Forum

Hvorfor bliver min høns ikke skruk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 31. maj 2010 kl. 19.15

hej, mit spørgsmål er om min høns de vil ikke være skruk jeg har prøvet at lægge 5 golfbolde i reden de ligger deres æg i og der blev ingen af mine høns skruk. håber at nogen der ude kender nogle andre "tricks" så nogle af hønsene bliver skruk. har en lille hold på 6 høns og 1 hane. jeg er lige begyndt så jeg er ikke helt "expert" endnu. håber jeg får nogle gode og hurtige svar. M.V.H mohammed

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2010 kl. 20.10

Hej Mohammed Alkhafaje

Hvad er det for en hønserace du har? Og er det unge høns eller er de flere år gamle ? Ikke alle racer er lige gode til at ruge æg ud......

Det er vigtigt, at der er redemuligheder, redemateriale og ro.
Nogen hønseracer har bevaret instinktet for at placere reden i skjul for eksempel under tæt buskads eller bag bræddestabler. Nu er det jo ikke alle steder, det er muligt at lade hønsene vælge selv - men det kan da være et forsøg værd at efterligne de skjulesteder inde i hønsehuset ved hjælp af pap- eller trækasser.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 1. juni 2010 kl. 13.27

tak lone, jeg vil prøve jeg er næsten sikker på at det virker så laver jeg bare skjulte steder af pap/trækasser. skal nok skrive om det virkede eller ej. tak :)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 1. juni 2010 kl. 13.31

det er nogle røde amerikanere ca. 1 år og 4 mdr. ved du om de er gode til at ruge æg ud??

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2010 kl. 13.45

Hej Mohammed Alkhafaje

Røde amerikanere er ikke gode rugere - de er fremavlet til at være gode æglæggere. Næsten alle rød amerikaner er udruget i rugemaskine - så de er berøvet både instinkt og erfaring for udrugning af egne æg.

Du kan måske finde en løsning, hvis du skaffer en (hvilken som helst race) dværghøne og lader den udruge æggene fra dine røde amerikanere (som er befrugtede, fordi hanen nok klarer den del).
Du kan sagtens komme ud for, at dværghønen selv lægger en redefuld æg - og så må du bytte om på dens æg og de befrugtede, når dværghønen bliver skruk.

Sådan lidt på længere sigt i løbet af nogen år kan du måske skifte race til for eksempel danske landhøns, der er fremragende rugere og kyllingepassere.
Jeg vil foreslå, at du melder dig ind i en fjerkræavlerforening og der får praktiske råd og gode fif fra andre, der er ligeså interesserede i kyllingeopdræt som du er.

Held og lykke med hønsene !

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 1. juni 2010 kl. 14.24

jeg henter nogle brune italienere imorgen fra en ven de er et år gamle. er de gode til at ruge. M.V.H mohammed.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2010 kl. 15.45

Hej Mohammed Alkhafaje
Skaf en Brun Italienerhane fra en anden hønseavler, hvis du tænker at ville fremavle kyllinger af denne race - eller også må du igang med æg-ombytning....

Brune italienere kan måske være gode til at ruge - jeg kender ikke så meget til den race. Men prøv da at give dem tid til at falde til - så har du også tid til at indrette nogen gode rugesteder til dem :-).
Det vil så vise sig, om de giver sig til at samle æg til rugning.

Men senere end løbet af juli måned er det ikke så hensigtsmæssigt at lade en høne ruge kyllinger ud. Det er bedst at de starter med at kunne være ude i godt vejr om dagen sammen med rugehønen.

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 1. juni 2010 kl. 18.37

hvormange "snyde æg" skal der være i reden før de bliver i "ruge humør".? måske 6-7.?

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 1. juni 2010 kl. 18.37

hvormange "snyde æg" skal der være i reden før de bliver i "ruge humør".? måske 6-7.?

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 2. juni 2010 kl. 11.02

Jeg har både haft nogle brogede og nogle gule Orpington-høns som var supergode rugere og kyllingemødre. Jeg behøvede overhovedet ikke snydeæg, ikke engang redekasser eller lignende, de byggede sig bare selv en rede når de blev skruk og lagde sig til at ruge på de æg alle de andre høns straks lagde i den :o) Lægger fornuftigt med æg og er også ok som køddyr.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 2. juni 2010 kl. 15.50

men mine italienere er hårde de er svære til at få til at ruge på æg. har du/i nogle gode råd? de er ca. et år gammel. tror du/i det virker hvis jeg laver en rede af hø i en stor paphus i et skjult sted?

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 4. juni 2010 kl. 20.57

hej, nu har min høns ikke lagt æg i snart 15 dage er der nogen xperter der ved hvorfor??

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 5. juni 2010 kl. 1.08

Ja jeg tror jeg ved det, brune italienere kan godt blive stresset af at blive flyttet men de går i gang igen. De ruger heller ikke jeg har dem selv og de lægger en masse dejlige æg.

Vil du gerne have store høns som ruger så er gule orpington de bedste. Andre orpington kan også. Nogle sussex ruger også, jeg har en trefarvet sussex høne som ruger nu.

Ellers er det silkehøns, dværg kochin og dværg wyandotter som er gode til at ruge.

Du kan melde dig ind i dansk fjerkræ forum det er utroligt hyggeligt og folk som er fælles om at interessere sig for høns og andet fjerkræ. Det er helt gratis.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 5. juni 2010 kl. 12.13

lægger gule orpington hvide æg???
og hvor kan man finde dem henne???
lægger de store æg???

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 5. juni 2010 kl. 12.13

lægger gule orpington hvide æg???
og hvor kan man finde dem henne???
lægger de store æg???

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 5. juni 2010 kl. 16.31

ok, nu har jeg skaffet to dværg-orpingtons hvad er det første skridt jeg skal gøre nu???

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 6. juni 2010 kl. 15.13

har et lille spørgsmål, kan man godt ligge 4 befrugtede æg i en lille skål med hø og ha' den inde i en skab med ca. 31-32 temp. klækker de så???

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yngvild Sand, 20. juli 2010 kl. 12.57

Dværg wyandotter er de bedste, og sikre rugere :)
Af stor race har jeg kun hørt om Orpington og Lys sussex der selv skrukker...men skal du ha nogen sikre er dværg wyandotter sikrest :)

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Jessen, 31. august 2010 kl. 17.01

hej Mohammed
du kan ikke ruge æg ud i skabet da det er både varme og luft fugtighed det drejer sig om. dværg orpingtons er gode rugere og gode kyllinge førere. jeg vil råde dig til at gå på biblioteket og låne en meget god bog der hedder : den store hønsebog. den er skrevet af jørgen liljensø, og der er næsten alt du har brug for at vide, både om racer, avl, fodring og så videre.
held og lykke med kyllingerne :-)

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah F., 15. september 2010 kl. 22.59

Bare en lille sjov historie

Jeg prøvede at ruge et æg som hønen var gået fra, den ville ikke ruge længere da den havde fået 6 kyllinger.

Jeg lagde det oven over en lampe, som ikke var så varm med noget blødt stof i en skål.Den pippede inde i ægget og jeg håbede at den var ude næste morgen,------- meeen lampen havde været for varm så den overlevede ikke jeg blev lidt skuffet, det er ikke bare noget der kan gøres uden ruge maskine.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. september 2010 kl. 7.23

De pærer der evt. sidder i en lille rugemaskine (den lille runde fra Amerika firma der sælger alt til dyr) har en speciel pære, som sidder over et lille bæger med vand, det skal der være ellers så tørrer ægget ud, der skal fugt til at klække æggene, det sørger hønemor for, der er også en lille termostat monteret så pæren slukker når der er den varme der skal være..
Det er fint at ruge ud med maskine, men natrurmetoden med en skrukhøne er at foretrække
Jeg har selv silkehøns, og de er rigtig gode til at ruge og passe kyllinger, jeg har ruget fasanæg ud med silkehøns selvom hun skal ligge de flere dage så bliver hun på æggene til kyllingerne er kommet.
MVH
Lis

Nyt svar til emnet »Hvorfor bliver min høns ikke skruk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvorfor bliver min høns ikke skruk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider