Forum

Frøer i havebassin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Berantzino, 6. januar 2008 kl. 18.54

Hvad gør man ved sin lille havedam når frøerne ligger lige under isen? det var jeg ude for idag 06–01–08. Da jeg slog hul i isen kom der liv i frøerne igen. Hvad er det rigtige at gøre om vinteren, når man gerne vil bevare bestanden. De er kommet helt af sig selv, og det er rigtig mange. Det er et formstøbt bassin på ca. 500 liter vand, men alligevel er der omkring 10 frøer om sommeren, men under isen idag var der mange flere.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. januar 2008 kl. 23.56

Hej Gert.

Det kunne godt tyde på en forgiftning. Hvis der er visne planterester i dammen(blade o.a.), vil der helt naturligt dannes nogle giftige luftarter, som, når isen lukker, ikke kan slippe væk. Koncentrationen bliver hurtigt så stor i den begrænsede vandmængde, at forskellige fisk og dyr vil gå til. Det eneste du kan gøre er, at prøve at holde daglig hul i isen i frostperioder.

Mvh. Hans

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 7. januar 2008 kl. 18.56

Det er vigtigt, som Hans skriver, at holde bassinet åbent pga. giftgasser. I modsætning til fisk, har frøerne tillige behov for at kunne komme op for at ånde. Vi har mange hundrede frøer(!) i vores bassiner, og det er svært at undgå, at nogle går til under isen, selvom jeg laver åndehuller. Hullerne skaber jeg vha. flamingokasser, som jeg vender på hovedet og laver hul i bunden, så jeg altid kan kontrollere, at der er åbent vand under dem. Isen må man helst ikke banke på, da det kan vække fiskene af deres dvale, så de dør.

Venlig hilsen, Knud

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. januar 2008 kl. 20.12

Hej Gert og andre.

Måske var der nogen, der kunne bruge en "fidus", som jeg somme tider har brugt til at overvintre fisk og andre vanddyr.

En udtjent kummefryser, som egentlig skulle have været på genbrugen, stilles i et udhus uden varme. Den fyldes med postevand, og en klods sættes i klemme under låget. Heri kan fisk og andre vanddyr overvintre i fred og ro. De står helt stille nede ved bunden, og lys har de ikke noget at bruge til. Når temperaturen igen bliver så høj, at livsfunktionerne øges, sættes de tilbage, hvor de kom fra.

Mvh. Hans

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 10. januar 2008 kl. 21.08

Hej
Jeg kan også anbefale det med en omvendt flamingokasse lagt ud på/i søen inden det bliver frost. Det har fungeret hos os i årevis. Prøv også at undgå at der kommer blade fra omkringstående træer og buske i bassinet. Klip 80% af planterne i bassinet helt ned i oktober–november, og læg dem på komposten. Vi lader nogle få totter af stive siv stå. For 4 år siden tømte vi vores bassin helt i april. Vi fandt 65 levende frøer og mange døde. Vi har to bassiner forbundet med 5 m bæk – ialt ca 3500 liter. Frøerne fandt vi et det store bassin. Det lille fungerer som rodzoneanlæg inden vandet løber tilbage i det store via bækken. Det fungerer udmærket. Vi lavede oprindeligt vandbassin for at få frøer og tudser i haven. I håb om at de kunne hjælpe i kampen mod de millioner af dræbersnegle vi havde. De sidste 2 år har vi næsten ingen dræbersnegle haft. I 2007 under 10 styk.

Venligst Hanne

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Møller, 9. februar 2008 kl. 13.40

Jeg har en murerspand i haven, der fungerer som havebassin. Det har fungeret fint i 3 år, men idag opdagede jeg til min stræk 20 døde frøer.

Jeg er bange for at det skyldes, den frøsygdom som florerede sidste år, men det er måske bare rådent vand er har fprgiftet den under isen?

Jeg udskifter vandet hver forår, men skal også klippe planterne ned, for at undgå frødød?

Vibeke

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 9. februar 2008 kl. 14.38

Hej Vibeke

Hvis bassinet har været lukket af is blot et enkelt døgn, er det sikkert årsagen. Om vandet er råddent eller fyldt med gasser gør ikke frøerne noget, så længe de kan komme op.

Knud

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 15. marts 2008 kl. 18.22

Der er normalt ikke frøer i vand om vinteren. De overlever på land. Kan ske de er blevet snydt af godt vejr og sprunget i, og senere blevet snydt af nattefrosten.

Men det er ikke gasarter, der dræber dem. De drukner bare. Det er naturens gang. Nogle dør, andre gør ikke.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 18. marts 2008 kl. 10.24

Vinteren er ikke "normal" mere. Jeg har set frøer i mine bassiner flere gange i løbet af denne vinter, men heldigvis ingen druknede. Det er naturens gang, at levende væsener skal dø en gang, men vel ikke at vi skal drukne?

Pga. min uvidenhed gik flere end 100 frøer til i mit første vandbassin i den første vinter, for mange år siden, da det frøs til. Det var ikke naturens orden, men en fælde, jeg havde lokket dem i. De var vant til store vandhuller eller moser, hvor de kunne bore sig ind i brinken eller ned i mudderet for at overvintre og overleve. Men i vores kunstige damme, støbte eller plasticforede, har de ingen mulighed for at undslippe, når isen lægger låg på. Derfor synes jeg ikke vi kan sige, at det bare er naturens gang, at de drukner.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 1. april 2008 kl. 19.23

Det er så den natur, der er til rådighed. Alternativet er jo ingen frøer...

Mindre vandhuller fryser da lige så let til som et havebassin. Forstår ikke helt sammenligningen.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. april 2008 kl. 20.27

Hej Skovmanden.

Jeg siger ikke, vi skal lade være med at lave havebassiner. Jeg har selv 5 af slagsen, og måske tusind frøer i min have. Det ville jeg ikke have haft uden vand i haven.

Den vinter, alle mine frøer døde under isen, gik jeg ned til min mose, hvor der altid var frøer, for at se efter, hvor mange døde der var her. Aldrig én! Hvorfor? Bund og sider i mit bassin var foret med bassinfolie og én frostnat, så var der lagt låg på.

Sådan er mosen ikke indrettet. Frøerne har mulighed for at grave sig ind i siderne, og mosen fryser heller ikke til i samme tempo, som havedammen.

Der er måske også frøer, der går til i naturen, når frosten lukker deres vandhuller, det er bare aldrig lykkedes mig at se det.

Umiddelbart før vi fik en hel uges hård nattefrost i slutningen af marts, lå der adskillige store, fede frøer og parrede sig på bunden af mit store bassin. De ligger der endnu – sprællevende. Men havde jeg ladet bassinet fryse til, er jeg ikke sikker på, at de havde været så parringslystne længere.

Naturen må bøde for megen menneskelig indgriben, det kan ikke helt undgås, men lad os da afbøde, det vi kan!

Venlig hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Frøer i havebassin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Frøer i havebassin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider