Forum

Myrer i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. oktober 2008 kl. 14.20

Til gavn og nytte. Biologisk bekæmpelse med myrer eller med duftstoffer feromoner fra myrene :

www.science.au.dk/8178

Så plej dine myrer

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. oktober 2008 kl. 22.12

Det er interessant læsning, du henviser til og samtidig også logisk at det er den vej man skal gå fremover. Men hvordan man så lige fremstiller dette "natur-produkt" er en større videnskab. Sikkert noget med genssplejsning. Men mon lugten af eksotiske myre også vil have en effekt på eventuelle nordlige bladlus er måske tvivlsom. Men mon ikke forskningen koncentrere sig om at hjælpe den 3 verden produktion af fødevarer?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 16. oktober 2008 kl. 10.34

Hej Søren

Ja det er interesant læsning. Og jeg er ganske enig i dine betragtninger
Normalt lever myrerne jo i symbiose med bladlusene
og holder dem som husdyr, passer,plejer og malker dem og ofte er myrenes tilstedeværelse det mennesker bruger og ser som en indikator for bladlusenes tilstedeværelse. Og det der igangsætter en behandling både imod myrer og imod bladlus.Det der for mig er det interesante er om myrerne også regulerer bestanden af lusene således at der opstår en balance så planterne ikke tager skade af lusenes sutteri. Og at myrenes tilstedeværelse ligefrem kunne være en indikator for at man ikke bør foretage nogen lusebekæmpelse. Fordi myrerne sørger for den biologiske bekæmpelse og naturlige balance så planterne ikke tager skade og heller ikke bliver overfedtede af sukkerstoffer som tiltrækker andre skadevoldere. Er der nogen der har erfaring med det hører jeg rigtig gerne derom. Jeg vil selvfølgelig selv prøve at eksperimentere med at pleje mine egne myrer.

Opdræt af myre og myrefarme til biologisk bekæmpelse af bladlus! interessant perspektiv :)

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. oktober 2008 kl. 16.17

Måske kunne man sprøjte sine planter med et hormon lign. substans og på den måde få myrene til at interessere sig for bladlusene

Jeg kan huske et gammel råd, da jeg havde bier og det vat at tage nogle blomster af den plante man ville have bestøvet og blande dem i noget sukkervand og lad dem ligge og trække i et døgn. Så tilsatte man sukkervandet bag efter til bierne, der så bestøvet disse blomster. Om det havde en stor effekt var måske tvivlsom da bier som regel trække på det som giver mest. Mange biavler, som satte bierne i frugtplantagerne fandt ud af at bierne hellere gik i mælkebøtterne, frem for frugttræerne. Men senere gik i frugttræerne, hvis ikke de fandt en rapsmark nogle få km derfra. Det er nogle de spænde oplevelser man kan få ved at arbejde med insekter.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. oktober 2008 kl. 20.13

Jeg har ikke haft myrer i haven i år. Sidst år dryssede jeg lidt, som salt på æg, halvt om halvt, lidt Borax og sukker. Langs urterækken hvor der var myrehuller. De røde myrer kommer ikke op. håp

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 17. oktober 2008 kl. 9.43

Hej Søren

Ja det er bestemt nogle spændende og sjove oplevelser man kan få ved at arbejde med insekterne og knap så sjove ved at arbejde imod insekterne.

Jeg er selv biavler og jeg ved at der er flere af mine kollegaer som har indgået bestøvningsaftaler med frugtplantager der bruger forskellige kneb for at få bierne til at blive og give plantagens blomster fuld bestøvning og dermed frugtsætning.

Hvis jeg skal opgøre arbejdet med bierne økonomisk og kun ud fra honningudbyttet og egen fortjeneste vil min timebetaling nok være sådan omkring 10 øre/time
Men arbejdet med bierne er for mig at opleve glæden ved at blive forundret og at kunne erfare de små tings storhed

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.honningland.dk

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 17. oktober 2008 kl. 9.53

Hej Håp

Man kan slå alt ihjel, hvis det er det man vil og metoderne er utallige og effekterne mangfoldige
Jorden verden og naturen er mangfoldig og kan slet ikke totalt omspændes af tanken, så måske myren også har en eksistensberettigelse.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.elverhonning.dk

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 17. oktober 2008 kl. 15.07

Ps Håp

Jeg kom i tanke om at have læst at hvidt sukker vist er sundhedsskadeligt,måske du skulle prøve med honning istedet, men pas nu på potensen og forplantningsevnen.

Med Vild Hilsen
svend sørensen
www.skadedyrene.dk

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. oktober 2008 kl. 17.29

Net op dennegang fandt du pointen SS (?), hvad det drejer sig om. Potensen. Det er jo netop myrerne det drejer sig om. Tak for at du toppede det. håp

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 18. oktober 2008 kl. 17.46

Takk Håp

Det var lige netop det jeg mente, tråden her handler lige netop ikke om at slå myrer ihjel, men det modsatte og vil gerne opfordre til at emnet fastholdes, hvis det er bekæmpelse og myredrab du gerne vil have behandlet kan du jo oprette en anden tråd dertil, hvis eller du kan opretholde potensen og viddet længe nok dertil.

Svend Sørensen

Nyt svar til emnet »Myrer i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Myrer i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider