Forum

Spiser snogen snegle?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mariane Christensen, 4. august 2009 kl. 9.18

Det ser ud til at et snogepar har taget ophold i min have. Kan det tænkes, at de foruden padder og fisk også spiser snegle. Er det et gode at have snog i haven?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. august 2009 kl. 9.42

Hej Mariane Christensen

Det er ikke blot et gode – det er et privillegie, at snogene vælger din have som et velegnet opholdssted ;-), også selv om snegle næppe er på den ønskemenu.

Det betyder jo, at du har ro i haven og har givet plads for vissent løv, halv og helomsat kompost, grendynger eller brændedynger – uden disse elementer og let adgang til vandhuller, å eller bæk ville snogen ikke vælge at være hos dig!

Nyd dens tilstedeværelse – og at du har mulighed for at stille overlevelsesmuligheder til rådighed for en dyreart, der har trange kår i Danmark.

Der er kun ét lille men: Hvis du eller dine gæster får lyst til nærkontakt med snogen, så skal du vide, at håndtering kan gøre snogen så forskrækket, at den tømmer sine gatkirtler for en stinkende hvidlig væske. Det kræver en del sæbevask at føle sig ren igen bagefter...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. august 2009 kl. 10.36

Hej Mariane.

Snoge i haven skal du absolut være glad for. Jeg havde i en del år en rigtig stor snog fast i min have og mærkede ikke noget til dræbersnegle, selv om der var masser i det omgivende landskab. Den døde så forrige år, og nu har jeg snegle så hatten passer. Jeg kan ikke bevise, at snogene holdt sneglebestanden nede, men undrer mig over den udvikling, der er sket. Jeg har også en stor bestand af vinbjergsnegle og troede egentlig, at det var dem, der holdt dræbersneglene væk. Den teori tror jeg ikke på mere. De lever fint side om side nu. Der er masser af snoge i området, så det er lidt spændende at følge, om vi i snogene har en forbundsfælde i kampen mod dræbersneglene.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Spiser snogen snegle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Spiser snogen snegle?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider