Forum

Vinterfodring af fugle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 22. februar 2010 kl. 9.07

Jeg er ny med og fodre fugle i haven, og søger et råd.
Jeg fodre med brød æbler og solsikkefrø.
I starten havde jeg masser af småfugle men nu er der kun solsorte. Ikke at jeg har noget mod solsorte men det virker som om de har jaget mejser mm væk.
Kan jeg få småfuglene tilbage og hvordan.
Venter spændt på svar.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. februar 2010 kl. 9.43

Køb vildfuglefrø og hæng mejsekugler op , så kommer småfuglene tilbage, bliv endelig ved med æblerne det elsker solsorten.

Mvh. Svend Høst

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2010 kl. 11.38

Man kan snilt fodre til småfuglene, når blot man køber den dertil indrettede blanding!

Mvh Eivin (^_^)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 22. februar 2010 kl. 14.22

Tak for svar. Jeg har undladt og købe vildfuglebl. da det meste bare bliver smidt på jorden. Og de har også været her i massevis ,de små. Min egen ide er at solsortene jager de små væk. Da jeg har så mange af dem.
Mejsekugler har jeg også, men jeg begrænser fodringen til et sted i haven, da vi har haft rotteproblemer, og det ikke skal være dem jeg fodre.
For bare en mdr siden vrimlede det med mejser og andre småfugle så foderet må være godt nok.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2010 kl. 20.34

Hej Sonja Kristensen

Det kan være svært for mejser og andre småfugle at "komme til" når en flok solsorte er ved foderstedet ! De er barske solsortene - men de har også barske vilkår i denne vinter.
Når du nu kun fodrer et sted i haven for ikke at give rotterne chancer for at finde føde - ja så er det jo ikke helt nemt....

Der er dog et par ting du kan overveje for at få mejserne til at vende tilbage til haven:

Solsortene foretrækker æbler, men spiser brød og solsikkekerner. Mejserne spiser næppe æbler og brød, men kun solsikkekerner (og andet vildfuglefrø som foreslået i indlæg nr 2).
Rotterne foretrækker formentlig brød og solsikkekerner.

Så rotternes chancer for at finde mad burde ikke forøges ved at give solsortene en solid ekstraopgave ved at sprede æblerne forskellige steder i haven. Det kan give de mindre fugle en mulighed for at snuppe solsikkekerner fra det ene fodersted, mens solsortene er optaget andetsteds.

Noget andet du kan gøre for ikke at rotterne får fødemuligheder er at fodre med mindre portioner frø og brød, så du er helt sikker på, at der bliver spist op, inden dagen er helt slut ( her i den sidste del af februar slutter fuglenes fødesøgning ved 17.30 tiden).
Hvis du fodrer med små dagsrationer af frø og frøblandinger mindsker du risikoen for spild på jorden (til rotterne) - og du kan derfor en periode måske vælge at fodre mere end ét sted og så se på hvordan tingene udvikler sig.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. februar 2010 kl. 21.21

Hej Sonja
Hvis jeg havde rotter, ville jeg ikke lægge brød ud. - Lone har ret i forslaget om at sprede fodringerne. Jeg har selv 7 små fodringssteder, eet sted kun æbler, netop fordi solsorte både slås indbyrdes og jager de små væk. Det er nok at rydde en lille plet for sne.

Du kunne et sted lægge kun småfrø som sesam, hørfrø, hirse, det tager solsortene vist ikke.

Og så fodre tidligt på dagen, så de får spist op, for rotter og mus kommer jo først om natten og rydder resterne, også æbler. - De mejsebolde, du hænger op, tager solsorte heller ikke.
Hilsen Clara

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 22. februar 2010 kl. 22.17

Mange tak for jeres forslag. Det vil jeg prøve.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 24. februar 2010 kl. 10.09

Mejserne elsker også jordnøddekranse og de er også svært tilgængelige for rotterne og solsortene ligesom mejsekuglerne, det spild det giver på jorden er minimalt og tages omgående af solbasserne. Billedet er taget igennem vores køkkenvindue og er derfor ikke af bedste kvalitet , mejserne er hurtige og forstyrres nemt, det er svært at komme på nært hold udendørs med et kamera
vupti , så er de væk.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 24. februar 2010 kl. 10.17

Du kan læse mere om fuglefodring og rotter på min hjemmeside
dagbog uge 6.

www.skadedyrene.dk/dagbog_2010.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 24. februar 2010 kl. 19.52

Mange tak . Deligt med så mange ideer. Tak skal i have

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 24. februar 2010 kl. 19.56

Jeg må have fat i nogle jordnødder. Den krans er både flot og så gavner den fuglene. Virkelig en smuk ide. Tak.

Nyt svar til emnet »Vinterfodring af fugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vinterfodring af fugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider