risiko og skade end den gene som de skal afhjælpe. Biologisk bekæmpelse er jo netop i mange henseender et produkt at det eksperimenterende.

Jeg kender ikke trætjære i.f.m regulering af mosegrise og muldvarpe, kun som træbeskyttelsesmiddel. Hvis man vil eksperimentere med duft...skræmmemidler vil jeg anbefale forskellige æteriske olier og de behøver såmænd ikke at have skrækkelige dufte ligesom bentjære/hjortetaksolie. Cedertræsolie er f.eks blevet brugt i udlandet og der er folk der påstår at det virker, selv tvivler jeg på at duft og lyd skræmmemidler virker mod muldvarpe og mosegrise men vil også selv prøve at eksperimentere, jeg har jo gode betingelser derfor.

Et lille tip ved regulering af mosegrise, stil evt rotteklapfælder med æble lokkemiddel lige ved udgangshullet og stil en urtepotte med sten ovenpå omkring rottefælden og "mosehullet"
desto flere fælder jo større effekt.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 28. oktober 2008 kl. 18.12

Pladder, Svend, Der findes andre effektive metoder, end dem du sælger i dyre domme.

MD

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. oktober 2008 kl. 18.30

Svend Sørensen.

Jeg har hørt at et udtværet Kejserkrone løg nedlagt i gangen, stinker så meget at muldvaperne forsvinder. Har du nogen erfaring med dette.

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 28. oktober 2008 kl. 18.46

Hej Mogens

Jeg har erfaring for at muldvarpens lugtesans er særdeles veludviklet og at duftstoffer,æteriske olier af forskellig slags som kejerkrone.hvidløg,timian spegesild m.fl godt kan have en effekt for et begrænset areal og for en begrænset periode. Oftest sker dog det blot at muldvarpen lukker gangen med den ubehagelige duft og blot graver en ny parrellelt eller flytter.migrerer midlertidigt til de grimme dufte ophører. Og det er derfor at jeg siger at det ikke er effektivt nok og den holdning er den jeg er nødt til at have som professionel skadedyrs regulator.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. oktober 2008 kl. 12.21

Jeg tror at vi skal holde os til fælderne og så bare passe på fingrene. Det andet bliver for omstændigt.

Jeg havde for nogle år siden en ilder som kæledyr og denne ville gerne ned i disse gange, men var for tyk. Menen økologisk fangstmetode er også muligt.

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 4. november 2008 kl. 9.23

Ja ilderen vil nok kunne tage en del, fritten (tamilderen) bruges jo bl.a til kaninjagt.

Lydskræmmere er ikke effektive og handler nok mest om tro, et fadervor eller ti aver kunne nok have samme effekt. :

politiken.dk/tjek/bolig/haven/article496499.ece

politiken.dk/tjek/bolig/hjemmet/article389527.ece

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 5. april 2009 kl. 19.26

Hej Svend,

Vi har nu forsøgt at plante bøgehæk 3 gange som hver gang er blevet spist af mosegrisen. Denne gang har den ikke kun spist de nye planter, men også dem, hvis rodnet er 7 år. øv. Er du bekendt med hvilke plante mosegisen ikke spiser, som kunne benyttes som hæk. Hækken skal kun være ca. 90 cm.

Vi bor ud til marken og ned til en lille sø.

På forhånd tak
Anne

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 5. april 2009 kl. 22.01

Hej Anne

Det er desværre meget typisk hvad du beskriver, mosegrise foretrækker åbne landskaber især vådområder eng-områder i tilknytning til en sø,å,bæk o.s.v

Desværre findes der ikke noget umiddelbart vegetabilsk mirakelmiddel som som kan have en reppelerende effekt over for mosegrisen.

Mosegrise, er planteædere – og de er absolut ikke kræsne. Gulerødder og løg – blomster- såvel som spise- – kartofler og rødder af enhver slags står på menukortet.

Gamle seje rødder lader de normalt stå ligesåvel som meget gamle og stive ting, men gnaver dog gerne den yderste, yngre, mere saftige del af og lader resten stå – tilspidset som havde roden været en tur i en blyantspidser de foretrækker lidt blødere og saftigt vegetabilsk føde, æbler pærer som nedfaldsfrugter hører til deres foretrukne fødeelementer. Dertil kommer, at mosegrisen gerne samler forråd. Den Grønne Bog – en fagbog om planter, plantesygdomme og -skadedyr – fortæller, at der er fundet flere end 300 kartofler i et depot. Andre mosegrise har samlet flere hundrede blomsterløg – i et bredt sortiment

Mosegrisens naturlige fjender : Lækat, ilder, rørhøg, musvåge ugler katte og ræv er blandt de rovdyr, der har mosegrisen på menuen. Det bedste tidspunkt for regulering af mosegrise er nu her i April/Maj inden de når for alvor at få gang i deres opformering.

Effektiv regulering som enhver privat person må og kan udføre ud over det som mosegrisens naturlige fjender kan forrette, er som ved muldvarpe, opsætning af fælder og sakse
eller regulering kan foreståes af autoriserede firmaer der kan forestå behandling ved udlægning af fosforbrinteudviklende pellets, eller ved udlægning af forgiftet majs -æblestykker med bromaldione (jeg fraråder dog denne brug med bromaldione,og tager den aldrig selv ibrug, netop fordi mosegrisen samler forråd lige som en hamster og at det vil kunne forårsage rundspredning af pågældende gifte til andre dyrearter som ikke udgør nogen skade, men som på mange måder er nyttedyr)

Det sidste nye jeg har hørt er at Cedertræ skulle kunne have en afskrækkende virkning, men det er kun noget jeg har hørt og ikke noget jeg har afprøvet eller har erfaring med så jeg kan ikke sige at det er effektivt og dermed ej heller anbefale det som et virksomt middel, på nuværende.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 6. april 2009 kl. 20.53

Hej Søren

Tak for dit svar

Har du nogle erfaring om det kan have sin rigtighed at mosegrise ikke spiser Taxus Baccata, Carpinus, ribes Alpinum som er 3 forskellige typer hæk som vi har hørt mosegrisen ikke skulle kunne lide... Er dette korekt.?

Tak
Anne

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 7. april 2009 kl. 0.07

Hej Anne

Mosegrisen er som sagt ikke kræsen og om den spiser ovenstående vil sikkert afhænge meget af hvilke andre føderesourser der er at tilbyde i området. Bøg er rigtig en af mosegrisens foretrukne og er desværre også en af de hægge der er meget følsomme over for gnaveriet, så det er vigtig at vælge en hæg der er god til at regenerere der hvor der forekommer mosegrise.

Se evt under følgende sven(d)ske link :) mosegris=sork,hvor der er en bæg træliste som skulle være mere modstandsdygtige imod mosegriset:

www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/radjur-och-gnagare.pdf

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 9. april 2009 kl. 21.52

Hej med jer
jeg synes nu det mest humane er at fange dem med fælder så er man sikker på de er hurtigt døde, der er beviser og det er kun dem det går ud over, nu er det også mit job at fange dem, så jeg vil være så fri som andre lige at sætte hjemmeside på.

mvh Katja
www.fangmuldvarpen.dk

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jeppesen, 22. juli 2018 kl. 9.31

Jeg respekterer jeres holdning og lyst til at grave haven op for at sætte sakse i gangene, men kemi har nu engang de fordele at det helt tømmer gangene for beboere, ikke kun de sporadiske man kan snuppe med sakse.

Dette er min holdning, du må gerne være uenig, det manglede bare.

Jeg lever ikke af at være skadedyrsbekæmper, på nogen måde, men der findes haveejere herude i virkeligheden, som gerne benytter genveje når effektivitet er vigtigere end at ligge med måsen i vejret og grave sakse ned ;-D

Og husk nu at kemi er mange ting... Uanset hvor du ser hen, er der intet der ikke er kemi i en eller anden form omkring dig ;-D

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2018 kl. 10.57

Der findes ikke kemi som haveejere selv må bruge mod muldvarpe og stop med den der kliche "alt er kemi" - den er for dum! Gift mod muldvarpe er unødig kemi i en privat have.

Jeg har snart 30 års erfaring med muldvarpesakse og udøver man rettidig omhu og sætter saksene når det første skud opdages, er indsatsen minimal.

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. juli 2018 kl. 11.20

@Michael

Hvad i alverden laver du herinde i et økologisk forum, hvis du er for kemi i haven? Det er sgi dobbeltmoral så det basker!!! :(

Og godt brølet, Tom!!! ;)

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. juli 2018 kl. 12.30

TROLL! Ikke andet.

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 12.30

Kemi er læren om grundstofferne og deres forbindelser. Det giver ingen mening at tale om at "bruge kemi" eller det modsatte. Der er jo heller ingen der går rundt og siger at de ikke bruger fysik i haven.

37 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. juli 2018 kl. 12.46

@Claus

Der er 2 typer kemi - dem der findes i naturen og dem der laves med et specifikt formål.

Det er den sidste gruppe, og i særdeleshed den undergruppe der er lavet mhb. på at skade noget specifikt, som folk på et økologisk forum kalder kemi. Og det ved du udmærket også godt! ;)

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. juli 2018 kl. 12.47

@James

Er helt enig. ;)

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 13.44

Ja, jeg kan sagtens gætte meningen fordi jeg har hørt fejlen tit nok. Derfor kan man jo godt prøve at gøre sig lidt umage og tilstræbe et korrekt og præcist dansk. Så er andre måske også lidt mere tilbøjelige til at tage en alvorligt.

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2018 kl. 13.45

Min far var Pladsmand på et idrætsanlæg. Han forstod kunsten at fange muldvarpe. Jeg har flere gange gjort ham kunsten efter.
Muldvarpe skyder lige efter solopgang og lige
før solnedgang. Som regel skyder de 3 gange, hvorved de 3. Gang skal højest op for at komme af med det opgravede. Så er det at man har iagtaget vindretningen, så muldvarpen ikke får fært af menneske, står klar med spaden og stikker dybt ned i bunken under muldvarpen. Så kommer det sværeste: at slå den ihjel, medmindre man vil køre den langt bort.
Der kan gå sport i det.
Ingeborg

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2018 kl. 15.52

Claus hjælper betegnelserne pesticider herbicider fungicider dig nærmere forståelsen af begrebet “kemi” i et økologisk haveforum?
Vi kunne evt aftale at bruge de betegnelser fremadrettet

42 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 16.07

Ja, det er udmærkede ord. Sommetider kan man med fordel præcisere yderligere:

"Jeg bruger ikke syntetiske insekticider, men botaniske godkendt til økologisk produktion"

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2018 kl. 16.12

Ja de er langt mindre problematiske og må ikke bruges forebyggende Det er mit indtryk at landbrugskonsulenter og ikke landmænd afgør hvornår der sprøjtes med syntetiske pesticider i DK

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 16.31

Nu var det bare et eksempel på hvordan man kan udtrykke sig lidt mere præcist og nuanceret ;-)

Nyt svar til emnet »Mulvarp eller mosegris«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mulvarp eller mosegris

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider