Forum

Hvem klipper i vores Hortensiaer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Majken Gisli, 28. januar 2008 kl. 11.46

Her på Stevns har vi et lille problem med Hortensia. Der er nogle der "klipper" dem af! Det sker som regel her i januar–februar. Snittet er som en rosensaks og der er ikke rester efter planterne. Der er så slemt at det har været "i avisen" flere gange. Umiddelbart ligner det simpelt tyveri begået af mennesker, men hvad skal man med visne hortensiaer på denne årstid!? Det var også et problem eller gåde om du vil, i 60 erne. Er der euforiserende stoffer i eller kan det være dyr. Hvis det er dyr ville der vel ligge noget "afgnav" tilbage, men der er ingen spor efter dette. Er der andre der har oplevet noget lignende!?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 28. januar 2008 kl. 12.04

Hejsa!

Jeg har de samme prblemer – ikke med hortensia men med småtræer.

Det vilde er at mine står i DRIVHUSET!

Jeg satte mig for at finde synderen – og det viser sig at det er Halsbåndsmus (http://www.vestrehus.dk/Dyresider/Pattedyr.htm)
De er særdeles glubske – jeg har endda dækket træerne med halm (med korn i) men nej – det er træerne der er mest spændende.

Jeg havde nogle Redwood's der står bare "stubben" tilbage – ingen rester af selve træet.

Andre lidt større træer er bare gnavet rene for bark.

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. januar 2008 kl. 13.23

Visne Hortensia bruges meget i dekorationer på denne årstid. Så hvis det er mennesker er det jo nok det lokale blomsterhold, ellers som Bjarne skriver mus. Mine står med alle sine visne hoveder nu.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken Gisli, 29. januar 2008 kl. 15.34

Hej Helle

Tak for dit svar. Mus tror jeg ikke på da de næppe kan klippe som en rosensaks! -jeg vil helst ikke tro på det "lokale blomsterhold" hverken her i Strøby eller i Store Heddinge.Mystisk er det. Måske jeg skulle overveje et overvågningskamera i haven.

Hej fra Majken www.majkengisli.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 29. januar 2008 kl. 21.48

Hej

Både mus og harer klipper fine skarpe snit -, så, jo, det kan sagtens være musen! Haren plejer bare at "klippe" og så lade det ligge – ren hærværk...

Vh Hanne

Nyt svar til emnet »Hvem klipper i vores Hortensiaer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem klipper i vores Hortensiaer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider