Forum

Hvem æder mine krokus og påskeliljeløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Thoft, 21. august 2003 kl. 12.23

Jeg har et dyr i haven, der æder mine påskelilje- og krokusløg. Jeg har med sikkerhed ikke mosegrise i haven. Det ser ud til, at det nogle gange er en fugl, idet der ikke er skrabemærker (det var vist især påskeliljerne) og for tiden går et dyr systematisk efter krokusløgene. Der er tydelige skrabemærker i jorden.

Hvordan forhindrer jeg det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2003 kl. 10.57

Kan det være rådyr – de æder i hvert fald toppen af påskeliljer, så i haver plaget af rådyr er der ingen eller få påskeliljer. Måske går de også efter løgene. Det må der være nogen, der har erfaring med.

Du kan jo lægge dine forårsløg med f.eks. kyllingetråd over, hvis det er et større areal, og du ikke skal plante andre planter her. Eller du kan finde noget andet netagtigt, der alligevel skal smides ud, og som løgene kan skyde op igennem. Lige nu tænker jeg på den plasticdims, som ligger øverst i plasticspandene med marinerede sild. Her kan krokus i hvert fald sagtens skyde op igennem.

Er du sikker på, at "dyret" spiser løgene. De ligger ikke bare spredt ud over det hele? I min have spreder solsortene lige nu kartoflerne ud over det hele, fordi den stive lerjord nu er så tør, at den er som sand. Og de stakkels solsorte leder – måske forgæves – efter orme og andet animalsk føde.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2003 kl. 19.54

Jeg er næsten sikker på, at Karna Maj har ret i, at det er solsorte.

Lige nu har de blottet nogle vintergækløg, jeg flyttede i foråret. Og i foråret rodede de i forskellige tidlige blomsterløg, som jeg havde flyttet til det mest solrige sted i haven.

Jeg må erkende, at jeg nok ikke har sat disse løg dybt nok. Man glemmer let, hvor meget løs jord bliver trykket ned af regn i løbet af en sommer. – Så sørg for, at de bliver sat dybt nok!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Thoft, 23. august 2003 kl. 15.34

Tak for svarene. Råvildt er det med sikkerhed ikke, den med solsortene passer bedre. Jeg må lægge løgene dybere. Men påskeliljerne blev i såfald ædt af solsortene.

Men solsorte er nu ikke hele forklaringen. Der er skrabemærker som om det var rotter/mus/vild kat/egern.

Og dyret æder løgene. Der er kun skaller tilbage – og jeg tror det et nataktivt dyr.

Tak for svarene

Jens Thoft

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahlberg, 8. april 2008 kl. 19.51

Kan det være rigtigt at egernet elsker at spise blåbær? Sidste år plantede jeg to forskellige blåbærbuske i min have – men jeg har endnu ikke smagt dem – egernet kom først. Jeg tror det er den, for jeg har set den springe væk derfra en dag vi kom ud i haven – og jeg kunne se at flere klaser umodne bær var revet af og smidt på jorden!

Har nogen et godt råd til hvad man gør ved problemet. Skal man virkelig bygge en hønsetrådskasse for at beholde blåbærrene selv, eller mon man kan smide et net henover – sådan et man bruger til frugttræer?

Nyt svar til emnet »Hvem æder mine krokus og påskeliljeløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem æder mine krokus og påskeliljeløg

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider