Forum

Grøft i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Havnsø, 19. december 2009 kl. 19.06

Jeg har tænk mig at lave en grøft med vilde urter/blomster i vores have. Den skal være uden mekanik som pumper osv. For at holde på vandet er det vel nødvendigt med en membran?...hvis man ønsker vand i den også om sommeren. Er der noen der har erfaringer med dette? Gerne billeder!

Mvh. Henrik

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. december 2009 kl. 20.40

Hej Henrik Havnsø

Det lyder som et rigtig spændende projekt - som nok lykkes bedst, hvis du får de korrekte råd helt fra starten.
Jeg vil foreslå, at du kontakter en anlægsgartner, der ud over at give svar på det du her spørger om også kan vurdere jordbundens egnethed til vilde blomster og mulighederne for at etablere vandopsamling og -ledning fra bygningstage og hen til grøften.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2009 kl. 10.26

Der findes en del bøger om emnet " vand i haven" men nok mest om beskrivelser af bassiner .
Men hensyn til at få vilde blomster etableret i et sted i haven spiller jordbundsforholdende, som Lone skriver, nemlig en stor rolle, således at nye arter opstår og andre forsvinder . Ligesom andre arter kan optræde som ukrudt hvis de slippes løs .

Jeg vil derfor foreslå dig at ringe eller skrive til Nykilde, der er en forhandler af bl.a vilde urtefrø, blomstertæpper og meget andet . De kan hjælpe dig med etapleringen af sådanne bede
Adresse på nettet er www.nykilde.dk og kan du også få arter , der kan vokse på hustage mv.

Du kan også godt udlægge en membran og fylde den med spagnum og vand og så så blomster heri . Forfatteren Jørn Dannesboe har udgivet flere bøger, såsom stenbedet og skov og surbunds bedet og herigennem kan du danne dig et godt indtryk af , hvordan et bed skal opbygges og hvilket planter du kan dyrke, samt sværhedgraden

Jens Thejsen , som har skrevet artikler herigennem udkom med en ny bog "Den vilde have" vistnok sidste år, hvori han kommer med en masse forslag og som vil være til stor inspiration for dig . Bogen bygger på en masse "have-bede typer .
og beskriver , hvordan du kan opbygge dem , så du ikke skal bruge en anlægs gartner :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Havnsø, 20. december 2009 kl. 10.48

Nu er det bare en 10-15meters penge af en grøft i forhaven der er tale om. Har i forvejen bare ladet en 15m2 af den gro af sig selv, så her er der en del vild flora. Jeg bor tæt på kysten og her er der i forvejen en lidt næringsfattig jord. Vil finde den bog af Thejsen!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2009 kl. 16.17

Jeg kan se at den er udkommet i 2009 og kan fås for kr 200,- inkl. porto (via adlibris.dk). Det er ikke sikkert at den kan lånes på biblioteket endnu

Nyt svar til emnet »Grøft i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Grøft i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider