Forum

De dejlige dyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. november 2008 kl. 14.33

Jeg er nu af den mening, at dyr netop hører til i haver, parker og i naturen som sådan. Så lad os starte en tråd, hvor vi deler vores oplevelser og udveksler erfaringer med dyr.

Her den anden dag, det var forresten en dejlig onsdag morgen, ja der skulle jeg have fyret op i brændeovnen. Mens kaffevandet var sat over og stod og spudlede, så gik jeg ud i mit brændeskur for at hente lidt kvas og en enkel kævle. Og skisme om ikke Mikkel Ræv sad nok så fin og kiggede med et stift øje på mig ude i gården.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 16. november 2008 kl. 15.51

Har netop været i Fælledparken at lufte mine fugle og hundene – ja de elsker naturen, fuglene foretrækker dog tørvejr

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. november 2008 kl. 17.13

Kære Bente.

Det lyder som en god dag og en god gåtur. Godt at I folk i storbyen også kan få en dosis natur fra tid til anden!

Jeg så forresten en hel familie af gråænder, der sad og trykkede sig på marken her i formiddag. Længere væk stod der også nogle rådyr. De var rigtig fine, og det var ærgeligt at jeg ikke havde min kikkert med. De var naturligvis løbet da jeg kom tilbage med kikkerten, æv! Nå, men bedre held næste gang sagde jeg også til mig selv. Det gjorde godt med en sildemad og en mørk øl, da jeg kom hjem.

Mvh Eivin

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 18. november 2008 kl. 18.06

Her hvor jeg bor, tæt ved Vadehavet, nyder jeg hver dag synet, og ikke mindst lyden, af alle de store fugleflokke. Stæren er her stadig, og hver morgen og aften lige inden skumring kommer den i tusindetal hen over os.

Og alle de vilde gæs er her. Lyden af dem er fantastisk når de kommer hen over himlen.

I sensommeren er jeg så heldig at den store stæreflok gæster mit pæretræ. Det er en stor oplevelse når så mange fugle slår sig ned så tæt ved en'. De tømmer mit pæretræ hvert eneste år, men det er dem vel undt.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. november 2008 kl. 20.28

Hej Wina.

Det må være fantastisk at opleve så store fugle flokke så tæt på. Er det på denne årstid I har "sort sol"?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 18. november 2008 kl. 20.39

Hej Mogens

Det er ved at aftage nu – jeg tror snart de fleste er på vej sydover.

Men i september og oktober kan man se når stærene samler sig i store flokke "Sort sol". Det er altid et fantastisk syn. Og når man ved hvor de sover om natten, så kan man tage derhen i nærheden og se dem cirkle rundt inden de går ned.

Om eftermiddagen er de altid ude på diget.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. november 2008 kl. 22.38

Jeg har hørt i en bog at stærene overvintre i syd England, ved du det.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. november 2008 kl. 10.40

Nu er gæssene desværre flyttet til nogle andre marker, men i sidste uge var der tusinder af grågæs og bramgæs på marken ude bag ved den husrække, jeg bor i. Når jeg åbnede døren om morgenen, så blev jeg mødt af en højlydt gåsesnak, og der var hele tiden gæs i luften over vore haver. Det var bare så flot.

Men så havde de spist resterne af sukkerroer på den mark, og så flytter de videre til andre marker med sukkerroerester eller til vintersæd.

Se billeder i min havedagbog fra sidste uge:
havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/hagl_gaes_og_teltplads_for_planter.html.

Hilsen Karna Maj

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. december 2008 kl. 10.04

I går besluttede jeg mig for at tage på en mindre vandretur. Det sker desværre ikke så ofte mere på grund af ryggen, men jeg fandt da min gamle og trofaste vandrestav frem ude i garagen. Det gælder nemlig om at have udstyret i orden! Jeg har også nogle støvler fra et overskudslager, som er rigtig gode at gå i. De holder stort set alt vand ude og så gør det ikke noget hvis de bliver beskidte. Nå, men fra den hyggelige lille vej er i Bogense gik det. Jeg håbede naturligvis på at få øje på nogle dyr, så jeg havde skam kikkert og hele pibetøjet med. Også termoflaske og en madpakke. Jeg statrede ud i østlig retning forbi golfbanen. Der var mange måger men ikke meget andet. Golfbaner er, som åbent og velplejet areal, pæne nok; dog byder de ikke på meget dyreliv. Så derfor gik jeg videre mod Fælles skov oppe ved Gyldensten Gods. Herfra tog jeg den over markerne og gennem skoven. Det er altid oplivende at være i skoven, synes jeg. Det virkede dog som om de fleste dyr var gået i vinterhi, men jeg holdt mig altså alligevel en pause i skoven. Her spiste jeg min madpakke; rullepølse, salt kød og leverpostej. Termoflasken havde holdt kaffen helt varm. Og en lille skarp fik jeg skam også Uhmmm!

Efter hvilet begyndte jeg at gå hjem, igen over markerne, og her så jeg indtil flere rovfugle, der svævede rundt. Jeg tror det var musvåger, men det var desværre lidt svært at se, selv med kikkert. Da jeg kom hjem var jeg godt nok træt, men de havde været en god dag!

Mvh Eivin

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. december 2008 kl. 1.09

Her på Vestlolland har vi stadig masser af gæs. På vores cykeltur i onsdags så vi en flok på mindst tusind lette under stor protest. De fløj rundt i lang tid over den mark, hvor de åbenbart havde fourageret. Et eller andet har skræmt dem væk, for de endte med at flyve ud over Bogøbugten og videre ind mod Nakskov.

På vandet så vi en stor flok pibeænder, og på turen desuden adskillige rovfugle i luften. Da vi var næsten hjemme hørte vi pludselig en syngende lyd, som kom ude fra marken. Her gik en flok sangsvaner – ca. 30 med de flotte gule næb. De har helt sikkert været der i flere dage, for jeg kunne huske at jeg havde hørt lyden og tænkt, at det lød lidt som traner, men det kunne det jo ikke være på den her årstid.

Det er den slags oplevelser, som er det dejlige ved at bo på landet. Selv har i den mørke tid.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 16.06

Den anden dag gik jeg en tur i skoven. Det er lige årstid til det, men godt nok også varmt med selv samme årstid! Husk at tage vand med, hvis I skal ud på længere ture i denne varme og således også hede.Nå, men jeg så her et stort myrebo, en såkaldt tue. Altså lige meget hvad nogle siger, så ER det jo da fascinerende, at så mange tusinde dyr kan arbejde sammen og få deres samfund til at fungere perfekt alligeveller. Det kunne vi mennesker vist også godt lære noget af, tænkte jeg altså også vefd mig selv, ja jeg gjorde så.

Mvh Eivin (^_^)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. juni 2009 kl. 20.01

Jeg havde i dag en oplevelse, som det er mange år siden, jeg sidst har set. Et par viber flyttede yngel. De er udruget oppe i en kornmark, og skulle flyttes til et sted, hvor de har bedre mulighed for at overleve. Det foregår på den måde, at de gamle flyver lavt, mens de kalder.Ungerne løber så på jorden, og bliver ledt den rigtige vej af de gamle. Tilsyneladende var de på vej til en eng, jeg har ned mod stranden. Om de nåede det ved jeg ikke. Man skal lade dem være i fred og forsvinde. De gamle fugle ved bedst. Jeg har forøvrigt haft mange flere viber i år end der har været de sidste mange år. Årsagen kender jeg ikke, men det er da positivt midt i alle fortrædelighederne.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »De dejlige dyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > De dejlige dyr

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider