Forum

De spiser mine nye planter!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 6. marts 2004 kl. 16.44

Hej derude,
Jeg har brug for hjælp! I sidste forår plantede jeg en ny hæk af spirea på min sommerhusgrund, de havde en starthøjde på ca. 30 cm. I løbet af sidste sommer voksede de kraftig og endte med en højde på ca. 60 cm. sidst på sæsonen.

Igår var jeg så nede og se til grunden og så til min store skuffelse at råvildtet i området havde spist de flest planter – helt ned til de 30 cm. jeg startede på.

Kan jeg gøre noget, der holder råvildtet væk fra mine planter, for godt nok skal de også have mad i vinteren, men helst ikke gennem mine nye planter! Der er meget øde i området i vinter-halvåret, så det er nok derfor de er kommet så tæt på beboelserne.

Hilsen
Kennet

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Thiesen, 11. marts 2004 kl. 23.02

TV-Nord "det grønne rejsehold" – omtalte onsdag den 10.3.04 en hvidløgspray til netop det formål du efterlyser!

Hilsen Flemming

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 16. marts 2004 kl. 16.39

Hej Flemming Thiesen!

Tak for din hjælp indtil videre.

Men ved du også hvor produktet forhandles eller hvordan?

Har uden held forsøgt at skrive til de to eksperter bag Det Grønne Rejsehold, men det har valgt, ikke at besvare mit spørgsmål.

–Kennet-

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Larsen, 18. februar 2007 kl. 21.58

Hej
jeg skal ha flytet en spireahæk, hvad årstid er bedst til det

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. februar 2007 kl. 20.50

Hvad angår den nedgnavede spireahæk skal du kun være lykkelig -da det medfører en naturlig forgrening og en meget smukkere hæk i fremtiden.

Råvildtet har med garanti tabt på forhånd overfor en spireahæk.

Lilium

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2007 kl. 10.43

Hej Kenneth og Casper.

Beskyttelse af spireahækplanter: Sæt 3–4 tørre bambuspinde højere end spireaplanten omkring hver plante (måske kender du nogen, der har en bambusplante/hæk, som blomstrede i 2006?) – det er en velgennemprøvet beskyttelsesmetode i et sommerhusområde, jeg kender (hvor råvildtet også er talrigt).

Flytning af spireahæk: Det der plantes om efteråret skal gro – det der plantes om foråret kan gro. Og hvis du retter dig efter generationers erfaringer slipper du for at vande for at holde liv i planterne...

Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Asbech, 17. juni 2007 kl. 18.38

Hej. Jeg deler jeres problem med ca 1200 planter og >20 arter der ædes og fejes. Nogle naboer i sommerhusområdet har i dekader kigget på deres 50 cm høje hæk.

Jeg har succes med Tubex vækstrør som jeg får hos hedeselskabets butik på Vævervej i Viborg. Men planterne bliver ranglede af den hurtige vækst og skal efterfølgende opbindes til støttepind. Desuden bliver det dyrt. Alternativ er indhegning med 90 cm højt kyllingetråd / hønsetråd som jeg anvender om stedsegrønne som Thuja og forankret til en tentorpæl / bambuspind.

Rådyrsikret hæk er Lonicera xylosteum (dunet gedeblad) Den er hurtigtvoksende og i et par meters højde efter 3 år. Øvrige lonicera arter fejer de kun sporadisk. Har let giftige bær. Berberis rører de heller ikke. Alt andet, taks, tjørn, bærmispel, cotoneaster, eg, æble etc. gnaves og må beskyttes. Specielt tiden efter plantning er planterne velnærede fra planteskolen og da specielt attraktive. Efter et par år på mager jord gnaves mindre. Jeg giver mine planter 2 år i vækstrør og genbruger disse til næste hold planteskoleplanter.

Mvh
Niels Asbech

Nyt svar til emnet »De spiser mine nye planter!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > De spiser mine nye planter!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider