Forum

Musvitter og gråspurve

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 8. marts 2009 kl. 11.10

Jeg kan godt lide fugle i min kolonihave, og prøvede fra flere år siden at hænge enhjemmelavet kasse til musvitter op i min have. Der var skam også både musvitter og blåmejer som kiggede ind i kassen. Men den blev hurtigt besat af gråspurve, som nu har beboet den i årevis og udruger det ene kuld unger efter det andet hvert år. (og det på trods af at kassen ikke kan tømmes for gammelt redemateriale)
Året efter købte jeg så en lille fin redekasse til de små mejser, som jeg hang et andet sted i haven. Hvert år er den så også blevet besat af gråspurve, på trods af at flyvehullet er så lille at gråspurvene slet ikke burde kunne møve sig. I denne kasse har de dog aldrig opfostreret mere end 1 kuld om året – måske fordi kassen ikke er så stor.

Nu kan jeg også godt lide gråspurve, så de er lige så velkommen i min have som mejserne, men det kan undre mig hvor musvitterne bor om sommeren. Om sommeren ser jeg dem ikke særlig meget, men til min vinterfodring er det flittige gæster i foderautomaten.

Er der nogle der ved om jeg både kan opnå både mejser og gråspurve i samme have, eller er det bare mod naturens orden?

Min have ligger i et område med mange kolonihaver, og lidt længer væk er der så villahaver, marker og mortorveje.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2009 kl. 14.19

Hej Lene!

Det må være en tilfældighed at mejserne ikke vil flytte ind, jeg har 16 mejsekasser hvor grå/skovspurvene normalt indtager en 1/3 af kasserne resten tager mejserne.

Husk at flyvehullet helst ikke må vende mod syd.

De er begyndt at bygge reder i kasserne.

Mvh. Svend Høst

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 8. marts 2009 kl. 17.07

Gråspurve er ikke længere så almindelige som skovspurve. Man kan kende forskel på dem på hovedets farve. Skovspurve er brune.

Måske skal du bare sætte endnu en kasse op. Spurvene er hyggelige, prøv at lægge mærke til hvor sociale de er ved foderbrættet eller vandpytter i modsætning til f.eks. de krigeriske solsorte.

Det er en glæde at have mejser i haven, men de er så sky, at jeg altid bliver overrasket når de pludselig er ude at lufte kuldet. Om vinteren er de mere synlige. Jeg kan anbefale en kasse, hvor du kan rense den en gang imellem, de kan blive ret ulækre og loppebefængte indeni.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 8. marts 2009 kl. 17.40

Det kan være at min have bare er lidt for lille og indelukket til at mejserne har lyst til at bo der.

Mine flyvehuller vender begge mod sydøst – jeg ved godt det er lidt forkert, men har kalkuleret med at det går, da kasserne hænger under et udhæng, så de ikke får den stærke middagssol. Nr. 2 kasse hænger i skygge det meste af dagen, og når kun at få lidt morgensol. Den kan i øvrigt tømmes, og bliver det hvert forår – faktisk har jeg lige tømt det gamle redemateriale ud i dag.

Og jeg husker skam at nyde de sociale spurve. Det er så sødt når hele familien kommer og tager sandbad i mine nyrevene grøntsagsbede, eller der sidder 20 stk. og gynger i mit lidt ustabile ærtehegn og nipper i blomsterne (ja, de får lov til begge dele). Hen mod aftentide, virker det som om forældrene sidder og kalder på hele storfamilien, som samles på el-ledningerne udenfor haven. Der kan jeg tit tælle over 30 spurve på én gang.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Olesen, 22. marts 2009 kl. 11.11

Vores have er hvert år godt besøgt af både små og størrer fugle, som vi selvfølgelig fodre og glæder os meget over. Vi har 3 stære kasser og 1 mejsekasse. Jeg tror gråspurvene har boet i disse kasser i vinter, nu er stærerne dukket op og begyndt at overtage disse boligere med henblik på at bygge reder. Jeg har sat yderligere 2 mejsekasser op for at der var plads til dem at bygge rede i. Men jeg er nu lidt i tvil om også gråspurvene kan komme ind i en mejsekas, for jeg har ikke set de har været inde i dem, eller de hænger måske for lavt. Vi glæder os til at kasserne bliver beboet.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 27. marts 2009 kl. 11.28

Hvis kasserne hænger under udhænget er de placeret for højt til musvit og blåmejse.

Sæt en stolpe i jorden i nærheden af noget beplantning og placer kassen 1–1,5 meter over terræn, så bliver de attraktive for musvitterne og ikke gråspurvene.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 27. marts 2009 kl. 11.28

Hvis kasserne hænger under udhænget er de placeret for højt til musvit og blåmejse.

Sæt en stolpe i jorden i nærheden af noget beplantning og placer kassen 1–1,5 meter over terræn, så bliver de attraktive for musvitterne og ikke gråspurvene.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. marts 2009 kl. 20.29

Hvis du kun vil have blåmejser så skal diameteren af hullet være 28 mm.

hvis du kun vil have blåmejser eller musvitter i kassen så skal diameteren af hullet være 32 mm og hvis du gerne vil have spurvene i kassen så skal diameteren være 35 mm.

Er kassen f.eks. 32 mm så kan spurvene ikke "møve" sig igennem hullet.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2009 kl. 21.32

Hej Lars.

Jeg har en kasse med 30 mm. hul hvor gråspurve og unger igennem flere år har været indlogeret, til alles fornøjelse. Der er godt nok drøn på når de kommer flyvende og skal indenfor, det er måske nødvendigt med det lille hul. Eller også er de på konstant slankekur.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. marts 2009 kl. 22.41

Det lyder interessant – har de en skydelære som de med sikkerhed
kan målte diameteren rigtig. Rent fysiologisk burde det ikke kunne
lade sig gøre. Men måske har dine spurve været på slankekur. :o)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 29. marts 2009 kl. 20.10

Hmmm...mine spurve må være underernærede. Det møver sig glædeligt ind i en den kasse jeg har købt med et 28 mm hul.

Jeg troede bedst fugle kunne lide at bo forholdvis højt – så jeg har med vilje sat kasserne under udhænget, hvor de så kommer "helt op" i 180–200 cm højde. Men jeg vil da overveje at prøve at hænge den ene kasse lidt lavere

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Jensen, 28. maj 2009 kl. 22.29

Hej ;o)

Jeg vil gerne spørge? Kan det være rigtigt at jeg har et skovspurvepar som opfostrer et kuld mejser i redekassen?

I det tidlige forår var jeg helt sikker på at det var blåmejserne som var flyttet ind, efter et stykke tid undrede jeg mig så over at det var skovspurvene som havde monster travlt med at finde man til de små, som kunne høres på lang afstand.

Her til aften ser jeg så ved et tilfælde en af ungerne sidde i hullet og kigge ud... det da løgn tænker jeg, og må helt tæt på for at se... Det er en blåmejseunge... Jeg er helt paf, og sætter mig på bænken og stirrer koncentreret på ungen. Og det er altså skovspurve som kommer hen og fodrer den og resten af ungerne, i kassen.

Er der andre som har haft denne oplevelse? Eller er det et særsyn?

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2009 kl. 22.42

Prøv at spørge eksperterne her www.fugleognatur.dk/default.asp

Mvh. Svend Høst

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas, 1. juni 2009 kl. 13.15

Hvor stor skal kassen være til en blåmejse/musvit ved det ikke

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 15.46

Nicklas! Det korte svar er: Stor nok til at benævnte fugle kan komme ud og således også ind! Men hvor meget er det så? Jo jeg har i mange år sat fuglekasser op, fordi jeg elsekr netop fugle blandt andet i min have og således også at se på, når jeg er ude i min have. Jeg finder, at størrelsen til blåmejse er lidt under 3 cm i diameter og lidt over 3 cm i diameter til musvitten.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Musvitter og gråspurve«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Musvitter og gråspurve

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider