Forum

Dræbersnegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Wheadon, 10. juli 2007 kl. 12.49

Hjælp, hvad gør man. Jeg samler så mange ind hver aften. Efter at have været væk bare en uge, har de spist alle mine squashplanter og al min pluksalat! man kan ikke sprede sneglegift Fermol, da det jo regner væk! hvad gør man. Min mailadresse er: hw@os.dk, hvis nogle har et godt råd. Tusind tak.

Mange hilsener
Hanne Wheadon

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 10. juli 2007 kl. 14.11

Til Hanne Wheadon.

Dræbersnegle:
Jeg har ikke en egentlig "opskrift" og metode på at få disse snegle udryddet i ens have, men jeg kan da fortælle dig, hvad jeg har gjort:
Som du gør – indsamlet spandevis, gerne om aftenen og gerne efter en regnbyge, så er "fangsten" størst.

Dernæst er de blevet hurtigt aflivet med spil kogende vand.

Og så har jeg fundet en masse af deres æg i diverse bunddække-planter, især i vores Storkenæb (Geranium).

Og tænk: i år er vi så godt som fri for dræbersnegle, som ellers netop i år er en stor plage mange steder.

Så mit råd til dig er: fortsæt jagten, saml ind – også æggene.

Og sørg endelig for IKKE at bortgive nogle af dine evt. overskudsplanter til andre, for så får de nok også overført dræbersnegle.

Sådan har vi gjort – og vi vil ikke bruge kemi / gift.

m.v.h.

Peter.

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Wheadon, 11. juli 2007 kl. 8.32

Tak til Peter for svar. Jeg bor "desværre" ud til en eng og der bor jo også masser af dræbersnegle, som så finder ud af alle mine dejlige produkter! har også fundet ud af, at de elsker tagetes og vilde valmuer! jeg har ikke tænkt på at lede efter æg, men vil selvgølgelig gøre det nu. Jeg har også mange geranium, så der vil jeg også kigge! tak for tip.

Er medlem af en havekreds i Birkerød og vi har jo plantebyt! flyttede hertil i 2001 og her var ikke en blomst, så jeg fik mange planter fra andre. Men jeg tror nu, at det er engen, der er min værste fjende. Jeg samler jo ind, ligesom du og de kommer stadig! hvor kommer de fra aften og morgen, graver de sig ned?

Mange hilsener
Hanne

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 11. juli 2007 kl. 8.39

Køb sneglefælder hos www.bioplant.dk til ferramol – det virker.

der er for ulækkert at samle dem ind og hælde kogende vand på. Spanden bliver klam og ulækker. Og det lugter fælt.

klip dem over med en saks. vent en halv time og gå en omgang i haven igen, så har de levende snegle samlet sig om de døde. Og klip de levende over – gentag så mange gang du orker. De døde snegle bliver enten spist eller tørre ind til ingenting efter et par dage.

4 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 11. juli 2007 kl. 8.44

Bor selv op til græsarealer hvor der er mange snegle. Og har erkendt at jeg aldrig kommer af med sneglene.

Du bliver nødt til at droppe de planter som sneglene er pjattede med og finde mere sneglesikre planter til pryd- og nyttehaven.

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettine Lind, 11. juli 2007 kl. 9.08

Hej Hanne

www.nyttedyr.dk forhandler "sneglestopspyd" – hvor ferramol er under "en paraply". Det betyder at Ferramol ikke regner væk.

Vi har netop selv investeret i sådanne spyd, som nu er fordelt rundt i haven, skyggefulde steder, hvor sneglene holder til og er spændt på resultatet!

De daglige ture rundt i haven på sneglejagt undgår vi næppe – men lidt hjælp til at holde bestanden nede tager vi selv imod med tak.

vh. Bettine

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Wheadon, 11. juli 2007 kl. 11.04

Tak til alle, der svarer på mit nødråb. Ja, man må nok lave sit havebrug om. Ikke mere pluksalat og swuash, det er virkelig sørgeligt.

Mange hilsener
Hanne Wheadon

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 11. juli 2007 kl. 12.13

Ulækkert – Lars?

(se mit indlæg nr. 1 og dit svar nr. 3)

Når vi samlede dræbersnegle ind – og op i en spand havde vi altså engangs-gummihandsker på!

Og spanden blev vasket ren bagefter, er det så ulækkert? Den saks som du anvender, renser du vel også bagefter?

Nå – så hos os var der intet ulækkert i det! Lars.

Når det så lige er sagt vil jeg gerne gentage, at det vigtigste faktisk er at finde sneglenes æg og få dem fjernet, det er altså fra de mange æg, at der hele tiden fremkommer flere snegle!

Og æggene er ret nemme at få øje på, hvide som de er, og de ligger i større klumper, men altså lidt gemt under diverse bunddække planter, ofte endda lidt under jorden, ved planternes rødder.

Svært er det da, måske også umuligt helt at blive dræbersneglefri – uden brugen af kemi og gift, men som sagt, indsamling af deres æg er det aller vigtigste, det er æggene der gør dem til flere! Om alt er, så er vi i år dræbersneglefri efter flere års plage, så noget må vi vel have gjort rigtigt?

hilsen Peter.

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Wheadon, 11. juli 2007 kl. 15.09

Tak Peter, ved du hvor hurtigt sneglene udvikler sig fra æg til snegle? Ja og de store snegle, de må da have ligget et sted om dagen. Jeg kan berolige dig med, at jeg har gummuhandsker på. Jeg har lært af en ven, at jeg tager en tom mælkekarton og putter salt i bunden og så samler jeg snegle op med gummihandsker på og ned i kartonen. Når den er fuld, kommer den i skrældespanden. Nå men, jeg må ud og lede efter æg! det bliver svært, da jeg har en stor have. De elsker også mine kartoffelplanter!

Mange hilsener
Hanne

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 11. juli 2007 kl. 16.47

Til Hanne.

Jeg ved ikke hvor lang tid det tager – fra æg til snegl -?

Her i vores have har vi nogle grupper med Geranium / Storkenæb, som jo er et fint bunddække.

Det var især i disse planter, vi i sin tid opdage de mange hvide dræbersnegleæg, som lå i "klaser" i bunden af planterne. Jeg husker, at det var i august måned. Da vi på det tidspunkt var meget plaget i hele haven af disse dræbersnegle, ville vi dem til livs, så vi gravede alle vores Geranium planter op – et større arbejde, men vi fandt bunker af snegleæg i dem. Vi fik fjernet alle de æg vi så og så fik vi gravet jordstykket grundigt. Dernæst delte vi stauderne, rensede dem for jord og klippede en del af rødderne. Dernæst plantede vi vores Geranium ud igen.

Faktisk blev de endnu smukkere året efter.

Vi havde dog fortsat dræbersnegle i haven, men langt fra i det antal, så nu har vi 3–4 gange fået gravet vores bunddække op og delt og renset planterne, og endelig kan vi i år sige, at vi er dræbersneglefri, vi må jo have ramt deres formeringssted her i haven.Nu er det jo nok ikke kun i Geranium / Storkenæb at sneglene lægger deres mange æg, men de fleste bunddække stauder har godt af at blive delt og bliver kønnere af det, og måske er der så den store snegle-æg-gevinst ved samme lejlighed? – så min anbefaling er: gå jeres bunddække grundigt – meget grundigt – igennem, og ser i blot en lille klump hvide snegle, så grav det hele op og start på en frisk.

Planterne har som sagt godt af det.

Men husk endelig:
IKKE at give overskudsplanterne væk til flinke naboer, de skal smides ud.

m.v.h.

Peter.

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karla Sommers, 11. juli 2007 kl. 19.53

Tak til Hanne, Lars og Peter for jeres indlæg om dræbersnegle. Jeg er også ud og samle mange aftener i skumringstiden – med engangshandsker på. Har fundet ualmindelig mange snegle i kompostbunken! Måske er det varmen der tiltrækker dem. Kan frygte at der bliver lagt æg der. Men se efter!

mvh
Karla

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Schütt, 11. juli 2007 kl. 21.32

Hvorfor samle snegle?

Jeg gør det, at jeg går en tur med spaden om aften på vores 15000m2 grund med klippede græs stier, og så hakker jeg snegle over.

Dagen efter kommer det næste hold snegle ud og spiser af de døde snegle, og så går jeg samme tur igen.

Det er nemt og hurtigt og jeg får 2–300 pr. tur. De døde snegle tørrer hurtigt væk og forsvinder efter 3 dage.

Hilsen Thomas

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. juli 2007 kl. 8.04

:o)
Peter: Jeg synes stadigvæk at indsamling i spand er ulækkert. De bliver jo til en slimklump når der hældes kogende vand på. Det lugter fælt at kogt snegl og spanden er umulig at gøre ren.

Saksen jeg benytter til klipperiet bliver ikke brugt til andet og rengøringen er nem. Den køres frem og tilbage i det dugvåde græs.

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. juli 2007 kl. 8.28

Stangsaks i aluminium på 1m længde,beregnet til beskæring,er super til dette job. Set i haveselskabets butik Grønne Glæder.

Anne Marie

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 12. juli 2007 kl. 9.52

Til Lars.

OK – vi bliver nok ikke helt enige om vores metoder til at fjerne dræbersneglene på. De ca. 70–100 stk. snegle, som jeg hver dag kunne indsamle – i en spand, ville jo, hvis jeg brugte din saks-metode blive til en hel snegle-kirkegård med overklippede sneglelig overalt (ca. 100 stk. om dagen) som vi så løbende kunne gå rundt og træde på.

Når jeg så havde indsamlet alle sneglene op i en spand, hældte jeg kogende vand over dem, dernæst hældte jeg hele spandens indhold ned i et i forvejen gravet hul, og så var de snegle væk – helt væk.

Så jeg fik ikke nået at lugte noget til kogte snegle.

Men jeg indrømmer da, at det blev til mange små huller jeg måtte grave, men det havde jeg et passende jordstykke til.

Mit snegleproblem blev, som tidligere nævnt, dog først for alvor løst, da jeg fandt alle deres æg-klumper i mit bunddække og fik æggene fjernet, så i år er jeg faktisk sneglefri.

Fortsat god jagt – med eller uden spand og husk æggene.

hilsen Peter.

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. juli 2007 kl. 12.56

Til peter:

For 3 uger siden samlede jeg 2 helt fyldte spande dvs. 20 liter med snegle på et par timer – jeg ved ikke hvormange der var, men sikkert et par tusinde. Det var en klam oplevelse, som jeg ikke gentager.

De overklippede snegle bliver enten spist af artfælder eller tørre ud i solen så det er ikke noget problem.

Din metode virker sikkert fint så længe, at man kun kan samle et par hundrede på en aften. Jeg kan fortælle, at de er svære at holde nede i spanden, når spanden er ved at være fyldt op. :o)

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 12. juli 2007 kl. 13.50

Til Lars.

U-ha – du har godt nok mange dræbersnegle, hos mig kunne jeg "på en god dag" kun indsamle ca. 100.

Men Lars husk det nu – find deres æg og fjern dem, det er jo fra æggene at der kommer endnu flere! Og Lars – jeg syntes altså ikke ligefrem at du bør fodre disse snegle – som du klipper over og lader ligge, for du har ret i, at de ædes af deres døde artsfælder. De snegle der således "overlever" din saks, har det jo rigtig godt, når du lader føden ligge til dem.

Jeg skal sandelig ikke gøre mig special klog på at blive disse grimme snegle kvit, men jeg fandt da ud af at løsningen var at finde og fjerne deres æg. Og så iøvrigt engang imellem – to gange om året – at rydde op i mit bunddække, hvor disse snegle jo stortrives i og ligger deres æg i.

Lars – jeg håber du får bugt med disse uønskede dyr i ens have, men det kan være meget svært – og igen:
START MED AT FINDE OG FJERNE DERES ÆG.

PØJ PØJ – HOLD UD.

HILSEN
Peter.

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Sørensen, 15. juli 2007 kl. 21.39

Til Jer alle.

Hvis I lader sneglene ligge, giver i sneglene mere at leve af. Væk med dem, grav dem evt. ned.

Jeg bor tæt ved skov og mark og de guffer lystigt i sig af alt muligt møj. Desværre er vejen jeg bor på, et eftertraktet hundelufter miljø. Og er der noget sneglene elsker, er det hunde høm-hømmer. Så væk med hundenes efterladenskaber...

Kommunen er desværre også med til at holde bestanden vedlige, for når de klipper grøftekanten, lader de ukrudte ligge og rådne. Og det er guf og yngleplads for sneglene.

Desværre er det svært at være nabo til mark, skov og offentlige institutioner for der sker ingen indsats til fælles afskaffelse af sneglene. Jeg tror vi haveejere skal gøre kommunen mere opmærksom på vores problemer med sneglene. Og give kommunen besked om, hvordan de kan deltage i den fælles indsats mod sneglene.

Jeg samler hver dag snegle i haven, langs vejen og i grøftekanten. Jeg smider sneglene i en spand med kraftig saltvand. derefter graver jeg dem ned bagerst i min have.

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Char, 24. juli 2007 kl. 22.28

Heldigvis har vi ingen dræbersnegl i vores have takket være de 6 pindsvin som bor under buskerne...

:-)

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 17. august 2007 kl. 8.37

Her i skoven plejer jeg at hente masser af kantareller og Carl Johan, i år er der ikke en eneste.

Så nu er sneglejagten udvidet til skoven også. Jeg er for gammel til at kunne bukke mig 1000 gange, men jeg har fundet et superinstrument, mit mælkebøttejern! Det fungerer som en økse. Jeg kan forøvrigt se, at parringssæsonen er på sit højdepunkt, så det er nu der skal handles.

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natascha Og Natascha, 24. august 2007 kl. 10.12

Hvordan parre de sig eneligt?

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 27. august 2007 kl. 21.24

Jeg ved godt at det ikke er muligt for alle, men Moskus-ænder er suverene mod dræbersnegle.

Går og pusler med tanken om at bygge en "andegård" omkring nyttehaven. Ænderne er jo desværre også planteædere, men er dog nemmere at holde fra urtehaven end sneglene

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Larsen, 28. marts 2008 kl. 20.07

Jeg har lige købt kolonihav, som ligger ud til moseområde. Regner derfor med at støde på en del snegle. Jeg er ikke så meget for at bruge gift, men har nu hørt, at man kan lokke dem med øl, som de også dør af.

Mit spørgsmål er: hvis lugten af øl tiltrækker sneglene, tiltrækker det så også alle naboens snegle? For så ender jeg jo med at drukne i snegle – og det er jo ikke meningen.

Hvad er bedst – at skære dem over, eller bruge fælder?

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine, 28. december 2008 kl. 20.34

Jeg satte mig i sommeren 2008 for at finde den mest effektive fælde mod dræbersneglen. Jeg har testet 6 husråd (ingen sneglegift) og kom frem til en klar vinder: Øl-fælder

Jeg har ikke store problemer med dræbersneglen, men alligevel oplevede jeg 39 døde snegle i en af øl-fælderne på en nat!

Det er forholdsvis let, for sneglene dør i fælden, så man skal ikke til at hakke dem over.

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 20. februar 2009 kl. 19.35

Hej.

Var forfærdeligt plaget af sneglene i 2007 – jeg var ved at blive tosset af sorg over at se min have, totalt død.

Kunne den ene morgen se en række nyspirede gulerødder, og dagen efter var de væk.

Jeg havde dækket størstedelen af min store køkkenhave, og gravede derfor ikke – det var en katastrofe, for det betød at de havde idielle vilkår for at formere sig.

De spiste selv ukrudtet, 20 meter jordskokker som er uddøde og et par 2 års frugttræer. De lå i kager efter regn – og vi har altså en god tønder land, med frugthave og køkkenhaver.

Fik fat i moskus- og Rouenænder og det virkede. sidst på sæsonen havde vi ukrudt igen, og det var lige før jeg var glad for det :-).

De blev så ædt af ræven i foråret 2008, selv om der var hegnet med dyrehegn og stød i 15 cm højde. Så om igen.

Nu har vi hegnet med to tråde i 15 og ca 60 cm højde, og vi lukker dyrene ind hver eneste nat. Vi har tre huse, med Moskus- Løbe/Campbell- og endelig Rouen/Saxenænder. Forøvrigt er Løbeænderne mestre i at æde kållarver direkte fra planten, og således fik vi ingen kål spist. Til gengæld spiste de vores sukkerærter. Hvad er det man siger :"Der er ingen træer der vokser ind i himlen " :-).

God Jagt Rie Møbjerg

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2009 kl. 12.07

De dersens snegle kan da også ødelægge hele fornøjelsen ved det glade haveliv. Kunne vi da bare blive fri for dem. Jeg hakker dem over med spaden, det giver som sidegevinst da også lidt motion! Ja, det gælder jo om at se på de positive sider. Ja det gør så.

Mvh Eivin (^_^)

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Haltrup, 9. marts 2009 kl. 1.00

Har nu læst alle 25 indlæg og set at der kun var 1 af jer der havde pindsvin.desværre!. og heldigvis var der også kun 1 som foreslog at lægge FERRAMOL ud som gift. Ferramol er også giftigt for pindsvin. De dør hvis de spiser en snegl der har spist Ferramol,så lad være med at lægge det ud. Vi har ikke så mange Pindsvin tilbage bl.a pga al den gift der bliver lagt ud (her tænker jeg også på rotte og musegift). Vi har Moskus ænder og derfor ingen snegle mere!

Hilsen en pindsvineplejer **

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 9. marts 2009 kl. 8.31

Hej

Jeg må indrømme at jeg ikke har personlige erfaringer, men firmaet der markedsfører Ferramol, påstår at Ferramol ikke dræber pindsvin... Ferramol giver sneglene forstoppelse, og gør også det at sneglene kryber hen til deres huller, hvor de dør...

Et alternativ som er langt det mest effektive er nematoder, som i første omgang kun dræber de mindste snegle, men pga. dræbersneglenes kannibalisme, spredes sygdommen blandt sneglene og man kan dermed rydde et større område for snegle, end noget andet middel...

Med venlig hilsen
Bjarne Schou Andersen
Plantetorvet.dk

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 9. marts 2009 kl. 8.44

Jamen Lene.

Vi har da også pindsvin. De spiser af og til af kattenes mad.

Vi ser ikke voldsomt mange.

Vi laver en masse bunker af kvas osv rundt omkring, så de måske får lyst til at blive her omkring. Bor ved Randers. :-).

God Dag Rie.

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hamilton, 17. marts 2009 kl. 22.04

Tudser og pindsvin

Jeg anlagde en 6m2 havedam for 3 år siden, den bebos nu bl.a. af mange tudser. Naboens pindsvin drikker ofte af den. Og jeg har stort set ikke en eneste dræbersnegl tilbage i haven...

Mvh Susanne Hamilton

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hamilton, 17. marts 2009 kl. 22.04

Tudser og pindsvin

Jeg anlagde en 6m2 havedam for 3 år siden, den bebos nu bl.a. af mange tudser. Naboens pindsvin drikker ofte af den. Og jeg har stort set ikke en eneste dræbersnegl tilbage i haven...

Mvh Susanne Hamilton

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hamilton, 17. marts 2009 kl. 22.04

Tudser og pindsvin

Jeg anlagde en 6m2 havedam for 3 år siden, den bebos nu bl.a. af mange tudser. Naboens pindsvin drikker ofte af den. Og jeg har stort set ikke en eneste dræbersnegl tilbage i haven...

Mvh Susanne Hamilton

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hamilton, 17. marts 2009 kl. 22.05

Tudser og pindsvin

Jeg anlagde en 6m2 havedam for 3 år siden, den bebos nu bl.a. af mange tudser. Naboens pindsvin drikker ofte af den. Og jeg har stort set ikke en eneste dræbersnegl tilbage i haven...

Mvh Susanne Hamilton

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christensen, 5. juni 2009 kl. 17.21

Dræbersneglen, en invasiv art.

Problemet med dræbersneglen er, at den er invasiv. Dvs. uforvarende er flyttet til landet fra Sydeuropa, hvor den har naturlige fjender, som holder den i skak. I et tørt, varmt klima, holder den sig til kølige fugtige steder, og i syden har den naturlige fjender i fuglearter, der opsøger den og holder bestanden nede. I Danmark må man være opfindsom for at bekæmpe den med de midler og muligheder der er til rådighed.

Om man jagter den og dræber den personligt, eller man tyr til Ferramol, Sneglefri, moskusænder, pindsvin og hvad der ellers et nævnt er vel en smags/holdningssag, men jeg vil godt bidrage med et par ting yderligere.

I 2005 havde jeg endnu ikke dræbersnegle i haven. I 2006 opdagede jeg nogle enkelte stykker, og i 2007 var store områder af min 1000m2 have fuldstændig ribbet, totalt skrællet for alt grønt. Jeg samlede snegle i tusindvis. Enkelte morgener kunne jeg på ½ time samle 500. – Jeg var rystet, nærmest fortvivlet, men jeg begyndte at gå på jagt efter gode råd.- Jeg strøede Ferramol overalt, og det hjalp, men jeg opdagede, at jeg også fik færre snegle med hus, og jeg tror, at de to døde pindvin jeg fandt, var døde, fordi de havde ædt "forgiftede" snegle. – Jeg fik så det råd at anskaffe mig nogle vinbjergsnegle. De skulle efter sigende æde dræbersneglenes æg. Det har ved nærmere efterforskning foretaget et par steder vist sig, at vinbjergsnegle ikke æder æggene, men jeg er dog overbevist om at de alligevel på en eller anden måde virker dæmpende på dræbersneglenes fremmarch.- Derimod har det vist sig, at en lille sort snegl med et lidt fladt hus virkelig æder dræbersnegleæg. Jeg husker ikke dens navn, men jeg blev forbavset over at finde den i haven., da jeg aldrig før havde set den eller hørt om den.- Den er jo så en naturlig fjende sammen med pindsvi, frøer og tudser. Sidste år (2008) havde jeg usædvanelig mange frøer og tudser i haven og ikke så mange dræbersnegle, og jeg har hørt om et par haver, hvor man har anlagt et "vandhul" til frøerne. Det skulle efter sigende virke.

Ølfælder og sneglehegn skulle også virke, men det har jeg ikke selv afprøvet.

Der er ingen tvivl om, at fjerner man æggene kommer der ingen snegle, men der er nok nogen, der har store haver med masser af træer og større områder med bunddække under, måske store staudebede, der ikke bare sådan lige kan graves op. – Sådan er min have, og den er desuden omgivet af nabohaver, hvor naboerne er meget lidt haveinteresserede og inretter deres have med udelukkende græsplæner, buske og træer, hvorunder der gror mos. (Ideelt for udklækning af snegleæg).

Her i 2009 har jeg ikke haft ret mange dræbersnegle, og jeg håber, at det værste er overstået. Håber det skyldes at jeg passer meget på mine små sorte snegle med hus, mine vinbjergsnegle, mine pindsvin og mine tudser og frøer.

Søren Christensen

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 6. juni 2009 kl. 8.30

Har heller ikke set meget til sneglene i 2009, men igår myldrede de frem.

Har åbenbart ventet til det kølige regnfulde vejr kom.

Hilsen Linda

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 6. juni 2009 kl. 8.30

Har heller ikke set meget til sneglene i 2009, men igår myldrede de frem.

Har åbenbart ventet til det kølige regnfulde vejr kom.

Hilsen Linda

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dræbersnegle

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider