Forum

Hønsene holder fest!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 6. juni 2010 kl. 19.23

I disse dage står høns og kyllinger ekstra tidligt op for at nå deres "brunch" i form af sværmende gåsebiller. Plænen bliver helt tømt for biller i løbet af små 20 minutter.

Dejligt at se et skadedyr blive brugt til noget fornuftigt! Det er endnu en fordel ved at have høns i haven, især når de kan gå frit i en indhegnet have. Selv de helt små kyllinger spiser dem de kan få fat i og de voksne høns kvitterer med dejligt sunde æg med helt orange blommer. Her kan de økologiske fra supermarkedet ikke engang være med. Og alle, store som små, sørger for en mængde super gødning til haven.

(Og så holder de delvist græsset nede så plænen ikke skal slås så meget)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Monnet, 8. august 2010 kl. 11.36

Hyggelige høner.

Jeg har i nogle år haft dværghøns af forskellige racer i en forholdsvis lille have på 250 m2. Der er store buske og enkelte unge frugttræer, foruden blomsterbede og urtebede i kasser.
På den måde får både hønsene og jeg alt hvad vi har brug for.

Høns er jo skovfugle og elsker at være under buskene, og i den tørre jord under det store fyrretræ. Kornet bliver serveret i det klippede græs, og det de ikke tar sørger gråspurve og skovduer for ikke ligger natten over.

De høns jeg er blevet aller mest glad for er Kochin, som ikke flyver, næsten ikke skraber og som er utroligt hyggelige, trinde fjerbolde med "tupperet" rumpe i stedet for halefjer.

Jeg fik dem fra en avler, som ikke kunne bruge dem, fordi de ikke var helt perfekte til udstilling. Hos ham var de ruget ud i maskine, og bagefter håndteret ofte, så derfor tror de at mennesker er deres familie. De kommer og spiser af hånden, lader sig tage op og går helt ind i huset for at spørge "mor" om jeg ikke har noget godt til dem.

Jeg har tre runde damer sammen med tre fine plettede "Mille Fleur" / Sabelpoot / Fodbefjedrede dværge. Disse må jeg stække for ikke de skal tage på tur ud over hegnet. De er meget mere sky af natur, men de er så smukke. Det samme gælder Wayandot, og forskellige blandinger, som jeg havde før.

Men Kochin er toppen.

Haven er hegnet ind med høje hække og kyllingenet nederst. Mod gaden har jeg havehegn på 120 cm.

Damerne nipper lidt af planterne, men det de ikke må røre sætter jeg kyllingenet omkring indtil planterne er store nok.

Da det er en stor fornøjelse for mig at have noget at gøre i haven, så synes jeg ikke det er noget besvær - og skal det være pænt så er grønt net næsten usynligt.

Jeg har indrettet hønsehus til dem i et lille skur, og ly og læ under klare plastplader mod regn og vintervejr.

I snevinteren måtte jeg tage dem ind i vaskehuset, og indrettede da et bord med fiskenet omkring, til det lange ophold. Da sneen endelig forsvandt var de i fin form med røde kamme takket være dagslyslampen som de fik i stedet for mig.

Jeg får ca. 10 æg om ugen. Og gule pandekager.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2010 kl. 12.39

Ja - høns er superhyggelige! Mine 9 går dog ikke frit, men har en hønsegård på ca. 300 m2, så det går nok alligevel...

Og jo flere af vores slags, jo færre industrihøns er der brug for, og det kan jo kun være positivt!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet C., 27. august 2010 kl. 21.59

jeg har 7 høns, som jeg ikke vil have ind i køkkenhaven, så den bliver hegnet ind med et hegn der ikke er mere end 1 meter høj, det respekterer hønsene, men så har de også alt den plads de kan bruge på resten af grunden. og ja æggene bliver rigtig flotte.

Nyt svar til emnet »Hønsene holder fest!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hønsene holder fest!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider