Forum

Pindsvin i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Winkler, 7. september 2003 kl. 22.39

Hej alle sammen.

Min svigerfar vil gerne have pindsvin i sin have.

Er der nogen som ved hvordan man bygge en "rede" til dem?

1 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 7. september 2003 kl. 22.47

Du kan finde en "opskrift" på Pindsvinevennernes netsted:

www.pindsvin.dk/pindsvinevenlige.html

Mht. anbefalingen af engangspaller til reden, mener jeg ikke, at det absolut er en god ide, da disse efter sigende godt kan være imprægneret med sundhedsskadelige stoffer, uden at det umiddelbart kan ses.

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. september 2003 kl. 22.48

Sikke en foranstaltning Pindsvinevennerne foreslår for at bygge en pindsvine-rede. Jeg ville nødigt grave paller, plast og avispapir ned i haven. At "have det pænt" er for mig at bruge naturen selv.

Anden påskedag, mens jeg var ved at sætte jordskokker, hørte jeg en puslen. Det var pindsvinet, der tittede ud af sin bolig et par meter fra mig, den sad længe og missede i den sene eftermiddagssol før den kravlede ind igen.

Det sted, den havde valgt som bolig, har jeg tidligere brugt til at smide hækafklip fra tjørn på. Men sidste forår blev bunken fjernet, jeg høstede den smule kompost, der var, og brugte den så foreløbigt kun til at smide stikkende kviste fra roser, stikkelsbær m.v. på, indtil stedet blev bedre udnyttet.

Det ligger under æbletræet, mellem ribs og stikkelsbærbusk og omkranset af noget højt, stift græs, som jeg kalder elefantgræs, selvom det ikke er det. Og der står stadig solbærgrene fra beskæring omkring stedet, de holdt på den høje tjørnebunke.

Grunden til, at pindsvinet har kunnet bruge dette sted som bolig, er uden tvivl, at jorden var porøs efter flere år med tjørnebunken ovenpå. Jeg havde jo året før høstet kompost derfra.

Mit forslag er derfor:

Ryd en gammel bunke kvas eller kompost, plant noget halvhøjt i en trekvart cirkel omkring (eller stik bare grene eller bambus ned) og smid en lille bunke kvas ovenpå. – Eller find andre steder, hvor jorden er let og porøs, og lav afskærmning omkring og lidt kvas over.

3 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. september 2003 kl. 1.03

Kære Claus Winkler

Man får ikke pindsvin i haven ved at bygge en rede.

Der er områder, specielt med mange ræve, hvor der ikke er ret mange pindsvin. Pindsvin foretrækker haver som er naturlige med lidt kvasbunker som Clara Andersen har beskrevet ovenfor, lidt vild vegetation, nedfaldsfrugt osv. Så hvis der er pindsvin i omegnen og nabohaverne, tiltrækker man dem ved at have det, som nogle anser for at være en lidt uordentlig havetype.

Hvis man kan tilbyde en sådan naturlig have i et område uden ræve, har man måske mulighed for at blive udsætningshave for de pindsvin, som skal sættes ud fra plejestationerne i foreningen Pindsvinevenner i Danmark – www.pindsvin.dk.

4 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt M. Andersen, 31. oktober 2003 kl. 11.07

På: www.pindsvin.dk kan du finde "opskriften" på en pindsvinebolig. Deruydover er der en masse nyttig information om de stikkende, kære kræ :o)

5 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Schytte, 7. april 2004 kl. 10.07

Vi har et pindsvin boende i en slags rede lavet af en palle. Det ser ud til at den har haft det godt, så vi venter nu på at den dukker frem inden så længe. Vi ville ger ne vide hvordan vi får den til at tyrives her og hvis den evt. får unger, hvad vi kan gøre for at holde dem til.

Mvh
Henning

6 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 14. november 2006 kl. 9.37

Hei jeg hedder camilla jeg vil gerne vide hvad en pindsvinerede er lavet af

7 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. november 2006 kl. 18.01

Hej, jeg har en ret stor bunke kvas, efterhånden 5–6 år gammel, liggende bag min ene kompostafskærmning. Er temmeligt sikker på der har boet pindsvin der inde. Forleden jeg fangede et pindsvin i min mår-/kattefælde famlede det sig, efter frigivelse, ind på nabogrunden. Kan det mon være fordi at min kvasbunke "var optaget", af ophavet, eller hvor breder afkommet sig ellers hen?

Pindsvinet gik nok i fælden, for anden gang, fordi fælden var fodret med fiskeskrog. Mit sidste multeskrog lagde jeg fuldt tilgængeligt i enden af haven (- tilgængeligt for (pindsvinet) alle enhver. Her 3–4 dage efter er skroget fuldstændigt afgnavet? Det er en spændende oplevelse.

I øjeblikket er der en masse overkørte pindsvine på vejene.

Hvornår går pindsvinene til "vintersøvn"? håp

8 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 17. november 2006 kl. 18.50

Hej Hans Åge

Jeg har også et pindsvin der kommer på besøg hver dag, og jeg mener det er lang over dens "vinterhi" tid, men mon ikke det er det lune vejr der er skyld i at de ikke sover endnu, men måske andre ved det.

Helle – www.helleshave.dk

9 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. november 2006 kl. 17.51

Hej Helle, det er spændende at du oplyser, hver dag, at få besøg af et pindsvin. Er det helt rigtigt vil jeg gerne adoptere nogle af dine.

Når jeg triller mine pindsvin ud af fælden gemmer de sig inde i "sig selv" og der går der lidt tid inden de folder sig ud og piler af.

Det er så rart at opleve hvor kuglerunde de er/fede. Sidste gang det trillede ud betænkte det sig ikke på at sætte afsted. Vi ser tit, billedligt at mennesker holder pindsvinene i hænderne.

Det minder mig om, som knægt, at opleve naboens boxer der, i gabet førte pindsvin ud i gadekæret, hvor pindsvinet så måtte åbne sig. Hvad der derefter skedte så jeg ikke, men hunden blødte ret meget fra læberne. Jeg fornemmer det på en anden måde i dag, ved tanken. håp

10 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. november 2006 kl. 12.09

Jamen det er også hyggeligt at have "Grøffe" som vi har døbt den, på besøg hver dag, og den sidder også helt stille når vi snakker med den, den kommer nemlig for at få nogle leverpostejmadder, men jeg rører altså ikke ved den, det har jeg slet ikke mod på. Hvis jeg får opdrættet nogle flere af den slags så må du gerne adopterer.

Helle

11 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. november 2006 kl. 17.36

Hej Helle, hvis du har papirerne fra pindsvinenes venner og andet der omhandler pindsvinene, står der som regel at færdes pindsvinene fremme om dagen er de syge.

Er det hjemmelavet leverpåsteg og hjemmebagt brød du forkæler Grøffe med, så bør du nok rykke ud med dine opskrifter. håp

12 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. november 2006 kl. 17.36

Hej Helle, hvis du har papirerne fra pindsvinenes venner og andet der omhandler pindsvinene, står der som regel at færdes pindsvinene fremme om dagen er de syge.

Er det hjemmelavet leverpåsteg og hjemmebagt brød du forkæler Grøffe med, så bør du nok rykke ud med dine opskrifter. håp

13 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. november 2006 kl. 11.17

Nej "Grøffe" kommer kun om aftenen, og man kan sagtens høre når han kommer, han larmer godt inde i buskene. Maden er hjemmelavet fra Føtex, både rugbrød og leverpostej, og han må være yderst tilfreds for han er den sidste måned blevet dobbelt så stor, så mon ikke han snart går i hi.

Helle

14 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. november 2006 kl. 13.32

Hej Helle.

Man kan se pindsvin i milde efterår helt hen mod jul, inden de samler sig sammen til af gå i vinterhi.

Der er forkasteligt at vise billeder af mennesker, der holder vilde dyr som pindsvin som kæledyr, og nu forsøger de sig også med harekillinger! Det er forbudt at optage vilde dyr i sin varetægt. Det er kun dyrlæger tilladt.

Det passer ikke at dagaktive pindsvin er syge. Vi har mange tøffende rundt både dag og nat. Også halvstore unger.

Sørg for der er nogle kvasbunker i haver, hvor de kan samle blade, græs og lig.til et tørt hi, og lad være med at rydde det væk til foråret, for pindsvin ''sover længe''. Et vinterhi kan også indeholde snor,avispapir og plastik.

Hilsen Anne Marie

15 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. november 2006 kl. 14.14

Jamen tak for din oplysning om vinterhi, nu ved jeg at den nok bliver hos os 1 md. endnu, men det er også så hyggeligt at høre den når jeg er ude om aftenen. Og for god orden skyld, så holder jeg den ikke som kældedyr, men jeg stiller altid mad og vand til fugle og pindsvin. Jeg tror den vil sove vinterhi nede under min søns leghus, der har før boet nogle og der er tørt og der kommer ingen dyr og mennesker og forstyrre den i vinteres løb.

Helle – www.helleshave.dk

16 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 11. februar 2007 kl. 19.29

Pindsvin er tørstige.

Jeg er medlem af pindsvinevennerne og har en plejestation for tilskadekomne og moderløse pindsvin. Noget af det vigtigste for at have pindsvin i haven er rigtig nok masser af gemmesteder til pindsvinene, men også til alt det pindsvinet naturligt spiser. Orme, snegle, ørentvister og lignende. Desuden er det nødvendigt med vand. Pindsvin er meget tørstige. Man kan lokke vilde pindsvin til ved at stille skåle med vand og strø lidt tørkost til katte, ud hvor man kan obsevere pindsvinet. Vi har foderplads på terassen, hvor der står vand, tørkost og minkfoder. De er særligt glade for minkfoderet! Husk ALDRIG at gi' pindsvin mælkeprodukter! De får voldsom diaré og ungerne kan dø. Som regl kommer der omkring 5–7 pindsvin i skumringen / i løbet af natten og spiser. Dette sker naturligvis i sommerhalvåret, hvor pindsvinet ikke er i dvale.

Pindsvin der færdes ude om dagen, er som regl syge, moderløse eller underernærede. Det farligste er dog at alle pindsvin, syge eller raske, der færdes ude i dagtimerne kan angribes af spy. Spy er larver af spyflugen, der efter 24 timer begynder at spise pindvinet levende! Derfor er det nødvendigt altid at kontakte en plejestation (www.pindsvin.dk), hvor man, helt gratis, kan få pindsvinet undersøgt, evt. få ormekur og i det hele taget få en masse at vide om de dejlige gæster i vores haver. Vores plejestationer har desuden tæt samarbejde med dyrlæger. Derefter, som det oftest sker, får man pindsvinet med hjem igen. For det er nemligt ulovligt at holde vilde dyr som kæledyr og pindsvinet har som regel bedst af at komme "hjem" i trygge, vante omgivelser.

Omkring maj månede vågner pindsvinet op af sin dvale og har brug for vand og mad. I kan lokke pindsvinet til haven ved altid at have vand og evt. lidt mad i tørrer perioder. Jeg glæder mig til at sætte mine overvintrende "stiklinger" fri i foråret og til at høre mine fastboende "grise" snøfte rundt igen.

Stikkende hilsner
Lottie

17 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. februar 2007 kl. 9.33

Jeg har en halvvild-tam kat som jeg fodrer udenfor,i august måned kom der et pindsvin og spiste med, kat og pindsvin står og spiser snude mod snude,åbenbart acceptere hinanden.

Mvh Svend Høst

18 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 12. februar 2007 kl. 11.08

Mine 3 kattekillinger var lidt bange for pindsvinet, men de deltes også fint om maden, og så havde de også altid travlt med at se hvor pindsvinet løb hen, men i behørig afstand, jeg tænker at de alle har haft næsen for langt fremme og er blevet stukket. Jeg glæder mig til "Grøffe" kommer frem igen, det er så hyggeligt med dyr i haven.

Helle – www.helleshave.dk

19 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 17. maj 2007 kl. 1.48

Hejsa.

Ja, jeg ved godt hvordan han kan lave en MEGET flot kasse til pindsvinet.

Den beste er nok den med EN stor kasse der så har fire mindre åbninger.

Selve kassen skal naturligvis være vind og vand tæt og have hø helt op til låget af den stare kasse.

Så har de et godt og varmt sted at putte sig.

P.S. hvid dette er første gang at han har pindsvin så mind ham om at det er beste måde at få den eller dem til at føle sig trykke, er at de får lov til at (indrette) deres bolig, når de har gjort det og er blevet modige nok til af se verdenen uden for så kommer der et eller flere MEGET glad pindsvin frem.

Håber at jeg har skrevet noget som i kan bruge.

Venlig Hilsen Charlotte

20 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Char, 21. juli 2007 kl. 22.26

Jeg skriver ikke noget som kan bruges. Vil bare fortæll at vi har 6 pindsvin i vores have som jeg fodrer hver aften med tør kattemad og vand. Hver aften står jeg ude i haven og venter på dem. Lige pludselig er jeg omringet af 6 små væsener...

Vi har ikke bygget rede til dem. De kommer fordi vi har mad og vand til dem og vores have er perfekte til pindsvin: masser af små buske og visne blade...

SKal man bygge rede til dem?...

21 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 21. juli 2007 kl. 22.48

Skal man bygge rede?

Jeg mener NEJ.

Lad dog de "vilde" dyr selv klare den sag. Hvorfor skal vi mennesker dog blande sig i alt? Ok – vi kan jo holde akvariefisk, undualter, kanariefugle, hamster, kaniner, m.m. – og sørge godt for dem, vi kan da også opsætte fuglekasser, tja – men at lave reder til pindsvin m.fl.? går det ikke lidt for vidt? Lad dog naturen være "naturlig", og det har naturen bedst af uden vi menneskers indblanding!

Peter.

22 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Char, 22. juli 2007 kl. 4.50

Jamen, jeg er helt enig. De burde sig kunne klare den sag – og har vores... Men jeg hjælper dem gerne med lidt mad og vand...

For resten bare fordi man bygge rede betyder det ikke at de kommer og bosætte sig i ens have...

23 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 24. juli 2007 kl. 20.44

Hvor skønt at pindsvinene kommer hen til dig Char. :o)
Med hensyn til snakken om at bygge rede til dem, vil jeg mene at bedst kan lide dem de selv finder. Det med at bygge reder til pindsvinet er såmænd bare for at lave gode gemmesteder, hvis der er mangel på dem, eller hvis der er mange ræve i området.

Jeg nyder også min aften tur i haven, hvor jeg støder på de små stikkende venner!

Du har fat i det helt rigtigt, nemlig vand og evt. lidt katte tørkost.

Pindsvine hilsner fra Lottie

24 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 24. juli 2007 kl. 22.01

Selvfølgeligt må vi gerne lave pindsvinehuse, jo flere jo bedre. Mennesker bor jo også kunstigt, ja der er åbenbart nogle som må nøjes med off. bænke, toiletter og folks trappeopgange etc. Mine fugle, humlebier, ja selv gærdesmutter laver jeg huse til. "Tilflyttere" bliver åbenbart stuvet tæt sammen i små rum – indtil de har muligheden for egen bolig. Også pindsvin ønsker deres egen bolig – og har det, så de stuver sig ikke sammen i samme kompostbunke. Det er altid spændene med forskellige opfattelser. håp

25 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 7. september 2007 kl. 21.19

Indtil for 2½ år siden havde jeg rigtigt mange pindsvin i haven. Store og tykke var, og det var herligt, når de små "stiklinger" dukkede op.

Jeg har en fast bestand af genudsætningskatte, som jeg fodrer og vander 2 gange i døgnet, og pindsvinede spiste med. Jeg har i området store kvasbunker, nedfaldne frugter og bær (usprøjtede). Snegle mangler heller ikke.

Pindsvinene holdt nu mest til under gulvet i et udhus.

MEN: Så var de pludselig væk alle sammen, og jeg har ikke set ét pindsvin i området i 2 år – heller ikke overkørte.

Jeg savner mine "pinde" og spekulerer på, hvor de er blevet af. Jeg bor i et bondehus, og på vejen overfor ligger et stort markområde, der høstes hvert år. Det er det ganske vist blevet hvert år i de 15 år, jeg har boet her, men jeg har tænkt på, om bonden har skiftet sprøjtemiddel, og det er årsagen.

Har I ellers nogen forklaring?

PS: Og så ville jeg ikke tro mine egne øjne, da jeg engang så, at pindsvin kan klatre :-D

26 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 8. september 2007 kl. 13.59

Hej Hanne.

Ja, det lyder mærkeligt at dine "stiklinger" er forsvundet. Det lyder jo til at forholdene er i optimale. Jeg vil foreslå dig at prøve at kontakte Kirsten Forurnais, der er formand for Pindsvine Vennerne på www. pindsvin.dk
Hun har muligvis et svar, for det ville da være rart at få pindsvin i haven igen.

Pindsvine Glade hilsner
Lottie

27 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 9. november 2007 kl. 19.35

28 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 9. november 2007 kl. 21.49

Jeg har i mellemtiden haft kontaktet Kirsten Forurnais, og hendes bud var nye sprøjtemidler. Hun anbefalede mig at spørge bonden, men min erfaring siger mig, at jeg ikke vil få noget ærligt svar, men en sludder for en sladder – desværre!

29 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 10. november 2007 kl. 9.28

www.pindsvinehjaelpen.dk

Et altenativ til alle de vil hjælpe pindsvin!

30 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 11. november 2007 kl. 19.24

Hej Hanne.

Ja, desværre er det ikke altid lige let at forene et traditionelt drevet landbrug med tankerne om at undlade sprøjtegifte. Jeg bor selv på landet, og jeg må sige, at efter 4 år er der faktisk en stor opbakning omkring pindsvinene og vores arbejde med dem. Men der blev da grinet en HEL del i starten :o)

Alle naboer/gårdejere er nu opmærksomme på at pindsvin ikke bør løbe rundt om dagen og kontakter mig, hvis de ser et, således at vi kan få kikket om pindsvinet har det godt, eller har brug for hjælp. Det er næsten blevet helt normalt på de omkring liggende gårde at undersøge grenbunker og krat for sovende pindsvin eller pindsvin med unger, før der sættes maskiner eller ild til det. Og ikke mindst, er der ikke et eneste pindsvin der er blevet kørt over i de sidste 2 år!

Så Hanne, mindst ikke modet, spred det gode budskab og øs ud af din viden om pindsvin. Hos Pindsvinevennerne kan du få tilsendt gratis oplysningsmateriale, eller finde flere oplysninger på
www.pindsvin.dk

Du kan jo altid invitere dine naboer på en kop kaffe og så kan du jo spørge, om der også er andre naboer der har undret sig over, hvor alle jeres pindsvin er blevet af. Måske er du ikke den eneste der savner de små "grise".

Vi kommer nok ikke af med sprøjtemidler lige med det samme, men så kan vi prøve at hjælpe de små stiklinger på andre måder!

Tak til jer pindsvinevenner der hjælper

Pindsvine hilsner Lottie

31 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 11. november 2007 kl. 20.51

Endnu engang tak for jeres svar, og Lone, jeg har skam talt med vejboerne og bagboerne, og heller ikke de har set pindsvin længe i vores område.

Men de ses i områder længere væk, så det er nok et meget lokalt problem.

I stedet for pindsvin har jeg nu fået muldvarpe ell. mosegrise. På nabogrunden (indtil nu ubebygget) er ved at blive bygget et rækkehuskompleks, så de store gravemaskiner er i sving fra morgen til aften, og min nabo til den anden side har også kulegravet sin have.

Hvor de små jordboere er flyttet hen? Rigtigt gættet: Ind til mig i min have, der nu er fyldt med deres jordbunkeopgrav. Fælder? Nej aldrig!

32 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Og Mads, 20. februar 2008 kl. 15.39

Hej claus jeg har et svar på dine questions

først så graver du et stort hol på 57 m2 så fylder du halvdelen med betong og den anden halvdel med døde orme også kommer de helt af sig selv.

(Betongen er hvis ormene ikk er døde så stikker de ikk af)

Naturpatruljen

33 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. februar 2008 kl. 19.04

Kattetørfoder og vand i skåle. (Som til katte).Aldrig mølk- det giver diarré.

Desuden lidt "vild have"- gren og bladbunker.

Vi har pindsvin i haven, men vores have er så ikke så velplejet. Pindsvin spiser snegle- så højt ukrudt er også en fordel.

Man kan godt have køkkenhave/plæne- bare haven har vilde sammenhængende steder. Hov- nedfaldsfrugter/æbler er også gode!

Mvh
Tine

34 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Brynning, 8. maj 2008 kl. 9.46

Jeg fik et pindsvin i haven sidste efterår, og den er vågnet op efter vinteren, og det er rigtig hyggeligt. Mit problem er dog at vi har hund, og derfor er haven hegnet ind. Mit spørgsmåe er så... hvad med det lille dyr–den kan ikke komme ud af haven. Skal jeg løfte den ud (så fjerner jeg den jo fra sin hule), eller skal jeg bare fjerne et stykke hegn når vi tager på sommerferie, så den selv kan gå ud, eller skal den bare have lov til at blive boende alene i haven. Jeg synes nu den skal have lov til få en mage, men er i tvivl hvad jeg skal gøre for ikke at gribe ind i noget jeg ikke har forstand på.

Mvh
Bente

35 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. maj 2008 kl. 13.06

Hej Bente Brynning

Det pindsvin, som fandt ind i din have sidste efterår har muligvis selv fundet et "hul i hegnet"?

Der skal såmænd ikke meget plads til – blot en lavning i jorden under hegnet kan være tilstrækkeligt.

Så prøv at vente – og se om pindsvinet selv finder ud af at komme ud af sin single-tilværelse. (Hvis det har lyst til det? :-)
Hvis der er føde nok i din have til at pindsvinet kan opretholde tilværelsen (og måske formere sig) bliver det i haven – ellers finder det nok selv ud igen.

Det er ikke nogen god idé at løfte pindsvinet over hegnet og flytte det over i en anden have. De fleste dyr finder faktisk selv ud af at opholde sig der, hvor der er passende levevilkår (mad, vand, ro, skjul osv).

Venlig hilsen
Lone

36 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 8. maj 2008 kl. 13.13

Blander mig lige:
Kan det ikke tænkes, at der var plads nok til, at pindsvinet som ungdyr kunne komme ind, men nu ikke kan komme ud igen, fordi den er vokset?

37 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Brynning, 9. maj 2008 kl. 11.20

Jo det kan sagtens tænkes. Lige nu ligger den og grynter/knurrer ude foran vores soveværelses vindue i den busk den har ligget i hele weekenden. Det er hyggeligt men det forstyrrer også vores nattesøvn :-)

38 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2008 kl. 14.35

Husk at sætte noget vand ud til pindsvinene her i denne tørkeperiode og noget kattetørfoder ville også være godt. Glem heller ikke fuglene de tørster også i den tørre solrige tid.

Mvh. Svend Høst

39 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Kristensen, 17. september 2008 kl. 11.12

Siden der var så tørt i juni, har jeg haft besøg af et pindsvin der kommer hver aften og spiser kattepiller og får frisk vand, og den kommer hver aften,det er meget spændene om den ville komme igen næste år, hvor længe vare det inden den går i hi der er nok et tidspunk hvor de holder vinterhi.

40 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annika, 18. september 2008 kl. 13.57

Du kan fx. tage en gammel frugtkasse og vende den på hovedet, og så save et hul på 10*10cm. Og så husk at lægge noget over så der ikke kommer vand ind.

41 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Kristensen, 19. september 2008 kl. 10.24

Hej Anita det var ikke fordi det skulle gå i hi hos os men hvad tid på året den går i hi.den skal vel have en hvis vægt inden, har jeg hørt om.

42 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Kristensen, 19. september 2008 kl. 10.29

Min mail var forkert den rigtige er her

43 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 25. september 2008 kl. 17.43

Pindsvinehannerne går i hi her i slutningen af september, mens hunnerne og ungerne følger i her i oktober.

Det er rigtigt nok at der er noget med hvor meget de skal veje inden de går i hi. Pindsvinet klare en dvale periode optimalt ved en vægt på omkring 500 gram. De taber omkring 150–200 gram under dvalen.

Husk at pindsvinet ikke tåler mælk og at pindsvin ikke bør færdes ude om dagen, da spyfluen ligger sine æg på pindsvinet. Et spy æg klægges efter 24 timer og larverne vil da straks begynde at æde pindsvinet levende!

Hvis du ser et pindsvin ude i dagtimerne, kan du hjælpe det ved at samle det op og ligge det i en kasse. Pindsvinet tager ingen skade/ lider ingen overlast af at blive samlet op. Du kan derefter kontakte :
WWW.PINDSVIN.DK
for yderligere assistance og information.

44 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 21.55

Hej Lottie og Bodil

Det med at spyfluer lægger æg på pindsvin har jeg oplevet for mange år siden oppe i min far og moderes sommerhus og dette pindsvin havde et kæmpe sår. Min farfar og onkel gjorde det fornuftige at få den aflivet.

Men jeg har tit tænkt over det. Ved man hvorfor at det sker og er det altid den sikre død for dem? eller er det kun de svage individere, som angribes.

Kan man i øvrig holde et pindsvin inde i sin have eller vil den kæmpe en kamp får at komme ud til de andre i f.eks. parrings sæsonen?

Jeg har godt kunne tænke mig at holde en for hyggen skyld, men at lukke den ud i omgivelserne ville være den sikre død. P.g.a alle de trafikkerede veje som jeg er omgivet af.

45 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 2. oktober 2008 kl. 2.47

Det holder ikke helt stik, at pindsvin, der færdes ude i dagtimerne, er syge.

Som jeg skrev tidligere, dukkede der altid et frem fra redskabsskuret, når jeg fodrede mine genudsætningskatte, som det så spiste sammen med.

Jeg kan læse, at andre har oplevet noget tilsvarende, og hvis ellers linket virker, så se her:

www.mega-mco.dk/images/diverse/pindsvinweb.jpg

PS:
Heller ikke denne sommer har jeg set pindsvin i området :-(

46 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 2. oktober 2008 kl. 21.39

Vor nog går pendsvinen i vender hi og vor nog kommer di fram i gen

47 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 15. april 2009 kl. 9.31

Jeg har fundet et pensvin lige rulet ind har puttet de i en kasse med blade grene er det god nog

48 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 18. april 2009 kl. 18.59

Hej vil gerne vid vor nog pinsvinet hommer fram i gen efter vender

49 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 18. april 2009 kl. 18.59

Hej vil gerne vid vor nog pinsvinet hommer fram i gen efter vender

50 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 18. april 2009 kl. 18.59

Hej vil gerne vid vor nog pinsvinet hommer fram i gen efter vender

51 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2009 kl. 20.11

Hej Lilian Sørensen

Din løsning med at "pakke" pindsvinet ned er god nok – men det er vigtigt, at det kan kravle ud af bladbunken og få fat i frisk vand og mad – og maden kan godt være killingefoder.

De fleste pindsvin kommer frem i slutningen af april eller begyndelsen af maj – så det pindsvin, du har mødt har nok bare været lidt tidligt fremme.

Hvis du vil vide mere om pindsvin og deres levevis kan du klikke ind på www.pindsvin.dk. Der er på den hjemmeside også henvisning til kontakter, du kan ringe til for at få svar på spørgsmål.

God fornøjelse med din lille gæst!

Med venlig hilsen fra
Lone

52 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Vigh, 18. maj 2009 kl. 11.45

Vi vil frygtelig gerne have pindsvin i vores have. Og jeg vil umiddelbart tro, haven egner sig godt.

Det er en gammel sommerhusgrund; masser af kvasbunker og ugenerte hjørner. Flere fuglebade. Absolut ingen sprøjtegifte eller kunstgødning, hverken hos os eller naboerne.

Men vi har tit besøg af en stor flot ræv... Ham er vi jo også glade for. ;)

Men man kan vel godt have pindsvin, selvom der er ræv? Pindsvinet gemmer sig vel, når ræven lusker rundt?

Hvis jeg prøver at lægge lidt kattetørfoder ud i håb om at tiltrække pindsvin, risikerer jeg så ikke, at jeg i stedet bare får besøg af mus?

Kan man gøre andet for at tiltrække pindsvin?

53 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 27. juni 2009 kl. 18.07

Du kan se inde på pindsvinevennene, hvordan du lager et Pindsvknebo. Der bliver brukt en Palle og så skærer du midtetræet over, så de får nok plads- Graber et hul ca 20cm dyb og 40 cm bred -. men se der inne. Der er det også vist med billeder hvordan de lager det

54 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 27. juni 2009 kl. 18.07

Du kan se inde på pindsvinevennene, hvordan du lager et Pindsvknebo. Der bliver brukt en Palle og så skærer du midtetræet over, så de får nok plads- Graber et hul ca 20cm dyb og 40 cm bred -. men se der inne. Der er det også vist med billeder hvordan de lager det

55 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Margrethe Madsen, 25. august 2009 kl. 12.38

Indsendt af: anna margr. madsen
ved et uheld får jeg åbnet til en pindsvine rede, hvori der 5 unger, heldigvis vendte moren tilbage til sine unger og i ca. en måned har hun nu ladet os følge ungernes udvikling,
en mageløs oplevelse, at se et dyr som man normalt kun træffer sent om aftenen.

de har lopper, jeg ved lopperne kun kan leve på pindsvinet,jeg vil gerne hjælpe dem af med disse ubehagelige "gæster", ved nogen mon hvordan

56 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 25. august 2009 kl. 13.15

Prøv at se på dette link til Pindsvinenes Venner:
www.pindsvin.dk/page_1187153006484.html

Held og lykke med de små pindstikkere :-)

57 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Louise Grove, 31. august 2009 kl. 16.07

Har 3 pindsvin i min have, de bor under hæk og terassen. Jeg giver den vand og misse tørfoder! De snøfter og pruster hyggeligt.

Nu spør' jeg: De to mindste har fundet på at tøffe ind af havedøren og gennem stuen og ud i køkkenet hvor kattens mad står! Hver aften i ca. 1 uge nu, kommer de ind snuser rundt og løber ud igen
Har de spist kattemad, lægger de sig med bagben bagud og snuden i gulvet og ser ud som om de sover? Men nyser højt!

Så kan de tåle dåse kattemad? Og hvor meget tørfoder kan de tåle, jeg synes de gnasker meget. De får jo også tørfoder og vand udenfor. Tak for svar. Bente Louise G.

58 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Louise Grove, 31. august 2009 kl. 16.07

Har 3 pindsvin i min have, de bor under hæk og terassen. Jeg giver den vand og misse tørfoder! De snøfter og pruster hyggeligt.

Nu spør' jeg: De to mindste har fundet på at tøffe ind af havedøren og gennem stuen og ud i køkkenet hvor kattens mad står! Hver aften i ca. 1 uge nu, kommer de ind snuser rundt og løber ud igen
Har de spist kattemad, lægger de sig med bagben bagud og snuden i gulvet og ser ud som om de sover? Men nyser højt!

Så kan de tåle dåse kattemad? Og hvor meget tørfoder kan de tåle, jeg synes de gnasker meget. De får jo også tørfoder og vand udenfor. Tak for svar. Bente Louise G.

59 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Thorup, 13. september 2009 kl. 22.49

Pindsvin elsker advocadoer, solsikkefrø, kattetørfoder og vand, giver man dem dette, vil man få jævnt besøg af pindsvin hele tiden, de er også helt vilde med sandkage men hvor sundt der er for dem kan vi jo så stille spørgsmålstegn ved.

Man skal huske når man tiltrækker pindsvin at have flere skåle med vand ude da de drikker meget vand, og så skal man glemme den gamle skrøne med at de drikker mælk, det har de ikke godt af, de små pindsvin får dårlige maver når man giver dem mælk.

Jeg har mange pindsvin i min have, men det er dyrt at holde mange pindsvin, det kan man se på de ting de elsker, advokadoer og solsikkefrø er ikke billige ting, men de er søde de små pindsvin.

Det er første år jeg har pindsvin og nu har jeg 13 i øjeblikket er vi ved at gøre klar til at bygge palle- reden fra pindsvinevennerne, men mine pindsvin kom faktiskt fordi jeg ikke havde ryddet op bag huset, der lå ngle gamle rockwool baller oven på noget flisegrus, og der havde de første pindsvin overvintret, så kombinationen med grus underlag og rockwool ovenpå er god, da foråret kom, kom pindsvinmor frem og nu er der også mange unger, jeg ved bare ikke om alle ungerne er hendes.

60 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 14. september 2009 kl. 7.47

Hvad lever pindsvinet af, hvis det er overladt til naturen...?

Og hvad skal jeg gøre nu? For sent i går aftes opdagede vi der sad et pindsvin i vores baggård.

Vores baggård er lukket med en stor port. Og forhus, baghus og to mure lukker den helt af.

Vi ville putte den i en papkasse, og bære den op i kolonihaven, men da vi havde fundet en papkasse og en lommelygte, var pindsvinet væk igen. Eller rettere, det må have gemt sig et sted i gården mellem alt vores rod af krukker, cykler, paller, vinterdæk mm...

Så hva' gør vi nu? Jeg er ikke meget for at stille kattemad ud i gården, da her er masser af katte i nabolaget, og sikkert også rotter da vi bor midt i byen omgivet af cafér og restauranter.

Vil pindsvinet kunne overleve her inde i byen?

61 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Thorup, 14. september 2009 kl. 21.07

Til Wina
I naturen lever pindsvin af nedfaldsfrugter og snegle og andre smådyr / insekter den kan fange, de må ikke være for hurtige.

Hvis du sætter lidt solsikkefrø og vand ud vil den komme frem lige når det bliver mørkt.

Så tiltrækker du kun fugle og pindsvin.

Men lige så snart du ikke sætter noget ud mere, forsøger den at krydse veje inde i byen og vil højst sandsynligt blive kørt over, den krydser kun veje for at finde føde.

Sådan dør næsten alle pindsvin, desværre.

62 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 28. september 2009 kl. 0.01

Hej
Jeg har pindsvin i flere størrelser den største går jeg ud fra er far og den næststørste mor og de 2 små som jeg har set er jo så ungerne. Jeg har været 20cm fra en af underne og fotograferet den flere gange så jeg har det til minde – nu må jeg så se om jeg kan finde ind til billederne i mit nye apparat.

Den lille fyr havde meget travlt med at samle føde og smadkede sig rundt under æbletræerne – men der var nu ingen æbler da jeg sørger for at få dem samlet op pga mosegrisne – de skal ikke overleve af mine æbler, men der er masser af andre ting pindsvinene kan leve af. Både store og små har færdedes ude både dag og nat – de bor imellem alle mine kurvebregner – så de bliver ikke fjernet mere – de nye der kommer til foråret må dække over de nedvisnede.

Grøffe, grøffe hilsen Lise

63 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 28. september 2009 kl. 0.18

Lad du bare æblerne ligge til pindsvinene og fuglene!

Mosegrisene er ganske vist vegetarer, men de lever hovedsageligt af planterødder (har jeg både læst og erfaret).

Her ligger nemlig masser af æbler uberørt på jorden – og her er også mosegrise OG døde planter og småtræer.

64 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 28. september 2009 kl. 0.31

Hej Hanne

Ja det ville jo være betydeligt nemmere – men der hvor alle mine æbletræer står og alle nedfaldsæblerne ligger er der altså fuld af jeg ved ikke hvor mange huller – så i år forsøger jeg at fjerne frugten. Jeg er jo ikke parat til at gribe hvert enkelt æble så de små stikkere skal nok få deres sult stillet og fuglene svælger i dejlige modne æbler i toppen af alle frugttræerne. Jeg har forsynet fuglene lige fra morellerne bugnede på moreltræerne. Jeg har rigtig mange mosegrise ikke bare i 30 huller – men rigtig mange jeg har opgivet at tælle dem. Men du får tak for rådet – skal dog somme tider gøre sine egne erfaringer.

Mange hilsner Lise

65 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 28. september 2009 kl. 0.51

GISP – Det var godt nok mange Lise!

Er de kommet hen ad vejen, eller fik du som jeg invasion på én gang?

Jeg har ikke haft mosegrise i 15 år, men da der blev kulegravet og lagt masser af fliser hos naboen, dukkede de op, bæsterne.

Nå, men ét sted skal de jo have lov til at være, og mine katte kan få lang tid til at gå med fiske efter dem med et forben nede i hullerne.

Nattehilsen
Hanne

66 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Iversen, 10. oktober 2009 kl. 1.13

Hejsa

Vi har i mange år haft pindsvin spisende i haven. Vi har set at der er 2 små pindsvin også, den midste vejer ca 200 og den større 350 gram. Er de begge for små til at overvintre eller?

67 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 18.01

Hvis du vil hjælpe dem med at klare vinteren kan du fodre dem med tørrede kattemad. På pindsvin.dk står der følgende :

Pindsvin skal have rigeligt med vand til rådighed.

Aldrig mælk, med mindre det er unger, som indtil de er 6 uger gamle, skal have KMR modermælkserstatning. Aldrig komælk! Det dør ungerne af (voksne pindsvin får diarre og svækkes meget).

Til opfedning af pindsvin er det bedst at bruge killingetørfoder, men brug den bedste kvalitet og ikke det fra supermarkedet, som ellers er godt nok til at fodre de vildtlevende pindsvin med. Avocadofrugt er godt for pindsvin, men brug det kun som dessert. Avocadofrugt er også en god redning for små, moderløse unger indtil de kan få KMR. Avocadoen skal være blød og fuldmoden både til voksne og babies.

God fornøjelse med plejen!

68 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Nielsen, 14. januar 2010 kl. 20.17

Jeg gjorde ikke andet end sætte tørkost til katte ud, fordi jeg havde fået en vildmissser, som jeg fik medlidenhed med.
Inden længe opdagede jeg, jeg havde 5- 7 pindsvin.

Min lille bitte have er helt nyanlagt og meget åben, ingen tæt beplantning. Jeg ved ikke hvor de bor eller kommer fra, men de kommer trofast hver aften.
Jeg synes det er en oplevelse at se dem, især når der lidt forskellige lækkerier til dem + en god tår vand.

Mvh Bente Nielsen

Nyt svar til emnet »Pindsvin i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Pindsvin i haven

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider