Forum

Mus i mejsekasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 1. februar 2008 kl. 15.44

Er der andre der også har oplevet at musene er flyttet ind i det der var tænkt som mejsehjem? Vi er lige nu ved at rense mejsekasserne og gøre dem klar til næste sæson og finder at cirka halvdelen af kasserne er beboet af mus og fyldt op med nødder. Nu tømmer vi dem altså, men spekulerer på om musene bare flytter ind igen.

Nogen der har nogle erfaringer? Vil mejserne kunne smide bz-erne ud? Lugter kasserne forkert, så mejserne slet ikke vil bo der?

Vh Hanne

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. februar 2008 kl. 20.54

Hvis dine mejsekasser er opsat i et træ har musene let adgang. Jeg vil foreslå at du placerer kasserne på en øst eller vest vendt mur eller carport med lodret flade, så gider musene ikke kravle op. Du kan evt. rense kasserne med en let gang klorinvand indvendig, i god tid inden pipperne flytter ind, så boet er gennemluftet.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. februar 2008 kl. 21.21

Hej Hanne
Der er mus i næsten alle vore mejsekasser om vinteren. Sommetider 3–4 stk for at holde varmen.

Vi går en tur sammen med hundene og tømmer kasser et par gange inden fuglene skal flytte ind.

Den hurtigste hund kan nå at hapse 3 inden de er væk i skovbunden.

Det generer åbenbart ikke fuglene,at der har været vintergæster.

Anne Marie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 2. februar 2008 kl. 13.02

Tak skal I ha for svarene.

Nu sidder kasserne rundt omkring i en 20 tønder land stor besøgshave, Den Økologiske Have i Odder, og vi har altså ikke så mange bygninger rundt omkring at det kan dække mejsekasse-behovet. Vi har heller ikke musefangende hunde – kun kat. Jeg tror bare vi tømmer dem og ser hvad der sker...

Det der med klorin er ikke så godt. Brug hellere en lille gasbrænder til at rense ud med. Det tar nok ikke lugten, men slår da utøjet ihjel. Måske kan man også bruge noget varmt sæbevand (brun sæbe), det virker jo i drivhuset, men det kræver nok at man samler kasserne ind og lader dem tørre grundigt bagefter. Tænker jeg.

Jeg modtager stadig gerne flere iagttagelser og gode råd!

Vh Hanne

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. februar 2008 kl. 19.55

Stære og gråspurve bruger persille og salvie for at holde utøj i ave i rederne. De kan plyndre en busk helt for blade.

Måske kan det bruges om vinteren også.

Anne Marie

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. februar 2008 kl. 20.48

Hej Hanne & Anne Marie

Vores skovspurve er helt vilde med at plukke grønne småskud af malurt (Artemisia absinthium) i den periode, hvor de samler redemateriale.

Fra en gammel hobbyhønseavler har vi overtaget et råd om at lægge tørrede eller friske kviste af malurt i redekasserne hos høns og duer for at begrænse lus og loppebestandene.

Jeg kan ikke nærmere redegøre for den kemiske virkning – men bare konstatere, at når erfaring hos mennesker og dyr stemmer overens, så er der vel noget om snakken?

Med venlig hilsen
Lone

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Dalgas, 22. marts 2008 kl. 0.14

Jeg har også haft besøg af mus i mine mejsekasser,og en kat, der en forår fik den kedelige mani, med at fange fuglene i kassen.

Derfor har jeg sat nine kasser på en jernrør, og det behøver ikke at være nyt. Et 1tommerør på ca. 2,5 m.er passende.Bag på mejsekassen kan man slå to lister på i rørets tykkelse til fastgørelse af kassen. Ingen mus eller kat har rørt kasserne siden.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole I Pevertved, 10. juni 2008 kl. 20.30

Jeg har stort held med mine nyopsatte mejsekasser der er nu 10 juni tomme reder i alle kasserne. Mit spørgsmål er, skal jeg rense kasserne mellem hvert kuld? Kan nogen oplyse mig om dette?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. juni 2008 kl. 6.23

Det kan du godt, men samme par flytter næppe ind i år igen med det sidste (2.) kuld. Musvit kan godt bruge redekasser, der ikke er tømt, og bygge rede ovenpå en gammel, hvis kassen er dyb nok til det. I naturens hule træer, kommer ingen og flytter den gamle rede. Jeg tømmer dog selv alle mine, men har overskud af kasser, så der altid, foruden overnatningssteder, er noget at vælge imellem på "boligmarkedet".

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. juni 2008 kl. 19.40

Jeg har værket fugle i mejse- el. foderkasserne. Kattene sidder skiftevis nedenfor og holder øje med udviklingen, så der sker ingenting. Hvad skal jeg ulykkelige gøre. håp

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2008 kl. 21.41

Køb en god vandpistol og giv kattene en gang vand.

Nyt svar til emnet »Mus i mejsekasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mus i mejsekasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider