Forum

Vagtler i drivhus.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 18. marts 2007 kl. 15.29

Hej.

Jeg ville lige høre om der var nogen der har erfaring med at have vaglter i drivhus?

Kan de være der hele året? Hvilke slags vagtler er bedst at have der, og hvilken kønsfordeling? Æder de dræbersnegle?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 18. marts 2007 kl. 17.27

Jeg har haft japanske vagtler, tror jeg. En hane og 2–3- høns, og de giver nogle fine små æg. Et hver 18'time pr.høne.

De spiser stort set alt ukrudtet, og mere til. Jeg fik spindemider i augurkerne, hvilket jeg ikke har haft før, eller siden. De har sikkert også spist de dyr, der tager spindemiderne.

Jeg havde dem ikke mere end en sæson. En ilder fik øje på dem, og gravede sig ind under drivhuset.

Jeg tror ikke, jeg vil have dem igen. Men det var interessant at have dem. De kan sagtens tage dræbersneglene, mens de er små. Hvis du vil have dræbersneglene væk, så prøv med frøer eller skruptudser i stedet for. Det er ikke så godt med gift.

Det vil også være sjovt at høre, hvad du får ud af det. Jeg tror de er effektive.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 18. marts 2007 kl. 18.02

Okay, mange tak for hjælpen. Kan de godt gå der om sommeren når solen skinner lige på drivhuset, hvis man åbner nogle vinduer i taget? Og hvad med om vinteren, er det for koldt? Synes ikke jeg kan finde så meget om det.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 18. marts 2007 kl. 22.02

Der er også den kinesiske vagtel, som er meget mindre. og har flere farver. Den japanske ligner lidt en agerhøne, men er mere skrøbelig. Kommer de ud, er de ikke til nogen ting. De bliver let taget af noget. De kommer vel fra lande, der er lidt varmere end hos os, og kan tåle en del varme. De skal have mulighed for skygge.Ellers skal de behandles lidt som høns. Om vinteren skal de have adgang til vand, -eller sne. Det har jeg opdaget mine høns godt kan bruge i stedet for vand.

Det er nok ikke så godt hvis der er for koldt, lidt kan de nok tåle. Du må nok spørge dem der opdrætter og sælger dem. De ved mere. Men der er da læ i et drivhus om vinter.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 19. marts 2007 kl. 15.29

Okay, så vil jeg lige prøve og spørge en opdrætter hvis jeg kan finde èn.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Christensen, 19. marts 2007 kl. 20.33

Hej Sebastian
Hvis du skriver søgeordet vagtler på denne hjemmeside, vil du komme frem til en tråd "Hold vagtler i drivhuset mod ukrudt" med i alt 43 indlæg, som giver en grundig information, herunder også henvisninger til opdrættere.

God fornøjelse.

Torben Christensen

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Christensen, 19. marts 2007 kl. 21.15

Lige en tilføjelse til ovennævnte:
–en anden tråd findes under "spørg eksperterne" -
drivhuset – april 2002 – "Er vagtler i drivhuset en god ide?" Faktisk er det i denne tråd, der er adresser på opdrættere.

Torben C.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 3. maj 2007 kl. 18.44

Kan vagtler godt tåle at gå inde i det varme drivhus og ruger de japanske selv deres æg ud og hvor meget vejer de?

mvh mathias

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 3. maj 2007 kl. 23.54

Jeg har haft dem i drivhus. Og de kan godt ruge ud selv. De er vel lidt mindre end agerhøns, og ligner dem.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Hansen, 9. maj 2007 kl. 10.10

Kinisiske vagtler er gode i drivhuset, men husk på at de godt kan lide grønt, udover de små dyr de finder.

Hold vinduer og døren dækket af et fint net, da de ellers er væk inden du får set dig om.

Sørg også på at de har vand og foder, dog ikke så meget vand at de kan drukne.

De kan sagtens overvintre i drivhuset, bare de kan komme i læ, så de ikke får træk.

De købes billigst hos private, se i de forskellige gratisaviser. 50–60 kroner parret.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Hauerslev Juul, 19. januar 2009 kl. 18.55

Hejsa.

ang vintertiden for vagtlerne... jeg havde en gammel flamingo kød bakke jeg skar en lille åbning i. lidt hø i, og de havde det fint fint.

de havde det åbenbart så godt at de fik unger.

OG DE ER BARE SÅ SØDE :-) de ligner små brumbasser der vimser rundt efter deres forældre. de er vilde med blå birkes frø.

sanne fra bökeberg i sverige

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Hauerslev Juul, 19. januar 2009 kl. 19.20

Hejsa igen

glemte lige at sige at vagtler også godt kan lide melorme... rigtigt meget enda.

melorme kan du købe hos en dyrhandler.opbevar dem lunt og giv dem lidt avis papir og et lille stykke salami så "holder" de længe.

sanne fra bökeberg i sverige

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Hansen, 19. januar 2009 kl. 21.44

Pas på med melorme, de virker fedende, og hvis man fodre med dem i et drivhus, så tager de ikke alle de insekter der ellers findes i et drivhus.

Det man skal sørge for er at alle viduer og døre er dækket af trådnet, også dem i taget, og at der ikke er åbne beholdere med vand.

Derudover skal man kunne acceptere, at de er meget glade for spirret frø, og grønne planter.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. januar 2009 kl. 23.06

Fugle i drivhuset – den har jeg nu aldrig hørt om før, men interessant, dét er det nu!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Vagtler i drivhus.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vagtler i drivhus.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider