Forum

Små sorte orme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hansen, 30. september 2007 kl. 22.28

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe mig. Den seneste måneds tid finder jeg dagligt fundet flere små tynde sorte orme i mit hus. De er ca. 1–2 cm. lange. Jeg kan ikke forstå hvor de kommer fra. Hertil aften kiggede jeg på mine have fliser. Her var der rigtig mange af disse orme. De er der ikke om dagen, men kigger tilsyneladende frem om aftenen / natten. Hvad er det for nogle orme? Hvornår smutter de igen? Hvad jeg gøre for at fjerne dem? Håber nogle kan hjælpe mig, for det er enormt ulækkert at finde dem rundt omkring.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2007 kl. 10.27

Hej Hansen

Har du kigget grundigt på de små sorte orm? Er det mon snegleunger, du for tiden finder på fliser og inde? (De sætter slimspor – men de er ikke så tydelige, så længe sneglene er helt små).

HVIS det er snegleunger, kan du her på Havenyt's hjemmeside finde gode råd om, hvordan du kan forsøge at fjerne dem.

Gå ind under spørg eksperterne og skriv snegle i søgefeltet – så får du "serveret" erfaringer, du måske kan genbruge.

Venlig hilsen
Lone

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Månsson, 3. oktober 2007 kl. 13.54

Jeg har også mange små sorte orme, som normalt ligger helt sammenrullet. De er også ca 1–2cm lange. De ligger helt tæt ved husvæggen. Hvad er det for nogle og hvad kan jeg gøre for at fjerne dem. De sætter ikke slimspor og de ligger i grupper. Det virker ikke som om det er snegle.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 8. oktober 2007 kl. 21.40

Har samme problem med de der små sorte orme der kravler frem om aftenen. De kravler langs husmur og kommer op under fliser og ligger sig i klunger. Hvad er det for nogen og hvad gør jeg for at få dem væk.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Knudstrup, 9. oktober 2007 kl. 13.25

Hej med jer.

Jeg håber I kan hjælpe mig. Den seneste måneds tid finder jeg dagligt fundet flere små tynde sorte orme ved mit hus og i går aftes og så jeg dem så ude på vores badeværelse. De er ca. 1–2 cm. lange. Jeg kan ikke forstå hvor de kommer fra. Hertil aften kiggede jeg på mine have fliser. Her var der rigtig mange af disse orme. De er der hele dagen igennem. Hvad er det for nogle orme? Hvornår smutter de igen? Hvad jeg gøre for at fjerne dem? Håber nogle kan hjælpe mig, for det er enormt ulækkert at finde dem rundt omkring. Trædder man på dem så knaser de.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 9. oktober 2007 kl. 14.41

Det lyder lidt mystisk med de sorte "orme" I taler om. Jeg kom til at tænke på Iulus terrestris og lignende "orme" (jeg kan ikke huske noget dansk navn), som der er et billeder af disse sider.

www.cartage.org.lb/fr/themes/sciences/zoologie/divanimaux/Arthropodes/diplopods/Pterospermorphores/Iule.htm

www.britannica.com/ebc/article-9052737

en.wikipedia.org/wiki/Millipede

De kan rulle sig sammen, holder gerne til under sten, bark, løv, de er natdyr men æder især forrådnede ting.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. oktober 2007 kl. 19.33

Hej Hansen, Anni Månsson, Rikke, John Knudstrup og Jytte -

Måske har Jytte givet løsningen...

Hvis det ikke er tilfældet kan der være hjælp at hente på www.fugleognatur.dk, hvor man kan oprette sin profil og derefter lægge billede og beskrivelse ind. Min erfaring er, at der indenfor ½ døgn er kompetente bud på næsten hvad som helst der rør sig / vokser i dansk natur.

Hvis nu nogen finder ud af, hvad det helt præcist er for nogle "orme", så ku det da være fint, om vi her på Havenyt's forum kan få del i opklaringen.

Venlig hilsen fra Lone

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Skov, 12. oktober 2007 kl. 23.04

Hej
Vi har i den seneste tid haft samme problem med mange tynde sorte orme langs vores hus. Jeg har søgt rundt på internettet for at finde ud af hvilket dyr der er tale om og jeg er nu næsten helt sikker på at det er tusindeben. Prøv at se på denne side:
www.dpil.dk/dpil2005/pdf/tusindben2007.pdf
fra Århus Universitet.

Der står at de kan være mørke, ormeformede og med hård skal, er aktive om natten og kan vandre i store mængder. Og billedet ligner dem vi har set på en prik.

Venlig hilsen
Flemming

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Mikkelsen, 2. oktober 2008 kl. 21.56

Hej.

Forleden fandt jeg en orm på sengen,
den var brun, tynd som sytråd, og havde
ligesom følehorn ca 3cm lang,den var meget hurtig.

Hvad mon det var for en?

Venlig hilsen Rita.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 13. januar 2009 kl. 3.15

Hejsa jeg har lige fundet en i min trøje jeg heldigvis ikke havde på.! Siden jeg har 3 katte var jeg bange for at det var orm, men jeg ville mere sige det er et tusindeben. Jeg undskylder min stavning da det er 3 om natten. :)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian Kreutzfeldt, 7. april 2009 kl. 11.29

Jeg har ca 4 cm brune/sorte tændstiktynde orme i huset, men har også set dem ude foran døren. de bevæger sig som en "alm." orm, men krøller sig sammen når jeg vil fange dem. hvad er det for nogle?

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian Kreutzfeldt, 7. april 2009 kl. 11.29

Jeg har ca 4 cm brune/sorte tændstiktynde orme i huset, men har også set dem ude foran døren. de bevæger sig som en "alm." orm, men krøller sig sammen når jeg vil fange dem. hvad er det for nogle?

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 10. april 2009 kl. 20.27

Måske det er tusindeben?

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/5751.html

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
httå:///www.skadedyrene.dk/husmaar.htm

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 19. september 2009 kl. 8.46

www.cartage.org.lb/fr/themes/sciences/zoologie/divanimaux/Arthropodes/diplopods/Pterospermorphores/Iule.htm

Er der nogen der ved hvordan og med hvad ovenstående orm kan bekæmpes?

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 21.20

Ved at søge på det latinske navn får jeg ingen danske hjemmesider, der beskriver dem. Søger jeg på tusindben får jeg et andet latinsk navn for tusindben.

Til gengæld er her en måde at bekæmpe disse på, som jeg tror,at man også kan bruges på disse. Om diatomet – jord, som ikke er giftig kan erstatte insekt pulveret ved jeg ikke, men via mange amerikanske hjemmesider anbefaler de at bruge lige dele fint malet hvidløgspulver og cayennepeber og drysse dette rundt hvor insekterne befinder sig. Hvidløg er ikke dræbende, men repellerende.

Bekæmpelse

Ønsker man trods alt at bremse invasionen af tusindben, bør det gøres udefra. Det sker bedst ved at pudre, med et insektpudder, på de steder hvor dyrene trænger ind, og eventuelt langs med husets sokkel.

De tusindben, der er kommet ind i huset, kan også bekæmpes med et insektpudder. Behandlingen foretages ved panelsprækker, dørkarme, vinduesrammer og lignende steder, hvor dyrene kan komme ind. I de fleste tilfælde vil det dog være nemmere blot at fjerne dem ved håndkraft – eventuelt ved hjælp af en støvsuger.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2009 kl. 21.23

Vedr. tusindben oversat:
Diplopoda har en cylindrisk krop med op til 89 par korte ben og meget kraftfuld, og den ruller sig ind i en spiral ved fare, den bevæger sig langsomt og spiser helst planteaffald. Dens størrelse er fra 17 til 23 mm.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anitta Larsen, 14. marts 2022 kl. 23.48

Hej. Jeg kan godt forstå, at det kan være ulækkert at finde orme indenfor, men hvorfor ikke bare forsigtigt tage et tykt stykke papir og tage dem op på en fejebakke eller et andet stykke papir. Og så smide dem udenfor. Hvorfor slå dem ihjel, det forstår jeg ikke, de har helt sikkert også en,, opgave,, i naturens øko system. Så lang tid det ikke er skadedyr, hvorfor skal de fleste personer så altid udrydde dyrene?

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anitta Larsen, 14. marts 2022 kl. 23.52

Hej

Jeg har fuld forståelse for at det kan være klamt at finde orme indenfor i huset
Men jeg kan ikke forstå, hvorfor de skal slåes ihjel. Hvorfor ikke bare smide dem forsigtigt udenfor, de har helt sikkert en,, opgave,, i naturens øko system.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anitta Larsen, 14. marts 2022 kl. 23.52

Hej

Jeg har fuld forståelse for at det kan være klamt at finde orme indenfor i huset
Men jeg kan ikke forstå, hvorfor de skal slåes ihjel. Hvorfor ikke bare smide dem forsigtigt udenfor, de har helt sikkert en,, opgave,, i naturens øko system.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anitta Larsen, 14. marts 2022 kl. 23.55

Jeg kom til at sende de samme indlæg flere gange, fordi jeg ikke troede jeg sendte dem.
Så fik jeg da mit budskab ud 😊

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. marts 2022 kl. 10.09

:) Ja, og et fint et, synes jeg.

Nyt svar til emnet »Små sorte orme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Små sorte orme

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider