Forum

Planter til en løbegård for katte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 20. februar 2007 kl. 22.33

Jeg skal til at indrette en løbegård til min 7 måneder gammel killing. Der skal være græs, lidt strandsand og en masse klatreting. Jeg vil gerne sætte planter ind i løbegården. Men jeg ved ikke rigtig, hvad der er egnet. Katten elsker at kravle igennem planterne ude i haven, når han i sele ude i haven, men der er en masse, som er giftige i mere eller mindre omfang. Det skal være noget han kan gemme sig bag, møve ind i osv.

Hvad kan være aktuelt at sætte ind? Jeg vil blive glad, hvis jeg kan få noget sparring.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2007 kl. 10.34

Hej Winni.

Prøv at få fat i et gammelt knudret æbletræ med lidt krogede sidegrene, som du kan ''plante'solidt til at klatre i. I bunden kan en tremmekasse vendt på hovedet med hø i måske være ''hule' indtil nogle buske og græsser kan gro til og tage over.Høet skal være tørt(tag over) ellers mugner det og giver skimmelsvampe. Flere prydgræsser kan bruges, da de visne stængler står hele vinteren. Visse planter tåler ikke katte-tis, især stedsegrønne.

Håber det er til lidt hjælp.

Anne Marie

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 21. februar 2007 kl. 10.40

Hej Anne Marie
Tusind tak for de gode råd. Så må jeg jagte et æbletræ. Jeg er også begyndt at se på forskellige græsser, bl.a. gul mini bambus, dværg pampasgræs. Jeg har også set på de små buskpotentil.

Jeg vidste ikke, at nogle planter ikke tåler katte-tis. Håber inders inde at han går ind i sin bakke.

kh
Winni

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 22. februar 2007 kl. 20.28

Hej Anne Marie

Jeg mener helt bestemt, at planten Katteurt, har det navn fordi katte elsker at rulle sig i den. Så måske den også vil være god i løbegården
med venlig hilsen
Kirsten

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 23. februar 2007 kl. 15.03

Hej Winni.

Mine katte elsker bambus og demed mener jeg at de spiser bambusen blade. De er også meget glade for senegræs (ukrudt), som de også spiser. Ingen af delene er giftige for kattene.

Venlig hilsen
Lottie

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 23. februar 2007 kl. 16.27

Hej Lottie
Tak for rådet. Har skrevet bambus på ønskesedlen, det er så en god ide – senegræs er "forbudt" i min lille have. Vil også så noget græs.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 23. februar 2007 kl. 20.29

Hej Winni
Du skal også have Kattegræs til din killing. Det er det de spiser for at få hårbolde op, jeg har lige købt en frøpose med masser af frø, i min Dagli'Brus, så det er ikke svært at få fat i.

Helle – www.helleshave.dk

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 24. februar 2007 kl. 13.06

Tak for rådet Helle.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Riishøj, 3. december 2007 kl. 13.33

Kære Havenyt

Hvilke planter kan en kat ikke tåle?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 3. december 2007 kl. 15.58

www.killingelisten.dk/planter/visplanter.php?hvilke=p-z&sprog=dansk

Hej Heidi
Her er en liste over mange giftige planter.

kh
Winnni

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 6.14

Hyld er også godt til katte, mine elsker at hvæsse kløer i dem. (Førhen var det en thuja-art- men dem fældede jeg). Hvis du ikke har mod på hyld i haven (fuglene er vældig gode til at klatte hyldekerner de mest fjogede steder!)- så er en stump af en træstamme- høj nok til at katten kan strække sig helt ud god.

Hyld er lidt giftig- men den smager heller ikke godt.

Hassel-, æble- og blommetræer er ugiftige, mens pilebark indholder salicylsyre i mindre mængder. (Indholdstof i flere smertestillende midler- fx "Magnyl" og "Aspirin"). Det smager dog heller ikke godt.

Katteurt- mine er ligeglade med det! Min søster sendte ellers en mængde *duftposer* til jul- lækkert tænkte jeg- duftende tøj- ak det var Baldrian, som lugter ret grimt. ;-D
Nepeta/Katteurt er de også ligeglade med.

Men visse arter mynte/pebermynte kan de åbenbart lide duften af.

Her er lidt om urter til den kattevenlige have: www.idenyt.dk/sitemap/sitemap/kat?v=2

(Og nu må jeg jo så så Løvstikke ind til alle naboerne. :-D) Ej- pjat- jeg pusler med "kattevenlige bede" som led i min sanse-/duft-/krydderurtehave.

Pøj pøj med det.

Mvh
Tine- kattoman

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 24. januar 2008 kl. 20.49

Jeg har en Stikkelbærkiwi i haven. Den elsker kattene at rulle sig på.

Nyt svar til emnet »Planter til en løbegård for katte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Planter til en løbegård for katte

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider