Forum

Rådyr i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Hertel, 17. marts 2007 kl. 18.48

Hvem har erfaring med hvad man kan gøre for at undgå at rådyr der trænger ind i haven forsyner sig med de nye skud og knopper, roser, tulipaner, stedmoderblomster m.m. – og ødelægger barken på det lille æbletræ?

Jeg læste om hvidløgsspray. Er der nogen der har erfaring med det? Er det mon noget man selv skal lave?

Hvilke planter kan rådyr IKKE lide?

Hvilke er yndlingsspise for dem udover de nævnte?

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. marts 2007 kl. 20.29

Hej Helle
Det er stort set umuligt, men normalt har folk held med at hænge fåreuld eller menneskehår op i buske omkring haven, men dyrene vænner sig efterhånden til den slags afværgemidler. Det er ikke spor bedre med alt muligt, du kan købe for surt tjente penge, de vænner sig til alt.

Hvis du har noget du er virkelig øm overfor, er det bedste at lave en indhegning med tråd i omkring 1 meters højde og en enkelt tråd ca. 25 cm højere – så er det billigere end at købe tråd i 125 cm højde – og specielt i små indhegninger vil dyrene ikke ind. Hvis du nøjes med tråd under 100 cm højde, hopper dyrene bare over.

De er specielt interesseret i små spæde planter af grøntsager og frugttræsarter og hvad der er i familie dermed, normalt spiser de kun skudspidser, så du skal ikke være specielt bange for at de tager hele træet.

Regn med at dyrene er aktive lige i skumringen men i visse områder hvor de har vænnet sig til mennesker, f.eks. i feriehusområder kan de finde på at være aktive også midt på dagen.

Du må ikke regne med at du kan jage dem væk, men mange gange vil forskellige virkemidler med intervaller imellem også virke, f.eks. at hænge ting op i træerne i 80 cm højde, f.eks. flamingostykker, staniolstrimler, en vindmølle der larmer – en vindharpe?

Men husk de skal også være der, bare de holder snuden fra vore favoritter. Og nyd dem når I ser dem. Iøvrigt smager de også godt, men det er en hel anden sag og så hedder det noget med større arealer og jagttegn.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 20. marts 2007 kl. 12.30

Jeg har med held sprøjtet/malet med hjortalsolie det lugter fælt, men det virker. Fortynd det med sprit og i en vandforstøver eller mal det på nogle træpinde og sæt i jorden, det er ikke alle planter der tåler at få olien på blade og grene. Det bliver selvfølgelig skyllet væk at regn så gentag det nogle gange i løbet af året.

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Kurt Strevelin, 22. marts 2007 kl. 15.30

Jeg har også problemer med rådyr og har lige plantet mange roser så...Jeg har fået det råd, at man kan strø blodmel rundt om de planter man vil have rådurene til at holde sig fra. Jeg skal prøve det i dette forår

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 7. april 2007 kl. 13.57

Det hedder hjortetaksolie, så vidt jeg ved. Det holder de fleste dyr væk, også mår.

På større arealer, er det ikke sikkert det virker. Harerne kunne godt gnave i mine æbletræer.

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 29. maj 2007 kl. 9.28

Jeg skrev et indlæg sidste år, om netop hjortetaksolie.

Idag er så det trick slået af banen!

Til min store ærgelse, var rigtig mange af de nye rosenknopper ædt i løbet af natten, og jeg havde endda lige anlagt 5 nye bede med roser!

Jeg har ellers brugt hjortetaksolie i et par år med godt resultat, og havde endda penslet ekstra meget her i går! Men de har vel vænnet sig til det... øv!

Hvad nu?

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. maj 2007 kl. 10.27

Hej Elin
Vi har lige været vore juletræer igennem for bidskader i topskuddene,hvor vi satte uld på i jan. Der er ingen bidt af,så her virker det med uld også i år, selvom vi har mange rådyr. Vi har nu brugt det fif i 10 år og de har ikke vænnet sig til det endnu.

Vi har prøvet det i planteskole-planterne i vinter,da sneen lå højt, og så kom de heller ikke der mere.

Hilsen Anne Marie

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 29. maj 2007 kl. 10.46

Tusind tak, Anne Marie!

Det lyder som et godt råd.

Det er rigtig trist, når alle ens nye roser pludselig står uden knopper, og man har gået og glædet sig til at se dem springe ud.

Nu må jeg så se, hvor jeg kan finde noget uvasket uld.

Får har vi ingen af ;-)

Hilsen Elin

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 30. maj 2007 kl. 6.53

I forlængelse af indlægget i går, om rådyr i haven, vil jeg spørge læserne, om der er nogen der kender til et sted, man kan købe uvasket fåreuld?

Det haster – rådyrene har været her igen i nat ;-)

Hilsen Elin

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. maj 2007 kl. 8.36

Hej Elin
Man for som regel lidt af det beskidte maveuld,som bare bliver smidt væk. Der skal ikke bruges ret meget på nogle snore eller pinde i rosenbedet. Kig efter får på markerne i området og spørg efter ejeren. På landet kender man som regel ejeren. Ulden kan gemmes mørkt i flere år. Mail din adresse,hvis du ikke kan finde noget lokalt.

Anne Marie
www.loenbaek.dk

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 5. juni 2007 kl. 6.56

For at følge op på dette indlæg, vil jeg lige fortælle, at sagen fik en rigtig god udgang!

Anne Marie fra Lønbæk Planteskole havde det helt rigtige råd, og var så utrolig venlig og hjælpsom, at hun flux sendte mig en rulle uld, endda til en favorabel pris, og denne uld proppede jeg straks i en masse små net, som jeg opsatte på pinde i hvert eneste rosenbed!

Og det hjalp! Den store buk som ellers punktligt kom hver aften ved solnedgang og åd rosenknoper, er nu helt forduftet!

Endnu engang tak, Anne Marie!

Mvh, Elin

landskabshaven.journalspace.com/

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 10. marts 2008 kl. 23.26

Hej

Er selv plaget af rådyr i en nystartet have, hvor der er masser af nye skud, efeu og nyplantet bøge høk som de kan gå ombord i. Jeg kvier mig ved at sætte et 1,8m tråd hegn rundt om grunden som unægteligt vil se ret dramatisk ud i et nybygger kvarter. Har set et link til noget der hedder topo stop som producenten er glad for.

www.musfritt.nu/fram-1.html

Det er dyrt produkt men billigere og noget kønnere end et hegn rundt om hele grunden. Hvis det altså virker!

Er der nogen der kender til det?

Eller har erfaring med hegn – er 1,8m nødvendigt?

Ideen med uld er fin, men idet jeg har hæk og bunddække i store dele haven bliver det ret uoverskueligt.

MVH

Philip

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 11. marts 2008 kl. 15.56

Har ingen erfaringer med topo.

Rådyr har en meget veludviklet høresans, så de vil med stor sandsynlighed blive skræmt væk.

Men du skal tænke på at selv om du ikke kan høre lyden med det blotte øre, så påvirker det stadig dine øre og kan give tinitus på længere sigt.

Det påvirker vel også din hjerne, som registrere hvad din krop påvirkes af.

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 29. marts 2008 kl. 11.28

Eter i årevis at have "fodret" rådyr med dyrt indkøbte planteskoleplanter, læste jeg for et par år siden et råd om at ophænge CD'er i snore, så de kunne dreje frit.

Hos mig har det virket fantastisk.

Jeg var ikke hurtig nok til at gøre det samme da min nabo plantede store flotte Laurbærkirsebær i skellet. De blev reduceret til afgnavede stritter uden blade, knopper og bark, og er nærmest
dødsdømte. Nogle endnu ikke afgnavede buske,
fik CD'er og så standsene terroren.

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. marts 2008 kl. 21.36

CD skiverne er også gode til at holde fugle væk fra kirsebærene. Hæng CD erne i snore så de kan dreje rundt og reflektere lyset. Jeg har prøvet det samme over jordbærene, men der var fuglene åbenbart for lækker sultne.

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. marts 2008 kl. 10.50

Hej Else
De afgnavede planter kan godt skyde fra sovende øjne helt nede fra rodhalsen,så de er måske ikke tabt.

Anne Marie

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 30. marts 2008 kl. 11.21

Tak Anne Marie
Jeg håber det bedste, trods de er plantet i (for) vandlidende jord.

De var store og flotte ca. 75 cm høje, og hensigten var, at de hurtigt skulle danne et tæt lukket skel. Dette ønske ligger nu mange år ud i fremtiden, om nogensinde?

Iøvrigt irriterer det mig, at jægere kvit og frit kan sætte tænderne i en lækker steg, når når det er mig, der har leveret kost og logi.

Else

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Schacksen, 9. marts 2009 kl. 20.32

Hej
Har du prøvet topo-stop produktet?

vh
Birgitte

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else L., 10. marts 2009 kl. 9.30

Hej Birgitte
Topo-stop frastøder mig (- og her er jeg helt på linie med indlæg nr. 12 fra
Helle-Sofie). Det er heller ikke meningen, at mine dejlige haleløse racekatte
skal jages hjemmefra. De hører jo langt højere toner end os mennesker.

Bedrøveligt nok har rådyrene vænnet sig til CD-blinket, så såvel jordbær,
som kartofler blev til rådyrfoder. På sidstnævnte blev de nyspirede toppe
ædt, så udbyttet blev tæt på nul.

Jeg har stadig svært ved at acceptere at rådyr skal udsættes på dyrkede områder, fordi de her opdræder som deciderede skadedyr.

Mon ikke det snart er tid til at iværksætte en landsdækkende kampagne,
der begrænser deres hærgen. Fredningsbestemmelserne i mit område er urimelige, for gennem deres voldsomme formering, terroriserer de områder, hvor de ingen berettigelse har. Deres naturlige skyhed er også væk.

Mvh Else

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 19. juni 2009 kl. 14.31

Jeg elsker rådyr og deres rålam, MEN...

Efter 10 år med pragtfulde engelske og historiske roser er alle knopper nu væk. Stænglerne er ribbet for blade og beddene ser sørgelige ud.

Hvor køber man fåreulden og hvor kø'ber man blodmel?

Gode råd udbedes. Vi har også norske skovkatte! Også kattene elsker at gnide sig op ad roserne!

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 19. juni 2009 kl. 15.25

Her et par år efter kan jeg fortælle at fåreuld og hjortetaksiolie kun hjalp et par uger.

CD'er vil jeg aldrig bruge, det ser ikke kønt ud i haven.

Men hos planteskolerne kan man nu købe et produkt der hedder Vildt-Fri!

Læs her: gartneri.dk/restlager-141/vildtfri-fra-ecostyle-750-ml-1313.html

Og det virker! Hvor længe ved jeg dog ikke.

Mvh, ivildensky.blogspot.com/

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 19. juni 2009 kl. 15.37

Okay, det lader til at produktet muligvis ikke er på lager?

Her er en anden god opskrift der holder dyrene væk:

www.thriftyfun.com/tf296813.tip.html

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 20. juni 2009 kl. 8.53

Jeg har forsøgt at sætte sølv-papir på roserne og på andre planter, som rådyrene elsker, og det ser ud til at virke – i hvert fald indtil videre!

M.v.h.

ithyssen@hotmail.com

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 20. juni 2009 kl. 9.01

Jeg købte engang sådan nogle små børnelegetøjs ''vindmøller'' på en pind, af søvpapir og farvestrålende plastic :-)

De virkede kun en enkelt dag, så stod rådyrene igen og åd rosenknopper lige ved siden af!

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 28. juni 2009 kl. 9.11

Der findes faktisk et miljøvenligt middel som jeg for tiden afprøver på Fanø, det er Fåretalg, lugter ikke og er ret så effektivt, flere oplysninger hos mig på 75164198 eller email ; robert@robertpeel.eu

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 28. juni 2009 kl. 14.22

Det lyder spændende med fåretalg. Jeg bor i Nordsjælland. Hvor tror du jeg kan købe det?

Nu går rådyrene så tæt på huset, at rosen lige uden for køkkenvinduerne ligger i maven på råbukken!

Venlig hilsen
Ingelise Thyssen

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 28. juni 2009 kl. 17.40

Jo da, vi har nu 14 steder på Fanø hvor Rådyr ikke kommer længere, ring til mig på 75 164198, bedst aften...mvh...robert peel, sønderho fanø...www.robertpeel.eu

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 15.26

Jeg fik i går to pakker blodmel foræret, så jeg prøver lige et par dage om det virker. Jeg vil meget gerne ringe til dig i løbet af uden.

ithyssen@hotmail.com

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 29. juni 2009 kl. 15.53

Velkommen, håber ikke det stinker for meget!...R

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.42

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.42

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.42

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.43

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.43

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.43

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 29. juni 2009 kl. 19.43

Foreløbig kan jeg ikke lugte noget – rådyrene kan forhåbentlig!

Venlig hilsen
ithyssen@hotmail.com

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 30. juni 2009 kl. 9.58

Dette er indtil nu blevet skrevet til mig om Anti Rådyr Midlet

jeg har snart et lager af midlet

1. en veranda Fanø Bad

Vore Petunia var ved at blive ædt af rådyr. Siden den blev behandlet, har vi kunnet have den i fred.

2 en flot have i Sønderho

Det er helt fantastisk! For ca. 3 uger siden blev der sprøjtet med det svenske "vidundermiddel" mod rådyr for første gang i vores have. Indtil da var der ingen blomster på stedmoderblomsterne, tidligere på foråret var tulipanerne både uden blade og blomster, men værst var roserne, som blot var stængler uden blade og knopper! Nu, her ca. 3 uger efter første sprøjtning er der flotte blå blomster på stedmoderplanterne og roserne står med store, sunde blade på, mange har allerede dannet store knopper, klar til at springe ud inden for den næste uges tid! Det har i den mellemliggende periode både regnet og vi har vandet have, – der er sprøjtet en ekstra gang for ca. 1 uge siden, men vi har ikke haft besøg af rådyr siden der blev sprøjtet første gang.

3 en campingplads i Rindby

Tusind tak for hjælpen. Nu er det slut med at dele grønsager med rådyrene, og vi kan igen have petunia og roser i krukkerne uden at finde dem ribbet, når vi kommer op.

Det var virkelig ved at være et stort problem, og jeg begyndte at indse, at det var slut med at have køkkenhave. De små rødbedeplanter var spist ned til roden, og jordbærrene nåede ikke at blive modne, før de var spist.Men efter dit besøg med vidundermidlet er det hele allerede godt på vej igen, og jeg har plukket flere kilo jordbær.

Selv om det har regnet lidt, og jeg har vandet haven, har rådyrene ikke været her igen, så midlet virker helt fantastisk.

4 en rosenhave i Nordby
Tak for din hjælp med at holde rådyrerne borte fra vores roser.Vi har nu prøvet midlet to gange, og det ser virkelig ud til at det hjælper.Vore haveroser plejer at blive spist, så der ikke bliver roser til os, og det er især knopperne rådyrerne går efter.Men efter en sprøjtning med dit vidundermiddel holder dyrerne sig væk. Det ser dog ud til at midlet bliver vasket af, når vi bruger for meget havevanding, men så må der vel sprøjtes lidt igen.Vi har tidligere forsøgt med forskellige midler, men enten virker de ikke, eller også lugter det, så vi heller ikke selv kan være i haven.Men dit middel er både lugtfri og usynligt.

dette bare til din orientering

m v h...robert peel

37 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 30. juni 2009 kl. 10.56

Hej Robert, vil du venligst løfte sløret for indholds deklarationen på vidundermidlet.

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 30. juni 2009 kl. 11.10

Robert, det middel skulle du tage patent på! Det vil mange gerne betale for!

Hvis bare jeg havde kendt det for nogle år siden, da jeg havde 3 år med nedgnavede roser og mange frustrationer... :-)

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 30. juni 2009 kl. 11.31

Skriv til mig på email robert@robertpeel.eu og så får i tilsendt en beskrivelse
man kan snart købe det hos mig!

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Oxfeldt, 6. september 2009 kl. 21.39

Rådyr elsker vores engelske roser, knopper bladskud og andre lækkerier bliver spist, skønt vi har ufattelig mange strandroser på vores grund.

Alt tale om hegn er dødfødt da hegnet skal være over 180 cm får at holde rådyr ude.

Da jeg har jagttegn og haglbøsse var min første tanke skyd dog dyrene, det blev kun ved tanken, da vores grund mangler lidt i størrelsen.

Men i Politiken stod en artikel af Søren Ryge om vædderuld, helst testikeluld, skulle holde rådyr væk, det måtte vi prøve en god ven der avler får blev kontaktet og vi fik det eftertragtede uld.

I skrivende stund har uld hængt i 4 uger, der er nu blomster og nye skud, bukken har været henne for at snuse sammen med et par råer, de gik alle ned til strandroserne.

Så nu er jeg spændt på om det virker til foråret med en ny portion uld.

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. september 2009 kl. 22.45

Hej.

Der er muligvis en naturlig forklaring på, at råvildt kan skræmmes med fåreuld. En del jægere har lagt mærke til, at råvildet helst undgår folde, hvor der går drøvtyggere. Da rådyret også er drøvtygger, kan de muligvis have et instinkt, som værner mod for meget smitte af sygdomme og parasitter. Det kan ikke videnskabelig bevises, men sådan er der så meget, som man bare kan lægge mærke til og undres over.

Mvh. Hans

42 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 6. september 2009 kl. 22.52

Ja, du har ret ULD virker, det gør alt der egentlig kommer fra et får, rådyr synes ikke om får. prøv mit vædske næste gang. m v h, robert peel, fanø

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Thyssen, 7. september 2009 kl. 11.01

Hvor er det muligt nu at købe uld?

Blot for i det mindste at undgå næste års ødelæggelser. Jeg elsker rådyrene, men også blomster og frugt. Nu har de spist Sct.Hansurt, ribs, stikkelsbær, KARTOFLER m.m.m.

Ingelise, Skovhuset

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 7. september 2009 kl. 11.36

HEJ
du kan jo også købe ANTI RÅDYR væske hos mig, send mig en mail på robert@robertpeel.eu og så sender jeg dig alt info! yrs...robert peel

Nyt svar til emnet »Rådyr i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr i haven

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider