Forum

Kobberbalje og vanddyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. maj 2010 kl. 18.12

Jeg har i en del år haft vand i en gammel gruekeddel med vandplanter,dafnier og hvad der ellers er dukket op af sig selv. Der har været en fin balance, hvor det eneste jeg har skullet gøre var at fylde mere vand i i tørre perioder. Kedlen er desværre blevet utæt - frostsprængning?

Jeg har en stor kobberkeddel, som kunne bruges i stedet, men er kommet i tvivl om kobberet afgives til vandet og evt. kan forgifte dyr og planter.
Er der nogle af jer der ved noget om det?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. maj 2010 kl. 18.13

Nå - det var en fejl med det store billede. Ved ikke helt hvad der skete.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2010 kl. 18.39

I mange år har vi brugt kobberrør i bygninger til drikkevand og andet, uden problemer. Fordampning og nyt regnvand vil løbende forny beholdningen.

Regnvand som falder ned fra himlen, vil på sin vej ned optage en del af de partikler der er i luften. Hvis man bor i en storby, kan regnvandet optage en stor del svovlpartikler fra oliefyr og anden menneskelig aktivitet, dette kan betyde, at regnvandet er ret surt (lav PH), og da der jo ikke er nogen buffer (kalk) tilstede, vil det forblive surt. Hvis vandet er meget surt kan det gå i forbindelse med kobberet. På apoteket kan man købe en Ph. test.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. maj 2010 kl. 20.54

Tak for svaret. Jeg bor i mindre by i landlige omgivelser, så jeg tror ikke luftforureningen er så stor. Jeg forsøger med kobberkedlen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. maj 2010 kl. 10.31

Det er ikke godt med for mange og lange kobberrør , der var sagen med en stor nybygning i København for nogle år siden hvor alle rør fra kælder til loft var kobberrør , beboerne som flyttede ind blev syge og dårlige , det endte med at alle kobberrør blev udskiftet med jern/plast rør , og man brugte kun kobberrør ved tilslutninger til haner osv.
Det er rigtigt at man brugte /bruger kobberrør i mindre huse , men det var kun små mængder kobberrør, som ikke kunne nå at afgive ret meget kobber.
Alt kobbertøj til gryder baljer osv er fortinnet indvindig for at undgå forgiftning og undgå irring som er meget giftig .
Din kobberbalje er sikkert fortinnet indvindig så du kan bruge den til dine vanddyr.

Mvh. Svend Høst

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. maj 2010 kl. 15.32

Det er en ret stor balje - kan godt rumme en af de større plastikbaljer - men det er jo ikke så kønt! Jeg ved ikke hvad den har været brugt til -arv fra min morfar, som brugte den til aviser o.lign. Også lidt sjovt at finde anvendelse for den. I bunden noget der kunne ligne ansats til en rist eller et afløb. Den irrer ikke nævneværdigt selvom den har stået ude et par år, så den har nok fået en behandling af en art.

De første dafnier må finde sig i at skulle leve livet farligt!

Nyt svar til emnet »Kobberbalje og vanddyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kobberbalje og vanddyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider