Forum

Mulig plantedybde for vindrue – Himrod.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frede M Petersen, 18. juli 2010 kl. 17.47

Vi har et nyt drivhus med en udsparring (et hul) i fundamentet ca. 30 cm under terræn. Vi har idag set en plante, ca. 50 cm høj, der står med roden i en potte, der er ca. 12 cm høj. Vi vil have vinplanten inde i drivhuset og roden udenfor drivhuset. Fundamentet er 13 cm inkl. puds. Med roden udenfor kommer altså "kun" ca. 10 cm af vinplanten til at være over jorden inde i drivhuset! Kandet lade sig gøre? Bør vi gøre noget særligt ud over det sædvanlige ved plantning? Indpakning af stængel i plast/papir? På forhånd tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2010 kl. 18.35

Måske kan roden strækkes lidt, når den kommer ud af potten?

Jeg er ikke sikker, men tror ikke at det er særlig godt at begrave en så stor del af stammen... Er det muligt at sænke jordniveauet omkring vinen, så den stadig vil stå i samme dybde som i potten?

I skal i hvert fald ikke begynde at pakke stammen ind - det vil jo virke på samme måde, som hvis den står i jord, og det tror jeg ikke, at der kommer noget godt ud af!

Prøv at søge på vin her på havenyt - det skulle ikke undre mig, om I kan finde noget brugbart her.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2010 kl. 18.36

Og lige en tilføjelse: Himrod er en superlækker drue - har selv to planter af den!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. juli 2010 kl. 11.17

Hej Frede
Du kan da bare plante vinen sådan ca. ud for hullet i fundamentet. Himrod gror jo som bare f . . . . . inde i drivhuset, og den skal nok selv finde ud af at sende rødderne ud gennem hullet.
Jeg har gjort det samme for nogle år siden, og mit eneste problem er, at jeg er nødt til at beskære den flere gange om ugen.
Held og lykke med vinen.
(Måske en dag det lykkes mig at krydse den med mine brændenælder. Det kunne jo være rart selv at kunne lave sin "Brændvin".)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. juli 2010 kl. 13.41

jeg vil sige som gert plant den bare i drivhuset den shal nok selv finde ud - især hvis i vander lidt udenfor hullet -

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede M Petersen, 19. juli 2010 kl. 17.03

Tak for svar. Jeg prøver løsningen med "bare" at plante over udsparringen. Mvh, frede

Nyt svar til emnet »Mulig plantedybde for vindrue – Himrod.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mulig plantedybde for vindrue – Himrod.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider