Forum

Skrubtudse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 6. august 2007 kl. 13.44

Igår da jeg ryddede op i vores have flyttede jeg en plast bakke, og nedenunder lå der nogle bønne formede hvid "ting". kort efter kom min datter og sagde mor der ligger en frø. og midt i det hele lå der er en stor skrubtudse og kiggede fra sit nedgravede hul.

hvad kan jeg gøre med den? skal jeg bare lade den være eller?

"bønnerne" er det æg? Jeg tænker bare vi bor ikke just i et område med vandhuller eller noget der ligner.

Lotte

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 6. august 2007 kl. 15.48

Jeg kan ikke svare på hvad de "hvide ting" er, men lad endelig tudsen bo hvor den er. Hvis den har slået sig ned hos dig, så er det fordi dit miljø tilbyder den det den har brug for – og se den så som en god og nyttig gæst i haven. Tudser hjælper bl.a. med at begrænse antallet af snegle i din salat. :)

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. august 2007 kl. 18.39

Hej Lotte
Tudsen har ikke æg nu, og en tudse har kun brug for vand når den skal lægge æg, så lægges de i vandet og udklækkes der, hvorefter de små tudser kravler på land og lever der, indtil de selv skal til at yngle. Det er vældig hyggeligt med tudser og som Jes skriver, er de gode til at fjerne uønskede ting i haven.

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 7. august 2007 kl. 10.45

Tillykke med din skrubtudse! Den er måske ikke særlig køn, bortset fra de sørgmodige øjne, men hvis den har lidt at gemme sig i, så elsker den snegleæg. Det er hyggeligt at vide, at der bor dyr i haven, men man skal huske at give dem lidt plads og fred. Det ser ud til at skrubtudser gerne vil have mørke, stille steder, hvor de kan gemme sig for sol, katte og andre.

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. august 2007 kl. 9.51

Du skal lade den blive boende!

Mvh Eivin (^_^)

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karni, 10. september 2007 kl. 4.04

Kan hundehvalpe blive syge når de spiser skrubtudser eller frøer, jeg har oplevet to gange, hvor min hundehvalp er kommet ind og har rystet og haft fråde om munden og haft det underligt
MVH Karni

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. september 2007 kl. 8.42

Hej Karni.

Skrubtudser udskiller i huden en meget stærk gift, der virker som værn mod fjender.

Jeg har oplevet det, du beskriver, med et par gravhunde, der ikke kunne lade tudserne være. De kom over det i løbet af et par dage, og lærte efterhånden, at det var dumt at bide i sådan nogen.

Mvh. Hans

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah, 15. april 2008 kl. 17.27

Hvor lang tid kan en tusse være nede uder vand.?

jeg syntes hvergang jeg kigger på dem i min have er de er uder vand og ikke over

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. april 2008 kl. 20.48

Unger af tudser ser vi i tusinder af, det er haletudser. Hvor er livet dog spændende, især når vi også har omgang med børn. håp

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Isak Jensen, 3. maj 2009 kl. 9.42

Jeg har lige set en skruptudse i mit drivhus,og vil gerne have at den bliver her, for vi har mange snegle, få dræbersnegle men mange plettet voldsnegle i urte haven.

hvad kan man gøre for den?.

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Nielsen, 14. maj 2009 kl. 11.51

Jeg har en skrubtudse under en stor urtepotte. som graver sig ned under jorden når jeg kigger på den.

jeg er lidt nervøs, da jeg også har en kat. og bange for om katten vil spise den. og dermed blive syg?

kan jeg sætte den ud et sted. hvor den får det godt? og langt væk, fra katte.

m.v.h. dorte nielsen.

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. maj 2009 kl. 11.57

Hvis du har en skrubtudse, så har du nok mange. Glæd dig over at den gider være i din have. Den gør stor nytte. Hvis katten ikke er blevet syg endnu, så bliver den det nok aldrig. Skrubtudser er normalt ikke kattes yndlingsret – vi har mange grønbrogede tudser her (læs RIGTIGT mange) og vore katte holder sig lant væk fra dem helt af sig selv – selv om de er velvoksne rødder på 7–8 kg. (kattene altså)

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 16.55

Ja for skrubtudserne bliver vel næppe 7–8 kilo. Men det er helt rigtigt, at tudserne er vore venner rundt omkring i de hyggelige danske haver. Det er sådanne dyr vi alle bør arbejde på at have i vore haver. Og så er de da også både sjhove og søde at se på!

Mvh Eivin (^_^)

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 14. juni 2009 kl. 19.44

Hej
Vi har lige haft en snak i familien hmm nu kommer det kvægger en skrubtudse? vi er ikke enig,jeg siger nej.Hvad mener i? MVh Tina fra Odense

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert, 14. juni 2009 kl. 20.39

Tina, prøv lige at læse det en gang til. Hvad mener du. Vi forstår det ikke.

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 14. juni 2009 kl. 21.53

Hej
Kvækker en skrubtudse?

MVH Tina

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 10. juli 2009 kl. 9.02

Hej
Jeg er lidt forundret og tænker på, om nogen her kan give mig en forklaring?

Her til morgen ser jeg en skruptudse sidde inde i min stue ved fodpanelet tæt ved min terassedør. Jeg gik stille hen og åbnede døren og tudsen kravlede ud. Den kravlede hen i en vandpyt og vendte så fronten ind mod døren igen. Den sidder stadig og kigger ind mod døren og har nu siddet der i 2 timer.

Foran min dør har jeg et helt tæt fluenet som jeg fik monteret for en uge siden. I den sidste uge har jeg ikke haft døren åben uden at fluenettet har været sat for, så min undren går på: hvordan er tudsen kommet ind? eller kan den have været her inde i en uge uden mad og drikke?

Jeg er vældig glad for at have den lille fætter – ca. 6 cm lang – boende, men synes helst den skal bo ude i natureni min have.

Mon nogen kan forklare mig lidt om den tudseadfærd :-)
Hilsen Else

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. juli 2009 kl. 9.09

Tudser er koldblodede dyr, og deres indtag af føde falder og stiger med deres aktivitet og temperatur. Har den siddet i et køligt hjørne af dit hus, uden at bruge energi på at bevæge sig, så har den ikke haft brug for et stort fødeindtag. Tænk også på at tudser, om vinteren, går i dvale dybt nede i mudderet. I den periode tager de slet ikke føde til sig.

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 10. juli 2009 kl. 9.17

Tak for forklaringen Kasper – så må jeg tro den har siddet i et hjørne her i en uge – stakkels den, for her er varmt, så den må være tørstig nu...

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. juli 2009 kl. 9.22

Igen – den her ikke brugt så meget energi, og forbruger heller ikke vand på samme måde som pattedyr. I øvrigt optager den vand igennem huden – den drikker ikke.

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 10. juli 2009 kl. 9.53

Så var det derfor den kravlede hen i en vandpyt og blev liggende der – hvor interessant – nu er den også kravlet væk. Jeg kunne se den blev mere og mere vågen, fik mere fylde og løftede hovedet. Tak for dine informationer.

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. juli 2009 kl. 10.00

Faktisk så optager den mest vand igennem den tynde hud på inderlårene, så det virker som en rimelig årsag, ja.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken G. Ovesen, 23. august 2009 kl. 18.50

Jeg har læst alle jeres indlæg,og syntes det er alle tiders,at i har tudser i jeres have. Jeg har selv en rigtig stor tudsemor, som har beriget mig med en masse små tudsebørn, som hopper fornøjet rundt i min have, så når jeg slår græsplænen må jeg køre slalum, for at undgå de små. Held og lykke med jeres tudser!

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Rejnholdt, 23. august 2009 kl. 20.25

Jeg har haft tudse i min gårdhave nogle år. Den kan komme ind under et havehegn og under havedør til haven, den er rigtig hyggelig, når den kommer frem. Men det viste sig sidste sommer, at vi har flere, vi har p.t. tre. En aften sad tudsen inde i vores entre, trods der er ret højt op til dørtrinet. Min datter bar den ud og vi tog et foto af den. Næste aften passede vi på at huske at holde entredøren lukket, men alligevel sad tudsen næste morgen igen indenfor i entreen. Det forstod vi ikke, men den blev båret ud og vi tog et nyt foto af begivenheden. Derefter kunne vi se, at der var tale om to tudser, de var også forskellige af størrelse. Vi mener, det har været et par, som oprindelig sammen er hoppet ind i vores hus. De befinder sig ofte ca. 1–2 meter fra det sted, hvor vi sidder og spiser ude og vi har en form for kommunikation med dem. Det er enormt hyggeligt og de har nogle søde lyde. Dertil kan jeg fortælle, at jeg kun møder uønskede snegle i gårdhaven i eller under urtepotter. Der er ingen "fritgående" snegle, hvilket vi kan takke tudserne for.

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Stenholt, 8. september 2009 kl. 18.30

Hej, hvor lang tid kan skruptudser leve uden mad? vi har fundet adskellige skrupudser i vores kælder, der formentlig er havnet der via vores børn eller gennem et åbent vindue, men vi undre os over hvad de lever af indendørs og hvor længe de kan leve indendørs "uden mad"
venlig hilsen Bo stenholt

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. september 2009 kl. 21.05

Hej Bo Stenholt

Indlæg nr 17 i denne tråd giver svar på, hvordan tudser klarer "smalhans-tider" i kølige omgivelser.

Vi har haft et brædt liggende hen over to mursten langs en kølig ydermur i vores kælder. Det var tilstrækkeligt til, at det var der, tudserne søgte hen. Så behøvede vi (stort set) kun at kigge ét sted nogle gange hver uge for at finde ud af om der var tudser, som skulel hjælpes ud i det fri igen.

Iøvrigt er stenbunker – gerne lidt nedgravet – helt tæt ind til sokler fremragende tudse-overvintringssteder. Kan det lade sig gøre at overdække dem er det endnu bedre...

Med venlig hilsen fra
Lone

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. september 2009 kl. 21.05

Hej Tina i indlægget nr. 15.

Som knægt, i mit barndomshjem der ligger lige ved siden af et gadekær kvækkede frøerne, om sommeren natten lang. Det var rigtigt hyggeligt at falde i søvn til. Frøene gyder gullige æg der flyder rundt i vandet i plamasher (?) og senere bliver til haletudser og endnu senere til frøer. håp

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. september 2009 kl. 23.43

Hej
Jeg har haft en lille kunstig sø – med dug til at holde på vandet – da der gik hul i sugen tegnede jeg ikke med at der mere var hverken frøer eller tudser der formerede sig her. Her er dog et liv uden lige af itte små frøer der hopper omkring – så man skal se sig godt for når man sætter fødderne til jotden. Jeg har flere gange fået en forskrækkelse fordi jeg bekæmper mosegrise og når jeg løfter stenene hvor jeg skal tjekke hullet så har der siddet en kæmpe skrubtudse i hullet – de må jo hoppe ned et sted der er hul og så følge gangene. 2 gange har jeg hørt enten en frø eller skrubtudse give et skrig fra sig da katten ville lege – første gang troede jeg bare ikke på det anden gang var vi to der iagttog optrinet og hørete begge lyden. Jeg troede kun de kvækkede.

Mange hilsner Lise

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Rejnholdt, 8. november 2009 kl. 22.45

Fra mit indlæg nr.23.

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Rejnholdt, 8. november 2009 kl. 22.45

Fra mit indlæg nr.23.

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 8. november 2009 kl. 22.55

Har læst med interesse dette emne. nu vil jeg så spørge kan en tusse grave sig ind under en sokel på et drivhus og grave sig ned inde i det. ydermere vil jeg spørge om,den graver flere huller som forsøg, inden den finder det rigtige hul at grave sig ned i.

hilsen hans

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 22.39

Jeg mener at den skal have et fugtig hul at bo i, da dens hud kræver fugt. Som regel bruger de nogle forladte musehuller, hvis de kan grave sig ned der. men alt andet kan også bruges.En tudse ligger i dvale om vinteren. En tudse spiser orme, snegleæg. Den lever, hvor der er sumpet, hvor den er camoufleret, for den ligner jord. Den har ikke mange fjender, fordi den udsender en lugt, så den ikke bliver angrebet. Hvis den føler sig truet, rejser den sig på alle fire, og puster sig op. Dens fjender er: snogen og storken. En tudse har en lang tunge, som den kan fange sin mad med. Dens hud er tynd, så den tørrer ret nemt ud. Den lever på land eller i vand. Tudsen er ligesom frøerne,totalfredet...

Simpelhen...

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2009 kl. 21.15

De sidste par år har et par velvoksne tudser overvintret i mit Rhododendron som er fyldt med fugtig spaghnum. De er måske årsag til at jeg kun har set een dræbersnegl i år.

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 11. november 2009 kl. 10.59

Jeg kan forstå det sådan at skrubtudser godt kan grave et par steder i drivhusest spagnum, og så til sidst finde et godt sted i drivhuset hvor det vil grave sig ned for vinteren.jeg ved den er god for haven, så jeg passer på den.

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. november 2009 kl. 19.22

Hans.

Til foråret når spagnumen er tør i drivhuset, skal du være varsom med at grave med spaden. Skrubtudsen vågner sent af sin vinterdvale.

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 11. november 2009 kl. 22.44

Man skal også være varsom med at grave nu.I sidste uge gravede jeg to frem, men heldigvis ramte jeg dem ikke. Jeg sørgede også for et nyt sted til dem

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danjal Lisberg, 4. august 2011 kl. 1.11

Kan Skrubtudser være giftige for menneske hud eller andet. :)

Danjal :)

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 11. august 2020 kl. 11.10

Her til morgen opdagede jeg en lille tudse på ca. 4 cm. der sad i tilbørlig afstand fra min seng og formentlig håbede på, at jeg opdagede den uden at blive skadet. Den lille stakkel har hørt på mig en laaang nat zzzzZZZZZ . Den blev forsigtigt hjulpet (et plastik krus og et stift stykke pap) ud i en fugtig potteplante og forsvandt.
Jeg har tit undret mig over hvorfor disse små skabninger hopper indendørs? Hvordan forhindrer jeg det i at ske igen - for nok er de søde, og jeg vil gerne have dem i min have - store som små, men jeg er ikke så meget for at røre ved dem, og tænk hvis jeg kommer til at træde på dem - nogle af dem er så bitte, bitte små.;).
Hvor højt kan så små fyre hoppe?
På forhånd tak for svar hvis nogen vil give sig tid.
Bedste sommer-hilsener
fra Lizzi (som måske skulle ha' giet den et kys).. ;).
Ps. der kommer et foto lidt senere.

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2020 kl. 14.04

Hej Lizzi Nielsen

Den tudse som har besøgt dig har nok været igang med at udforske verden - tudser kan blive meget gamle 5 - 15 år er ikke usædvanligt. Så de må jo fylde tiden ud .....

Du kan finde meget god information omtudser og deres (ret dovne) liv på miljøstyrelsens hjemmeside - mst.dk - og på Naturporten.dk.

Venlig hilsen
Lone

39 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 11. august 2020 kl. 20.12

Hej Lone Tak fordi du gav dig tid til et svar
Jeg kvitterer med et foto

Bedste hilsener
Lizzi

Nyt svar til emnet »Skrubtudse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skrubtudse

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider