Forum

Muldvarpe

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 30. marts 2010 kl. 13.35

Hvorfor er det lige at muldvarpen kaldes for et 'skadedyr'?
At udnævne dyr til 'skadedyr', fordi de lige komme i vejen for vi mennesker er i forvejen ret kortsynet og overlegent, selvhævderisk, arts-racistisk.
Men hvad er det lige muldvarpen gør 'forkert'? Forår og efterår laver den små jordhøje især på græsarealer.
Mangler man lidt jord til en urtepotte, er det nemt at tage lidt af muldvarpeskuddene og derudover er de nemme at jævne ud. De kommer ikke igen, hvis muldvarpen er færdig med at lave sine gange, og det sker som nævnt især forår og efterår.
Den naturlige balance i haven er muldvarpen med til at sørge for. Dens føde er smådyr i jorden og snegle, så mange af de dyr vi ynder at kalde for 'skadedyr' spiser den også.
Derudover er den et fascinerende og charmerende dyr, som lever i en næsten usynlig verden under vores fødder.
Myrer bekæmpes også med mange midler og heller ikke her kan jeg lige se problemet? Kommer de ind i huset, er de nemme af fjerne igen, men som regel bliver de på terrassen, hvor de bygger deres spændende bo med mange gange igen under vores fødder og en næsten usynlig verden.
Tudsen elsker myrer og det er en del af min sommerlige naturoplevelse at sidde på terrassen og kigge på jagten, indtil tudsen hopper videre og kravler op i den lille balje med sø og vandplanter (jeg har bygget en lille trappe til den...)
Rigtig god sommer til alle med forhåbentlig mange gode naturoplevelser og et godt samarbejde med den vilde natur i haven!
Mvh. Anna Sørensen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 30. marts 2010 kl. 23.55

hej anna sørensen

jeg er så enig muldvarpen lufter jo jorden , og ja manb kan jævne skudene ud og det kan man også selvom der er nogle stykker. jeg kunne aldrig drømme om at købe fælder til mulvarpen ... dog mod rotter der kommer smat mus er det ok. er selv natur menneske

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 31. marts 2010 kl. 8.26

Hej Hans Henrik Andersen.
Ja, muldvarpen lufter også jorden, den gør mange gode ting, men igen, den er også bare et dyr, der lever som den nu er indrettet til.
Mus og rotter nævner du. Mus inde i husene er ikke rart, men ude i naturen er de ren fornøjelse og nødvendige i fødekæden. Rotter skal holdes nede, men også dem må vi huske at kigge på uden automatisk at tænke 'skadedyr', 'ulækre' osv. Jeg har hørt, at de faktisk holder kloakgangene rene for fedtklumper, så de efterhånden skrøbelige rør kan holde til mere.
En sund vildkattebestand og masser af levesteder for lækatte, brud etc. er naturens måde at holde rottebestanden nede på, mens gift altid 'vender tilbage' og dræber andre dyr.
Mvh Anna Sørensen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2010 kl. 10.18

Alle dyr og planter har en mission her på kloden og indgår, som i selv er inde på som en del af en helhed . Jeg tror ikke at der findes nogle individere, der kan siges at være overflødig . Hverken lus eller dræbersnegle . Det er først når mennesker begynder at pille ved tingere og ændre på dem, at problemerne kan opstå . Så bliver "venner" til fjender .

Alle dyr og/eller planter, der på en eller anden måde kommer i vejen for mennesket betragtes som "fjender"og skal bekæmpes . Selv mennesker skal nogle gang bekæmpes, hvis de kommer i vejen .

Efterhånden som vi forstår denne sammenhæng er vi begyndt at ændre det billede, som gjorte at disse "skadedyr", nu er blevet til nyttedyr . Vi skal derfor lære af naturen og ikke bekæmpe den .

Nyt svar til emnet »Muldvarpe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Muldvarpe

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider