Forum

Vildtfuglefoder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. november 2007 kl. 11.38

Efterhånden har jeg interesseret afprøvet meget af det fuglefoderfrø som tilbydes i butikker. Jeg har selv mange solsikke planter, de er godt besøgt. Selv om min urtehave består af et bl. udvalg i planter er fuglene interesseret i insekter, de bliver først ædt. Derfor skal fuglene heller ikke "overfodres". Men de er også kræsne med hvad der er i foderhuset og – på jorden. Især er alm. korn nok kun til gråspurvene, de fortærer også mange insekter. Forøvrigt er købte solsikkefrø rigeligt store, så de kommes mest i en skål og får en lille omgang med en stavblender, så er fuglen også fri for at pille skallerne. Men hvad har I andre bedste erfaringer med. Måske helt andre emner.

Forøvrigt havde 2,5 kg. solsikkefrø en prisforskel på næsten 10 kr, i to sideliggende butikker!

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. november 2007 kl. 15.00

Jeg fodrer med havregryn, det kan fuglene godt lide og så er det billigt, hvis det bliver meget koldt og fuglene behøver "brændstof" og energi til at holde varmen er den billige margarine et udemærket middel.

Mvh. Svend Høst

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 7. december 2007 kl. 10.20

Jeg har fundet frem til denne blanding:
En pose (2,5 kg) kanarieblanding blandes med 1 kg hampefrø. Jeg køber solsikkefrø på den lokale foderstof i 15 kg sække til omkring 6 kr kiloet.

Når jeg fodrer, blander jeg 1 del kanariebl. til 2 dele solsikke. Bliver det meget koldt, laver jeg en energiblanding som Svend gør og hælder lidt af det i også. De er vilde med det...

Jeg sørger for at smide æbler og pærer med pletter ud på græsplænen, så solsortene har lidt ekstra guf.

Jeg har altid haven fuld af fugle, nok fordi jeg fodrer hele året. Man skal nok ikke begynde at regne på priser, men jeg er godt hjulpet mod diverse skadedyr og småkravl.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 16. maj 2009 kl. 18.13

Maj 2009 – fugle er en fornøjelse!

Fuglefoder – også om sommeren, – der er unger lige nu!

Hvis du vil have dejlige sunde fugle: blåmejser, musvitter, sortmejser, grønirisker, spurve, solsorter – samt egern -
plus en have, der ikke ligner en frodig grøn dansk kornmark under foderpladsen, – så køb særskilt ; solsikker, fuglenødder og hamp.

Køb ikke de almindelige færdige foderblandinger. Hovedparten er korn, som ikke bliver spist.

Hvem kan fortælle mig, hvor man kan købe fuglefrø
OM SOMMEREN. – Jeg vil så gerne være sikker på, der er mad nok i dårlige tider!

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. maj 2009 kl. 9.22

Det er overflødigt at fodre om sommeren der er masser af mad i haven, jeg fodrer fra oktober til marts/april.

Fuglene taber interessen for maden på foderbrædtet når bladlus og andrer insekter kommer frem.

Men husk frisk vand er fuglene glade for.

Mvh. Svend Høst

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 17. maj 2009 kl. 12.03

Margit – 17. maj 20

Jovist, – det er jo ikke nøden – men fornøjelsen. -

Fuglene er flittige i haven, men der er også utrolig rift om foderet, hvis det er det rette.

Og har man vænnet dem til et varelager lige ved kasserne, så bliver der alt for meget krig og slagsmål, hvis man pludselig stopper.

Jeg der det jo, når foderautomaten er tom.

Så jeg ville stadig gerne kunne købe ordentligt foder om sommeren.?

Fagfolk (i fjernsynsudsendelser) opfordrer til at blive ved, når man har en fast fuglebestand i haven.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 17. maj 2009 kl. 17.10

Jeg købte bare en pose med 2,5 kg solsikkefrø i vinters, og det slår indtil videre længe til.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 17. maj 2009 kl. 22.24

Margit 17. maj 2009

OK OK – så er jeg åbenbart den eneste, som har en stor todelt automat med nødder i den ene side og solsikker og hamp i den anden. – Og den eneste, som kører på helårsbasis?

Men så har jeg oså beboere i kasserne lige uden for vinduerne bare 1½ m væk. – Og det er virkelig sjovt at se, når ungerne klodsede kommer tumlende og tigger – men bliver tvunge til at "spise selv".

Når jeg fodrer, er det bl.a. fordi der er mange "nøgne" og fine moderne haver i området, og fordi jeg ved at nogle sprøjter mod insekterne, som fuglene jo fanger.

Vores have er gammeldags med blomster, træer, ukrudt, insekter, snegle og hvad der ellers hører til. Det ene skal jo passe til det andet, når man nu er pensionist.

PS har glemt at fortælle, at rødhalsen er fast inventar, at sjaggerne tømmer tjørnen for melbær om efteråret – og at munken tager en tår vand på forbirejsen. – Vi bor inde i byen.

Det hænder, at spurvehøgen tager sig et bytte – og sætter sig på plankeværket og fortærer det. -

Stæren er lige dum hvert år. – Den forsøger igen og igen at hakke et hul i telefonpælen, før den finder andre bedre egnede steder.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. maj 2009 kl. 0.45

Hej Margit.

Har du forhørt dig på "foderstoffen".

Hos DLG kunne man sidste år få solsikkefrø i 10 el. 15 kg poser. Ikke såsæd men beregnet til foder.

Mvh. Hans

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 18. maj 2009 kl. 1.15

Hej Hans P.

Tak for tippet!

Har tænkt mig at lede efter foderstofforretninger i omegnen i morgen. – Vil også prøve dyrefoderforretningen, men de flår nok folk.

Måske skulle jeg også prøve plantecentre, – de har da både fuglehuse og pynt, så hvorfor skulle de så ikke have noget at fylde deri.

Jeg er aldrig før løbet tør for foder!

Godnat fra Margit

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 18. maj 2009 kl. 23.29

Ha – kom lige forbi Super Best i dag. – I deres forrum lå: Solsikkefrø, nødder og hamp. -

Selvfølgelig måtte jeg "betale" for dem, – men til gengæld bliver alt spist uden spild. – - Dejligt!

Margit – 18. maj 2009

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Hansen, 28. maj 2009 kl. 17.14

Vi fodrer hele året. Bor på landet med et hav af forskellige fuglearter i haven, som bliver lokket til foderbrættet med div. kornblandinger, solsikke, hamp m.v. Derudover smelter jeg en stor portion palmin, hvori blandes havregryn, kokos, kornblanding, herunder hamp og solsikke. Blandingen kommes i 1. gangbægre og lægges i fryseren, hvorefter der kan serveres dagligt. Vi har i øjeblikket fornøjelsen af ynglende stor flagspætte og 3 stærepar, som efterfølgende kommer til brættet med deres unger. Prøv i yngletiden at koge en portion ris. Så er der " dømt pendulfart ".

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 21.05

Ved nogle af landets kirker frarådes det at smide ris efter brudeparet, fordi fuglene spiser risene og får ødelagt indvoldene. Men kogte ris er åbenbart eftertragtet af fuglene.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 28. maj 2009 kl. 22.51

Hej John! – Og Mogens!

Jeg bor i et stille villakvarter. Den foderblanding, jeg bruger, betyder, at vi lige nu har skovspurve med små tiggende unger med sitrende vinger. – Snart kommer blåmejserne, musvitterne og grønirisker til med deres kuld. – Rødhalsen er også helårsbeboer. – Vidunderligt trillende solsorter, elegante og utroligt frække skader, de kurrende duer (både store og tyrkerduer) – og de forhadte larmende alliker, som vækker os ved tretiden. – Dem kunne vi godt undvære. – Under visse vindforhold har vi skrigende måger eller helt fremmede besøgende.

Vi giver aldrig ris, fordi de svulmer op i fuglens indre system og suger al vædske, så de får forstoppelse og dør. – Skal der serveres ris, så skal de være kogte,

Bliv ved med at nyde og støtte. – Så mange sprøjter med gifte (i det skjulte) trods forbud. Jo "renere" have – jo mindre at soise.

Hilsen Margit

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 2. juli 2009 kl. 22.08

Jeg er her i foråret begyndt at fodre vildtfugle, og det er virkelig en fornøjelse at se.

Jeg startede med et lille foderhus der hang på et stakit, men der stod de i kø som om st det var Bilka, men har nu købt et stort der står på plænen.

De har været rigtig glade for det, der har tit været 20 af gangen.

Har givet dem vildtfoderbl, kanarieblanding, mejsebolde, energimix, hampfrø, æbler og brød.

Men nu er fuglene pist væk, ser en enkelt eller 2 i ny og næ, her til aften hvor de plejer at komme i store flokke kom der 1 gråspurv, 2 solsorte, og 1 skovdue.

Begrundelse naboen har fået kat (måske kun ferie da det er sket inden for de sidste uger).

Her hvor jeg bor må der kun holdes kat i snor, eller inden døre, og den kat, går også ind i min bolig, så er godt gal på den, og frygter at den en dag får fat i min datters tamme undulat.

Jeg har i dag klaget til bestyrelsen over katten, som ville gå videre med det.

Men hvordan får jeg fuglene tilbage i haven? de har jo ligesom opdaget katten, en anden nabo har et stort træ hvor der altid sad massevis af fugle, det træ er også tømt for fugle.

Men hvordan får jeg dem tilbage i haven igen?

Et andet spørgsmål kan man købe færdige solsikkeplanter lige til at plante? og er det for sent nu?

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juli 2009 kl. 22.33

Nej nej nej! det har ikke noget med den kat at gøre, men i øjeblikket er der masser af 'naturlig mad ude i naturen'og det vil fuglene hellere have.

Det er en god ide at fodre fugle i den kolde tid hvor det kan være svært at finde føde især hvis der ligger sne, men det er totalt overflødigt her om sommeren.

Jeg har selv haft katte og de havde absolut ingen indflydelse på hvor mange fugle der besøgte foderbrættet.

Gem dit fuglefodder til vinter hvor fuglene virkelig behøver det.

Mvh. Svend Høst

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. juli 2009 kl. 22.57

Jeg er ikke helt enig med dig i at fuglene hellere vil have "naturlig mad" Svend Høst. Jeg har hver dag musvitter, mejser og spurve der flittigt piller lus og andre insekter, alligevel snupper de en jordnød af og til.

Og endskønt naboens moreller er fine synes både de gamle solsorte og ungerne vældig godt om at der hver dag lægges et æble hen ved fuglebadet.

Jeg tror mere, at Susanne ikke ser så mange fugle skyldes, at der ikke er så mange unger der skal fodres længere.

Her på disse sider er det ikke velset at skrive noget negativt om katte, så det undlader jeg, men nøjes med at sige at der er billige vandpistoler til salg om sommeren.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 2. juli 2009 kl. 23.12

Jeg er nu ikke enig med dig Svend, fuglene har spist rigtig meget fra mit foderbræt, brugt fuglebadegt.

Naboens træ har været fyldt med små fugle, hvor de også havde reder.

Nu er det hele blæst for fugle, ingen fugle i træet,ingen ved foderbræt eller fuglebad,og heller ikke på stakittet, før kom de også selvom jeg sad i haven, nu er de væk, de forsvandt da katten kom.

Jeg tror nu mest på at de ikke tør være i vores haver, fordi at fuglene har set katten i vores haver, så det er for farligt for dem.

Mon man må dykke en kat i datterens svømmebasin?

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 3. juli 2009 kl. 2.24

3. juni 2009

Mere nyt – og svar fra Margit.

Så kom de – musvitunger, blåmejseunger og en grønirisk med 5 stk. på min foderautomat. Det var sjovt og rørende at se dem lære selv at finde føde og holde op med at tigge – - for derefter at drage ud i verden og give de gamle tid og ro til næste kuld.

Nu er her lidt mere fredeligt, men her er masser af liv trods naboens sorte meget elegante kat. Den springer let og elegant over 2 meter op for at tage fugle på kanten. – Den er snart 3 år gammel, så jeg venter bare på at det kulsorte lyn skal blive tyk og fed og tung, men flot det er den.

Jeg ved ikke, hvordan man skal holde den væk, for det her er jo naturens orden. – Jeg har en stor bregne, en bred flad busk – og – et vandfad stående lige der, hvorfra monsteret skal springe for at nå bedst – og lande temmelig uelegant nu. – Den plejer at vende oppe i luften for så at havne på alle fire ben på jorden igen. – Nu er det lidt mere besværligt, og det er ikke rart at lande i vandet, heller ikke i busken og blive knubset af knækkende grene. -

Jeg godter mig, for næste foranstaltning ville vel blive drømmen om at at sidde på lur med en ønsket elefantbøsse, så det kan få en ende, og vi kan få fred i haven. – Jeg elsker katte, men jeg kan sgu' ikke hænge den automat højere op. – Jeg er en gammel kone, så jeg skal ikke op at kravle på stiger for at få fat i den, når den skal fyldes op. -

Så – kære naboer – hold jeres dejlige kat hjemme i jeres egen have – eller forvent, at den kommer lidt forknyt hjem efter en tur i vandbadet.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. juli 2009 kl. 7.23

Jeg er stoppet med at fordre mine fugle i haven, af flere årsager... og jeg fodrer udelukkende nu når fuglende mangler føden og ikke selv kan finde den dvs. frost mv.

Vi har nemlig fået rotter! Og dette på grund af mit fuglefoderri :-/ Rottefængeren i min kommune opfordrer mig selv incl. mine naboer til at stoppe med at fodre. En rotte kan huske hvem der fodrer fra en km afstand... og at det ikke er nødvendigt at fodre fugle nu, da der er rigeligt med føde til dem i naturen!

Fuglefoder og andet foder tiltrækker rotter... blot til orientering.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juli 2009 kl. 8.27

Hvis fuglene kun opholdt sig hvor der ingen fjender er, så havde vi ingen fugle.

Her i haven har katten held til at fange en fugl, eller spurvehøgen slår ned og tager en fugl, egernet eller skaden ryder en fuglerede, det er ikke rart, men det er naturens orden.

På trods af alle farer, har jeg masser af fugle, 18 fuglekasser som alle er beboet.

Dine fugle skal måske vænne sig til at der er en kat i nabolaget, vær tålmodig de skal nok vende tilbage.

Mvh. Svend Høst

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 3. juli 2009 kl. 23.48

Skrevet af Margit den 3. juli 2009.

Naturens orden er så inderligt velkommen her, – og jeg véd skam godt, at både grise, høns og små søde lam er slagtede, før jeg kan sætte tænderne i dem. – Jeg er nemlig født og opvokset på landet, har set mine dejlige yndlinge forsvinde til jul, påske eller andre højtideligheder. – Mine kulinariske nydelser er så langt fra usynligt født, opvokset og solgt fra en "fryser" i et stormarked.

Godt ord igen. – Læg nu mærke til, at jeg kender naturens orden og også ser småfuglene ryge her både for kat og andre "uvæsener" så som en ræv, en usynlig vinduesrude med spejlbillede i – eller en høg.

Læg nu mærke til, at jeg kun drømmer om elefantbøssen og synes katten er flot. – Rent faktisk imponerer det forbandede kræ mig med sin elegance og adræthed. – Jeg har alle dage elsket katte for deres egensind, og jeg ville aldrig gå længere end til at jage den hjem.

Jeg bruger kun naturlige midler til at gøre kattens rovdrift på fugleungerne lidt mere besværlig end et "tag-selv-bord", og netop fordi det ikke er en tyk og dårligt fodret "sofakat", kan den til hver en tid bare gøre sine forsøg og trodse mig.

Er jeg tilgivet?

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 4. juli 2009 kl. 15.07

PS: – Tak for tippet om vandpistolen. – Den "sorte djævel" er jo forlængst orte, når litermålet og jeg får låst os ud af fordøren med en spand koldt vand.

Venlig hilsen
Margit

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. juli 2009 kl. 15.22

Ja, og det virker. Sidste år begyndte jeg altid at have en skudklar liggende på terassen og en på køkkenbordet. Det er noget der giver respekt.

Jeg oplevede tit at mine stolehynder var eftertragtede at ligge på, og stod døren åben, såmænd også min sofa. Jeg har allergi og kan ikke tåle hårene.Men der har ikke været noget problem med det i år heller.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 15. juli 2009 kl. 9.53

FUGLEFODER OM sommeren købes for eks. hosBrogården
fouragehandel i Gentofte, prisen er 169,00 for 25 kg.

Foderet er en blanding af alle frø,jeg har brugt det i flere år
og vi har mange fugle hele året

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 15. juli 2009 kl. 14.26

En lille opdate, jeg fik klaget over katten, og det hjalp, for efter at den forsvandt var fuglene igen tilbage i haven, og musvitterne har fået unger i naboens træ.

Så det hjælper på fuglelivet når katten er væk.

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 23. august 2009 kl. 23.26

Jeg har læst debatten fra maj–juli om fuglefoder, katte og naturens orden med stor interesse og håber, at det ikke kun er mig, den forekommer aktuel, selvom det nu snart er september.

Jeg kan fortælle, at jeg fandt siden, fordi jeg søgte efter oplysninger om ØKOLOGISK fuglefoder.

Indtil nu har jeg nemlig kun kunnet finde superfuglefoder fra www.vivara.dk, som har flere slags. Det hele er dyrt, men også meget økonomisk på den måde at forstå, at fuglene går til bidet og tømmer alt, hvad jeg kan finde på at fylde noget i.

De har også nogle gode foderautomater, som der ikke drysser så meget ud af, at det tiltrækker rotter i større mængder end katten og hunden kan forsvare huset imod.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 24. august 2009 kl. 22.19

Har stillet en stor flad underskål (til stor urtepotte) fyldt med vand lige under foderautomaten. – Nu havner katten – i vandet eller i en busk med stive grene, som knækker og hindrer en elegant landing, så "man" slår sig eller bliver våd.

Det har givet lidt mere fred. – Selvfølgelig hopper katten stadig, men den er hindret i det høje målrettede spring. Nu udgør springet en meget bred flad bue, og det er der ikke megen fare i. -
Grønirisken har lige været her med kuld nr. to, og det har de andre småfugle også.

Nyt svar til emnet »Vildtfuglefoder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vildtfuglefoder

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider