Forum

Gæs som husdyr i have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Barbara, 7. juli 2007 kl. 21.46

Hej,
Jeg kunne tænke mig at have 2 tamme gæs i min have. Jeg ønsker ikke at slagte dem, men vil have dem som "kæledyr". Kan man dette? Hvordan overvintrer de? Er der nogen som har erfaring med dette?

mvh. Barbara

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 8. juli 2007 kl. 9.00

Vi har haft alm. hvide landgæs gående frit i haven, da jeg var dreng. De blev slagtet til jul, men hele sommeren gik de og græssede. De er fortrinlige plæneklippere. Den eneste bagside ved at have fritgående gæs er, at alt det grønne de spiser jo også skal ud igen – og gæs kan lave et gedigent svineri. Det skal man lige overveje inden man slipper dem fri på terassen. :)

De skal have adgang til et tørt hus, og læ, hvis de skal kunne være ude om vinteren. Dette er ikke anderledes end hvis man har høns.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Skriver, 13. januar 2008 kl. 16.44

Ved nogen om man kan spise gåseæg? og hvordan man kender forskel på hanner og hunner? mvh rikke skriver

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 10. marts 2009 kl. 13.00

Hvor længe kan gåseæg ligge i reden uden gåsemors varme og beskyttelse?

Jeg han ikke finde nogen oplysninger om æggene kan bruges til noget spiseligt, har kun fundet oplysninger på gåseåg som udpustede til dekoration.

M.v.h. Lene

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Jensen, 18. marts 2009 kl. 2.42

Jeg har kigget lidt rundt på forskellige engelsksprogede sider. Som jeg vidste i forvejen kan gåseæg, som alle andre fugleæg, spises. Dog er der folk der fortæller om, at netop gåseæg er lidt stærkere i smagen, end hønseæg. Desuden skal man tænke på, at alt hvad en fugl spiser, går igen i ægget (smag og giftstoffer).

Endeligt har jeg fundet ud af, at gæs normalt ikke lægger æg uden at være blevet befrugtet. Dvs, at man ikke kan forvente en varig produktion som med høns og skal tjekke æggene for ikke at være fostre, hvis man har en gase.

Selv har jeg kun prøvet at spise vagtel- og strudseæg, der smagte fuldstændig som hønseæg.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 11. maj 2009 kl. 23.01

Jeg har 1,1 gæs, som overlevede julen 2008. :)
De har parret sig hele foråret, og hun har lagt 1 æg hver 2. dag. Der er nu 23–24 stykker, og hun er lige ved at lægge sig og ruge. Hele dagen i dag, har hun stået på reden, og han har været endnu mere aggressiv og påpasselig end han plejer – selvom man ikke skulle tro det kunne blive værre.

Så nu er jeg spændt på, om hun kan ruge på så mange æg, og om det vil lykkes at få nogle gæslinger ud. Og om han vil være en påpasselig far for dem – eller om han hakker dem?

Gad vide om jeg hurtigt skal fjerne nogle af æggene nu, inden hun lægger sig? Jeg gør det med moskusænderne, da jeg ikke mener det er realistisk at ruge på over 18–20 æg. Hvor mange kan en gås realistisk ruge på?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. maj 2009 kl. 7.36

Hej Solveig Kristensen

Lad være med at forstyrre – det kan godt være, at gåseparret har lagt et højt niveau for antal æg, det er realistisk at få ruget ud.

Men det er jo tydeligt ud fra din beskrivelse, at de begge er i den grad parate til forældreskab – så lad naturen gå sin gang ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Pedersen, 13. juni 2009 kl. 9.39

Ja du kan godt spise et gåsse æg og det smager godt.men de må ikke blive for gammel.dem der er gåssefar er den der væser af dig når du kommer tæt på.

Nyt svar til emnet »Gæs som husdyr i have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gæs som husdyr i have

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider