Forum

»Solbadende« Pindsvin og Spyfluer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 4. maj 2007 kl. 21.39

Ja, så er pindsvinet for alvor stået op. Det er ren underholdning at sidde stille om aftnen og se dem snøfte rundt og finde mad. For det er om aftenen og natten pindsvinet er vågen.

Om dagen er spyfluen aktiv. Spyfluen er allerede begyndt at ligge sine æg og sådan et æg klægges indenfor 24 timer og udvikler sig til en maddike, som straks begynder at æde. Det er ikke usædvanligt at spyfluen ligger deres æg på levende hvirveldyr, det kaldes for myiasis.

Hvis et pindsvin ligge ude om dagen, er det et oplagt mulighed for spyfluen at ligge sine æg på pindsvinet. Spyfluen liger sine æg på pindsvinet, mens pindsvinet "solbader" og inden for det næste døgn, er maddikerne igang med at æde pindsvinet levende!

Derfor er det nødvendigt, straks at sørge for at pindsvinet bliver dækket, evt. med en papkasse eller at man tager pindsvindet ind. Spyflugens æg er meget små, 1–1.5 mm. og maddikerne er mellem 2–9 mm., og er derfor svære at se.

Pindsvin der ses ude om dagen, er som oftest syge, udsultede, eller måske er de blivet forstyrrede i deres rede. Det er ikke naturligt for pindsvinet at færdes ude i dagtimerne.

Hvis du er i tvivl om at pindsvinet har det godt, eller om spyfluen har lagt sine æg på pindsvinet, kan du kontakte PindsvineVennerne på internettet:
www.pindsvin.dk
Her kan du altid få hjælp!

Jeg har mine informationer fra Naturhistorisk Museum, som udgiver nogle fantastiske hæfter og naturen. Her har jeg brugt "Pindsvinet" af Sussie Pagh, nr. 2 juni 2004 og "Spyfluer" af Boy O. Nielsen, nr. 1 marts 2006.

Desuden har jeg selv en godkendt plejestation for pindsvin og har set flere tilfælde af "solbadende" pindsvin. Heldigvis kan vi på plejestationerne give kyndig førstehjæp til pindsvin der er angrebet af både æg og maddiker. Og i de fleste tilfælde får du "dit" pindsvin hjem i haven igen, så det fortsat kan hjælpe dig med at udrydde snegle!

Pas godt på vores pindsvin
Giv vand, ikke mælk!

Glade hilsner
Lottie.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. maj 2007 kl. 22.12

Jeg kan ikke helt forstå,at man må opfordre til at indfange vilde dyr og tage dem i sin varetægt,når de færdes ude om dagen.

Vore pindsvin har altid været fremme om dagen, og jeg har aldrig set spy i nogen af dem, ensige set nogen halvædt af maddiker. Og vi har rigeligt med spyfluer,der tager sig af kadavere i naturen. De er ihærdige skraldemænd,der sørger for smittede døde dyr ikke forurener.

Vores pindsvinebestand stiger år for år, og de eneste pelse vi har fundet skyldes hornuglen,der snupper dem til sine unger om natten.

Fordi man har et pindsvin i haven, er det stadig at betragte som et vildt dyr og ikke ''nogens''!

Hvad så med små ''efterladte'' harekillinger eller rålam, der ligger helt forladte i græsset i stegende sol?

Hilsen Anne Marie

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 8. maj 2007 kl. 22.42

Hej Anne Marie
Det er da dejligt at i har masser af pindsvin i jeres have og jeg er glad for at høre, at du holder øje med om de har det godt og om der eventuelt er spy på dem. Der er fuldstændigt korrekt at pindsvinet er et vildt dyr og skal behandles som sådan. Pindsvin er ikke på nogen måde kæledyr og må under ingen omstændigheder betragtes som sådan.

Pindsvinet er nataktivt og må som sådan betegnes som et natdyr. Udfra den viden, vil et rask, velnæret dyr primært efterleve sin natur. Dermed ikke sagt, at der naturligvis kan være friske pindsvin, som af en eller anden grund opholder sig uden for sin rede i dagtimerne. Jeg oplyser således om, at der er risiko for at pindsvinet ikke har det godt. Derfor vil det være i orden, under disse omstændigheder, at undersøge et vildt pindsvin og eventuel kontakte en plejestation, hvis man er i tvivl. Desuden behøver man ikke med pindsvin at være bange for at efterlade "duftmærker" af menneske på pindsvinet, eller at pindsvinet lider nogen nød af at blive undersøgt af mennesker. Det er forskellen fra rålam og harekillinger.

Når jeg opfordre til at tage vilde, skadeslidte dyr med ind til plejestationer, er det fordi jeg mener, vi alle har et ansvar over for naturen. Jeg har et tæt samarbejde med min dyrlæge, der både krontrolerer og vejleder mig. Desuden henviser han til min plejestation, hvis han får pindsvin ind, der kan redes og derfor har brug for midlertidig pleje, indtil pindsvinet igen er frisk til at komme tilbage til naturen.

Grunden til jeg gør opmærksom på, at pindsvin kan komme "hjem" i deres have igen, er set ud fra den viden, at pindsvin er stationære dyr. Det vil sige, at de opholder sig i det samme område år efter år. Derfor er det godt for pindsvinet at komme "hjem" i vante omgivelser igen. Desuden er de mennesker, der gør sig den ulejlighed at kontakte plejestationer, ofte meget engagerede, natur glade mennesker, der i forvejen/efterfølgende er meget opmærksomme på at gøre deres have attraktiv for pindsvin.

Dermed får vi en "win-win situation", både for haveejer og pindsvin.

Men jeg kan jo høre på din beskrivelse af jeres grund, at i er natur-og dyre-mennesker og at i går meget op i, at det hele har sin plads i naturen. Dejligt at høre!

Venlig hilsen Lottie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. maj 2007 kl. 8.50

Vi har iagttaget sunde voksne pindsvin ''spæne'' rundt på plænen i cirkler på lune dage, så vi troede de var fulde eller tossede, indtil vi bemærkede at gåsebillerne lagde æg den dag i græsset. Det havde pindsvinene også opdaget, så de smæskede i biller,de fangede i græsset. Det har deres ''børn'' også lært,så nu er de også fremme om dagen, hvor der ingen farer er såsom ugler,rovdyr og rotter. Hundene ænser dem ikke og de er ikke bange for mennesker.

Så tillært adfærd kan godt ændre videnskabelig viden.

Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lll, 9. maj 2007 kl. 9.07

OKAY!nu vil jeg side næsten hele natten og kigge påå pinksvin efter jeg her læst det du har skrevend fordi jég har fri imorgen

mvh karina 33 år

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 10. maj 2007 kl. 9.21

Vil bare som det nysgerrige og natur menneske jeg er sige, at selvfølgelig holder videnskabelig viden ikke altid, men derfor er det da ikke ret normalt at se pindsvin i dagtimerne... det kan da godt være at der er nogle få stykker som opholder sig ude i dagtimerne, hvad enten de solbader eller finder gåsebilleæg, men pindsvin er og bliver jo et nat aktivt dyr. Det er ihvertfald største delen af den danske pindsvine bestand som kun trissere rundt i skummringstimerne eller nattetimerne.

Men hvor fedt at der er nogen som har den fornøjelse at kunne nyde de små stikkende svin i dagtimerne. Der er faktisk ret mange mennesker som ikke ved ret meget om dem eller ser pindsvin, netop fordi de er nataktive. De fleste jeg kender ser dem kun når de ligger fladmaste i vejkanten.

Syntes det er totalt opløftende at tænke på alle de plejestationer som tager sig af de små kræ når de enten er syge eller kommet tilskade, helt frivilligt og ulønnet. Det er trods alt deres skyld at pindsvinet ikke er så truet en dyre art i Danmark længere. Tænk det er lidt over 70.000 det må lade livet i trafikken. Og ja gu skal naturen da gå sin gang og ja gu skal man da heller ikke blande sig alt for meget, men når nu vi mennesker har ødelagt så meget af det naturlige økosystem, så kan vi godt lige give en udstrakt hånd ind imellem. Der med ikke sagt at man skal samle alle dyr op og tage dem med hjem, men hvis man ser en unaturlig adfærd eller et nødstedt dyr, så mener jeg dælme at det er vores pligt som det mest intelligente pattedyr på kloden, at hjælpe!

Har selv både ræve, pindsvin, rådyr, fugle i hope tal og egern i min have og skov og jeg vil da hjælpe dem hvis jeg kan når der er brug for det, det er da min pligt som menneske!

Så hermed en kærlige hilsne til alle dyrevennerne, godt alle ikke er ligeglade!

–Malene

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Petersen, 13. september 2007 kl. 19.16

Hej Lottie

Jeg ulejliger dig lige engang.

Først vil jeg sige, at jeg synes, at det er så dejligt, at du tager værn om pindsvin, som du gør med din pleje af dyrene.

Det er sådan, at på min søns skole, skal de igang med et tema om pindsvin og de kunne mægtig godt tænke sig i den forbindelse, at få en pindsvineven ud (altså en som du, som tager sig af syge pindsvin og som hjælper dem og kan fortælle om dem...)
I den forbindelse, vil jeg spørge dig, om du kender nogen i nordsjælland, som er pindsvineven, som måske havde lyst og tid en dag en times tid, at komme på besøg i min søns klasse...nu ved jeg ikke, hvor du bor, for det kunne jo også være dig.

I så fald høre jeg meget gerne fra dig, for jeg synes, at det er så vigtigt, at lære børnene, at passe på dyrene og det ville være så perfekt, at få besøg af en pindsvineven i forbindelse med temaet...

Med venlig hilsen Tina Petersen

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 23. september 2007 kl. 14.28

Hej Tina. Tak for din henvendelse :o) Jeg er selv fra Vestjylland, så det er lidt for langt for mig at undervise, men der er flere pindsvine venner på Sjælland og jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Jeg vil råde dig til at kontakte PindsvineVenneren på telf; 32 53 90 09 og spørge til muligheden for at få et foredrag på din søns skole. I kan også finde masser af viden på vores hjemmeside www.pindsvin.dk.

Glade hilsner Lottie

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 9. november 2007 kl. 19.31

Et super alternativ til den omtalte hjemmeside er;

www.pindsvinehjaelpen.dk

vi er ligeledes frivillige der gør en stor hjælp til pindsvin – både unger og voksne, der af en eller anden grund trænger til en hjælpende hånd, eller bare et sted at overvintre.

Nyt svar til emnet »»Solbadende« Pindsvin og Spyfluer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > »Solbadende« Pindsvin og Spyfluer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider