Forum

Fugle som skadedyrsbekæmpelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Munck, 27. januar 2010 kl. 10.50

Hvilke fugle bekæmper mest effektiv skadedyr? Vi har i vores nyttehaveforening besluttet at sætte fuglekasser op for at tiltrække flere fugle, som kan spise kållarver, bladlus etc. Men er der nogen, der ved hvilke fugle det bedst kan betale sig at prøve på at tiltrække?

Mads

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2010 kl. 11.33

Mejser, musvitter gråspurve, solsorte og stære, ja alle slags fugle , der spiser insekter . Jó flere fuglekasser jo bedre .
Men der er noget med at visse fugle arter ikke kan trives hvis de kan se hinanden . Jeg mener at det er mejsen eller musvitten . Gråspurve og stære kan sagten trives side om side .
Men det kan du sikkert finde ud af på de mange hjemmsider ,der omhandler fugle og fuglekasser .
Dansk ornitolog forening har også disse oplysninger og, hvis ikke kan de hjælpe dig .

Har du i øvrigt prøvet at kigge på havenyt ? på dette links www.havenyt.dk/soeg/?q=fuglekasser ligger mange gode oplysninger gemt .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. januar 2010 kl. 11.36

Mads ! prøv at spørge eksperterne her:http://www.fugleognatur.dk/default.asp

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Munck, 4. februar 2010 kl. 21.39

Tak for jeres kommentarer.
Jeg har i mellemtiden samlet oplysninger lidt forskellige steder og er blevet enig med mig selv om, at de mindste fugle som spurve og mejser vil være de mest gavnlige at tiltrække. De tager efter sigende bladlus, som jeg synes er nogle af de mest besværlige skadedyr at fjerne.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Lund H., 10. februar 2010 kl. 5.49

Der er vel ingen mirakelart. Mejserne æder f.eks. edderkopper, der skulle tage sig af andre insekter o.s.v.
Stæren er nu min personlige favorit. På grund af dens størrelse æder den forholdsvist mange insekter (vægt) og det er en fornøjelse at se flokken springe og danse rndt på græsplænen, når gåsebillerne klækkes.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. februar 2010 kl. 11.48

Det er skønt med fugle, de er en vigtig del af vor økosystem, de tager da mange insikter i almindelighed.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 17.14

Du vil sikkert altid have skadedyr af en eller anden slags .
Jeg selv har opsat både en kasse til mariehøns , til guldøje og til sommerfugle , uden at jeg har set så meget som en insekt . Det skulle lige være en enkelt ørentvist og en enlig snegl med hus . Derimod har jeg haft en lille sød rødhals , der drøner rundt i træerne og som finder lidt her og der og jeg har også haft held med at få nogle mejser og musvitter til at yngle i fuglekasserne . Jeg bor i et rækkehus-kompleks , vor der ikke altid er fred , så dette kan sikkert også spille ind .
Den eneste fugl , der lever på "nas" er skovduen . Jeg har ikke rigtigt set , hvor den høre hjemme i mit lokale økosystem . Men en eller anden rolle har den vel .

Nyt svar til emnet »Fugle som skadedyrsbekæmpelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fugle som skadedyrsbekæmpelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider