Forum

Ænder i haven… og hvad med høns?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helena Valorinta, 19. maj 2010 kl. 14.27

Har længe overvejet høns i haven, jeg har dog lige fundet ud af at ænder spiser snegle! Se det er jo interessant.

Så jeg vil lige høre hvordan med ænder i haven - hvor finder jeg oplysninger om egnede racer, og hvad de kræver for at have dt godt.

Og hvad så med hønsene - jeg går ud fra at de kan gå sammen da må have gjort det i ældre tiders mindre familjelandbrug.
Men ville de kunne trives sammen i en almindelig have på 1476 m2?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 19. maj 2010 kl. 18.04

Jeg går også i hønsetanker. Jeg har tidligere haft Orphington-høns og Moskus-ænder gående sammen og frit uden problemer.
Jeg har kikket hønseracer på Dansk Fjerkræavlerforenings hjemmeside - tror også der er noget om ænder.
Der står også noget om regler for hønsehold - så vidt jeg husker. F.eks bor jeg i en kommune, hvor høns ikke må gå frit i haven!!!! Hunden ,kattene og børnebørnene må godt!!!!!!!!!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 19. maj 2010 kl. 19.32

Ja da! Alle haver bliver smukkere af at der går en flok høns og hygger sig. Jeg startede sidste år med 9 kyllinger, det blev til 6 haner og 3 høns hvoraf jeg beholdt hønsene og en hane. Så fik jeg 3 brune italiener høner og tre gule orpington høner. Orpington hønerne lagde sig skruk så nu har jeg 5 kyllinger også. Det er et flot syn når de kommer ned af græsplænen i samlet flok. Utøj er blevet minimeret men de kan være lidt hårde ved planterne nogen steder, de går nu ikke direkte efter planterne men efter smådyr. Små dræbersnegle ryger ned yes, og ellers alt hvad de kan komme i nærheden af. Og jeg får æg i spandevis! Helt gule.

Jeg vil gerne have moskusænder til de store dræbersnegle. De er rolige, larmer ikke og er gode til selv at finde mad.
Der findes regler om at høns og ænder ikke må gå sammen på grund af risikoen for fugle influenza så derfor skal andegården lige tænkes igennem.

Hvis i vil vide mere så prøv dansk fjerkræ forum, der er blandt andet race beskrivelser og MEGET andet.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 19. maj 2010 kl. 19.33

Det er selvfølgeligt blommerne i ægget der er gule!

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 21. maj 2010 kl. 6.46

Der er også regler om at høns, ænder m.m skal være under net i perioder på grund af smittefare af fugleinfluenza, det har der ihvertfald været da jeg var med i dansk racefjerkræ.
Jeg lader dog ikke mine høns gå frit i haven, jeg har sorte og hvide silkehøns, vi har for mange hunde/katte der strejfer her.
En ideel havehøne er dværgkochin, silkehøns m.m og Chabo det er en sød lille race og benene er helt gemt i fjerdragten.
MVH
Lis

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. maj 2010 kl. 22.32

Der er ikke krav om net over hønsegården længere - det er ved at være et par siden, der sidste gang var det - heldigvis!

Det kostede os en del høns, fordi de ikke kunne flyve ud af gården og op i træerne, når ræven kom forbi...

Men man skal stadig fodre og vande under tag, og man må ikke holde høns og ænder sammen.

Læs mere på www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Sporgsmaal_svar/forside.htm

mvh
Anja

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Valorinta, 23. maj 2010 kl. 12.10

Tusind tak for alle tilbagemeldinger - her er lidt at gå videre med :-D

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Thomsen, 24. maj 2010 kl. 6.17

Må man holde ænder og gæs sammen? Eller skal alle skal alle arter holdes adskilt?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Thomsen, 24. maj 2010 kl. 6.17

Må man holde ænder og gæs sammen? Eller skal alle skal alle arter holdes adskilt?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. maj 2010 kl. 8.23

Hej Hanne -

prøv at gå ind på linket længere oppe - der kan du læse de helt præcise regler...

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Ænder i haven… og hvad med høns?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Ænder i haven… og hvad med høns?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider