Forum

Dræbersnegle – igen – igen – :-(

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove Nielsen, 30. maj 2008 kl. 11.18

Så skete det! Dræbersneglene er kommet til min kolonihave... Vi bliver tromlet ned.

Ingen aner deres levende råd. En har sat fælder op en anden har forsøgt sig med mælkekartonner med øl i (de kravler op i øllet).

Der er vist bare ikke noget der virker.

En nabo har fortalt mig, at han har nogen succes med at få bugt med dræbersnegle ved at tisse i sin have. Han tisser simpelthen langs hækken – jeg har ærligt talt svært ved at tro på at det virker, men hans have er pt. den eneste her i foreningen der er gået fri.

Jeg er nu ikke meget for den model.

Er der nogen der har erfaringer eller råd?

På forhånd tak

mvh.

Tove Nielsen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. maj 2008 kl. 13.15

Hej Tove
Prøv at kigge lidt på hjemmesiden www.dsnegl.dk

Så kan du i hvert fald se hvad andre gør og hvad andre mener, de har held med.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Nielsen, 30. maj 2008 kl. 18.31

Hej og tak for linket.

Der er mange forslag! Men problemet er nok at der ikke er en patentløsning.

Idéen med tis skader i alle fald ikke miljøet.

Jeg har dog kig på nogle fælder, men om det løser problemet tror jeg ikke... det virker som om de er kommet for at blive.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 30. maj 2008 kl. 18.42

Hej Tove,
Ja, der er mange gode råd på ovennævnte side.

Jeg har været plaget af dræbersnegle i 5–6 år nu. Det mest generende er at vi ikke have grøntsager i haven mere, kun i drivhus. De første år samlede vi snegle fra det tidlige forår, Vi lagde store barkstykker og sorte sække overalt, der kunne vi samle mange snegle under hver dag. Der var hurtigt en af havens solsorte der fik smag for de snegle, hun kunne noget med at køre dem over fliserne så det meste af slimen forsvandt, derefter hakkede hun hul og åd indmaden. Oprydningen blev overladt til mig. Hendes unger har åbenbart lært det for nu har vi flere solsorte der gør det.

Vi har også altid haft rigtig mange vinbjergsnegle i haven, jeg har set på at de æder dræbersneglenes æg.

Så har vi også fået tudser tilbage i haven ved at give dem gode levevilkår. Jeg har ofte set tudserne tæt ved dræbersneglenes æg. Pindsvinene har også fået lidt flere gemmesteder, de har travlt ude når det har regnet så jeg formoder de også spiser sneglene.

En stor forskel skete da vores ene nabo satte et sneglehegn op om hele sin grund fordi de ikke kunne lide sneglespor på fliserne. Meget hurtigt derefter så vi ilangt færre dræbersnegle i det område af haven der støder op til den nabo. Det synes jeg er tankevækkende!

Vores sidste projekt er et par moskusænder. De er hurtigt blevet meget tamme og æder rigtig mange snegle.

Jeg håber dette kan give dig lidt inspiration.

Med venlig hilsen
Jytte

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming K, 4. juni 2008 kl. 22.21

De der moskusænder.

Skal de ikke indhegnes?

Mellem min have og en lille å, er der et stykke eng-areal. Kommunen vil ikke hjælpe os stakkels beboere med at bekæmpe dsneglene ude på engen, hvorfor det bliver håbløst at bekæmpe dem inde i min have. Jeg prøver skam, men det syntes at være en ulige kamp.

Og dog. Forrige år var vi virkelig invaderet af de "sataner". Køkkenhaven blev omlagt til græsplæne. Sidste år var her også mange. Og så i år, ikke en eneste... endnu!

Nå, men det var angående de moskusænder...

Flemming K

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christensen, 5. juni 2009 kl. 19.00

Hej Tove.

Husker ikke engang hvor, men jeg har andetsteds i Havenyt skrevet et indlæg om dræbersnegle. – Se også hvad de skriver her:
www.naturhistoriskmuseum.dk/natur/aarstiden/snegleside/sneglestart.htm
Søren Christensen

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle – igen – igen – :-(«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dræbersnegle – igen – igen – :-(

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider