Forum

Ænder, gæs eller høns

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. oktober 2009 kl. 22.02

Måske nedlægger urtehaven. Skal jeg så have høns, gæs el. ænder derefter – til spisning evt. og hvordan, og til hvad? Og hvordan med naboerne?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 24. oktober 2009 kl. 10.40

Tjaa... hvis det var mig, så ville jeg nok have både nogle høns og nogle gæs. Og så ville jeg plante frugttræer som de kunne gå under.

Mht. naboerne: Hvis jeg var bange for problemer fra deres side, så ville jeg fortælle dem om projektet inden, og også tilbyde dem en gås, som de så kunne følge indtil jul.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 24. oktober 2009 kl. 11.10

Jeg er enig med Wina.

Du kan finde oplysninger hos danmarks fjerkræavler forening for raceavl, www.racefjerkrae.dk Du kunne overveje at være med til at holde danske racer, Danske landænder og gråbrogede danske gæs og evt. lutter, der ikke skraber så meget som de langbenede racer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 12.59

Jeg tror at du lige skal tale med kommunen, hvis du bor i et bymæssigt område. De kan godt have nogle regler for, hvad du må holde og hvor meget. Det vil være lidt ærgeligt at skulle skille sig af med det igen. Har du en krakilsk nabo, så er det godt at stå med reglerne i hånden, inden han fare i blækhuset og skriver til kommunen.

Hvis du vil have ænder og/ eller gæs ved jeg fra mange at de som oftest køber ungfugle til opfedning da dødeligheden her er stor iblandt daggamle ællinger og gæslinger... Men kontakt en som ved noget mere og få nogle råd fra ham/hende.

Ellers vil jeg foreslå dig at avle frilands høns, som er nemmere at passe og som smager hel fantastisk og når man ser priserne i øjeblikket på økologiske høns, der ligger et sted i mellem 70–100 kr. pr.kg. Så kan der spares penge på det ved sælg at avle. Der findes en del racer,som er velegnet til dette formål

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 19.55

Jeg søgte lige på Gladsaxe Kommunes hjemmeside under lugt, røg og støj står der følgende :

Lugt, røg og støj

Hvis du bliver generet af lugt, røg eller støj fra virksomheder, naboer eller visse aktiviteter kan Gladsaxe Kommune gribe ind. Kommunen griber kun ind, hvis det vurderes, at genen er væsentlig. Her er det afgørende, om genen ligger ud over, hvad du almindeligvis må acceptere, i det område du bor i. Fx kan du ikke klage over støj fra legepladser i daginstitutioner, skoler og lignende aktiviteter som foregår i dagtimerne.

Miljøafdelingen behandler sager om blandt andet:

* Lugt og støj fra virksomheder og forretninger

* Støj i forbindelse med levering af varer til virksomheder og forretninger

* Støjgener fra sportsanlæg og organiserede sportsaktiviteter

* Støjgener fra ventilationsanlæg og lignende anlæg

* Støj, støv og vibrationer fra midlertidige bygge- og anlægsarbejder

* Lugt og røggener fra private fyringsanlæg – for eksempel oliefyr og brændeovne

* Lugt og støjgener fra private dyrehold – for eksempel høns og kaniner

For virksomheder er der faste regler for, hvor meget de må støje i omgivelserne alt efter om virksomheden ligger i et erhvervsområde eller et boligområde.

I forbindelse med behandling af sagerne lægger miljøafdelingen vægt på vejledning for at forebygge gener, for eksempel ved vejledning om fyring i brændeovne og hold af høns.

Miljøafdelingen kan ikke behandle klager over høj musik og støjende adfærd fra privatpersoner. Her henvises til:

Københavns Vestegns Politi
Gladsaxe Politistation
Fremtidsvej 1
2860 Søborg
tlf.: 43 86 14 48
Politiets hjemmeside

jeg mener at et andet sted står at der max må være 20 høns. Jeg ved jeg ikke om ænder og gæs indgår i samme beregning eller der "går" flere gæs til en høne.

Men under alle omstændigheder er det en god ide at rådføre med kommunen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 20.01

Omvendt selvfølgelig, eller der "går" flere høns til en gås.

jeg ved at vi har tidligere haft en sag, hvor et mini cirkus holdt geder i en paracel hus -have og ejeren af geden fik et påbud om at fjerne den igen. I haven var i øvrig også en masse andre dyr.

Hvis du bor på landet, er der andre regler og ingen restiktioner omkring hold af hold af dyr til husbehov. Kun i det øjeblik du vil sælge ud af dit avl.

Nyt svar til emnet »Ænder, gæs eller høns«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Ænder, gæs eller høns

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider