Forum

Lind dræber bier?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 21. juli 2007 kl. 19.19

Er det rigtigt at (visse typer) lindetræer er giftige for især humlebier?

Jeg har i hvert fald observeret adskillige døde humlebier under lindetræer i år.

Det undrer mig dog, da man da ofte ser honning fra lindeblomster.

Er der nogen der kan give en nærmere forklaring på fænomenet?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. juli 2007 kl. 21.47

Prøv at stille spørgsmålet på www.fugleognatur.dk
Jeg vil også gerne vide hvorfor.

Hilsen Anne Marie

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Lind Hansen, 28. august 2007 kl. 21.59

Honningbier og humlebier er jo først og fremmest ikke det samme! Honningbier elsker lind og det kan til tider give godt med honning! Om Lind er giftig for humlebier ved jeg dog ikke!

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eksperten, 3. september 2007 kl. 10.04

Tjo...

Altså som jeres ekspert må jeg nu sige at

– Jo det er giftigt
– De dør
– Men om de lige skulle ske for dem i år...

– Hold udkig :D

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 11. juli 2019 kl. 21.41

Et gammelt indlæg som slutter forkert. Det er en myte at Lind er et problem for bier - problemer er at fødegrundlaget i landskabet er for lille. Se følgende: www-brs.ub.ruhr-uni-bochum.de/netahtml/HSS/Diss/IlliesIngrid/diss.pdfl

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. juli 2019 kl. 22.19

Jeg kan også et link:
danmarkshumlebier.blogspot.com/

6 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2019 kl. 11.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2019 kl. 11.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. juli 2019 kl. 14.14

Husk at lægge mærke til, at artiklen, som der linkes til i svar 5, pointerer, at lindetræer på trods af problemet omkring tørke alligevel overordnet set er gode for bierne.

I artiklen antydes det også, at lindetræet med en skøn og nærmest hypnotisk duft fastholder humlebierne, selvom tørke i en periode har lukket af for fødeproduktionen.
Om endnu nogle årtier har forskerne måske fundet ud af, om dette også er en skrøne (ligesom påstande om giftig honning), og bierne nemt kan reddes, hvis der f.eks. vokser frodig kløver under træerne eller noget andet godt i nærheden.

Men når man tager hastigheden på den økologiske forskning i betragtning, så må det nok være et relevant spørgsmål, om det ikke er hurtigere selv at finde ud af det ved at så et lindetræ og afprøve det i praksis, når det er blevet stort. ;-)

@F. Christensen

Det tegner til at kunne blive en kamp imellem kilder.
Har du et link til din kilde og en begrundelse for, hvorfor den skulle være mere troværdig end den i svar 5.?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2019 kl. 14.34

Her er en forholdsvis ny oversigtsartikel:
royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rsbl.2017.0484

Man er vist ikke helt sikker på hvad det skyldes. Mannose kan det næppe være, men andre stoffer i nektaren kan man ikke helt udelukke. De hælder vist mest til sult hypotesen, men har svært ved at forklare hvorfor fænomenet forekommer hvor der også er andre kilder til nektar.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2019 kl. 15.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2019 kl. 15.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2019 kl. 16.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juli 2019 kl. 13.20

Det er måske ikke helt nemt at adskille giftvirkning fra tørkevirkning på Lindetræer.

Hvis der er en betydelig gift, så må det være meget sandsynligt, at den bliver mere koncentreret og dermed farligere under tørke.
Det kan måske hypotetisk sammenlignes med et bryggeri, som mangler vand, så snapsen bliver på 80% i stedet for 40%
Men umiddelbart virker det nok alligevel lidt uforståeligt, at forskere kan analysere på det i årtier, uden der foreligger et sikkert resultat.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juli 2019 kl. 15.11

Her i Slagelse, hvor jeg bor, er her pænt mange lindetræer. Både enkelttræer og især alleer.

På mine cykelture rundt i byen, har jeg selvfølgelig, efter at tråden her blev vakt til live, ivrigt kigget efter døde humlebier under dem.
Indtil nu har jeg ingen set.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2019 kl. 15.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2019 kl. 16.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2019 kl. 16.23

HMF hypotensen (indlæg 11) er interessant, men jeg savner lidt mere konkret bevisførelse. Som minimum må man påvise at humlebidøden sker under træer som har mange bladlus og særligt i varmt vejr. Man bør også analysere honningdugen for at få bekræftet at den faktisk indeholder HMF.
Endelig savner jeg en god forklaring på hvorfor fænomenet er knyttet til netop lind og ægte kastanjer. Der kan jo også være mange bladlus i andre træer. Min kirsebær kan f.eks. nogle år være så klistret som fluepapir.

Nyt svar til emnet »Lind dræber bier?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Lind dræber bier?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider