Forum

Dræbersneglene fryser ihjel.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. januar 2010 kl. 16.03

Det ser ud til, at salatbedet klarer frisag denne sommer, for frosten tager livet af de iberiske skovsnegle - dræbersneglene, der siden 1990'erne har været en pest i de danske haver.

TV2 nyheder nyhederne.tv2.dk/article/27662016/

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. januar 2010 kl. 18.46

Det er jo en fin ting, som alle med dræbersnegle kan glæde sig over!

De er heldigvis ikke flyttet ind hos mig endnu, men de skal jo nok komme forbi på et tidspunkt...

Gad vide, om æggene er mere hårdføre?

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. januar 2010 kl. 18.50

Det er heldigvis ikke kun snegle det hjælper på...
Div sygdomme og skadedyr i træer og andre planter tåler dårligt den hårde kulde.
Men desvære går det også hårdt ud over de små fugle og andre vilde dyr.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. januar 2010 kl. 19.22

For ca 14 dage siden kunne man læse at der ville komme en stigning af skadedyr p.g.a den varme vinter . I dag det modsatte . Men tab af dræbersneglene, må siges at være en gode . Jeg selv har godt nok kun fundet 3 stykker , men det var også 3 for meget .

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 11. januar 2010 kl. 9.10

Hej Søren

Mon ikke det er denne artikel du refererer til :
politiken.dk/indland/article868614.ece

Hvis den hårde vinter kan medvirke til et nedsat forbrug af sprøjtegifte
er det jo en sidegevinst for alle også dem som ikke er direkte plagede af skadedyrene , idet sprøjtegiftene er en stor trussel imod drikkevandet.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.elverdan.dk

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 9.30

Jo , det er den og jeg har bare taget den fra tv 2 nyhedernes hjemmeside . Det vidner om at en eller flere journalister har faret i blækhuset , så snart der var en historie . Men mon ikke snakken omkring den globale opvarmning lader vente på sig .

Jeg har i øvrigt været ude og købe stort ind af mejsekugler og må konstatere at de vilde fugle hellere ikke i år vil spise dem . Jeg har været udsat for det tidlligere og skiftede derfor mærke men det har åbentbart ikke hjulpet .
For at teste at det ikke var mig den var gal med gav jeg nogle af dem til hønsene, der så tog for sig af retterne . Jeg kan se at fuglene har pikket i dem men så hellere ikke mere .
Sidste år gik der højst 2 - 3 dage og så var kuglerne spist .

Jeg syntes ikke at de lugter harske og holbarheds datoen er også ok .

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 10.55

Det kommer jo også an på hvad fuglene finder af mad rundt omkring.

Fx spiser mejserne heller ikke noget hos mig iår.
Hele sommeren har de spist masser af frø, men efter sneen kom er de blevet væk.
Jeg har nogle store bøgetræer som har givet ekstremt meget bog iår, har set i fjernsynet er det er sket mange steder rundt om i landet.
Mine mejser lever i de træer, der er fulgekasser og de spiser i stor stil bogene.
De må åbenbart foretrække dem fremt for det jeg kan tilbyde! Det er min teori...

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 11.53

Det kann være at de tager revance og kaster sig over det når de går i gang med at yngle . Hvis ikke......vil jeg have mine penge tilbage :-))

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annalise Friis, 11. januar 2010 kl. 14.27

Hej hvad med selv at lave god og nærende fuglemad. En pakke billig margarine smeltes og deri fyldes havregryn og fuglefrø.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 11. januar 2010 kl. 14.28

Hang en hel masse mejsekugler op nu her da det blev koldt, men der er ikke spist af en eneste... Sidste år blev de spist på ingen tid, og det er ellers sammen slags.. Mærkeligt..

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annalise Friis, 11. januar 2010 kl. 14.31

Hov jeg glemte at skrive, at jeg er lykkelig for at dræbersneglene bliver frosset væk. For vi har bare haft mange i vores have her i sønderjylland. Har enda fået vores urtehave væk og har lavet terasser og blomsterbede i stedet for. Jeg har en hjemmeside hvor i kan se lidt af min have.
www.familienluke.dk

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 14.44

Det lyder til at være generalt mange steder de ikke vil bruge vores erstatningsfoder...
Men der må jo være nok mad i naturen endnu.
Der er masser af småfugle i mine bøgetræer og solsorten besøger mine bærbuske mange gange om dagen.

Men mon ikke der bliver småt med mad sidst på vinteren...

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. januar 2010 kl. 16.38

Så længe solsorten kan finde bær på buske og træer spiser de dem som hovedret. Især rønnebær som har fået frost er de glade for. I gamle dage sagde man, at når der var rigtig mange rønnebær på træerne, blev det en hård vinter. Begge dele passer godt i denne vinter. Solsorten har desværre den dårlige vane at den ofte flyver lavt over kørebanen, det tynder også ud i bestanden.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 16.52

Jeg må sige at mine surbær også er solsortens livret... Den er her ihvertfald tit og tager gerne 5stk af gangen.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2010 kl. 17.03

Hov - hvor blev de dybfrosne dræbersnegle af????

Det kunne være lidt sjovt at holde liv i tråden og se til foråret, om frosten har hjulpet rundt omkring, synes jeg.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. januar 2010 kl. 19.22

Anja.
Det er nok ikke nemt at holde liv i snegletråden lige til foråret, men vi hører garanteret mere om emnet til den tid. Det var også ham Søren som afbrød debatten, og vi andre fulgte bare med. Sorry.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. januar 2010 kl. 19.35

Vedr. mejsekugler så skal I huske at klemme dem indtil de smårevner, for ellers bliver overfladen lynhurtigt så hård, at fuglene ikke kan få taget hul på dem i denne kulde. Mine var alle spist rup og stub på et par dage i sidste uge.

Tror nu ikke, vi skal glæde os for meget til en dræbersnegle-fri sommer. De havde hele november til at finde ned i jorden i tide. Men jeg håber da også, at kulden har taget nogen.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 22.35

Jeg syntes at vi burde tage de små stakler (dræbersneglene) med ind i varmen så vi alle bidrager til bevarelsen af arten . Jeg mener at det er vigtig , at vi også i fremtiden kan fortælle vores efterkommer at denne snegl aldrig har været ønsket . Men at vi nu værner om den indtil at den atter bliver en sand plage . Hvor vi så med alle midler atter ønsker at bekæmpe den .

Nej spørg til side . Jeg håber at vi så kan komme af med flere , nu hvor der kun er få af dem tilbage (hvis altså prognosen holder). I Sommer var min kone og jeg i Sverige og på campingspladsen var der mange , eller sagt på en anden måde ca. 10 cm i mellem dem . Det var rigtig ulækkert . Så hvis de også får frost deroppe kan vi måske slippe af med dem . Men jeg tvivler...................

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. januar 2010 kl. 8.01

Glæd Jer ikke for tidligt. I går kørte jeg fast i en snedrive og havde behov for strøsand. Som altid om vinteren kører jeg rundt med skovl og spade bag i bilen, så det var ingen sag at finde noget sand i vejrabattan, hvor der stort set ingen frost var i jorden. Dermed er der også store chancer for at små snegle og snegleæg ligger godt beskyttet under frostlaget.

For så vidt angår vinterens kuldepåvirkning af vores skadedyr indenfor insektverdenen, så er det en stakket frist. Hvis der mangler føde til vore rovinsekter og derefter småfuglene i starten af ynglesæsonen, så påvirker det overlevelsen af overlevende rovinsekter og kuldstørrelsen hos vore småfugle, herunder dem der tager små snegle. Min erfaring gennem 40 år i faget er, at problemet med skadedyr ofte vender voldsomt tilbage senere på sommeren, når fjenderne (rovinsekter, småfugle) er kommet i voldsom nedgang.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 12. januar 2010 kl. 10.05

Dræbersneglen er meget kuldefølsom og både æg og unger tåler dårligt
-5 graders frost. Dog er sneglen god til at grave sig ned eller finde lune steder
for at imødegå frosten typisk under kompostbunker ( bistader :) )
Desuden er der selvfølgelig risikoen for naturlig selektion, kun de mindst kuldefølsomme der overlever og gives i arv til kommende generationer.

www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/10B9F140-43F9-4736-BDB0-7B1A0406E6C5/0/Speciale_MieHimmelstrup.pdf

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2010 kl. 16.38

Det gør de bare ikke I følge Politiken.

Dræbersnegle overlever hård vinter . Småkryb klarer vinterkulden. Det er foråret, der kan tage livet af det.

politiken.dk/tjek/bolig/haven/article884676.ece

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. januar 2010 kl. 19.30

Som Søren skriver, er det ikke denne konstante kulde, der tager livet af mange ting. Hvis vi derimod får 8 dage med 12-15-18 graders varme i marts måned og derefter -10 graders nattefrost, så er der mange insekter, der går til, fordi de tror, det er rigtig forår.
Og så kan jeg ikke nære mig for at komme med lidt af en provokation. Mange skulle lade være med at fodre fugle så intenst som mange gør. Især mejser er eksperter i at afsøge grene og knopper for overvintrende insektæg og pupper. Sådan har disse standfugle overvintret altid, men hvorfor skulle de gøre det ekstra arbejde, hvis de får serveret maden på et sølvfad. Det betyder mere for reduktion af de første insektgenerationer end denne konstante kulde. :-)

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2010 kl. 20.15

Jeg læste engang om en tysk undersøgelse , hvor man havde hæng stykker af flæsk op i en frugtplantage , vinteren igennem og i det efterfølgende sommer kunne konstatere at 60% af skadedyrene var væk . Derfor anbefalede de at man fodret dem som en slags insekt forbyggelse .

Men du sikkert ret at at man nok skal holde lidt igen . Jeg vil også tro at en kost bestående af ren fedt ikke er noget man holder til længe og en larve her og der nok er at foretrække .

Jeg har i øvrigt hælt lidt varme vand i mit fuglebadekar , men inden ret længe er det frosset til igen .

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 27. januar 2010 kl. 0.01

I kan være ganske rolige, dræbersneglen er ikke glemt, der udføres stadig forsøg med dræbersneglen. Hvis I har lyst til at følge med i dræbersneglens liv og færden, så skulle I måske kigge ind på Dansk Snegleforenings hjemmeside, hvor vi forsøger at bringe sidst nyt om dræbersneglen. I vil under "Nyheder" kunne finde links til de sidste nye rapporter.
Vi er ved at ændre hjemmesiden til også at være en side, hvor man kan indsende sine gode råd og sine gode/dårlige oplevelser med dræbersneglen. I kan finde hjemmesiden på /www.dansksnegleforening.dk

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2010 kl. 20.22

Jeg kom til at sidde og tænke over, at man kan bruge nematoder til bekæmpelse af dræbersnegle , men ofte frarådes det , da andre snegle ville dø, siges det .

Men spiser andre havesnegle også døde dræbersnegle ? Jeg mener at de kun spiser grønt eller har jeg taget fejl .
Hvis ikke de gør må det da være en fordel at få ramt på så mange som muligt .

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 27. januar 2010 kl. 22.28

Jeg har aldrig set andre snegle spise dræbersnegle. Der har været nogle sorte snegle, der åd løs, men som ved nærmere eftersyn viste sig at være meget mørke dræbersnegle (har også fundet albinosnegle for første gang i sommer).

Jeg har gråplettet snegl, de små med hus og vinbjergsnegle. Vinbjergsneglene har jeg set holde festmåltid med dræbersneglenes æg.

Jeg har fravalgt andre metoder end manuel indsamling, fordi jeg, uanset alle forsikringer om det modsatte, ikke er sikker på at det ikke skader de andre snegle og øvrige dyr i min have. Men min beslutning vakler! Hvis ikke denne vinter giver en markant reduktion i bestanden vil jeg genoverveje beslutningen.

I år, som var første år med køkkenhave, åd de al min spinat, sad overalt på spidskålen (god økologisk indsamlingsfælde - tippet hermed givet videre), spiste lystigt af jordbærene og forhindrede al gang på græsset med bare fødder!

Der var vist engang en, der sagde "Man har et standpunkt til man tager et nyt" :-)

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 28. januar 2010 kl. 0.09

Hej!
Jeg kan se, at linket til Dansk Snegleforening ikke virker. Jeg prøver der for igen www.dansksnegleforening.dk

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 28. januar 2010 kl. 17.24

Man kan også flytte, så kan man slippe for snegleproblemer...

Nyt svar til emnet »Dræbersneglene fryser ihjel.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dræbersneglene fryser ihjel.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider