Forum

Kan regnvand tilføres kalk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Thomsen, 21. februar 2011 kl. 21.45

Hej Drivhusfolk

Jeg havde desværre en del tomater med griffelråd sidste år i mit drivhus.
Jeg har to store vandtanke som faktisk forsynede mig med vand hele året. Siden hen har jeg så læst at man ikke kun må bruge regnvand, da det ikke indeholder kalk.
Kan man tilsætte kalk til regnvandet? Og hvordan kan man beregne hvor meget kalk der skal tilsættes?
Min økologiske "stemme" vil meget gerne undgå at bruge vand fra hanen, når jeg nu faktisk er selvforsynende med regnvand.
Er der nogen som har nogle staldfiduser.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. februar 2011 kl. 9.21

- hvis du jævnligt drysser et par håndfulde perlekalk tror jeg problemet bli´r løst -
MM

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 22. februar 2011 kl. 21.23

Hej Nikolaj
Hvad har du planterne i ?
Regnvand er kun et problem i forhold til Griffelråd hvis du dyrker i begrænsede jordmængder, altså krukker eller plantesække.

Jeg vander udelukkende med regnvand i mit drivhus og så dyrker jeg direkte i jorden, hver forår kultiverer jeg et drys dolomitkalk ud på jorden, og så tænker jeg ikke mere over det. Når der dyrkes direkte i jorden søger rødder dybt og kan trække på mange forskellige mineraler i dybden.

Hilsen Randi

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Thomsen, 22. februar 2011 kl. 22.35

Ja, der har vi nok problemet. Jeg dyrker i kapilærkasser, så der bliver ikke trukket mineraler op fra jorden. Måske skulle jeg overveje at plante direkte i jorden, men det er nu rart at kunne tage afsted en uges tid uden at skulle bekymre sig og planterne får vand nok.

Tak for tippet.

Men kan man på en eller anden måde tilføre kalk i regnvandet, hvis man f.eks. bruger kapilærkasser?

V.H.
Nikke

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 22. februar 2011 kl. 22.54

Hej Nikolaj.
Kalk er da vandopløseligt, så mon ikke det kan lade sig gøre. Tricket er nok nærmere, at de sandsynligvis heller ikke har godt at at få for meget.

Hvis du dyrker direkte i drivhusjorden, og holder jorden dækket af græsafklip el.lign, så kan du godt tage hjemmefra en uge, så begrænser du nemlig fordampningen fra jorden.
Bare du sørger for at gennemvande jorden inden du tager afsted.

Sidste år vandede jeg sidste gang i starten af august. Men det er nu nok også fordi jeg ikke har sokkel på drivhuset, så rødderne kan trække udenfor drivhuset hvor det jo regnede en del sidste år i august :-)

Men bortset fra det, så var vi væk en uge i den allervarmeste periode sidste sommer, og der vandede drivhuspasserne kun krukkerne, det der stod i jorden klarede sig fint.

Det er vigtigt at man lærer rødderne at søge nedad. Lige når de er plantede ud skal de selvfølgelig have nem adgang til vand. Men træk den længere og længere mellem vandingerne så du til sidst kun vander en gang om ugen.
Hold jorden dækket af grov kompost, græsafklip eller hækafklip eller måske aviser el lign. Det skal bare være tykt nok til at holde på vandet.
Du kan se på planterne om de er ved at mangle vand, de kan godt tåle at hænge en smule med bladene, med selvfølgelig ikke for meget eller for længe.
Når du så vander, så skal du gøre det grundigt. Jeg giver mit drivhus med ca. 6 m2 jord /24 planter, ca 100 liter vand ad gangen, alt efter hvor varmt det er. (130 liter hvis jeg skal være væk en uge - bare for at være på den sikre side). Jeg vander under det jeg nu har dækket jorden med. Skrab evt. lidt af det til side, og dæk til igen når du er færdig med at vande.

Derudover holder jeg jorden i mine krukker dækket med minimum 5 cm græsafklip, hvilket gør at jeg selv i de varmeste perioder og midt i solen, ikke behøver vande krukkerne hver dag.

Det er sådan jeg gør, og det sparer masser af tid - og meget vand.
Bonus ved denne metode er også, at den mindskede fordampning fra jorden, giver mindre fugt i drivhuset, og dermed mindre risiko for skimmel (Man skal selvfølgelig stadig lufte ud)

Hilsen Randi

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 17. maj 2014 kl. 12.36

Vækker lige den her tråd igen, da jeg også overvejer at tilsætte lidt kalk i år.
Alle gode råd om brug af det er velkomne ?

Hilsen Anders

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2014 kl. 6.42

Mine tomater har fået hver en skefuld knuste æggeskaller i jorden - synes at det er for omstændeligt at tilsætte noget til vandet :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 28. maj 2014 kl. 23.58

Sidste år fandt jeg en tråd herinde med tilsætning af salmiakspiritus til vandingsvand til kapilar kasserne, det brugte jeg, planterne og tomaterne kom til at se rigtig friske ud, planterne fik mørkegrønne blade i stedet for gule, om det er det nemmeste og bedste ved jeg ikke, men det virkede da bladene blev gule.
Kalk er i øvrigt også godt ovenpå plantesække, det holder snegle og dyr væk. Bare lige et par ord om mine erfaringer.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. maj 2014 kl. 0.11

Salmiakspiritus = ammoniak opløst i vand = kvælstofgødning. Derfor mørkegrønne blade :-),

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skovgaard, 24. juli 2019 kl. 9.39

du bør tilsætte kalken oven på jorden og vande den ned. så slipper du for at "kalke " dit vandingssystem til.

Men kalk er fint til at løse problemet.
Happy Growing

Nyt svar til emnet »Kan regnvand tilføres kalk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kan regnvand tilføres kalk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider