Forum

Solsorte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. september 2007 kl. 18.58

Kan det være rigtigt, at nogle solsorte bygger rede nu?

For en 4–5 dage siden samlede en solsort igen mudder omkring vandskålen, det er 3. gang i sommer. De kan da ikke nå at opfostre unger nu, vel?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 25. september 2007 kl. 9.00

Det er sjov du skriver det. Jeg tænkte på forleden, at det da lød som fugleunger, jeg kunne høre i naboens træ, så de må få unger så sent.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. september 2007 kl. 13.51

Det lyder ganske rigtigt med begge iagttagelser. Jeg havde nemlig solsorteunger fra 5. kuld (femte), der sprang fra reden i sidste uge, den 20. september. Hunnen har siden sidst i august været alene om reden og ungerne, idet hannen er rendt sin vej. Hun har lagt 20 æg, hvoraf de 19 er blevet udruget. De tre sidste rollinger piler fortsat omkring i buskadserne og pipper efter lækkerier.

Sidste år havde hunnen her fire kuld (4). Gårdanlægget er sikret for katte med en port mod gaden, og er relativt stort (Nørrebro)
Fugle er opportunister, og tager flere chancer end en del pattedyr. Derfor er risikoen til stede for fejlslagen rugeaktivitet så sent. Men hvordan det fungerer med hormonstyring og æglægning, versus temperatur og daglængder, ved jeg ikke, desværre.

Er der nogen fodrende han tilstede i jeres haver?

Se evt: www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=130996&ForumID=1

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 25. september 2007 kl. 14.38

Jeg har en solsortehan i haven, men jeg tror reden bygges lige bag hækken i naboens rod, så jeg har ikke set reden. Hunnen ser ud til at være af et tidligere kuld i år, Kan det passe? Den er lidt gråskimlet, derfor kan jeg kende den.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. september 2007 kl. 6.52

Det er ikke normalt, at en hun udviser yngleaktivitet, hvis den er fra samme år. Unger kan du kende på de rødbrune til gullige pletter på undersiden. Næbfaconen er desuden lidt bredere. Hunnen har mørkebrunt næb.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. september 2007 kl. 22.01

Hvis det kan interessere nogen, har jeg fundet mine notater om solsorte frem.

9. apr. Solsort på rede under naboens tag. Ser ungerne blive madet 27. apr.

29. apr. Solsort bygger rede i stor syrenbusk, samler mudder

18. maj. Solsort bygger rede i tjørnehæk bag bambus

31. maj. Solsort bygger nok en rede i tjørnehæk kun 2 meter fra den anden rede, som der nu er unger i

7. juni. Solsort ligger stadig på rede i den sidstbyggede i tjørnehæk, den første er tom

11. juni. Solsort fragter mine æblestykker til ungerne i fast rutefart, mens jordbær bliver liggende

25. juli. Nye solsorteunger, men hvor er reden, vist i bøgehæk bag forsythia

18.-19. sept. Solsort samler mudder ved vandskålen

26. sept. Solssortehan sad på vagt i syrenbusk 1 time, mens det kvidrede af små unger nede fra bunddækket af vinca. Kan reden være dernede? Eller er de allerede udrugede? De ynder at bruge vinca som skjul i starten.

Vi har et hyr med skader, især da der i maj var rede i syrenen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Møller Larsen, 23. juni 2009 kl. 19.21

I har haft rede under vor overdækkede terrasse og fik 4 unger. Har flere gange jaget skader væk i haven. Søndag da vi kom hjem var ungerne borte.

Kan solsortene selv finde på at rive noget af reden ned for at få ungerne ud? Så han sad og lokkede dem på en gren uden for reden.

Eller har skaderne taget dem? jeg tror de 2 store var flyve-
klare.

Mvh Kirsten

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2009 kl. 19.53

Hej Kirsten.

Jeg har flere gange set hvordan en skade hakker en flyvefærdig solsorte unge til døde. Det er grimt at overvære. Skaden er en af de klogeste fugle, så den er vanskelig at komme tæt på, selv med et kikkertsigte.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.21

Det er så hyggeligt med solsortenes pippen og gokken i den stille tid, inden solen er gået helt ned. Ja det er da næsten til at blive religiøs af, da naturen jo somme tider kan føles som et tempel.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Solsorte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Solsorte

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider