Forum

Gå væk kat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 2. juli 2009 kl. 23.58

Jeg er blevet træt af naboens kat, da den går ind i mit rækkehus, og vildfuglene tør ikke være her pga katten.

Nogen der ved om gå væk kat eller andet middel kan bruges for at jage den væk? uden at det kan skade vildfuglene.

1 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 3. juli 2009 kl. 0.17

Slap nu af. I naturen ville fuglene være plaget af rovdyr, grævling, ræv osv...

2 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 3. juli 2009 kl. 0.18

Slap nu af. I naturen ville fuglene være plaget af rovdyr, grævling, ræv osv...

3 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 4. juli 2009 kl. 15.33

Kombineret dyreskræmmer og havevander

www.skadedyrene.dk/Dagbog/images_2009/uge21.htm

MVH
Svend Sørensen

4 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. juli 2009 kl. 18.21

Jeg skrev hertil forleden om at vande sin have hver aften så kattene ikke sådan lige gider skrabe i den. Det arkiverede Karna Mai. Hun er sikkert "katteelsker". Jeg er senere kommet i tanke om at så går mit forslag nok går ud over sandkasserne. Nu skal hundelufterne også til at stramme sig op. Måske med "kørekort". Det er bestemt heller ikke for meget at katteholdere skal lave en sandkasse til kattene. Har I også set sådan EN sandkasse. Føj for pokker. De ligner næsten min urtehave. Det er nok også sidste år jeg har det. håp

5 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 4. juli 2009 kl. 18.32

Rolig nu, det er bare katte...

6 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. juli 2009 kl. 20.04

Det er rigtig Mads, selvom de havde ble på og kunne renses hjemme hjalp det nok ikke os økodyrkere. Formodentlig aner du slet ikke hvad forummet består af. Vi aner ikke hvem du er, du ønsker bare at være på "banen". Klog i denne branche er du slet ikke. Gi'dig selv gode råd, følg dem og hengiv dig langt pokker i vold. Du kan da ikke forvente at være morsom her. Har din mor glemt at give dig opmærksomhed, dengang? håp

7 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 4. juli 2009 kl. 21.35

Mads er sikkert katteholder. Mange års erfaring har lært mig, at den slags mennesker ikke er nemme at få en fornuftig dialog med – i hvert fald ikke, hvis det er noget med, at de bedes holde deres dyr inde på eget territorium.

Flertallet af katteholdere synes at mangle forståelse for, at naboerne ikke vil have, at disse fremmede katte jager småfugle, skider i såbedene, og laver spektakkel om natten i deres have.

Forbudet mod løsgående hunde håndhæves strengt. Dette burde også være tilfældet over for kattene.

Preben

8 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 4. juli 2009 kl. 22.04

Hej Preben, nej jeg er ikke katteholder. Hans Åge, rolig nu, slap lige af.

9 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe, 14. juli 2009 kl. 9.07

Ja Mads når du selv får hus med dejlig terrasse, hvor du gerne vil nyde din morgenkaffe – men simpelthen ikke kan da der lugter voldsomt af kattepis så ved du nok hvad vi taler om.

Jeg har ikke noget imod katte, men de skulle blive hjemme i deres egen have.

Men er der ikke nogen der ved om et middel man kan hælde/sprøjte som planter ikke tager skade af, men kattene ikke kan li' – for hos os er det flere katte der er problemet.

10 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. juli 2009 kl. 9.44

Appelsinskræller skåret i mindre stykker, lægges ud hvor katten besørger... eller...

... Kaffegrums strøs ud de samme steder, men den metode skal gentages løbende for effektiv virkning... sidst...

... Hjortetaksolie. Dyp små bambuspinde i olien og sæt pindene i jorden med det dyppede øverst. Olien kan købes i Matas, husk at anvende gummihandsker – det lugter virkelig grimt!

11 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 14. juli 2009 kl. 11.06

Det, der ville hjælpe allerbedst, var, om alle løse katte blev indfanget, de vilde aflivet, og de øvrige kunne inden 3 dage udleveres til de respektive ejere mod betaling af en "sagsomkostning" på kr 500–1000, ellers ville deres katte lide samme skæbne.

Preben

12 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. juli 2009 kl. 18.19

Du får en flødekaramel til jul, Preben, hvis du får dén gennemført.

Så vel som vi er ved at få øjnene op om forkælede og uopdragne hunde, bør der også være lovregel for at ejere bør anskaffe sandkasse og løbegård FØR de anskaffer kat. Vi har nok alle set småbørn spise sand og katte ekskrementer, såvel som vi spiser kattegødet urtesager. Jeg gør. håp

13 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 14. juli 2009 kl. 20.54

...også kan Preben bruge din flødekaramel, hvis der skulle komme en kat forbi. Som gælder det bare om at sigte godt...præcis som når de store drenge fejre sidste skoledag...

MD

14 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 15. juli 2009 kl. 6.10

Rolig md, det er bare katte, tag det nu roligt. Slå koldt vand i blodet.

15 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Petersen, 17. juli 2009 kl. 22.07

Hej med jer!

Jeg er også gevaldig træt af kattelort. Det er ikke længe siden jeg overtog mit nye hus, hvor der er en dejlig have – noget jeg meget længe har ønsket mig. Allerede den første dag kom min ældste datter og en af hendes gode veninder glædestrålende hen til mig og fortalte at det havde set 114 kattelorte i haven – for satan da, det havde jeg ikke lige haft med i mine romantiske drømme... Nå, men mit største problem er, at der ligger stinkende lorte overalt, og jeg ville blive virkelig glad hvis nogen kunne fortælle mig om et eller andet mirakelmiddel der hyler eller lugter eller hvad som helst faktisk, så jeg ikke behøver at spekulere over hvor jeg placere mine fødder.

De bedste sommerhilsner fra Ditte

16 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 18. juli 2009 kl. 11.17

Vedr. katte debatten:
Jeg kan egentlig godt lide katte. Har selv haft kat.

Men jeg kan ikke fordrage mennesker, der blæser på hensyntagen til andre. Det er sikkert typer, der ikke selv tøver med at råbe op – eller det, der er værre – når de føler, at andre går dem for nær.

Friheden til at opføre sig, som man har lyst, ophører, hvor man kommer til at påføre andre gener.

For katteejere er grænsen overskredet, når deres fritløbende dyr påfører omkringboende de velkendte kattegener. Deres have bør indhegnes kattesikkert.

Hvorfor kan de fleste katteholdere ikke indse dette?

Preben

17 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. juli 2009 kl. 19.50

Bortset fra disse kattelorte. Prøv at grave den pind svinelort op, som gemmer sig i den kæmpe store opskrapede jordtue der findes hver morgen og tydeligtbekender sig med vidtfangende klomærker, stikke lidt i den med redskabet, så den ligger blottes. Det/den stinker forfærdentlig hele dagen, det er vel nok alle de snegle fra forrige nat den fortærede. Den er også en betydelig portion. Jeg gør det ikke mere, men interessant var det. Pudsigt nok skraber de mellem urtesagerne. håp

18 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schæfer, 26. juli 2009 kl. 16.01

Jeg har et stort stort?. det er hvordan får jeg en hund til at hoppe ind i en hønsegård.nå den har dårlige hofter og ikke kan hoppe over ca 40cm,på grund af skade.da min nabo ven har set min hund inde i hønsegården.men den har ikke bidt nogle ihjel.men der skulle værre tre der var døde af det.Og min hund er først lige kommet hjem fra ferie i firre dage.men det skulle værre skedt inden for os ferie.så god hund jeg har ikke.

så pas på der ud i landet hvis i har en ældre schæfer med dårlige hofter.men ok det er nok det cement de bruger nu om dage.

19 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schæfer, 26. juli 2009 kl. 16.01

Jeg har et stort stort?. det er hvordan får jeg en hund til at hoppe ind i en hønsegård.nå den har dårlige hofter og ikke kan hoppe over ca 40cm,på grund af skade.da min nabo ven har set min hund inde i hønsegården.men den har ikke bidt nogle ihjel.men der skulle værre tre der var døde af det.Og min hund er først lige kommet hjem fra ferie i firre dage.men det skulle værre skedt inden for os ferie.så god hund jeg har ikke.

så pas på der ud i landet hvis i har en ældre schæfer med dårlige hofter.men ok det er nok det cement de bruger nu om dage.

20 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schæfer, 26. juli 2009 kl. 16.01

Jeg har et stort stort?. det er hvordan får jeg en hund til at hoppe ind i en hønsegård.nå den har dårlige hofter og ikke kan hoppe over ca 40cm,på grund af skade.da min nabo ven har set min hund inde i hønsegården.men den har ikke bidt nogle ihjel.men der skulle værre tre der var døde af det.Og min hund er først lige kommet hjem fra ferie i firre dage.men det skulle værre skedt inden for os ferie.så god hund jeg har ikke.

så pas på der ud i landet hvis i har en ældre schæfer med dårlige hofter.men ok det er nok det cement de bruger nu om dage.

21 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 26. juli 2009 kl. 16.41

Hvad i alverden snakker du om?

Søren

22 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 27. juli 2009 kl. 11.14

Det må siges, at være en hel speciel hund du har – at den sådan kan være hele 2 steder, på en og samme tid. Både på ferie og samtidig befinde sig i naboens hønsegård :o)

23 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 5. august 2009 kl. 11.00

Til Mads
Det var dog en underlig attitude du lægger for dagen, den afspejler tydeligt at du ikke kender en dyt til den slags problemer, jeg har 7 forbandede nabokatte der bruger min have som lokum hver evig eneste dag og nat – hvis du tror det er vældig sjovt at ens børn nærmest vader i kattelort til anklerne hver gang de er ude og leje så tager du fejl så spar os for dine i mine øjne særdeles nedladende bemærkninger til vores katte problemer. – Tak

24 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 5. august 2009 kl. 23.53

Bekendtgørelse af lov om mark og vejfred (hegnsyn)

Kapitel IV
Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt
optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte
har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er
ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling
af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må
dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er
besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre
husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10
fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er
anvendelige.

25 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 10. august 2009 kl. 11.35

Hej Tommy, lad nu være med at stresse over det. Det er jo bare katte. Tag det roligt.

26 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 10. august 2009 kl. 20.53

Til Mads!

Du har da helt ret.

Hvorfor skulle vi da for f... tage hensyn til andre. De ligger, som de har redt.

Blæs da på, hvad lovene siger, tag da og lev dig eget liv og blæs på, hvilke problemer det måtte give andre.

Slap dog i stedet af og nyd livet.

Det er jo bare katte!

Mvh
Preben

27 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 10. august 2009 kl. 23.15

Preben...øh, det har jeg vist ikke skrevet noget om...nå, men forstår ikke hvorfor I gider hidse jer op over det, men jer om det. Men altså, tag det dog roligt, alt har en plads i naturen, også katten. Det er jo bare et lille dyr, ikke noget at spekulere så meget over. Slap nu af.

28 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 11. august 2009 kl. 9.20

Jamen Mads, det er ikke naturen, vi bliver irriteret på og heller ikke katte som sådan, men derimod de kattejere, der ikke vil tage hensyn til andre.

Altså en desværre ret udbredt egenskab hos mennesker – vel mest hos de mere ubegavede.

Men lad os nu slappe af – vi kan alligevel ikke gøre noget ved det.

Mvh
Preben

29 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 12. august 2009 kl. 0.27

Preben slap nu af, det er vist ikke meningen man skal bruge denne hjemmeside til at skændes. Slå koldt vand i blodet og tag det roligt. Lad bare skæget stå og ta' en gammel sweater på, som en klog mand engang sang. Katte er slet ikke så slemme endda.

30 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 12. august 2009 kl. 8.23

Til Mads.

Ca. 8 indlæg ud af 29 hvori du gang på ang anbefaler os alle at slappe af, slå koldt vand i blodet, stresse af m.m.m.

Fortæl os hellere hvor og hvordan du nyder kattene i den have du må have – måske kunne vi lære noget om hvor rart det er med naboernes dyr som komme på besøg hver dag!

Bente

31 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 12. august 2009 kl. 11.31

Hej bente, jeg har blot svaret på en række indlæg, som tilsyneladende er skrevet af stærkt stressede mennesker. Og det er der vel ikke noget galt i, vel ;)
Det er måske et generationsspørgssmå, det kunne meget vel være, for jeg er altså en halvgammel 68'er, der har lært at tackle tilværelsen sådan lidt på gefüling, hvor det måske ikke er det mest vigtige i verden at alting er så regelret og stift i kanten. Det er da tværtimod i det spraglede og farverigt, at det for alvor bliver spændende at være. Katten repræsentere meget af det vi stod for den gang, så det nyder jeg da helt klar, når nu du vil have nogle konkrete eksempler på bordet.

Der er da ingen ide i at stresse sådan over et par katte, tag det da roligt og mød verden med et smil i stedet, så er det ikke til at sige, hvad der venter rundt om hjørnet. Det er altså bare katte ;)

32 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 13. august 2009 kl. 11.24

Huskatten som vi kender den er ikke oprindeligt naturligt forekommende i den danske natur. Problemer består derfor i at mange katteejere lever i den forkerte tro at de er en naturlig del af den danske fauna.

33 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 13. august 2009 kl. 23.47

Eller også er problemet at nogle mennesker vil have så veltrimmede,klippede og fornemt anlagte haver, at det ikke har meget med natur at gøre.

34 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 14. august 2009 kl. 8.27

Det kunne jeg være meget enig i, Sonja, det er da mest værd at leve live stille og roligt i pagt med naturen. Problemet er jo mennesket, der bare tror at det kan bøje naturen som det vil.

35 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 14. august 2009 kl. 8.47

Ja, og katten er ikke sådan at bøje, derfor bliver den en "fjende". For det er et dyr der er knyttet til mennesker,i modsætning til mange andre dyr man kan jage væk fra haven.

Jeg er slet ikke blind for at der er katte som også jeg helst ville være fri for.MEN spørgsmålet er om det er de små søde killinger nogle børn har fået som legetøj.Når de bliver store, og følger naturen,bliver de bare kasseret på samme måde som andet legetøj. Den slags katte bliver(helt forståeligt) lidt mærkelige hvis ikke nogen tager sig af dem i tide.

36 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 14. august 2009 kl. 13.38

Jeres snak om "naturen" – og om, hvad folk har bedst af!

Der er nu engang stor forskel på mennesker – nogle vil have det ene, andre noget andet. Der er forskellige holdninger. Yderpunkterne er vel nok henholdsvis:
De stringente ordensmennesker, hvis haver er pæne og velholdte, og hvis fortove er velplejede. Indendørs har de orden over det hele, og de tilstræber at undlade at genere andre.

Modpunktet er rodehovederne, der ikke tilstræber at have orden på noget som helst. Deres have er "naturhave" d.v.s. de overkommer ikke at fjerne ukrudt eller bla.a. at slå plæne. Indendørs er det ligesom udendørs. Deres fortove ligner en vildmark. De er ikke meget naturbevidste, men nogle anskaffer sig kat og kattelem, så de selv belastes mindst mulig af "dyreholdet", og lader kræet løbe frit omkring uden at bekymre sig om naboernes holdning.

De fleste mennesker ligger nok midt imellem – nogle af deltagerne i denne tråd måske dog med pil nedad!

Vi skal imidlertid alle have lov at være her, men det ville være dejligt, om flere følte sig forpligtet til at genere sine medmennesker mindst muligt – men ikke engang dette kan man vel blive helt enige om.

Mange vil sikkert mene, at når man bor i et bysamfund, bliver man nødt til at tåle visse gener. Det er nok rigtigt, men det betyder ikke, at alle dermed kan te sig fuldstændigt, som man har lyst.

Preben

37 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 14. august 2009 kl. 15.52

Ja Preben, der er stor forskel på mennesker.

Men jeg vil nu ikke give dig ret i din beskrivelse af de to grupper(mellemgruppen ser jeg helt bort fra i dette her)
Ordensmenneskerne vil åbenbart gerne opdrage/eller genere katteejerne. – og de ville vel også gerne have dem til at "rydde op" – ikke?

En af os må have misforstået det med "at være naturbevidste"
Er naturen ikke de forskellige former for dyr og planter...også ukrudt?

Eller er det de flisebelagte arealer uden ukrudt, og de veltrimmede græsplæner.Og så alle de velordnede bede osv. hvor katten ikke må være?

Der er et citat af H.C.Andersen der lyder:"At have øje for blomster og dyr, tyder på et godt sind."
Så måske har rodehovederne alligevel lidt orden – nemlig i deres sind!

Det med at respektere andre – eller genere dem mindst muligt, det må jo gælde begge veje.

38 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 21. august 2009 kl. 13.44

Jeg er katte ejer og mine katte har haft for vane, at gå ind til naboen for, at berette deres nødtørt, dette er jeg lige så lidt interreseret i som naboen.

Min nabo gjorde mig pænt opmærksom på problemet og jeg tænkte så, hvordan mon jeg løser dette?

Løsningen er ganske simpel, katte foretrækker ren, tør og let sand, jord eller kattegrus når de skal besørge og derfor byggede jeg 2 stk. overdækkede kattebakker som jeg placerede i min have og siden da har mine katte ikke været hos naboen.

Der blev i et tidligere indlæg påstået, at hele haven flød af kattelort, dette vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved, da katte ikke kan lide, at besørge steder der er alt for beskidte eller fugtige, så mon ikke det kunne være andre dyr, måske naboens lille hund der smutter igennem hækken.

Vi menesker der holder dyr har et ansvar overfor vores omgivelser, så de generes mindst muligt af vores dyr.

39 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. august 2009 kl. 18.31

Kim. Det er da rart at læse det du der skriver. Jeg har jo hele tiden sagt at det kan lade sig gøre.

Mvh Eivin (^_^)

40 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. august 2009 kl. 20.17

Der ikke ret mange som gider urtehave i vore dage, jeg har ikke andet, det holder mig også i form og sydomsfri.

Katte elsker løs jord. Børns sandkasser, eller min urtehave. Hvor mange katteejere har "sandkasser" til deres katte – ingen. Derfor skider de i urtehaver. Men de som har racekatte har løbegård til kattene, for ikke at miste kattene. håp

41 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 21. august 2009 kl. 21.38

For en gangs skyld er jeg næsten helt enig med dig Hans Åge.

Men kunne du og andre dog endda lade være at overdrive så voldsomt med alle de kattelorte i lyder til at have. Dels skider katten altså ikke så meget, og nogle stedet lyder det mere som helt andre dyr der har været på besøg.

Hvis jeg havde en nabo der,som Tommy tidligere skrev at hans børn vader i kattelort til knæene, så var jeg nok ikke så interesseret i at gøre en masse. Han ville alligevel ikke være nem at gøre tilpas.

Nu er der ingen af mine naboer som har urtehave eller sandkasser, og vi er heller ikke uvenner over den ene eller den andens kat.

42 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 21. august 2009 kl. 21.56

At nogle mennesker gerne vil have veltrimmede haver – skal de ikke have lov til det?

Det er ikke kun det, at kattene forretter deres nødtørft i nabohaverne.

Mange haveejere elsker også at følge med i havens fugleliv og opstiller foderbrætter og redekasser. Efterhånden får de kendskab til og et nært forhold til mange af fuglene og deres specielle vaner. En uskyldig interesse, som næppe er til gene for omkringboende.

Det er svært at se nabokatte ligge på lur og vente på lejlighed til at overfalde sine befjedrede yndlinge.

Den eneste holdbare løsning på problemet er, at katteejerne forpligtes til at indhegne deres område med kattesikkert hegn. Det kan indebære store praktiske problemer, men dem bør katteejerne påtage sig. Alternativt kan nedskydning af de omstrejfende katte være en løsning.

43 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 21. august 2009 kl. 21.59

Det skulle selvfølgelig være: "ens befjedrede ynglinge"

44 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 21. august 2009 kl. 22.13

Hans åge er vel alligevel retaderet...

45 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 21. august 2009 kl. 23.39

Jens, den udtalelse bør du hurtigst muligt undskylde.

Een ting er at vi kan være rygende uenige, men den udtalelse er direkte modbydelig...uanset hvem den så var kommet fra.

Desuden giver jeg ikke ret meget for dem der bare slynger "giftigheder" ud...velsagtens for at spille smart, når der ingen begrundelse er for giftigheden.

46 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 22. august 2009 kl. 0.08

Jamen Preben dog. Nu har du jo tidligere udtalt dig om hvem du mente der var ubegavet...men hvad er lige det der?

Mig bekendt er der ingen der har ment at man ikke måtte have en veltrimmet have.Men underligt nok er der åbenbart nogle af dem der blander begrebet veltrimmet have og natur sammen...på en underlig måde.

Og dit kendskab til katte og fugle kan vist ikke være ret stort.

Katten vil ganske naturligt sidde på lur ved fuglehuset...ja.

Men hvor mange gange tror du det lykkes dem at fange dem?

Det er så yderst sjældent...medmindre man fodrer på jorden. Fuglene er kloge...og de kan vel nok skælde en kat ud.

Jeg har personligt hørt en som var utilfreds med at katten sad og lurede ved fuglehuset. Vi snakkede lidt om det, og jeg sagde bl.a at hvis alle fugleunger blev voksne...og igen fik et par kuld unger, så blev der mange. Rigtig mange. Det svar jeg fik var at: "ja, men vinteren tager nogle af dem". Og undskyld mig, er det en bedre død for fuglen?

Det er også grimt at se en rovfugl komme og tage dem, men det er altså naturen.

Jeg...og nogle andre her i området har katte, men jeg /vi har også dejlig mange fugle. Vi har nemlig natur nok i og omkring haverne så de kan bo og spise naturligt her...og blive fodret hvis de mangler.

47 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 22. august 2009 kl. 0.25

Jens du er simpelthen for langt ude det du skriver, det er tæt på, at være ulovligt.

Opfør dig ordentligt, og giv en undskyldning til vedkommende.

48 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 22. august 2009 kl. 13.25

Jeg tror nu ikke, at jeg er ret meget uenig med Sonja, når det kommer til stykket, men dog når hun skriver: "Og dit kendskab til katte og fugle kan vist ikke være ret stort". Det håber jeg, at hun har uret i, da jeg det meste af mit professionelle liv udelukkende har været beskæftiget med dem.

Men menneskers liv er resultatet af valg blandt foreliggende muligheder. Man prioriterer efter ens holdninger.

Allerede når man første gang planter i sin have, påvirker man naturen.

Det, man har omkring sig, og som man har skabt, er resultatet af en række prioriteringer.

Eksempelvis prioriterer jeg at være omgivet af kønne træer og planter såvel som af et rigt fugleliv, og samtidig at undgå at genere naboerne.

Jeg modarbejder så kraftigt, som jeg kan, de faktorer, som gør det vanskeligt at nå mine mål – eksempelvis nabokatte, spektakkel og besværligt ukrudt.

Jeg har besvær med at forstå folk med andre prioriteringer, men sådan er det bare.

Allervigtigst: Påfør dine naboer mindst muligt ulemper.

Mvh
Preben

49 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 22. august 2009 kl. 14.05

Tror du ikke Preben? Så må en af os være meget dårlig til at udtrykke os skriftligt.

Jeg håber da ikke det er som dyrlæge eller i den retning du har været beskæftiget med katte...det lyder mere som kattefanger. Jeg ville nødig komme til dig med mine dyr, hvis du var dyrlæge. Hvis det sidste er tilfældet, så er det jo ikke den slags katte der normalt er i haverne.

Vi er enige om at man prioriterer efter sine holdninger, og der har du og jeg meget forskellige holdninger...efter hvad du har skrevet tidligere.

Det med velplejet have og spetakkel...tjae. De fleste med en meget velplejet have...de larmer faktisk en del. De slår græs i en uendelighed, klipper hæk, spuler osv med alle de de larmende maskiner. Men det er måske over i en japansk have du har, så du kun bruger en saks.?

Du har ikke bare svært ved at forstå folk med andre holdninger...du respekterer dem overhovedet ikke.

Du skriver at "sådan er det bare". Næsten som at andre så må rette ind efter dig. Du vil jo "opdrage" på en del mennesker ved at være sådan efter dem, både med rod/ukrudt...katte osv...og sandelig også deres begavelse.

Så du generer jo ikke dine naboer mindst muligt, selvom du skriver at det er det vigtigste.

50 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Raffe, 26. august 2009 kl. 6.23

Preen, nu må du da ikke gå hen og blive pigefornærmet. Næ, lad os da tværtom få nogle flere af dine spydigheder på bordet. Vi skal vel genere hinanden mest muligt, det lader da i hvert fald til at være devisen hos dig og i din have. Det er spændende, ja det er da.

51 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Raffe, 26. august 2009 kl. 6.23

Preben, nu må du da ikke gå hen og blive pigefornærmet. Næ, lad os da tværtom få nogle flere af dine spydigheder på bordet. Vi skal vel genere hinanden mest muligt, det lader da i hvert fald til at være devisen hos dig og i din have. Det er spændende, ja det er da.

52 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Petersen, 11. september 2009 kl. 15.48

Jeg har hørt at hvis man ikke ønsker katte i sin have kan man sætte en dåse markral ud til denne, men der skal lige sættes et par ledninger til, og du ser ikke denne kat mere, måske med strit pæls.

53 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne, 11. september 2009 kl. 18.06

Og hva'skal der være i den anden ende af ledningen?

mvh
Johanne

54 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Thorup, 13. september 2009 kl. 22.13

Gå VÆK KAT
Jeg har ca. 200 fugle i haven jeg fodrer hver dag, jeg har haft held med at skræmme kattene væk, ved at sprøjte med haveslangen med spuler på efter dem, det kan de ikke lide, og det skader ingen, det er ikke en løsning der holder evigt, men katten husker vandet i en måneds tid, og så må man sprøjte efter den igen, man kan også hisse efter den, men så kommer den bare tilbage senere på dagen.

55 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 18. oktober 2009 kl. 19.39

Det siger loven

Tekstuddrag fra Dyrenes Beskyttelses hjemmeside

Ifølge loven har du pligt til at holde katten på dit eget område. Dette vil du naturligvis få problemer med, hvis du lader din kat gå frit ud og ind. Du skal derfor være klar over, at din nabo har ret til at indfange katten og indlevere den til politiet, hvis han eller hun inden for det seneste år har givet dig en advarsel. Selvom katten skal indfanges på en dyreværnsmæssig forsvarlig måde, har du ikke krav på erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør under indfangningen. Du kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som din kat forvolder, for eksempel ved at ødelægge afgrøder, at angribe husdyr eller at påføre andre mennesker et tab, hvor det kan påvises, at det er din skyld.

Lov om mark- og vejfred
Lov nr. 107 af 31. marts 1953 Jf. lovbek. nr. 818 af 11. december 1987

Følgende ændringer indarbejdet Bek. nr. 454 af 16. juni 1999, Lov nr. 232 af 2. april 1997 (LF 71 96–97), Lov nr. 1082 af 20. december 1995.

Kapitel I
Almindelige bestemmelser

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

§ 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands grund, indtræder også, når husdyr kommer ind på en dets ejer tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende brugsret.

Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten over disse tilkommer en anden.

Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bestemmelser omfatter tillige gader, pladser og stier.

Kapitel II
Erstatning for skade forvoldt af husdyr

§ 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse.

Stk. 2. Erstatning kan dog ikke kræves, hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der skyld på begge sider, afgøres det efter fejlenes beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller helt bortfalde.

Stk. 3. Om erstatningskravets gennemførelse gives der regler i kap. VII.

§ 4. Denne lovs regler finder ikke anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af hunde.

Stk. 2. Det ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end besidderen, berøres ikke af nærværende lov. Det samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes af erstatningsreglen i § 3, stk. 1.

Kapitel III
Optagelse af husdyr

§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.

Stk. 2. På veje kan optagelsesretten udøves af den, hvem vedligeholdelsen påhviler. Såfremt vejen er åben for almindelig færdsel, kan optagelsesretten tillige udøves af politiet.

Stk. 3. På jernbanearealer kan optagelsesretten udøves af de i banens tjeneste stående personer og af politiet.

Stk. 4. På fredede sandflugtsstrækninger kan optagelsesretten udøves såvel af grundens ejer eller bruger som af vedkommende sandflugtsbetjent.

§ 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne – eller en til hans husstand hørende voksen person – underretning herom.

Stk. 2. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden – hvis en sådan findes, og ellers til politiet – der snarest muligt foranlediger optagelsen bekendtgjort, jfr. dog § 9, stk. 3. Udgifterne herved vil være at refundere af den, hvem dyret tilhører, og kan om fornødent inddrives ved udpantning.

Stk. 3. Undlader optageren at foretage anmeldelse i overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2, fortabes retten til godtgørelse for foder og pasning, og optageren er pligtig at erstatte det ved afsavnet af dyret forvoldte tab.

§ 7. For optagelse af husdyr tilkommer der optageren optagelsespenge.

Stk. 2. Optagelsespengene udgør det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr i et døgn, jfr. § 8, stk. 2, 4 og 5. Hvis en flok husdyr optages, kan der dog højst kræves optagelsespenge for 5 dyr.

Stk. 3. Optageren er bortset fra det i § 6, stk. 3, og § 18, stk. 3, pkt. 1, omhandlede tilfælde berettiget til at gøre optagne dyrs udlevering afhængig af, at der betales ham optagelsespenge og godtgørelse for foder og pasning samt erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor. Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand, der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt enighed herom ikke kan opnås mellem parterne.

Stk. 4. Den, som lægger hindringer i vejen for udøvelsen af den i stk. 3 omhandlede ret til at tilbageholde et optaget dyr, straffes efter straffelovens § 293, stk. 2.

§ 8. Optageren er pligtig at fodre og passe det optagne dyr forsvarligt.

Stk. 2. For hvert døgn, som forløber mellem optagelsen og tilbageleveringen eller afleveringen til salg ifølge § 9 tilkommer der som godtgørelse for foder og pasning optageren:
For et stk. hornkvæg over 1 år eller en hest over 1 år, 5,00 kr.

For en kalv, et svin, et føl, et får, en ged eller en hund 2,00 kr.

For et stk. fjerkræ, en tamkanin eller et pelsdyr 0,50 kr.

Stk. 3. Finder tilbagelevering sted inden udløbet af 1 døgn, vil godtgørelsen være at beregne således, at over 1/2 døgn regnes for 1 døgn og 1/2 døgn eller derunder regnes for 1/2 døgn. På tilsvarende måde beregnes godtgørelsen for overskydende dele af et døgn.

Stk. 4. Optages andre husdyr end de i stk. 2 nævnte, vil der være at erlægge godtgørelse for foder og pasning som fastsat for det af de nævnte husdyr, med hvilket det optagne dyr nærmest må ligestilles. Tvivlsspørgsmål herom afgøres af sognefogeden hvis en sådan findes, og ellers af politiet.

Stk. 5. De i stk. 2 fastsatte takster kan til enhver tid ændres af landbrugsministeren.

§ 9. Indløses og afhentes et optaget dyr ikke inden 24 timer, efter at dets besidder eller en til dennes husstand hørende voksen person af optageren har modtaget underretning om optagelsen, eller inden 3 dage efter at optagelsen er bekendtgjort, skal dyret bortsælges mod kontant betaling ved offentlig auktion efter forudgående bekendtgørelse med mindst 3 dages varsel. Dog skal dyr, der må formodes at indbringe mere ved slagtning end ved salg ved auktion, afhændes til et nærliggende slagteri eller slagtehus. Såfremt der ved auktionen ikke fremkommer noget rimeligt bud, skal auktionen standses og dyret afhændes efter regler, som fastsættes af landbrugsministeren, jfr. § 12.

Stk. 2. Auktionen afholdes af sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers af politiet. Auktionerne er gebyr- og afgiftsfri.

Stk. 3. Skønner sognefogeden eller politiet at det optagne dyr er af så ringe værdi, at udgifterne til bekendtgørelse om dyrets optagelse og afhændelse overstiger salgsværdien, bliver dyret uden forudgående bekendtgørelse og auktion optagerens ejendom.

§ 10. Af det ved afhændelsen i henhold til § 9, stk. 1, indkomne beløb afholdes forlods de med bekendtgørelserne og salget forbundne udgifter. Derefter fyldestgøres optagerens krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans erstatningskrav, for så vidt dets størrelse er fastslået.

Stk. 2. Eventuelt overskud tilfalder statskassen, medmindre den dertil berettigede inden 3 måneder efter bortsalget kræver beløbet udbetalt. Fører optageren sag om erstatning for skade, som dyret har forvoldt under ophold på optagerens grund, bevarer han dog retten til at få dækning af beløbet indtil 1 måned efter, at der er afsagt endelig dom.

Stk. 3. Såfremt det indkomne beløb ikke dækker optagerens ovennævnte fordringer, kan optageren kræve det udækkede beløb betalt af dyrets tidligere besidder.

§ 11. De i henhold til § 5 optagne dyr kan, hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have dem i pleje, afleveres til vedkommende sognefoged, hvis en sådan findes, og ellers til politiet, der i så fald er pligtig at varetage de optageren ifølge nærværende kapitel påhvilende pligter og overtager de ham tillagte rettigheder, dog således at de i § 7 omhandlede optagelsespenge tilfalder optageren, for så vidt de kan erholdes fra dyrets besidder eller dækkes ved afhændelsen.

Stk. 2. I øvrigt vil med hensyn til de heromhandlede dyr de i §§ 9 og 10 fastsatte regler være at iagttage, dog således at den sognefogeden eller politiet i henhold til § 8 tilkommende godtgørelse for foder og pasning forlods vil være at dække af det ved afhændelsen indkomne beløb.

§ 12. Landbrugsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om optagne dyrs afhændelse, herunder fastsætte særlige salgsmåder for dyr, som ikke kan ventes at indbringe deres fulde værdi ved de i § 9 nævnte salgsmåder.

Kapitel IV
Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

56 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. oktober 2009 kl. 20.01

John – er det nødvendigt at læse den lange remse igennem for at vi overrente kan befrie os for naboers katte, hvis katte- sutterne retter sig efter lovene?

Det er da forøvrigt langt værre med ungernes sandkasser – tror jeg. håp

57 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.13

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Du godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

58 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.14

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Du godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

59 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.15

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

60 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.15

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

61 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.15

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

62 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.16

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

63 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.16

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

64 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.16

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

65 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.16

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

66 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

67 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

68 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

69 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

70 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

71 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

72 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 0.17

Jeg fatter ik hvad katte skal på denne jord. De er grimme og de stinker. Et godt trick mod katte på ens grund er kviksølvfrikadeller. Virker altid.

73 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben, 6. november 2009 kl. 13.55

Hej Orla!

Jeg er lidt tungnem – vil du ikke lige gentage din meddelelse.

Mvh.

Preben

74 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2009 kl. 14.26

Preben dog, måske er det de eneste linjer som Orla kan skrive uden at se på tastaturet

75 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik., 6. november 2009 kl. 20.25

Jeg mindes at have set den med kviksølv frikadellen før, fra en vis md.

76 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 6. november 2009 kl. 22.05

Hej Preben Bade-stue

Sorry – det var dårlig humor. Jeg håber ikke folk "mis"forstår mig.

Hvor er du sjov Søren.

Orla

77 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hansen, 6. november 2009 kl. 22.24

A har hørt at te man ka læg en strib remulad rundt om ens grund. Så kommer æ kat æ i nærheden.

Måske lyder det lidt dum?

Jens Hansen

78 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 12.02

Ok, det kan også være at Orla har samme problemer som jeg, nemlig at der skal trykkes på send -knappen flere gange

I går aftens var den hel gal...

79 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben, 7. november 2009 kl. 15.02

Jens Hansen nævner noget med remoulade. Hvis det virker – hvad jeg tvivler på – er det søreme katteejeren, der skal indramme sin grund dermed. Man kan da ikke bare lægge en masse arbejde og udgifter over på naboerne, bare fordi man vil have kat. Den, der vil holde dyr, må også tage alle nødvendige forholdsregler og bære alle udgifter.

Nej jeg tror, at det med at lægge gift ud vil virke – måske ikke på kattene – men derimod på ejerne, der vil blive skrækslagne og holde deres katte hjemme på egen grund, og så har vi jo nået, det vi ville.

Mvh
Preben

80 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. november 2009 kl. 18.21

Jeg ved at emnet altid vil dele folk op i to lejre. Jeg er også af den opfattelse at man bør tage ansvaret for sine handlinger og i dette tilfælde, at have anskaffet sig en kat,. jeg ville også blive generet, hvis naboens kat sked i min have. Så når muligheden er der sprøjte vand på den. Dette mener jeg ikke er dyrplageri.

Men det er jo ingen hemmelighed at katten er sin egen og man kan ikke opdrage på en kat. Desuden kræver den også at kunne komme ud og røre sig. Alt andet vil være dyrplageri. Det bedste vil være at få en dialog med ejeren af katten, istedet for at begå ulovligheder, som at ligge gift ud.

81 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 8. november 2009 kl. 19.07

Kære Henrik

Jeg har aldig nævnt brugen af kviksølv i en frikadelle. Men der imod et rottekorn. Dyret får pistolskid, og dør før eller siden. Hvis ikke dens eger skyder den inden!

Rottekorn, ikke kviksølv

MD

82 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 8. november 2009 kl. 19.48

Søren du har ret i at emnet altid vil dele folk i to lejre, eller flere.

1. Katteejere som passer deres kat, men også lader den komme ud og jage mus og andet. Som du skriver, ville det som regel være dyrplageri at holde den indespærret. Hvis ikke de katte fik lov til at jage, så ville vi få store problemer med en masse mus. Katte tager også mosegrise, og enkelte gange en fugl. Men selvom jeg har kat,så har vi rigtig mange fugle her i området. Den slags katte giver sjældent problemer.

2. Så er der nogle katteejere som kun tager katten til sig for at børnene skal have lov til at have killingen som legetøj. Når de så er blevet lidt trætte af det, så får katten lov til at passe sig selv. Den slags mennesker har jeg ikke meget tilovers for. Og kattene kan være blevet så underlige (af at leve hos nogle som slet ikke egner sig til at have dyr) at de altid vil være et problem, selv for dem der er glad for katte.

3. Så er der nogle mennesker som en af mine bekendte. Han kæfter op om de forbande katte...og hunde osv, men i virkeligheden kunne han ikke drømme om at gøre dem ondt. Men han elsker at få hidset andre op til at diskutere emnet.

4. Så er der åbenbart en del som min bekendte, eller som har nogle store problemer. De overdriver så vildt om de gener der er ved kattene, at man ved det er opdigtet. De modsiger også nogle gange sig selv, og enkelte beder om hjælp. Jeg tror det bliver svært at hjælpe, for jeg har en mistanke om at de reelt ikke ønsker andet end at de kan brokke sig over katteejere. Det er så nemt at få en masse opmærksomhed på den måde.

83 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben, 8. november 2009 kl. 22.01

Til Søren
Hvis sagen er, at man af den ene eller anden grund ikke vil have naboens kat ind i sin have, skal man så have en kande vand stående – med spreder – og rende rundt efter katten?

Vel skal man ej! Den, der skaber problemet – katteejeren – må også bære ansvaret for den gene, den udgør.

Dernæst, vil en dialog med katteejeren få ham til at holde sin kat hjemme på eget område? Tror du på den? Har du prøvet at overbevise en katteejer om rimeligheden i, at hans kat ikke er til gene for naboerne?

Mvh
Preben

84 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 9. november 2009 kl. 7.23

Hej

Det er ganske kort. Jeg ønsker ikke naboen's katte inde i min have. Jeg behøver ikke at begrunde, hvorfor – længere er den ikke.

Min nabo behøver eller ikke at begrunde min schæfer ikke er ønsket i hans have – vel.

Katteejere holde jeres katte inde på jeres egen grund – tak.

85 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 10.50

I har hel ret i det i skriver og disse indlæg vidner også om at der heldigvis er flere meninger om emnet og at vi ikke kan løse det ud over at bede folk om at lade værd med at holde kat. Den holder bare ikke i virkeligheden.

Jeg vil lige nævne en sjov ting, som hissede min far op for mange år siden og det var når han skulle se billeder af den kvindelige kollegas kat,i forskellige positioner. Denne kat var blevet hendes barn og passet og plejet som sådan. Denne kollega havde andrig fået børn og hendes ene kat var blevet en erstatning for dem.

Selvom vi selv havde kat var det for meget for min far at lægge øre til. Hvad enten den havde fået rejer, torskerogn, fløde eller et dyrt halsbånd havde det ikke hans store interesse. Sådan er der mange, der har det med deres katte eller/og hunde.

Jeg menet stadig at kan man få en dialog i gang er det bedst. Så er man er fritaget for at skulle gå til yderligerne og måske over træde lovgivningen. Hvad enten men ligger gift ud eller skyder katten overtræder man lovgivningen.

Skyder man derimod med vand kan man tillade sig både at sprøjte på ejeren og katten og så håbe at det ikke udløser en nabokrig.

Samme problem kan man i øvrig også have med naboens unger som man godt nok ikke kan hindre i at være det, men hvor meget skal man finde sig i. En skrigen og råben, fodbold op af ens hæk, ringen på dørene (også kaldet dørfis)og er forældrene enten skolelærer eller pædagog, så er den først hel gal. Så det det jo en del af børns udvikling...hvilket det sikkert også er men alligevel.

Jeg er så heldig at jeg bor et sted, hvor vi endnu ikke må have hverken hund eller kat endnu, men jeg for stadig besøg af katte, da jeg har villa ejere grænset op til boligkomplekset. Får vi lov engang vil jeg som oftest møde mennesker, der elsker deres dyr og mennesker der hader dem.

For ca. 10 år siden havde jeg en masse vildkatte, der nærmest overfald mine piger, hvis de gik i haven med en mad i hånden og en dag blev det for meget.

Kattefængeren kom forbi og satte 2 fælder op. Resultatet blev efter 2 dage at 13 vildkatte gik i fælden og blev aflivet. Men disse katte var jo kun blevet til fordi nogle havde "vendt dem ryggen" og fodret dem af medlidenhed.

Jeg blev godt nok sur over at problemet fordi jeg ikke følte den samme medlidenhed overfor disse katte, der både var syge og underernæret at se på. Jeg mener at vi gjorte dem en stor tjeneste at skille os af med dem, hvor andre sikker vil kalde det dyrplageri.

derfor er det et problem, der ikke kan løses.

86 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 10. november 2009 kl. 0.16

Jeg kan slet ikke forstå al den her snak. Jeg har 23 katte (har haft mange flere) og af og til har jeg også måtte lægge øre til bemærkninger fra sure naboer. Men helt ærligt, det kan da ikke være mit problem at folk har problemer med katte. En kat har behov for at bevæge sig rundt i et stort område og ikke bare i en enkelt have. Og de gør jo ikke noget. Der skal højst fjernes en smule lort engang imellem. Men fugle og pindsvin skidder jo også i haverne. Vi brokker os jo heller ikke over en smule lort fra dem. I øvrigt kender jeg nogle der bare lader det ligge. Det er gødning i haven.

Jeg tror også der er mange naboer der synes det er hyggeligt at der kommer en kat eller to forbi. Det er jo en del af charmen ved at være haveejer.

Man sku ikke ha en have hvis man ikke kan acceptere det der følger med. Os der har katte er nødt til at bo i villakvarter eller på landet. Andet ville være synd for de dejlige dyr.

Katrine

87 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 10. november 2009 kl. 0.31

Jeg vil skyde alle 23. Hvor bor du?

88 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 10. november 2009 kl. 12.19

Til Katrine.

En enkelt lille mis eller to, der lister lidt rundt i min have, har jeg intet, absolut intet imod.

Men 23! – der er grænser.

Hos mig selv, er det da af og til lidt træls, at en kat har skidt i mine bede, men ok – det lever jeg med, også selv om det er naboens fede leverpostegskat. Og Katrine, det er altså nødvendigvis dit problem, hvis alle dine 23 katte besørger hos dine naboer, det kan ingen være tjent med, ej heller vi, der intet har imod en enkelt mis.

v.h.

Theodor Rasmussen

89 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andersen, 10. november 2009 kl. 18.55

Kære venner

Det er jo ikke katten, der er det endelige problem. Det er deres hjernelamme ejer, som ikke vel respekterer at vi er nogle som ikke ønsner katte i haven. De tror, at fordi de elsker dyret, gør hele verden det også. Sådan er det bare ikke. Længere er den ikke!

Med venlig hilsen
Hans M Andersen

90 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.Lump., 10. november 2009 kl. 20.45

Jeg tror også at naboerne er glade for besøg af mine 23 hunde.

91 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 11. november 2009 kl. 1.43

Synes folk er urimelige men det her er jo til syvende og sidst deres eget problem.

Hunde er da noget helt andet – det kan man ikke sammenligne med fredelige katte.

I øvrigt er det rigtigt det Jens Hansen skriver om remulade. Jeg har ikke noget imod at mine naboer laver den slags foranstaltninger, hvis de synes der er et problem. Vi skal jo være her allesammen uanset om vi har 2 eller 4 ben.

92 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 11. november 2009 kl. 13.15

Tak til Hans M Andersen for sin klare, fornuftige udmelding om problemet.

Til Katrine: Det er nu engang sådan, at den, der skaber et problem – i dette tilfælde katteejeren – må være den første til at dæmme op for det.

Det burde da være dig, der skal ud med remouladedåsen på eget område. Tag dog og vis lidt hensyn til dine naboer, hvis områder tilsvines af dine katte.

Har Orla været der og løst problemet for dig?

Mvh
Preben

93 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 11. november 2009 kl. 19.07

Til Hans M Andersen...og andre.

Nu har vi jo hørt et par gange at katteejere er enten hjernelamme eller noget i samme retning.

Det må så også gælde mig, så kan i ikke lige hjælpe mig lidt?

I ønsker ikke katte i haven ...så langt har jeg fattet det.

Men nu kender jeg nogle som er bange for, eller bare lidt hys, når det gælder en tudse, en edderkop en mus osv.

Hvad gør man så der, for der er jo ingen hjernelamme ejere man kan skælde ud på?

Jeg kender også nogle som ikke vil have svaler fordi de sviner temmelig meget under reden.

Er der den store forskel, udover at de fleste katte har en ejer? Altså hvis vi holder os til den reelle størrelse af det problem der kan være med kattene.

Vi ved jo alle at der har været overdrevet helt vildt i det der er skrevet om kattelorte i jeres haver. (Hvem var det nu der var hjernelamme, mindre begavet eller ikke til at få en fornuftig dialog med?)

Og så kan jeg ikke lade være med at more mig lidt over en tidligere nabo. (De var ikke vilde med mine katte, for de var bange for at de skulle tage fuglene). Nu har den nabo nemlig igen fået mus ind, og det havde de aldrig tidligere.

Og husk så også på at der er de to grupper af katteejere. Nemlig dem der kun gider dem som killinger, og så os der passer kattene (og sørger for at de bliver neutraliserede)
Og var det ikke Preben som vidste så meget om katte? Så ved du sikkert også at katten automatisk vil patruljere på/indtage en nabogrund, uanset om den er bebygget eller ej., og holde mus og lignende væk. Tænk, den gør det mere for at hjælpe dig, end for at genere dig.

94 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. november 2009 kl. 20.38

Sonja og i andre. I har nok en sandkasse til katte for at beskytte dem for andre og at de føler sig hjemme hos dig, eller hvordan tackler du det? håp

95 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2009 kl. 20.48

Som jeg læser de seneste indlæg, ligger problemet i at katten skider i ens have, hvilket katten ikke kan holde sig fra og der er der problemet ligger. En kat der løber igennem haven er vel ikke et problem?.

Katten ville være et udemærket nyttedyr, hvis den kun tog mus og rotter og ingen sangfugle, men det er nu dens natur og det kan der ikke laves om på. Næste problem er så om vi kan forbyde katten eller vi skal være at leve med den.

Personlig ville jeg også blive (møj) sur, hvis andre katte sked i min have, men hvordan hindre jeg at de gør det. Skyder jeg katten? (hvilket jeg naturligvis ikke må). Klager jeg til ejeren og vil det hjælpe?

Han kan næppe fortælle katten at den ikke må skide i min have. Så jeg kan ikke se hvordan problemet skal løses.

Her hvor jeg bor har vi stemt om, at der ikke må holdes katte eller hunde, Men et flertal kan nemt ændre dette billede og så er der kun den lange vej tilbage, hvis man vil klage... Rådet må være, at man ikke skaffer sig en kat, ingen kat ingen problem.

Ellers skal man holde den indendørs og det er bestem ikke dyrplageri. Så vil alle parter også blive tilfreds...

96 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 11. november 2009 kl. 22.37

Til Hans Åge.

Nej, jeg har ingen sandkasse. Jeg har en have hvor katte må være mellem blomster osv. Men så er jeg også så heldig at jeg har en mark til den ene side, og ellers naboer som jeg enes godt med omkring katte. Og der er ingen tvivl om at mine katte altid har følt sig hjemme hos mig. Det findes der mange eksempler på.

Jeg har faktisk ikke selv anskaffet alle de katte jeg har haft gennem årene.

Ca. halvdelen er blevet sat på porten af de oprindelige ejere, enten som killing på 8–10 uger, eller når den blev kønsmoden... Hvordan skal sådan en kat klare sig, hvis ikke andre tager sig af den?

Der findes desværre også stadig mennesker som tager en killing fra moderen, inden den har lært nok. De katte er ikke så sunde, og bliver nemt problematiske i forhold til dem der har haft en tryghed hele tiden.

Men er det ikke de uansvarlige mennesker vi i fællesskab skal prøve at nå, frem for at lade det gå ud over kattene og de ejere der passer dem? (Men de uansvarlige læser nok ikke med her)

For resten havde jeg et "problem" her i min have, som kan sidestilles med jeres problemer med katte.

En due havde valgt at slå sig ned på en gren lige over en af mine lidt specielle planter, og klattede ned på den. Skulle jeg skyde duen, save grenen af, flytte planten, eller måske bare se det positive i at jeg havde et sted som duen syntes var godt?. Jeg valgte selvfølgelig det sidste.

Jeg har også oplevet at sidde i haven med en kop kaffe, og se et pindsvin komme ud fra udhuset, gå ind i et blomsterbed, og lidt senere gå tilbage til udhuset. Det viste sig jo at den bare lige var vågnet og skulle ud og besørge.

Til Søren:
Altså det med at katten tager sangfugle er temmelig overdrevet. Og som jeg tidligere har skrevet, kan jeg ikke se at det er værre at katten tager en enkelt, end at rovfuglene tager dem. Eller at de svage fugle fryser eller sulter ihjel om vinteren. Og hvis alle fugleungerne overlevede, så ville det være svært at finde steder nok de kunne leve.

Desuden er der langt fra det, at man ser katten prøve på at fange fuglen, og til at den gør det. Det er ikke ret mange af gangene det lykkes.

Jeg syntes bestemt du og andre skulle se realistisk på det, og lære at leve med katten. Det er et dejligt dyr, når den har et godt hjem
Din teori med "ingen kat – ingen problem " den holder ikke alligevel, for så er der jo musene :-)
Hvis du/andre vil til at bestemme om jeg må have kat, så vil jeg bestemme at man ikke må have højtryksrenser, motorsav og alle de andre ting som folk anskaffer, og kan genere naboerne med.

97 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 11. november 2009 kl. 23.21

Skal vi nu være taknemmelige for at foiks MODBYDELIGE katte i alle afskygninger og racer skræmmer mus væk?

NEJ NEJ og atter NEJ!

Folk med katte skal bare holde dem for sig selv PUNKTUM!

Det burde slet slet ikke være et husdyr

Orla

98 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2009 kl. 23.42

Jeg har selv haft kat som barn og kan godt lide katte, men jeg kan sagtens sætte mig ind i den problematik,som er her

Selvom vi har besluttet at der ikke må holdes kat, her hvor jeg bor er der stadig nogle som gør det. Så længe katten ikke render rundt og genere andre undgår vi alle disse problemer. Det skal også lige nævnes at vi bor ca 335 familier fordelt på ca 20 tønder land og er der bare 10 procent, der vil holde enten hund eller kat vil det give problemer bl.a. fordi at folk ikke samler op efter sig og luftningen af hund vil ofte ske på de offentlige/fælles arealer,
hvor mange mennesker færdes. Vi har vedtaget at man godt måtte holde kaniner som et alternativ. Bare det ikke lugter eller larmer og det sidste kan man næppe påstår at kaniner godt.

Bor man derimod ude på landet er der ingen problemer, hvis man vel og mærke har et rimelig antal og at man fodre dem som de skal.

Jeg også lige nævne at katten tager både mus og rotter og sangfugle. D.v.s at det gjorte vores kat, men det er naturlig for dem.

jeg er sikker på at det er de svage individere de tager.

Men det er klart, at der altid vil være mennesker, der hader katte og er de også generet af den, forstærkes hadet. Det er også det jeg læser på de indlæg

99 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 12. november 2009 kl. 0.17

Nej Orla, du behøver ikke være taknemmelig, og det er vist heller ikke noget der ligger til dig at være.

Men måske skulle du prøve at holde dig lidt for dig selv, for du er vist ikke nem at omgås...eller bare føre en alm samtale med.

Søren:
Jeg kan sagtens se at katte kunne blive et problem i jeres område. Måske er der heller ikke mulighed for at katten har forhold så den selv kan komme ind.

Når man lufter sin hund på stier, fortove osv, så bør man selvfølgelig samle op efter hunden, men alt for mange glemmer det desværre.

Og så tror jeg altså ikke det er så mange som egentlig hader kattene. Der kan være steder hvor der er nogle gener ja, men mon ikke det meste er for at hidse folk op?

Det kunne det tyde på med alle de overdrivelser vi kan læse.

100 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 12. november 2009 kl. 9.57

Grunden til, at jeg "hader" naboens kat: Den er en ekstremt god jæger, som betragter vores have som sin jagtmark. Den afholder sig ikke fra at liste sig ind på en fasan. Og så er den grim ad Pommeren til!

Vi holder meget af fugle i haven, fodrer dem og sørger for friskt vand. En af vores favoritter er rødstjerten – en herlig fugl, som sørger for at holde græsplænen fri for insekter. Desværre forsvandt den for år tilbage fra vores område. Men stor var vor glæde, da den sidste forår tilkendegav foran vores køkkenvindue, at den nu var tilbage. Kassen havde længe været parat til den.

Det var med væmmelse, jeg så katten jagte rødstjertefamilien. Den fik ædt begge forældre og alle ungerne – uden, at jeg kunne forhindre det.

Den ka'l er vi skam ikke glad for.

Mvh
Preben

101 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 11.50

Der vil også være folk, der generes af fugle, hunde, mennesker og sårgar mennesker og en masse andre ting og det kan der ikke laves om på. Vi har masser af disse mennesker i nabolaget.

Ofte er det sådan at de i virkeligheden ikke rigtig ved hvad der genere dem og skal bare brokke sig, men hvad de ikke ved, har de hellere ikke ondt af.

Det gælder om at undgå disse mennesker, hvis det kan lade sig gøre for vi bliver aldrig enig. Selvom disse mennesker kan virke urimelig er det desværre vejen frem. Ofte er disse mennesker og dobbelt moralske. At de ting de gøt er io orden, men det som andre gør er urimeligt.

102 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 11.52

Slettet af administrator 30. august 2010 kl. 14.02.

103 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla, 12. november 2009 kl. 15.34

Hej Sonja
Skal man nu ha skyld for at være utaknemmelig, svær at omgås og føre samtale med? Nu vil jeg ikke give igen med samme mønt, med derimod holde mig til diskussionen i stedet for at gå efter personer.

Problemet med katte er at de kan stå udenfor ens vinduer og klage sig i timevis – selvom man ikke har gjort alverden for at blive venner med dem. Det er da ik til at holde holde ud. Er det rimeligt?

104 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 12. november 2009 kl. 16.06

Hej Orla.

I dine tidligere udtalelser har det bestemt virket som om du var sådan. Men ok, jeg tager det gerne i mig igen, hvis du som her kan/vil skrive seriøst om problemet.

Selvfølgelig er det ikke rart med en kat som står i timevis og klager sig. Spørgsmålet er vel: hvorfor gør den det?

Det er jo ikke en som mine der gør sådan, og derfor er det forkert at dømme alle katte (og katteejere) ud fra det.

Kunne det tænkes at katten har været anskaffet i din /eller en tilsvarende bolig i nærheden, og at den derfor ikke kan forstå at den ikke er velkommen mere?

Hvis det er tilfældet, så er det jo ikke katten der er noget galt med. Derimod er det (som jeg hele tiden har sagt) de mennesker som ikke tager sig af de dyr de anskaffer.

105 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anne Vase, 29. august 2010 kl. 22.13

Slettet af administrator 30. august 2010 kl. 14.03.

106 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 30. august 2010 kl. 19.45

Hvorfor er Anne Vases indlæg slettet?

Mvh
Preben

107 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 30. august 2010 kl. 19.46

Hvorfor er Anne Vases indlæg slettet?

Mvh
Preben

108 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2010 kl. 10.36

Preben, det har redaktøren vel skønnet bedst.

Mvh Eivin (^_^)

109 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 1. september 2010 kl. 11.12

Jeg ved godt, at dette ikke er stedet for en ideologisk betonet diskussion. Men jeg mener, at Havenyt.dk er et sted, hvor råd og meninger udveksles. Der er ikke behov for censur af indlæg, forudsat de overholder gældende lov.
Jeg synes, at Anne Vase havde et fornuftigt indlæg. At administrator ikke har brudt sig om indholdet er beklageligt, men i trykkefrihedens navn: Det burde ikke være slettet.
Jeg må nok se i øjnene, at flere af mine indlæg ligeledes bliver slettet. Mange vil sikkert mene, at det sker der hellerikke meget ved, men nogen vil nok miste interessen for gruppen, hvis indlæggene fremover bliver censureret.
Mvh. Preben

110 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. september 2010 kl. 11.28

- jeg er meget glad for naboens kat - det er rart at træffe den i haven , når den kommer med en og vil vise mig - før naboen fik kat,
fik vi altid en masse mus ind i huset nå høsten var ovre - det er slut med det - desuden er den flink til at holde solsortene væk , så de ikke roder i surbundsbedet - småfugle fodrer vi hele året,
men dem rører den ikke - det gør derimod spurvehøgen - men den skal jo også leve -
M.M.

111 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. oktober 2010 kl. 12.48

Mogens, det er en intelligent betragtning du der anlægger paa katten. Den kan nemlig ved sit fantastiske jagtinstink eller hvad det nu hedder hjælpe os alle ´med at holde bestanden af skadedyr nede. Det vidste man ogsaa paa gaardene før i tiden, og derfor sørgede man alle tider for at have et par katte gaaende.

Mvh Eivin (^_^)

112 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper N., 22. maj 2011 kl. 17.11

Om man kan lide det eller ej, men jeg giver ham stor 5-tal.......
- og kære katteelsker - så kan I f..... lære det !!!

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1558328.ece

mvh
Jens

113 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.S. (^_^), 24. maj 2011 kl. 14.56

Jeg HADER katte!
Vi bor på Amager (Tårnby) og her er mange kolonihaver ud langs Kongelundsvej og dermed mange sommerkatte samt naboens 7, som ikke må være inde i huset (… hun vil ikke have det svineri inde i huset !!!), og her er stadig masser af mus i området.
Kattene er så fede, at mus ikke lige står øverst på deres menukort.
*Men, vores børns sandkasse bliver flittig brugt. Hvorfor skal jeg styrte ud og dække den til3 til 6 gange om dagen !
*Kattepoter på hele bilen (tag, rude og køler).
*De kravler op på raftehegnet og videre op på taget … klonk-klonk-klonk – så sidder der 3 katte på husrygningen og holder hof. Det er da trals.
*De ligger sig i mine blomsterbede og maser mine planter … kunne de så ikke bare ligge sig på skvalderkålen.
*Skriger og jamrer hele natten så man ikke kan sove for åbent vindue.
*Overpisser mit indgangsparti ved hoveddøren (er overdækket og i læ!)

Løsninger, der med nogen fordel kan bruges
-Kaffegrums direkte på jorden … har flere fordele : Kattene kan ikke li’ lugten, snegle holder sig væk og holder nogle lus og andet utøj fra mange planter
-Hjortetaksolie … denne løsning STINKER som gammel cigar!!
1 del Hjortetaksolie, 6 dele vand, gummihandsker, vandforstøver der ikke skal bruges igen
Fordel blandingen på steder, hvor kattene har tildens til at komme, på hegnet, i hækken,
ved fortorvet (mod hunde). Gentages efter regn
En ekstra lille vink til katten (… og ejer) kan være, at komme blandingen i en vandpistol og
sprøjte det på katten :-) :-) :-)
Holder både katte, hunde og ræve borte :-)
-Lavendel kan til nød bruges, hunde og katte ka’ ikke lide lugten … det ka’ jeg og så ser de pæne ud :-)

114 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 25. maj 2011 kl. 0.57

Der findes en plante der er farlige for katte.

Ved ophold under planten mister kattene hurtigt bevidstheden og efter ganske få minutter dør de!!!

115 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 25. maj 2011 kl. 0.59

Planten kaldes i daglig tale for åkande! ;o)

116 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 25. maj 2011 kl. 7.05

Folk der holder af deres katte, holder dem på egen grund. Evt i et kattevolier.
Min have holdes kattefri af vores hunde.

117 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper N., 1. juni 2011 kl. 21.41

Slettet af administrator 17. juli 2011 kl. 11.08.

118 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 2. juni 2011 kl. 0.01

Der findes kun én Knidsen - Eivind Knidsen
Den anden er en wannabe Knidsen

Ellers en god idé med åkander, desværre har jeg sandjord og den er nok for tør...

119 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juni 2011 kl. 7.13

Helt ærligt - det her begynder snart at ligne Ekstrabladets debatforum - og det er ikke en kompliment!

Hvis I ikke kan komme med et sobert og rimeligt indlæg, så lad dog være med at skrive noget overhovedet - tak!

mvh
Anja

120 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 27. juni 2011 kl. 18.54

Jeg nyder synet af en lille kat i haven, da jeg finder at de er så søde og venlige væsner.

Kærlig hilsen Johan Præst.

121 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper N., 7. juli 2011 kl. 15.21

Slettet af administrator 17. juli 2011 kl. 11.08.

122 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 15.33

Kære Jesper, ja det har du da så sandelig ret i - forskellige er vi!

Kærlig hilsen Johan Præst.

123 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 7. juli 2011 kl. 19.08

Det siges at katte ikke kan lide kaffegrums, så hvis man strør det ud i haven, skulle de blive væk. Eneste ulempe er at det skal gøres tit.

Har også hørt at Bilka har solgt nogle planter der skulle holde katte væk fra haven.

124 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juli 2011 kl. 14.29

Som jeg ligeledes lod vide i en anden debat, ja da er den bedste maade om man ønsker at holde de kjære katte uden af haven paa altsaa at pjaske demffektivt og i til til med vand, da det er egift ej skader de kjære dyr. Selv har jeg ingen problemer med at have naboernes katte rendende her. De holder nemmerlig kvarteret mussefrit - og det er altsaa værd at tage med i betragtningen, venner.

Mvh Eivin (^_^)

125 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 16. juli 2011 kl. 14.09

Slettet af administrator 17. juli 2011 kl. 11.09.

126 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. juli 2011 kl. 9.58

Måske det ikke er katten, der er problemet, men mennesket!
Jeg synes denne tråd er en skændsel.

127 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 17. juli 2011 kl. 14.31

Jeg er helt enig med Lene.

128 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 20. juli 2011 kl. 23.57

Ok, jeg må åbenbart ikke lægget et link ind om katte og biler, men nogen af de fif der var i den tråd fejler vel egentlig ikke noget.

Efter sigende kan katte ikke lide lyden af sølvpapir, så det blev blandt andet foreslået at lægge let sammenkrøllet sølvpapir i de områder hvor katten ikke er velkommen. Efter sigende skulle lidt citronsaft på papiret lugte grimt for dem også, så de holder sig væk. Så vidt jeg husker fra kattene i min opvækst kan de rigtigt nok ikke døje lyden af staniol hvis det kradser mod en hård overflade, så måske er det et forsøg værd.

Desuden blev det foreslået at tildække biler med specialsyede overtræk, der beskytter mod poteaftryk og ridser, som nogen åbenbart er lidt følsomme overfor - det sammen gør sig vel gældende på hynder, cafeborde og hvad der ellers står i haver og på terrasser.

Der var sikkert mere, men jeg orker ikke at finde det frem.

Resten af mit indlæg gik ud på at jeg synes der skal være lidt længere snor og at der ikke er nogen grund til at smide med giftigheder efter hverken naboen eller kattene, hvis der er uoverenstemmelser. Der er meget man kan gøre på både den ene og den anden side inden man når så vidt.

129 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. juli 2011 kl. 13.18

katteejere har vel pligt til at forholdene er i orden til et nyt familie medlem, så dette ikke forstyrre de gode naboforhold. En sandkassen og legeredskaber. håp

130 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. juli 2011 kl. 15.39

Ja, vi har da alle en pligt til at opretholde de gode naboskaber rundt omkring i villahaverne.

Mvh Eivin (^_^)

131 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 21. juli 2011 kl. 20.16

Vi er også rigtigt meget plaget af katte. Vi bruger Hjortetaksolie som vi sætter på pinde der hvor kattene besørger. Er dog ikke effektivt nok. Vi har nogle bede med rigtig god blød jord, hvor de elsker at besørge. Vi har også lavet nogle små net af hønsenet, som vi lægger over jorden, og det holder da kattene nogenlunde væk, men de finder altid et andet sted, forleden var det midt på græsplænen. Så det er næsten umuligt at holde dem helt væk - desværre.

132 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sørensen, 14. august 2011 kl. 10.47

Jeg har uønskede katte som besørger i mit bed foran huset. Jeg er så træt af problemet, og har prøvet alt. Det eneste der virker er chilli. Det kan de absolut ikke lide.

Det skal være den stærkeste chilli man kan få ( habanero ). Den skæres i bitte små stykker (husk handsker), og strøes ud der hvor katten besørger. Det gode ved chillien er at den ikke bliver mindre effektiv fordi det regner.

Og så syntes jeg det er rigtig ærgeligt, at man som katteejer ikke tar ansvar for det dyr man har anskaffet sig. Hvorfor gøre sig uvenner med naboen, når man kan løse problemet med en løbegård til katten, så er man også sikker på at ens bedste ven ikke blir kørt ned på vejen.

133 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. august 2011 kl. 17.47

Jeg er måske den eneste her i Middelfart der har urtehave, men jeg har mange katte som absolut skal besørge i urte-
haven og det er bestemt ikke hyggeligt. Naboen + kat som holdt flere andre katte til er lige rejst, men katten kommmer stadig på besøg, så de er nok ikke rejst ret langt væk. gad vide om dens omgangskreds også kommer stadigvæk? Hvad gør jeg? håp

134 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 15. august 2011 kl. 19.12

Hej Louise!

Hør nu her....Jeg har selv kat.
Mht ansvar.....så kunne jeg aldrig finde på at lave en løbegård til den !
Det er jo for fuilan ikke en hund !
Og som katteejer ved man at når man lukker sin elskede kat ud...er det ikke sikkert man ser den igen p.g.a bilerne osv.....Men det er det vi må leve med.
Jeg har også to hunde....;0)

135 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 15. august 2011 kl. 19.14

Hans- Åge.
Uønskede katte kan fanges ind og oversprøjtes med vand.....så er der næsten garanti for at du ikke ser den igen !
Få fat i evt en mår-fælde.....
Ved det lyder skrækkeligt...men ved også at det kan hjælpe !

136 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sørensen, 15. august 2011 kl. 19.33

Maj-Britt

Jeg kan ikke se at det skulle være mere naturligt for en hund at være i løbegård end en kat. Men stadigvæk er det et ansvar man tager som ejer, for at sikre at dyret ikke genere andre mennesker.
Du kan jo også indhegne din have så katten ikke kan komme ud, men stadig har en masse oplevelser i din have. Det koster, men det koster også for andre mennesker at bruge penge for at holde din kat ude af haven.
Jeg har selv hund, og den går i en stor lukket have, hvor der er hegn over det hele, så den ikke kan komme ud. Det gør jeg fordi jeg ikke vil have der sker min hund noget og fordi jeg syntes det ville være uforskammet, at hunden rendte i andres haver. De har jo lisom ikke valgt at have hund.
Er det fordi man som katteejer ikke vil ofre det hegn eller løbegård? Jeg forstår det virkelig ikke.

137 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. august 2011 kl. 10.23

Jeg nyder skam at se naboernes katte i haven, da det da er livsbekræftende. Her i Bogense har vi skam et godt naboskab os alle i bland. Det er da skønt. Om man ikke maatte lide disse katte, ja da vil jeg anbefale at tale med naboerne. Eller pjaske den til med jo da vand. Det maatte da hjælpe. Ja.

Mvh Eivin (^_^)

138 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Rasmussen, 17. august 2011 kl. 0.57

Du godeste! Sikke en gang pladder-snak I har om katte herinde. Jeg er just tilmeldt som bruger og ryger tilfældigt ind i jeres "debat" om katte, og aldrig har jeg hørt magen til umodent vrøvl. Er der ikke nogle VOKSNE mennesker her?Jeg regnede med, et dette var et sted, hvor man kunne få en hyggelig og saglig snak, råd og vejledning om haven, men der tog jeg sørme helt fejl. De inlæg, jeg har læst indtil nu, har været fyldt med diverse perfide bemærkninger, som ikke er voksne mennesker værdige og det undrer mig, at administrator har ladet det køre af sporet på den måde: 137 skænderier om kattelort !!! Prøv dog lige at holde en nogenlunde god tone, eller skriv privat til hinanden, hvis I har behov for at læsse mere (katte)-lort af!

De venligste have-hilsener fra Helle

139 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Thygesen, 17. august 2011 kl. 16.52

skaf jer noget haveliv i stedet for at misbruge andres tid på ligegyldigheder...flere her burde slettes af administrator...

140 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. august 2011 kl. 20.48

17.08.11. Prøv lige at læse Fyens Stifttidende af idag hvor godt katteejere elsker deres katte og tager sig af dem. håp.

141 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Olesen, 20. august 2011 kl. 13.36

Planten Coleus Canina (kaldes også plectranthus caninus) skulle udskille en meget markant duft, som katte ikke synes om. Jeg har set den på planteskoler, hvor den sælges med en etiket af en meget forskrækket kat og navnet "Scardy Cat".
Vi har kat og masser af fugle i haven, så det ene udelukker nu ikke det andet!

142 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2011 kl. 18.53

hans aage
det lyder vel nok spændende. Hvad maatte der staa i benævnte artikel.
Oplys os uvidende.

Mvh Eivin (^_^)

143 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt Reinert Hansen, 7. juli 2019 kl. 4.04

Ved godt tråden er gammel - men hold da op nogle frygtelige pessimister I er..
Jeg er økodyrker, har hus med stor have, 4 katte o 1 fugl - stik den alle sammen! Det fungere fint... Man skal bare finde den rigtige metode, det er forskelligt hvad katte ikk kan lide, mød dyret hvor det er o lær af det - istedet for at hade!! Dyrene er mere dyrebare for naruren end du er som menneske.. Snakke om pestilenser - det er vi - mennesker.. Altid tror vi skal o kan bestemme over naturens gang.. Nej nej.. Så kan vi tale om hvem der er dum o hvem der ikk er..

144 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2019 kl. 8.58

Naturvejleder i Fugleværnsfonden Allan Gudio Nielsen har anslået, at tamkatte hvert år fra april til august fanger to millioner fugle og næsten dobbelt så mange små pattedyr.

Tallet bliver noget nær fordoblet, når herreløse kattes hærgen medregnes, bare her i Danmark.

145 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2019 kl. 9.03

I tal dræber de cirka 83 millioner tamkatte og de 30 til 80 millioner herreløse katte i USA. årligt mellem 1,4 og 3,7 milliarder fugle.

146 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 9.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

147 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2019 kl. 9.31

Som udgangspunkt synes jeg at katte er søde og måske endda nyttige, det er ejerne det er galt med. Mange lukker bare katten ud og regner med, som i vores nabolag , at der er nogle blødsødne kvinder der fodrer dem. ... og de gør det katme.
Så må vi andre jo pakke havehynder sammen hver eneste dag, selvom de er beskyttede mod regn. Har man een gang fundet mange flåter/tæger fordi en fremmed kat har overnattet i hynderne, bliver jeg ikke venlig stemt overfor de katte, der strejfer rundt. At nogen har mange katte forstår jeg slet ikke!
Ingeborg

148 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 10.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

149 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juli 2019 kl. 9.52

Til svar 144 og 145

Det må ikke være nemt at tælle præcist.
Det må også være en mangel, at man ikke kan se på tallene, hvor mange flere fugle, der ville blive spist af måren og andre rovdyr, hvis der ikke var katte.
Jeg har netop haft besøg af måren og den er nådesløs, lyn hurtig og skrub sulten.!

Jeg holder nu mine katte inde næsten hele tiden, især fordi det er for farligt for dem at være ude. Jeg må også indrømme, at jeg nyder, at mit økosystem er mere uforstyrret.
Og så burde naboens søde og magre hunkat jo jages væk. Men når den slipper ud ved et uheld med en lille killing i livsfare, så skal der et meget hårdt hjerte til at vende ryggen til.

150 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2019 kl. 10.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

151 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2019 kl. 10.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

152 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2019 kl. 18.35

Og hvis vi ikke havde rotter og mink!

Jeg mener, at hvis man har kat, i en rækkehushave, så bør den gå i en voliere- om ikke andet for kattens egen skyld, så den ikke bliver kørt over.

Men altså kære rækkehusindehaver: Hvis haven er en plæne, en terrasse, to højbede og lidt hæk omkring. Så er fuglefoderhuset ikke NOK, til at trække fuglene til.

Fuglene har brug for LY (hæk, træer og buske), FODER (insektekter bla, og bærbuske mv)- og LÆ (hvor der er plads til reder og unger), og det KAN en rækkehushave ikke opfylde for ret mange fugle!
Der vil afgjort komme nogen om vinteren til foderbrættet (og spurvehøgen!), men det er altså ikke Kattenes skyld- alene. Det er et miljø, der ikke er en varieret nok habitat!

En kat skal bruge under 70 centimers afstand for at slå ned på en fugl. Det har jeg set mange gange- at katten IKKE fik fuglen.

Og jo, de æder fugleunger, men det er sådan set små fugleungers skæbne: At blive ædt! Ellers vil der være så mange fugle, at de sulter ihjel!

Jeg har en 20-25 forskellige arter fugle i min have- og nu kun 8 katte. (GRÆD- jeg har lige fået to aflivet- en tredje døde).

Folk, der tror kattene æder "deres" fugle har som regel kun plæne, hæk- og et foderbræt, og fuglene vil komme om vinteren, men de bliver der ikke! Hvad skal de leve af? Hvor skal de have reder? Og hvad skal de fodre deres små med?! Fugleunger lever af larver, insektkter mv.

Et ordentligt habitat for fugle- kræver altså mere end et foderbræt!

Mvh
Tine- og så nakkede de lige en stæreunge. :-P

153 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2019 kl. 18.45

Jer, der ikke synes om katte: Vil i så hellere have et rend af mus og rotter?

Mus bider i ledninger, så man kan dø i en kortslutningsbrand. Og så er der jo musetyfus. Rotter er altså heller ikke for sjov, Weilsk syge kan være dødelig.

Vi har prøvet at bo uden katte, og jeg syntes altså ikke mus, der fimser rundt i skuffer eller på køkkenbordet- er så lækkert. Og i huset havde der været ledningsbrand fandt vi ud af, da vi fik trukket nye kabler.
Så det! :-P

Jeg bruger ikke gift! Da vi fik vores kat fangede han en rotte, så var rottemanden ude.

Men de rotter vi ser, har kattene slået ihjel! Rottemanden kommer så ud, men vi har ikke rotter. Kun de vandrerotter, som kattene slår ihjel, det er deres job- og de gør det fint. :-D

Mvh
Tine- landmus

154 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2019 kl. 18.47

Jeg har nu 2 gange i år oplevet at en solsortemor tabte sit æg af bare skræk for katten .
Ingeborg

155 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2019 kl. 19.02

Man må gerne jage hunde/katte/høns (tamdyr fra sin grund, hvis dyret herunder kommer til skade- er man ikke ansvarlig.

Man kan også fange dem (optage dem), der kan man få erstattet en smule til foder/vand. Og forhåbenligt lærer ejeren måske, lidt.

Er det hunde, så ville jeg i gentagelsestilfælde sætte dem af på en politistation et godt stykke væk. Det vil koste hunde-ejeren et par tusinde kroner at få hunden igen. (så kan de lære det!)

Uvane husdyr må man gerne slå ihjel. Husk dyreværnsloven skal overholdes!

Mvh
Tine

156 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2019 kl. 19.16

Ingeborg: Solsorten lægger 6-8 æg- og kan have to kuld. Hvis de alle overlever, har du næste år mindst 16 + 2 fugle, der vil lægge 2 x 8 + 2 x8 Tror du ikke, du vil have mere end nok solsorte? (32)

Det er naturens uorden.

Fuglene lægger flere æg og får flere unger end man skulle tro, men i sidste ende er det nok, at bare to overlever så de kan formere sig.
Fugle har en høj børnedødelighed- og de der overlever, vil så få unger nok til- at mindst 1-2 klarer sig.

Mvh
Tine

157 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2019 kl. 19.24

Hov- jeg regner forkert: Det skal være 8 x8 + 2x 8= 64 + 16= 100 solsorte. Det er Epot- altså ekspotentielvækst.

Året efter vil det være 100 x 8 +64 x8 +4 x 8 + 2 x8- har du snart solsorte nok? ;-D

Mvh
Tine

158 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2019 kl. 21.07

Haha Tine
Hvis alle mine naboer havde 8 katte, ville jeg købe en paintball pistol :-).
Der er konstant 3 solsortepar der ruger i min have hver sommer og 10-12 ved foderhusene. Vi har nemlig 5 af slagsen.
100 solsorte = 8 katte ? Eller hvordan er regnestykket?
:-). .
Ingeborg
.

159 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juli 2019 kl. 1.57

Du må jo gøre, hvad dul vil, Ingeborg. Men jeg ville nok mere anbefale en af de meget kraftige vandpistoler. Man må jage dyr af sin grund.

Jeg tror dog ikke, at du er meget plaget af katte.

Jeg har så et andet problem: Mine naboer er taget på ferie, og deres hund bliver passet. Men Chili synes altså, at hun skal rende hen til mig- og slikke på mine hænder. Det gør hun ikke normalt, selvom hun er ret glad for mig.
Jeg tror, hun er lidt ensom, og her: ER der endelig en jeg kender!

Mine katte er ikke så tilfredse, men de plejer kun at GLO, hunden væk.

Men jeg vil da gerne have lov til at skyde naboens høns- de går ind i mit hus. Og høns er altså IKKE sturene. :-P

Mvh
Tine

160 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2019 kl. 8.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

161 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 9.56

Kattenes ejere får nok bedre øje på deres kat efter et skud med en paintball pistol og lærer mere af det end af en skvat vand. Det er jo ikke kattene der er noget galt med! Jo, jeg har 3 trofaste katte på visit. Må dog indrømme at bare synet af mig forskrækker dem! Desværre er jeg nok dårlig til at ramme!
Ingeborg

162 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juli 2019 kl. 10.21

Hvis man lukker en kat ind i sit hus, og den vælter en kinesisk vase, så vil det nok blive betragtet som et hændeligt uheld, som man selv må betale.

Hvis man skyder en kat med en paintball og smadrer et øje på katten, hvordan står man så.?
Hvis man ønsker en nabokrig, som kan nå uanede højder, så man aldrig mere kan sove roligt om natten, så er man nok på rette vej. ;-)

163 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juli 2019 kl. 10.24

@F. Christensen - svar 150

Det er vanskeligt at tilbagevise. Men en hård vinter overlever vildkatten næppe. Den bliver selv et offer.
Der er også to ting, som jeg har erfaret.
Den ene er, at måren er meget glubsk. Når den træder ind på arenaen, så går der ikke mange dage, før mus og rotter er udryddet, så syv katte ikke mere kan finde nogetsomhelst.
Det andet er, at måren ofte ikke får lov til at leve, selvom der ikke er katte. Har du prøvet, hvordan det er at bo i stuen, når en mår er på udryddelsesmission på loftet.?

164 af 165 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2019 kl. 10.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

165 af 165 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 13.38

Vi har haft mår på loftet to gange. Og kors, hvor de kan rumstere når de vågner til dåd om natten. En dag havde det rumsteret særlig meget og dagen efter så jeg et par hønseben stikke ud mellem tagbeklædning og tagrende. Nu har vi været fri for mår i lang tid og jeg gætter at det hænger sammen med at ingen holder høns i kvarteret.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Gå væk kat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gå væk kat

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider