Forum

Aloe Vera.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 7. april 2004 kl. 10.02

Hvordan skal en Aloe Vera passes så den har det så godt som muligt? De Aloe Veraer jeg har, er den slags der bliver brugt i Aloe Vera produkter.

Kan det passe at når mine Aloe veraer står tørt i en længere periode at de så begynder at danne små planter (stiklinger) ved siden af sig?

Mvh Marianne

1 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Muurmann, 25. april 2004 kl. 22.49

Hej Marianne!

Jeg har en meget stor Aloe vera plante, og har givet aflæggere fra den i massevis, så jeg formoder den har det godt.

Det er nok den nemmeste plante jeg har haft nogensinde, og jeg har ikke gjort noget specielt, den får lidt vand en gang om ugen, og indimellem springer jeg en vanding over og når potten bliver for lille får den en der er større.

jeg ved det er en plante der i naturen lever tørre steder, så den har det fint uden den store omsorg.

Min plante står i det mest solrige vindue, og skyder også nye skud når den er "tørlagt". Jeg vil mene den har det bedst når den behandles som kaktus.

Hilsen Helle

2 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Fisker, 1. juni 2004 kl. 20.05

Vi har en alovera plante der er i blomst.den har stået i en vinterhave sammen med en fldabldaet kaktus som lige er færdig med at blomster med 2o store røde blomster
aloverans blonst er en stængel der skyder op og øvers på den kommer der ca 20 små udhæng der efterhånden åbner sig forneden hvorefter støvdrageren kommer frem
mener det er den kolde vinter sammen med at den ikke vandes ret meget om vintere der gør at den blomster.

hvis der er nogen der vil se et billed så sender vi gerne et.

3 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Fisker, 1. juni 2004 kl. 22.26

Vi har en alovera plante der er i blomst.den har stået i en vinterhave sammen med en fldabldaet kaktus som lige er færdig med at blomster med 2o store røde blomster
aloverans blonst er en stængel der skyder op og øvers på den kommer der ca 20 små udhæng der efterhånden åbner sig forneden hvorefter støvdrageren kommer frem
mener det er den kolde vinter sammen med at den ikke vandes ret meget om vintere der gør at den blomster.

hvis der er nogen der vil se et billed så sender vi gerne et.

4 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 27. juli 2004 kl. 0.38

Jeg har en stor alovera plante, som giver en massen nye skud, men nu er der kommet nogle brune pletter på den, er der nogen der ved hvad det kan være?

5 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. juli 2004 kl. 9.39

Hvis den får for meget sol, bliver bladene brune. Prøv i så fald at flytte den. Så bliver de hurtigt grønne igen.

6 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Weischer, 21. august 2004 kl. 14.39

Jeg har en læge aloe, som efterhånden har vokset sig ret ranglet og skæv at se på. Jeg er imidlertid lidt i tvivl om, hvordan jeg beskærer den – hvis man da overhovedet kan det. Er det nogen, der har gode råd?

7 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 29. august 2004 kl. 23.19

Hej Malene.

Jeg har de første 50 planter, nogle af dem har jeg bare klippet toppen af, og så kommer der mange nye skud ved siden af, jeg bruger toppene til at smøre mit ansigt og hænderne ind i, men husk det er kun det inderste i bladet (gel) der kan bruges, nem at se, flæk bladet igennem og skrab med en finger.

V/H.

Lena.

8 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Ritzau, 20. september 2004 kl. 15.14

Hej jeg hat en aloe vers plante der har sat 2 nye skud hvad og hvordan gør jeg når den skal plantes om? Håber i kan hjælpe mig

Med velig hilsen
Annette

9 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 24. september 2004 kl. 22.05

Hej Anette.

Let nok du skiller dem bare af, og planter dem almindelig, så kommer de lige så fint igen.

V/H.

Lena.

10 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Ritzau, 24. september 2004 kl. 22.36

Hej Lena

Tusind tak du kan tro jeg er glad

Annette

11 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simone, 18. oktober 2004 kl. 16.55

Hej! jeg er en pige på 14år. jeg er ved at lave et projekt, om "aloe vera"
er der nogen der hved, hvordan den får næring,føde, vand og hvordan den kommer af med sine affaldstoffer?

hvis man kender en/flere hjemmesider om disse ting vil jeg gerne have dem:)
Med venlig hilsen simone

12 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 23. oktober 2004 kl. 18.17

Hej Simone.

Kender desværre ikke nogen hjemmeside med dem, men prøv at søge på Google.dk bare med ordet.

Jeg har haft mine i mange år, jeg gir' dem ikke andet end vand, ikke så tit, bliver de overvandet dør de, så de får når de er helt tørre, og de trives perfekt, jeg har prøvet at lade nogle få stk. overvintre i haven, men det går ikke alt. Ellers kender jeg ikke meget til dem ud over det.

V/H
Lena.

andet er jeg ikke så meget inde i

13 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Thomassen, 19. januar 2005 kl. 18.12

Min søn har to aloe Vera planter som er voket ud af sine potter.

Hvike jord skal vi plante dem over i?

Kan de tåle at komme over i potter som er så store at der går tid før vi skal plante dem om igen?

Hilsen Mikkels mor

14 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 19. januar 2005 kl. 18.16

Jeg bruger almindelig Jord, og en fordel at plante i store krukker, der kommer flere skud så.

V/H Lena.

15 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Thomassen, 19. januar 2005 kl. 19.03

Det er da nemt!

Liiige en plante for os.

Tak for hjælpen.

Rikke og Søn

16 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marita, 25. januar 2005 kl. 14.07

Hei!

Mine aloveraplanter har blitt gule helt ytterst i tuppene. er det noen som vet hva det kan komme av? Vanner dem rundt 2–3 ganger i måneden.

17 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 27. januar 2005 kl. 20.32

Jeg har to alovera planter men de er blevet lysergrøne og slattene hvad gør jeg galt...

18 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 28. januar 2005 kl. 0.10

Hej Trine.

Jeg kunne tænke mig at de står for mørkt. Ellers gir du dem nok for meget vand, de må gerne stå meget tørt med sparsom vandning.

V/H
Lena.

19 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 28. januar 2005 kl. 18.53

Hej lena tak for det jeg vil prøve at lade være med at vande dem før de er helt tøre...

v/h trine

20 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 29. januar 2005 kl. 2.09

Hej Trine.

Det gør ikke noget de står uger uden vand, heller det end for meget.

V/H
Lena.

21 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 2. februar 2005 kl. 7.33

Hej lena!

der er nu gået 7 dage hvor de har fået masser af sol og ingen vand det går bedre meget enda...

de er ikke så slattene mere...

tak for hjælpen
knuzer trine

22 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 2. februar 2005 kl. 17.07

Hejsa Trine.

Lyder godt, dejlig at få lidt at vide om hvordan det går. ;-)

Hilsen Lena.

23 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 3. februar 2005 kl. 13.45

Hej lena!

ville lige spørge om hvornår jeg kan sætte dem ud her til sommer og om de kan stå ude hele dagen og natten?

det ville være dejligt at de har det godt...

hilsen trine

24 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marita, 3. februar 2005 kl. 14.09

Hei! Gjentar spørsmålet mitt, jeg.

Noen av aloeplantene mine har blitt litt gule i tuppen. hva betyr det? :)

25 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 3. februar 2005 kl. 16.24

Jamen du skal da også have et svar, måske er jeg bare ikke den rette til at svare. For jeg kender ikke meget til planten.

Men jeg har en sukkulent, høre aloevera planten ikke til denne familie?

Min sukkulent har gule blade fordi den får for lidt vand. Kan problemet skyldes at den trænger til ny jord. Eller at den står for lyst eller for mørkt eller at den står i træk. Eller at den vandes ovenfra?

Længere oppe så jeg et svar på brune pletter som evt. skyldes for meget sol. Et andet sted så jeg at ejeren havde sin plante stående i et sydvendt vindue.

Måske er der ikke et klart svar på en gul top.

Hilsen Helle-sofie;-)

26 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marita, 3. februar 2005 kl. 16.38

Tusen takk for svar! :)

Det er noe trekk der den står. Og jeg tror jeg vanner den for mye, og jeg er ikke flink nok til å vanne underfra.

Den fikk ny jord i høst. Mulig den står litt mørkt.

Takk for svar – igjen :)

27 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. februar 2005 kl. 18.25

Hejsa Trine.

Dem jeg sætter ud når det bliver sommer, (må gerne være en del varme, de er jo vant til at stå inde)står nat og dag, bare man holder øje med dem, mere hvis det ikke regner i en mdr, så skal de ha' noget vand, ellers står de og passer sig selv.

Hilsen Lena.

28 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. februar 2005 kl. 18.33

Hejsa Marita.

Havde ikke set dit første spørgsmål.

Men kan se du har fået et blandet svar, fra
Helle...Men du vander dem garateret for meget, og de må gerne stå lyst, hvis nu de blev brune/gule for neden, er det naturlig, så klipper du dem bare af, men pas på når du gør det, der kommer en grøn saft ud af bladet, som kan farve der hvor det falder, det er også den saft man IKKE må bruge, men kun gele som er hvid gennemsigtig, der sidder inde midt i bladet.

Hilsen Lena.

29 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marita, 3. februar 2005 kl. 19.08

Hvorfor kan man ikke bruke all saften i bladet? Jeg pleier å klippe av en bit, skjære den i to og smøre på neglebåndene mine.

:)

30 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. februar 2005 kl. 19.51

Hej Marita.

Fordi dem der har forstand på det siger den ene saft er giftig. Den saft der skulle være giftig, ligger under bladet og før hinden inden gele. Jeg gør det jeg flækker den, og skraber gele ud og bruger den, andet svar kan jeg ikke gi' dig.

Hilsen Lena.

31 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. februar 2005 kl. 19.56

Glemte lige noget Marita, den måde du gør det på får du jo også kun gelen ud, jeg skrev det mere fordi jeg ved der er nogen der også drikker Aloe Vera.

Lena.

32 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 4. februar 2005 kl. 22.27

Hej lena!

det vil jeg prøve til sommer... jeg har så mange blomster/planter og dem ved jeg jo en masse om en denne her kan jeg ikke finde så meget om desværre... men så er det got at der er nogle der ved noget om det fra deres egen erfaring... jeg siger tak for hjælpen... vender tilbage med resultatet...

knuzer fra trine

33 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 5. februar 2005 kl. 13.22

Hvordan kan man bruge geléen fra en aloe vera planter til håndpleje?

Har læst om mange der har gjort det, og er også selv blevet opmundret til at prøve...

34 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 5. februar 2005 kl. 14.15

Jeg ved ikke om man kan bruge geleen til håndpleje, men den er uovertruffen hvis man brænder sig, på strygejern, ovn eller lignende. I løbet af kort tid kan man ikke mærke noget til forbrændingen.

35 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 5. februar 2005 kl. 19.47

Hej Claus.

Den er bare så dejlig at bruge som crem, du kan bruge den over alt på kroppen. Du gør følgene hvis du har den som blomst...Klipper et stk af planten, flækker den, skraber geleen ud, men KUN geleen, det bruger du bare hvor du har lyst, den er special god til hænder da den beskytter, og man bliver dejlig blød af den, god mod ru hænder,hvis man er blevet forbændt i solen (eller som der bliver skrevet oven over) god mod rifter,sår, ja næsten ikke den ting den ikke kan klare, mange drikker den også, men så skal man købe den...Håber du fik noget ud af det jeg skrev, ellers spørg bare igen.

Hilsen Lena.

36 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 6. februar 2005 kl. 0.28

Jo tak... jeg fik noget ud af det... Kæmper faktisk en del med ru hænder

Mange tak for hjælpen :D

37 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 10. februar 2005 kl. 10.59

Hej LENA, kan man også smøre gelen på ansigt, sådan dagligt?

38 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 10. februar 2005 kl. 14.23

Hejsa Nadege.

Ja kan man sagtens, du bliver dejlig blød, og den beskytter mod vind og vejr.

Hilsen Lena.

39 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 10. februar 2005 kl. 14.34

Tak, glæder mig til at prøve.

Har lige købt en flot Aloe plante i netto for 20 kr, super!

40 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 16. februar 2005 kl. 2.34

Hej til alle,

Midt i begejstringen vil jeg gerne "indsparke" en lille bemærkning, nemlig at Aloe er ikke altid Aloe Vera (Aloe Barbadensis Miller), som er den bedste plante f.s.v. angår effekten af gel'en.

Der eksisterer i dag mere end 300 Aloe-arter, og det er langtfra dem alle, der har en rimelig effekt på organismen – udvendig som indvendig.

Den bedste er ubetinget Aloe Barbadensis Miller (Aloe Vera burde være den samme plante, men mange producenter af planter og produkter ta'r det desværre ikke så nøje – ALOE VERA på pakningen sælger godt!)

"Aloe" betyder iøvrigt "den bitre" og "Vera" betyder "den ægte".

Glæd jer over planten – den manglende virkning af den som hudplejemiddel må ikke skuffe jer.

41 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 16. februar 2005 kl. 2.37

Lige et lille P.S. – glemte at nævne det ovenfor.

Den ægte Aloe Vera (Aloe Barbadensis Miller) tåler under ingen omstændigheder frost!

42 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 16. februar 2005 kl. 9.52

Hej Henning

Så hvordan være sikker på man har købt den ægte vare?

Den jeg købte for nyligt er ret mørk i farven, og jeg besøgte en veninde i går som også har en Aloe Vera, og den havde en meget lysere grøn farve.

Kan man genkende Aloe Vera ved sin farve?

Vh Nadège

43 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 16. februar 2005 kl. 12.42

Hej Nadège,

Farven er langt fra tilstrækkelig til at fastslå om det er en rigtig Aloe Vera (latin: Aloe Barbadensis Miller) eller blot én af de godt andre 300 Aloe-arter, som du har fået fat i.

Aloe-arterne findes (i størrelse) fra det allermindste du kan forestille dig til hele træer – og de er alle vidt forskellige... og meget forskellige m.h.t. egenskaber.

Prøv at søg på internette, f.eks. www.Google.dk, der har en mulighed for at søge billeder også.

Klik først på: Billeder

Skriv så:
aloe barbadensis miller
i søgefeltet

Klik på tasten: Google-søgning
– og du vil få mange billeder frem af den rigtige Aloe Vera.

God jagt
Henning

44 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 16. februar 2005 kl. 14.48

Hejsa Henning.

Lidt af en opgave mellem alle de billeder, men kan se ud fra dem, at der kun er ganske få med det navn, og har lidt svært ved at bedømme om mine er det ene eller andet, har 4–5 forskellige arter,og hele min kælder fulde af dem, som bliver sat ud om sommeren, har dog en lige for tiden som jeg glemte at ta' ind, og ja den er bare død jeg bruger af dem
alle, alt efter hvor det ser pænste ud ikke at klippe... Må man være så fræk og spørge, om Aloe er din hobby eller noget med dit arbejde?

Hilsen Lena.

45 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 16. februar 2005 kl. 15.11

Kære Lena,

Tak for din besked. Jeg kan godt forstå, hvis du bli'r lidt forvirret over alle de billeder – og alle de arter.

Desværre blander Google.dk billederne lidt sammen, men hvis du kikker på billedfilens navn og den hedder Aloe Barbadensis eller Aloe Barbadensis Miller, så er det den rigtige plante du har fat i/ser på.

Det er da ikke særligt frækt at spørge :-)) og det kræver naturligvis et svar.

For mig er det både en hobby og et (fritids)erhverv, idet jeg er redaktør af en portal (www.StartFLP.dk), der som tema KUN har Aloe-planterne med speciel fokus på Aloe Barbadensis Miller og de gode helseprodukter, som man kan udtrække af den – og deres virkning på mennesker og dyr.

Desværre er der tale om en "lukket" portal, hvor man skal være godkendt samt distributør af produkterne her i Skandinavien, men du er da meget velkommen til at kikke på forsiden. Skal du længere ind på siden, kræver det godkendelse – og den får alene forhandlerne, beklager.

Jeg burde måske til dig – og de øvrige læsere – pege på en interessant artikel, som du også kan hente via Internettet. Den er skrevet af en norsk forsker (og norsk er ikke vanskeligt at læse), der hedder Charlotte Sletten Bjorå. Du kan hente artiklen på:

www.apollon.uio.no/vis/art/2004/4/ekspedisjon-aloe

Du skal blot "kopiere" URL'en (Internet-adressen) og sætte den ind i din browsers adresselinie. Klik derefter på "gå" – og artiklen skulle gerne dukke frem på din skærm – god læselyst.

Har du yderligere spørgsmål, så bar' spørg løs – jeg ved ikke alt om Aloe-planterne, men noget kan jeg da hjælpe dig og de øvrige læsere med – og gør det gerne.

Mvh
Henning

46 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 16. februar 2005 kl. 15.14

... jeg vidste ikke, at man kunne lægge link ind her på Havenyt.dk – det kan man åbenbart.

Så slipper du for at kopiere URL'en til den norske artikel – du kan blot klikke på URL'wn i min besked – og vupti – du er på vej :-))

Mvh
Henning

47 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 18. marts 2005 kl. 11.01

Jeg har en aloe plante (eller rettere 5 forskellige hvoraf de to kan bruges med gel) men det jeg egentlig vil spørge om er: er der nogen der kender navnet på de to andre arter, end aloe barbadensis miller, hvor geleen også kan bruges, mine er nærmest en meget mørk udgave med meget markante hvide pletter og knapt så "faste" i kødet som barbadensis miller (det ved jeg da jeg har haft to som jeg kasserede da de lugtede grimt) de står heller ikke så "stift" men falder nærmest lidt da bladene er lange men smalle men geleen er fortræffelig til udvortes brug...nogen der kender disse?

48 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 18. marts 2005 kl. 12.18

Hej Annie.

Jeg har også et par stk. af dem med slappe blade, men det er aflægger af nogen med de "normale" blade, så ved ikke rigtig, om de på en eller anden måde forandre sig med tiden, jeg bruger også af dem, men hvor dine er meget mørke, er mine ikke. Jeg har både med og uden hvide prikker, så altså 2 forskellig arter, min
den ældste er 10 år gammel.

V/H.

Lena.

49 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 18. marts 2005 kl. 12.22

Hej Annie.

Glemte lige at sige, prøv at gå ind på de link Henning har lagt ind i sit brev, der er rigtig mange at se på.

V/H
Lena.

50 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 18. marts 2005 kl. 16.48

Hej Lena

tak for dit svar...det sjove er at jeg tidligere i dag var i to havecentre hvoraf den ene havde aloe barbadensis (så nu har jeg endnu engang sådan en :)) og den anden havde dem jeg har, de kaldte den simpelt læge aloe, det ligner ikke en aflægger ar barbadensis og jeg har tre udgaver af dem nogle med "runde" blade, nogle med flade, to lyse og en meget meget mørk! jeg er 21 år gammel og har haft min den ældste siden jeg var 10 og den var en meget lille stikling og er nu meget stor og jeg er da en smule stolt af den...hvis du mener det er en aflægger af barbadensis så tror jeg på dig for har længe ledt efter et billede af den uden held!

vh Annie

51 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 18. marts 2005 kl. 17.09

Og forresten er der nogen der ved hvordan aloe barbadensis miller "formerer" sig, for jeg har som sagt haft nogle før men fik aldrig stiklinger fra disse på trods af at de blev tørlagt i perioder...

formerer de sig kun ved frøplanter?

Annie Jen

52 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 18. marts 2005 kl. 22.24

Hej Annie.

Alle min planter er stiklinger, selv den første jeg fik, og de alle sammen gir' stiklinger, jeg har ca 50 stk. de fleste står i min kælder, men alle kommer ud i haven lige så snart der er varmt nok, dog ikke den ældste af dem, ved ikke hvorfor.

Hilsen. Lena :-)

53 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 18. marts 2005 kl. 23.24

Hej Lena,
må jeg lige spørge, får dine Aloe så nok med lys i din kælder?

Min aloe har ændret sig siden jeg købt den for et par måneder siden. Den er blevet lysere i farven, og bladene som er blevet blødere, hænger. Har ellers ikke givet den for meget vand. Så tænkte jeg at den måske får for meget direkte sol, kunne det være? Den står nemlig lige foran min vindue.

;-) Nadège

54 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 19. marts 2005 kl. 0.08

Hejsa Nadege.

Mine Aloe, trives godt i kælderen, men de får også kun vand hver 3–4 uge så længe de står der, Lige nu har jeg 3 der står i et vindue mod syd, med masser af sol når den er her, jeg tror du gir'' den for meget vand, mine i vinduet får hver10–14 dag, de må gerne tørre helt ud før du gir'' dem, og særlig vinter skal de ikke ha' så meget med mindre de står lige over en radiator.

Hilsen Lena :-)

55 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 19. marts 2005 kl. 2.01

Hej Annie Jen og Lena,

Måske kan jeg hjælpe jer lidt op vej m.h.t., hvilke arter der anvendes i helsesektoren.

... der er faktisk 5 arter, som anvendes, hvoraf Aloe Barbadensis Miller har vist sig at være den bedst egnede/mest virksomme.

Jeg har fundet links til billeder af de fire af arterne, så de følger herunder:

Aloe Barbadensis Miller:
www.g-netz.de/Health_Center/heilpflanzen/aloe/aloe-vera.jpg

Aloe Arborensis:
www.izu.co.jp/~aloe/arbo01.jpg

Aloe Saponaria:
www.arbolesornamentales.com/Aloe%20saponaria.jpg

Aloe Perryi:
www.planthogar.net/enciclopedia/fotos/814432275186.jpg

Den femte plante, som jeg endnu ikke har været heldig at finde et rimeligt billede af er: Aloe Ferro, så skulle én af jer falde over et rimeligt foto af den, vil jeg være glad, hvis I bringer link'et her.

Mvh
Henning

56 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 19. marts 2005 kl. 18.04

Hej Lena...

tak for rådene (og til henning også) men nu er jeg blevet nysgerrig...hvad bruger du så mange planter til? :-) jeg har pt 13 og synes jeg svømmer i dem og forsøger at få afsat nogle af dem! jeg mener jeg bruger selv utrolig meget og min kæreste gør også da han er kok og nogle gange får kogende fedt og des lignende udover sig og alligevel er det faktisk for mange!

det er ikke for at snage, bare almindelig nysgerrighed :-)

Vh Annie Jen

57 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 19. marts 2005 kl. 18.19

Hej Aniie Jen og øvrige Aloe-interesserede

Det er GODT at have mange (Aloe) planter i huset – se resultatet af den seneste forskning herunder:

Det kommer sikkert som en nyhed for de fleste, men aloe vera planten kan bidrage værdifuldt til forbedring af boligens miljø, viser resultaterne af den seneste forskning.

NASA har for nylig afsluttet et 25-årigt forskningsprojekt omkring forbedring af det indendørs miljø v.h.a. stueplanter, der aktivt kan reducere luftens indhold af VOC's (volitile organic compounds) (Red.: = farlige organiske opløsningsmidler).

NASA's interesse i dette område er indlysende, idet man er meget opmærksom på problemerne med luftkvalitet og luftrensning i rumstationerne, der er hermetisk lukkede rum p.gr.a. den manglende, omgivende atmosfære.

StartFLPdk er glad for som den første i Danmark at kunne bringe et bearbejdet uddrag heraf:

Kvaliteten af luften i boligerne forringes
Kvaliteten af den indendørs luft i boliger og kontorer, som vi indånder, er faldet gennem de seneste årtier. Opmærksomheden rettet mod energibesparelser siden 1970'erne har medført forøget isolering af bygningsmassen, mere tætte vinduer og døre samt en række andre tiltag, der har medført at boligen i dag er som en tætsluttende flaske.

Uheldigvis medfører de fleste af disse mange energibesparende foranstaltninger, der skal reducere energiforbruget til opvarmning, at luftudskiftningen reduceres. Dette betyder samtidigt en koncentrationsforøgelse af potentielt skadelig partikler og luftarter i vores indåndingsluft.

Nogle af de skadelige forureningskilder, der nu optræder med stigende koncentration i vore boliger er af biologisk natur (Red.: eks. skimmel og svamp), medens andre eksisterer i luftform (Red.: eks. kuloxid og radon).

... men der eksisterer mange andre kilder der afgiver (afgasser) uønskede og farlige luftarter i vore boliger.

Stort set alt i vore boliger afgiver "gas"
Afgasningen forekommer som forskellige organiske bestanddele fra helt almindelig bygningskomponenter samt boliginventar, f.eks. møbler, tæpper, maling, papirmaterialer og plast – selv de bæreposer, som vi bærer hjem fra supermarkederne afgiver hyppigt uønskede luftarter og gasser.

De frigivne, skadelige luftarter kommer hyppigt fra eksempelvis forskellige limstoffer, opløsningsmidler, møblers og inventars overfladebehandlinger, kemiske tilsætningsstoffer til plastmaterialer (Red.: for at give plasten nogle specifikke egenskaber, eksempelvis blødgørere), isoleringsmaterialer etc.

Hyppigst forekommende gasser i vore boliger
Et af de hyppigst forekommende afgasningsprodukter er det organiske opløsningsmiddel formaldehyd, som findes i eksempelvis visse møbelpladetyper, gulvtæppers bindemidler, papirservicetter – ja selv strygefri beklædningsgenstande kan afgive formaldehyd.

Et andet hyppigt forekommende afgasningsprodukt i vore boliger er det organiske opløsningsmiddel benzen (Red.: ikke at forveksle med benzin), som bl.a. findes i maling, farvestoffer, (printer)blæk og plast.

Det organiske opløsningsmiddel trichlorethylen frigives hyppigt af maling, lak og limmidler.

De tre anførte stoffer, som blot er eksempler på, hvad der frigives fra "det-vi-omgiver-os-med", kan alle medføre varige hjerneskader og forøget risiko for cancer.

Vi lever i en "syntetisk" verden
Der er mange andre kilder, hvorfra der kan komme skadelige luftarter, for det er et faktum, at vi i dag lever i en "syntetisk verden" – og nu er de syntetiske stoffer omkring os begyndt at påvirke os og vores helbred i negativ retning.

Planteriget kan hjælpe os
Det er egentligt lidt ironisk, at vi kan få hjælp fra det planterige, som vi ellers har været i fuld gang med at fjerne os fra gennem den stigende anvendelse af de mange syntetiske produkter. NASA's studier viser nemlig, at mange af problemerne kan løses ved en passende indendørs "beplantning" med egnede stueplanter.

Uanset, hvad der eventuelt kunne være motivationen til at give stueplanterne en renæssance i vore boliger, opfordrer NASA os til igen at etablere "grønne områder" indendørs, hvor det er muligt.

NASA's forsøg og resultater
For at fastslå de forskellige planters evne til at absorbere de uønskede luftarter, har NASA gennemført en række længerevarende forsøg, hvor man i lukkede kamre (med forskellige planter i de enkelte kamre) har tilført de forurenende luftarter – og målt på resultatet, der er ganske forbløffende.

Planter som Aloe, Philodendron, Snake Plant (Dansk: Svigermors Skarpe Tunge)(latin: Sanseveria)fjernede op til 90 procent af formaldehyddampene, som blev tilført kammeret.

Planterne Fredslilje (latin: Spatiphyllum), Dracaena, Gerbera og English Ivy var i stand til at fjerne op til 80 procent af benzen-dampene.

Mange af de ovennævnte planter var også i stand til at reducere mængden af tricholethylen i luften med op til 50 procent – faktisk viste NASA's forsøg, at mange plantearter var effektive i at reducere luftens indhold af skadelige komponenter og forureningsstoffer, herunder luftens indhold af kuloxid.

Observationerne viste iøvrigt, at samtidigt med at de tusinder af mikro-porer i bladene arbejdede med at rense luften var såvel rodsystemerne samt baktierier i (vækst)jorden aktive deltagere i rensningsprocesserne.

NASA finder iøvrigt grund til at antage, at planterne "over tid" vil indrette sig til at kunne forøge optagelsen af giftstofferne og endda indrette på optagelsen af andre giftstoffer end dem, som vi har problemer med lige nu i vore boliger.

List skæmtsomt fastslår Dr. Bill Wolverton fra NASA's Stennis Space Center, at:
De af os, som endnu er "fanget" på Moder Jord kan let drage fordel af disse forskningsresultater. Vi skal blot ha'' en plante i mellemstørrelse fra listen nedenfor pr. 10 kvadratmeter boligareal. Vore resultater viser, at blot 15 planter let kan rense luften fra en bolig på eksempelvis 200 kvadratmeter.

Vi skal imidlertid huske, at nogle få potteplanter i boligen eller på kontoret aldrig fuldstændigt vil kunne sikre en ren indåndingsluft.

Mest optimalt vil det være, hvis arkitekter, ingeniører og indendørsarkitekter vælger mere naturlige produkter til boliger og kontorer, hvadenten det drejer sig om bygningsmaterialer, møbler, tæpper, væg- og loftsmaling – ja, selv valget af rengøringsmidler har betydning.

Men indtil da vil det være en god idé at sætte et par gummitræer i entreen og at fylde vindueskarmene op med Aloe Vera og Chrysanthemum.

Blandt de planter, som NASA anbefaler i boligen, er:
Aloe
Areca Palm
Australian Sword Fern
Bambus Palme
Boston Fern
Chinese Evergreen
Julekaktus
Chrysanthemum
Corn Plant
Cyclamen
Dieffenbachia
Dracaena Marginata
Dracaena ''Janet Craig'
Dværgdadel palme
English Ivy
Gummitræ
Gerbera Daisy
Golden Pothos
Fredslilje
Philodendron
Prayer Plant
Snake Plant (Svigermors skarpe tunge)
Spider Plant

(Kilde: NASA, Stennis Space Center)

Redaktionen beklager, at vi ikke er plantekyndige nok til at kunne oversætte samtlige engelske navne. Derfor vil vi være glade for kommentarer fra læserne med de rette (danske) navne, som så vil blive påført i den takt de modtages.

Vi har fundet nogle relevante bøger om, hvordan man kan gøre sin bolig mere sund (eller mindre usund – vælg selv):

Titel:
How to Grow Fresh Air: 50 Houseplants to purify Your Home or Office
Forfatter: B.C. Wolverton
Forlag: Penguin, 1997
(Red.: Denne bog må være interessant, idet forfatteren er den i artiklen omtalte videnskabsmand, der har deltaget i NASA's forsøg på Stennis Space Center)

Titel:
Your Naturally Healthy Home
Forfatter: Alan Berman
Forlag: Rodale, 2001

58 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 19. marts 2005 kl. 20.42

Hej Henning og tak for den meget interessante artikel.

Og tak til dig Lena for dine råd.

Venlig hilsen
Nadège

59 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 19. marts 2005 kl. 23.18

Hejsa.

Først tak til Henning for den flotte redegørelse, nu sidder jeg og undre mig lidt, for har både Aloe (selvfølgelig) Svigermors skarpe tunge, gummitræ og julekaktus i mine stuer. Lige for tiden blomster mine Svigermors skarpe tunger, med mange duftene blomster der sidder på nogle lange stængler. Så måske er der en mening med det gir'' en go'' energi og renser luften.

Til Annie...Spørg bare løs, ved egentlig ikke hvorfor jeg bliver ved med at omplante dem, gir' også en masse væk, men jeg elsker simpelhen den plante, og når der kommer varme i luften, så kommer de fleste af dem jo ud i min have, og der står de rigtig flot, så de er både smukke (i mine øjne), men også nyttig, og nu på flere måde kan jeg forstå på Henning, så nu skal der lige tages nogen op fra kælderen i morgen og ind i mit soveværelse, så de kan rense luften der.

Hilsen Lena :-)

60 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 20. marts 2005 kl. 10.05

Hej Lena!

Tak for at du besvarede mit spørgsmål :-) jeg har også fået meget ud af den artikel henning sendte men lige pt bor jeg på et kollegieværelse og der er ikke plads til så mange...jeg har mine fire store stoltheder (lyder måske dumt at sige det om en plante men det er faktisk rigtigt) i store potter så de kan brede sig og så har jeg nogle små nogle plantet i nogle små potter så de ikke bliver for store og resten ryger så til familie og venner ret hurtigt!

jeg kan godt forstå du siger du elsker den plante, det gør jeg også...

er det kun mig der synes geleen fra barbadensis lugter dårligt? Det hjælper lidt på det hvis man blander lidt citronsaft i synes jeg og det skulle jo også være sundt!

okay jeg stopper nu inden det bliver for meget ;-)

Vh Annie Jen

61 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 25. marts 2005 kl. 13.08

Hejsa...jeg håber der er en der kan hjælpe mig...jeg har fået en aloe vera af en veninde, det er en større, men problemet er at stykket mellem roden og planten er helt smattet nærmest som om det er ætset væk...kan den sætte nye rødder og vokse videre? et andet spørgsmål: jeg skulle plante en stikling jeg har fået om, og den havde kun en lille rod"tråd" med og den knækkede næsten helt inde ved, vil stiklingen kunne overleve?

Mvh Julie

62 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 25. marts 2005 kl. 14.07

Til Julie:
Jeg tror, at det vil være hensigtsmæssigt, at du ompotter planten så dybt, at det "smattede" sted bliver dækket af jord. Det er ikke usandsynligt, at der vil ske ny rodddannelse bagefter.

Årsagen til "smatteriet" er formodentligt, at nogle af de nederste blade er blevet brækket/skåret af.

Hvis rodtråden er helt-og-aldeles væk, vil det nok være bedst at forsøge sig med at afskære bladets nederste centimeter til halvanden. Derefter stikkes bladet ned i jord (ikke for fugtigt!) – og så skal der derudover en god portion held til, men det er da forsøget værd.

Til Annie Jen:
Jeg har nu aldrig opfattet det sådan, at lugten ligefrem er dårlig, men måske er den art, som du har én, som jeg ikke kender.

Det er ALTID en god idé at blande citronsaft eller saft fra citrusfrugter i gel'en, idet det modvirker oxidation (nedbrydning ved adgang for luftens ilt) – og den oxidationsproces går i gang inden for få minutter efter at gel'en er kommet i kontakt med atmosfæren.

Oxidationen er endda kraftigere end vi kender det fra et æble, der bliver brunt hurtigt efter at det er skåret over – processen er knap så synligt på gel'en, men går faktisk endnu hurtigere. Derfor SKAL "behandlingen" med citrus-/citronsaft iværksættes umiddelbart efter at du har gjort gel'en fri.

... vidste ud iøvrigt, at gel'en (filleteret) smager fortrinlig ovenpå salater!

God Påske til alle
Henning

63 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 25. marts 2005 kl. 17.03

Hejsa Julie.

Den lille stikling skal nok overlever, bare sæt den i en potte med jord, den stor ville jeg klippe så meget af til du kommer til frisk stamme, klip nogle blade af og stik den i jorden, og håbe på den skyder, husk ikke for meget vand, så sker der nemlig de rådner.

V/H
Lena.

64 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 25. marts 2005 kl. 17.08

Til Henning.

Der sker ikke noget ved man klipper/brækker blade af forneden, jeg har en som jeg har opstammet, ved at ta' de nederste af, det der sker ved at gøre det, er at toppen går hen og bliver for tung på et tidspunkt, men min lever da stadig væk.

Hilsen Lena.

65 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 25. marts 2005 kl. 18.02

Til Lena:

Helt enig – det er faktisk sådan man "høster", når man dyrker på friland, men problemet er "det smattede område" (på Julie's plante), som forhåbentlig kan "aktiveres", hvis det bliver dækket af jord.

Mvh Henning

66 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 25. marts 2005 kl. 20.43

Hej Lena og Henning

tak for jeres råd, jeg vil forsøge at gøre det og se hvad der sker...jeg håber det lykkedes...

til Henning...jeg har altid hørt at geleen er giftig at få indenbords, så ovenpå salater?

Mvh Julie

67 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 25. marts 2005 kl. 22.53

Hej Julie,

HVIS det er én af de fem tidligere nævnte Aloe-arter du har, så er der INGEN PROBLEMER.

... jeg har aldrig hørt, at nogen af de andre aloe-arter skulle være giftige, men jeg ved IKKE alt, så for en sikkerheds skyld...

Du bemærkede forhåbentlig, at jeg sagde: gel'en (og kun gel'en) til salater. Du skal altså skære hele den grønne overflade væk og kaste bort (den er helt OK i kompostbunken, hvis du har en sådan). Hverken den eller de (hyppigt) gule dråber umiddelbart under må drikkes/spises, idet de virker meget stærkt laxative (afførende).

Altså filettér helt ind til gel'en – den er velsmagende og dejlig ovenpå salater.

Mindre end én promille af jordens befolkning oplever overfølsomhedsreaktioner overfor Aloe – og har du hidtil anvendt det uden reaktioner, så vil du heller ikke opleve det, når du spiser det – blot du "skræller" bladene omhyggeligt.

Mvh
Henning

68 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 29. marts 2005 kl. 16.19

Jeg købte en Aloe Vera i 1985. Den har nu avlet flere generationer og er Ø60cm. Her er mine erfaringer:

Jeg skærer nedefra af den store moderplante – og planter den dybere når den bliver grim, "hovedtung" eller ved alm. formering. Tag hele bladet.

Den skal ikke have for meget lys/sol, så bliver den brun. God inde i rum eller mod nord.

Vand sparsomt og helst i underskålen. Bladene skal føles spænstige.

69 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 29. marts 2005 kl. 16.29

P.S.

Pas på! Saften misfarver (lilla) porøse materialer, såsom træ og linoleum.

70 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 10. april 2005 kl. 9.28

Tak for alle de spændende indlæg, jeg er blevet meget klogere på aloe vera. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvordan man opbevarer gelen, når man har skrabet den ud af bladene. Altså først tilsætte lidt citron, men hvor længe kan det holde sig?

Maria

71 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 20. maj 2005 kl. 18.26

Hej Maria,

Undskyld, at jeg ikke har svaret tidligere, men jeg er først netop nu blevet opmærksom på dit spørgsmål vedrørende "konservering" af gel'en med citron.

Citron/citrus modvirker/hæmmer oxidation af gel'en – og en vis konserverende effekt har den sandsynligvis også, men ikke tilstrækkelig!

Derfor er mit forslag til dig, at du lader bladene (og hermed gel'en) sidde på planten til den dag, hvor du skal bruge den. Efter at du har filetteret bladet/-ene lægger du dem i en skål med citron-/citrus saft (husk at vende dem, så filetten får saft "hele vejen rundt").

Du undgår herved at gel'en bliver misfarvet inden den blandes i salaten.

Mvh
Henning

72 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 23. maj 2005 kl. 14.02

Hvordan kan man vide hvilken slags aloe vera man har. jeg har noget som ikk blomster, og de kan godt blive lidt høje. hvilken art er de?

73 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 23. maj 2005 kl. 14.11

Lige en ting til. må aloe vera godt stå i sollys? nogen siger de ikk må stå i direte sollys, andre siger de har deres aloe vera i det vidu hvor der er mest sollys?

74 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 28. maj 2005 kl. 1.49

Hej Jens,

Selv om jeg nu efterhånden har beskæftiget mig med aloe planten i en længere periode vil jeg ikke kunne fastslå, hvilken af de mere end 300 arter, du har stående – også selv om jeg havde planten stående her foran mig.

Derimod kan jeg med sikkerhed fastslå, at aloe foretrækker sol og varme. Den største trussel er (om sommeren), at man overvander planten, fordi man er bange for at den helt tørrer ud p.gr.a. sol og varme. Føl (klem forsigtigt) på bladene – det gør jeg – og får hermed en god fornemmelse af, hvornår jeg skal have fat i vandkanden... og det er ikke ret tit!

Om vinteren er situationen en helt anden. Først og fremmest skal planten vandes endnu sjældnere – og vigtigst af alt – den skal beskyttes mod frost!

Du er ikke i tvivl om, hvornår en aloe plante har fået frost – få minutter er tilstrækkeligt til at tage livet af den.

Sidste vinter var jeg så ufornuftig ikke at flytte en aloe plante væk fra vinduet, da jeg skulle lufte ud – det var blot nogle få minutter, men resultatet var tydeligt. Efter få dage sygnede den helt hen, bladene blev slappe og hængende – og nu er de helt gule.

Noget tyder heldigvis på, at frostpåvirkningen var så kortvarig, at visse dele af rodsystemet fortsat er i live, idet den er begyndt med et forsigtigt nyt skud i midten af planten, men det vil tage flere år før den igen når "fordums storhed".

Mange venlige hilsner
Henning

75 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 29. maj 2005 kl. 0.16

Hej igen Jens – og alle i andre :-))

Jeg har fundet et par gode links med billeder af mange forskellige aloe planter (dog langt fra de mere end 300 arter der findes).

Prøv eventuelt om du kan finde din plante på et af billederne.

www.made-in-afrika.com/aloes/aloes.A-H.htm

www.made-in-afrika.com/aloes/aloes.I-Z.htm

Mange venlige hilsner
Henning

76 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 29. maj 2005 kl. 18.28

Efter at have ventet i 31 år! er Botanisk Haves Aloe Suzannae nu endeligt sprunget ud. Planten er uhyre sjælden og der eksisterer kun 5 planter på Madagaskar, der er plantens hjemstavn

= = = = = = = = = = = = = = = =

Slægten ''Aloe'' omfatter mere end 300 arter. ''Aloe suzannae'' kommer fra ekstremt tørre områder på Syd-Madagaskar og er med sine tykke, vandholdige blade tilpasset til tørke.

Det er en endemisk plante, dvs den vokser ikke andre steder end på Madagaskar hvor der nu kun er omkring 5 planter tilbage!

Den er altså ekstremt truet, især af vilde geder, men også af bøndernes svedje-brug. Problematikken er den samme på mange andre isolerede øer hvor de opringelige planterarter trues af indførte dyr, planter eller turister.

''Aloe suzannae'' i blomst efter 31 år i Botanisk Have.

Planten har været dyrket i Botanisk Have siden 1973. Den blomstrede for første gang i begyndelsen af marts måned i år, og er nu ved at danne frøkapsler.

Dens blomsterstand er med sine næsten 4 m meget imponerende, og den bærer skønsmæssigt 1.000 blomster, der springer ud om natten. Blomsterne er hvide, fyldt med nektar og bestøves af solfugle og flagermus.

I naturen går der ca. 10 år før den blomstrer. Der er altså længe imellem frøsætning, også en af grundene til dens truede status.

Planten kan ses i Havens Madagaskar-hus, også kaldet hus 13, der har åbent ons., lør., søn. og helligdage kl.13–14.

77 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 29. maj 2005 kl. 18.52

Hejsa Henning.

Tak for oplysningen, jeg skal bestemt ind og se den, glæder mig til at se den i "levende" udgave, her hjemme ser man jo ikke sådan en stor en.

Mit barnebarn er så plaget af tørrer hænder der er store rifter på, og har nu i en periode klippet blade af mine planter,så hun kan smøre sine hænder, og hvad hun har døjet med i 3 år er nu næsten forsvundet, man må sige det er en vidunder plante.

Hilsen Lena.

PS. Tak også for de links til Aloe

78 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 29. maj 2005 kl. 19.16

Hej Lena,

Tak for din hilsen. Du vil muligvis opleve, at dit barnebarn en skønne dag "protesterer" over at få smurt "det dér klistrende stands" på hænderne, men det er der en (faktisk to) løsning(-er) på.

Forever Living Products har to cremer, som er "skræddersyet" til dit barnebarns problem, nemlig:

– Aloe Moisturizing Lotion
og/eller
– Aloe Vera Gelly

Den førstnævnte er, ren stabiliseret gel fra den økologisk dyrkede lægeplante aloe barbadensis miller (også kaldet aloe vera). Det er en creme, der med sit ekstremt høje indhold af Aloe Vera gel kombineret med fugtighedsgivende urteudtræk samt glycerin er utrolig velegnet til bl.a. følsomme hudpartier – altså f.eks. børnehud, ansigtshud og tør hud iøvrigt.

Den anden er ren stabiliseret gel fra samme plante, aloe barbadensis miller (aloe vera), som udover at kunne afhjælpe tørhudsproblemer også er formidabelt i forbindelse med "skrammer", forbrændinger, solskoldninger etc. Sidstnævnte vil af nogle måske blive karakteriseret som let klistret, men ikke så klistret som gel'en i bladene – altså mindre "ulækker".

Produkterne forhandles desværre ikke af materialister, apoteker eller andre, men kun af godkendte privatpersoner, der importerer det direkte fra producenten i Amerika.

Hvis du ikke kender en af de godkendte forhandlere, kan det være vanskeligt at få fat i. Jeg har imidlertid "støvet en forhandler op", hvorfra jeg selv køber/får tilsendt mine aloe vera produkter. Hvis du er interesseret, så send mig en eMail på hb@initia.dk og jeg skal sende adressen/telefonnummeret til dig.

Mange venlige hilsner
Henning

79 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 30. maj 2005 kl. 13.36

Københavnhavns Universitet (Botanisk Have) om Aloe Vera:

Se engang linket – god at blive klog af på aloe vera (aloe barbadensis miller):

www.botanic-garden.ku.dk/dk/forskning/Highlights-AloeVera.htm

Mange venlige hilsner
Henning

80 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hansen, 30. maj 2005 kl. 22.56

Er der mulighed for at konservere geleen
fra min aloe vera? Jeg ved godt at man bare kan brække et stykke af, når man skal bruge det, men planten bliver så grim af det. Hvis jeg kunne tage et helt blad, og så på en eller anden måde konservere det overskydende...

81 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 31. maj 2005 kl. 1.08

Hej Carsten.

Hvis du tager et helt blad af kan du bare ligge det i køleskabet, der kan det holde meget længe,men du kan også skrabe geleen ud og komme lidt citron i det konservere det, og gør samtidig at geleen ikke bliver brun, når det først er kommet ud af bladet.

V/H Lena.

82 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Røjkjær, 6. juli 2005 kl. 22.28

Jeg har en overdækket teresse på 1 sal. og kunne godt tænke mig at lade planterne komme lidt ud i det gode vejr, men kan de tåle det?

Har haft dem til at stå et par dage, men de har mistet den flotte grønne farve og de tykke blade er blevet lidt slappe. Hvad er det jeg gør galt?

83 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 6. juli 2005 kl. 22.35

Hej Lena.

Mine står ude nu, men det er i haven, og er stadig grønne, de skulle ellers godt kunne tåle det, men gir' du dem for meget vand måske? så bliver de slappe eller gule, du skal kun vande dem når de er knas tørre, de må gerne stå et par dage, det er en plante som ikke tåler for meget vand.

V/H.

Lena.

84 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 6. juli 2005 kl. 22.37

Hov du hedder Lene, men er vant til at skrive med a.

Hilsen Lena.

85 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 7. juli 2005 kl. 0.24

Hej Lene,

Lena har ganske ret, dine Aloe planter kan sagtens tåle at stå udendørs her om sommeren.

... men der er to forhold, som kan tage livet af en Akoe Vera, nemlig:

1. Frost
2. For meget vand

Ad 1:
Aloe planterne tåler fint vore lave nattemperaturer – også ud på efteråret – blot der ikke er frost, for så dør de definitivt.

Ad 2:
Du kan trygt lade planten tørre HELT ud ind imellem. Jeg plejer selv at føle på bladene (klemme let på dem) og når jeg kan mærke at saftspændingen aftager, begynder jeg at overveje hvornår de atter skal have vand – og ikke før.

... men det er et lidt "underligt" signal, for bladene bliver faktisk også slappe (og gullige som Lena nævner det), hvis de får for meget vand.

Derfor: Hellere vand alt for lidt – end lidt for meget!

Mvh
Henning

86 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria K. Lemming, 14. august 2005 kl. 11.50

Hej,
Jeg har en nu i flere år haft enAloe vera (kender desværre ikke typen), som formerer sig vildt med nye skud, når den udtørres. Den har aldrig blomstret (har den indendørs i vindueskarmen).

Jeg ved, den er fortrinlig til sår, men kan man bruge gel'en til at skylle mundhulen med (v. sår/ømhed),kan den bruges at drikke for fordøjelsen – eller
skal man ud og købe gel'en for at være sikker?

Mange hilsner
Maria

87 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 14. august 2005 kl. 13.01

Hej Maria,

Allerførst tillykke med din succes som som Aloe-dyrker.

Du skriver sådan set noget "underligt", nemlig at du på den ene side har en Aloe Vera, men at du på den anden side ikke ved, hvad type det er.

Der findes mere end 300 aloe-arter, så jeg kan godt forstå, at du kan være i tvivl, men når du skriver at du har en Aloe Vera – som én af arterne hedder – så har du den foretrukne, nemlig Aloe Barbadensis Miller.

... måske mener du blot, at du har én af de mere end 300 aloe-arter uden at vide, hvilken der er tale om?

Det er utroligt vanskeligt at rådgive, når man ikke ved, hvilken plante det drejer sig om. Umiddelbart vil jeg tro, at du uden risiko kan anvende gel'en i forbindelse med sår – i bedste tilfælde virker det, i værste tilfælde virker det ikke og du kan eventuelt også opleve en lokal allergisk reaktion, så den risiko er til at overse.

Med hensyn til at anvende gel'en fra din aloe-plante indvortes, vil jeg være mere tilbageholden!

Alene det at gennemføre stabiliseringsprocessen uden at det går ud over plantens eventuelle gavnlige egenskaber, er lidt af en udfordring – og med mere end 300 aloe-arter skulle det undre mig, om der ikke finde et par stykker af disse som er giftige.

Derfor vil min anbefaling til dig være, at du holder dig til den købte Aloe (Vera) gel, der dels sikrer, at det kommer fra den rigtige plante (Aloe Barbadensis Miller = Aloe Vera), sikrer at der er anvendt en egnet stabiliseringsproces – og endeligt, at de gavnlige egenskaber fortsat er til stede i produktet.

Mvh
Henning

88 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 14. august 2005 kl. 13.36

... lige en supplerende bemærkning til ovenstående:

En af læserne, som kender mit telefonnummer, har netop ringet til mig og spurgt om, hvordan man kan være sikker på at den Aloe Vera drikkegel, som man køber, er i orden og besidder de eftertragtede egenskaber.

Det er sådan set let, nemlig at man ved købet skal se efter IASC's kvalitetssegl (IASC = International Aloe Science Council) på emballagen.

Kun producenter, hvis aloe-produkter lever op til kravene, får tilladelse til at påføre emballagen dette segl. IASC gennemfører inspektioner af produktionsfacilliteterne, gennemgår kvalitetsstyringssystemerne samt foretager indkøb af produterne for analyse – og hvis kravene er overholdt, bliver producenten berettiget til at påføre kvalitetsseglet.

Hvis du vil læse mere om, hvilke producenter og produkter, der er godkendt, så kan du gøre det på:
www.iasc.org/complete.html

Hvis IASC opdager, at en producent IKKE er i stand til at lave et kvalitetsprodukt eller "snyder" ved f.eks. at fortynde dette med vand, så mister producenten atter retten til kvalitetsseglet. Der vil erfaringsmæssigt gå et stykke tid fra en producent har mistet retten indtil produkterne er væk fra detailhandlens hylder, men du vil altid kunne se, hvem der ikke længere er certificeret på:
www.iasc.org/notcertified.html

Mvh
Henning

89 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria K. Lemming, 14. august 2005 kl. 17.27

Hej Henning,
Tak for svar.

Grunden til, jeg ikke kender navnet, men ved, det ér en Aloe Vera jeg har, er,
at jeg fik den som stikling af en veninde for nogle år side.

Den virker glimrende på sår etc.

Jeg holder mig så fra at eksperimentere med indvordes brug.

90 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 14. august 2005 kl. 18.19

Hej Maria,

Uanset, hvor god en veninde det er, som har givet dig den, så skal du alligevel ikke forvente at det nødvendigvis er en Aloe Vera (Aloe Barbadensis Miller), som du har.

Flere i vores omgangskreds har købt planter hos deres (blomster)gartner med et fint skilt i, hvor der står Aloe Vera – og af dem jeg har set hos de pågældende, har ingen (bemærk: ingen!) været Aloe Vera!

Blomsterhandlerne ta'r det ikke så tungt med hensyn til arten/navnet – blot det sælger!

Jeg er så heldig at have modtaget én plante direkte fra den IASC-godkendte producent Forever Living Products marker i Texas, men jeg har også et par andre (som blomsterhandleren på stod var Aloe Vera), der bestemt ikke, hverken er eller ligner den rigtige Aloe Vera.

Nu behøver problemet imidlertid ikke at være så stort, idet én af de andre aloe-arter, Aloe Arborescens, er næsten – men kun næsten – lige så god som Aloe Vera.

Denne plante vokser fortrinsvis på det afrikanske kontinent og anvendes faktisk til visse aloe-produkter, men Aloe Vera er det altså ikke.

Vær glad for dine produktive og formeringsvillige aloe-planter – ikke alle har lige så stor held som dig med at formere dem.

Mvh
Henning

91 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie Salting, 25. september 2005 kl. 22.45

Hej.

Jeg har en efterhånden ret stor plante, og efter jeg i dag flyttede den over til en større potte, så kom jeg til at tænke på on den evt. kunne plantes ud i haven. Den skulle selvfølgelig vinterdækkes. Er der nogle der har erfaring med det?

VH. Susie

92 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 25. september 2005 kl. 22.59

Hej Susie,

Aloe Vera er MEGET kuldefølsom – frostvejr tåler den under ingen omstændigheder og det selv kølige danske sommervejr kan være en alvorlig belastning for planten.

Derfor kan jeg under ingen omstændigheder anbefale at du flytter din store plante udendørs.

I forbindelse med en netop gennemført flytning anbragte vi vore Aloe Vera planter "på græs" udendørs et par dage i sidste uge – og selv om temperaturen på intet tidspunkt nærmede sig kulde, er resultatet (skrumpende, misfarvede blade) desværre ikke udeblevet.

Vi har hørt om andre, der uden væsentlige problemer har sat deres Aloe Vera planter udendørs om sommeren – vi gør det aldrig mere efter at vi nu har set resultat!

Mvh
Henning

93 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 25. september 2005 kl. 23.21

Hej Susie.

Jeg har aloe vera stående uden for om sommeren, og har endnu ikke flyttet dem ind, men det sker i morgen, for nu er det ved at være for koldt uden for, jeg har en gang lade nogen overvinter uden for, gør jeg ALDRIG mere, de døde alle sammen, så lad være med det. Ved ikke om du bor i hus og har kælder, for så kan du flytte dem derned, gør jeg med nogle af mine, men jeg har også alt for mange til de kan være i min stuer.

V/H.

Lena.

94 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joe, 31. december 2005 kl. 16.41

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan få aloe vera planter i København?

Jeg vil så gerne have en...

V.h Joe

95 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joe, 31. december 2005 kl. 16.41

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvor i København man kan få aloe vera planter?

Jeg vil så gerne have en...

V.h Joe

96 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 31. december 2005 kl. 16.49

Hejsa.

Du kan få den i mange blomsterforretninger, og i kongenshave.

V/H Lena.

97 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joe, 31. december 2005 kl. 18.57

Tak Lena...så må jeg en tur i kongens have ;)

98 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 1. januar 2006 kl. 17.35

Hej Joe,

Jeg foreslår, at du i stedet for Kongens Have går i Botanisk Have (Østre Farimagsgade 2 C), der har en butik, som normalt sælger Aloe Vera – har de ingen i butikken vil du sikkert kunne bestille den, idet de så vil få en plante ind til dig fra væksthuset.

Åbningstiden for Botanisk Haves butik er:

Sommer: 1. maj – 30. sept. kl.11:00–17:30
Vinter: 1. okt. – 30. april kl. 11:00–15:30 (Mandag lukket). Butikken har lukket den 24.12.05.-02.01.06. begge dage incl.

Tlf.: 3532 2242
Prøv eventuelt at ringe i forvejen og bed dem om at sætte en pæn Aloe Barbadensis Miller til side til dig – og hvis d ingen har i butikken, så bestil en. Så slipper du for at gå forgæves.

Du vil gerne have en Aloe Vera plante (Aloe Barbadensis Miller) – og det kan jeg godt forstå.

Du skal imidlertid være opmærksom på, at mange af de planter som gartnere og blomsterbutikker sælger som Aloe Vera IKKE er den ægte vare(!), men derimod én af de mere end 300 andre planter i Aloe familien.

Hvis du derfor vil være helt sikker, skal du gå i Botanisk Haves butik (adressen ovenfor) og bestille en ALOE BARBADENSIS MILLER... så får du den helt rigtige plante.

Godt Nytår til dig – og god held med din Aloe Vera!

Mvh
Henning

99 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 12. maj 2006 kl. 15.11

Hej... har en aloe vara plante i stuen. Men når jeg ser andre plnter står bladene / grene lige op i luften men min ligger næsten helt fladt ned og så er min grene også begyndt at knække af for nede så den næsten skrumper ind... hvad gør jeg galt... den er lige blevet plantet om. (for at håbe en kunne komme) men hvordan får jeg til at gro igen.

100 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 12. maj 2006 kl. 23.05

Hej Karsten.

Spørgsmålet er om du gir'' den for meget vand, det kan de ikke li'' så prøv lige i en periode at lade være med at gi' den noget, nogen gange går der 14 dage før jeg vander mine, men selvfølgelig hvis den står i direkte sol, kan den få en gang om ugen, men ikke mere. Jeg har to som står med en lang stilk/stamme, men det er fordi jeg " plukker " af den til mine hænder.

V/H
Lena.

101 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Jensen, 11. juni 2006 kl. 22.14

Hej :)

Jeg har købt en Aloe Vera plante i Føtex for 35 kr. Der stod at det var en barbadensis, så jeg går ud fra at det er den rigtige med de "magiske" kræfter? :)

Dens spidser er lidt (okay, meget) slatne, så jeg kom til at tænke på om jeg bare skal skære dem af, eller kan den selv komme af med det?

Jeg har aldrig passet en plante før (tak, mor), så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal få til den at stråle af velvære.

MVH
Mark

102 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 11. juni 2006 kl. 23.25

Hej Mark.

Kommer an'' på om de " bare " er slatne eller er de gule, Hvis de stadig er grønne gir'' du dem måske for meget vand, først når planten er meget tør skal den ha' vand, der kan nemt gå 14 dage før mine får. Bare spørg igen hvis du er i tvivl, kan måske hjælpe dig, har selv rigtig mange planter, og nogle af dem har jeg sat ud i min have, for nu er sommeren jo kommet :-)

V/H
Lena.

103 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Jensen, 13. juni 2006 kl. 7.51

Nogle af bladene er visne ude i enden, og ellers ligner det at det ene blad er blevet trykket lidt på (sikkert under transporten, rendte rundt med den i KBH)

MVH Mark

104 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 13. juni 2006 kl. 23.27

Hvis de er visne, kan du rolig klippe det af, sker der ikke noget ved bortset fra det måske ikke ser så pænt ud, men der kommer mange nye skud, så du får nok af dem, men husk nu ikke vande så tit.

V/H
Lena :-)

105 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sunniva, 17. juli 2006 kl. 20.04

Hei jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre me min aloe vera plante...

Når jeg klipper av og bruker planten hva skal jeg gjøre med selve planten som står åpen og blir tørr da?

106 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 18. juli 2006 kl. 15.22

Hej Maria

Jeg har et par spørgsmål til dig og håber, at du vil skrive til min email.

Du skal bare indsætte @ i stedet for stjernen :o)

Email: skrivtilanders*hotmail.com

107 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 18. juli 2006 kl. 19.44

Hej Sunniva.

Du kan ikke gøre andet end at lade den være, men du kunne jo klippe hele bladet af, det du ikke bruger med det samme kan du komme i køleskabet, det kan holde rigtig længe, det gør jeg selv ved mine.

V/H
Lena

108 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Nielsen, 3. august 2006 kl. 17.15

Hvem vil sælge mig en AloeVera-plante til min vidueskarm? Jeg bor i Odense NV.

109 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Nielsen, 3. august 2006 kl. 17.17

Hvem vil sælge mig en AloeVera-plante til min vidueskarm? Jeg bor i Odense NV.

110 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. august 2006 kl. 21.51

Hejsa Gerda.

Er lidt svært at sende en fra Sjælland, men du kan garanteret købe en ved en planteskole, og mange gange kan du også købe dem i Supermarket.

V/H
Lena.

111 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 4. august 2006 kl. 12.10

Hej Gerda

Jeg vil gerne sende dig et lille skud, hvis du sender mig frimærker. Gå ind på min hjemmeside og se min e-mail adresse.

Helle – www.helleshave.dk

112 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Nielsen, 8. august 2006 kl. 16.05

Tak til Lena og Helle for venligt svar på, hvordan jeg får fat i en AloeVera. Jeg har fået lovning på en. Nu følger jeg med i hvad andre skriver om planten

113 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 15. august 2006 kl. 22.23

Nej, hvor har jeg læst...112 indlæg om AloeVera!

Er ikke sikker på at jeg har læst grundigt nok, men for mig er Aloe Vera både smuk og nyttig.

Den lyse,grønne, lidt "slaskede" afart har jeg lært at kende af en veninde der har børn, den står altid i køkkenet ; har én af ungerne fået mygge/bi/hvepse-stik eller brændt sig klipper hun fluks en stængel af og smører det ømme sted, det lindrer næsten med det samme.

Kom til at tænke på det, fordi jeg nyligt brændte mig da jeg tog nybagt brød ud af ovnen, klippede et stykke Aloe Vera og smurte geléen på, det hjælper altså!

114 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 15. august 2006 kl. 23.36

Hej.

Ja det er en ordentlig omgang at komme igennem alle de indlæg, men meget hyggeligt ikke.

Bruger selv AloeVera ret meget til alt, særlig til hænder der har været meget i vand, og Eksem det er den rigtig god til, har også rigtig mange af dem.

V/H
Lena.

115 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 8. september 2006 kl. 12.08

Hej

Du kan købe en selvvandingspotte, det har jeg min i. Den står i megen sol, idet den står i vinterhaven. Jeg har givet den gødning, det man kan købe i havecentrene. Min er blevet enorm stor, så nu har vi købt en meget stor selvvandingspotte til den. Så min erfaring er, at hvis den selv får lov at drikke det den selv vil, så vokser den godt. En selvvandingspotte hvor der er en måler i, så man kan se hvor meget vand der kommes i er de bedste.

Venlig hilsen Elin

116 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 8. september 2006 kl. 12.27

Hej

Aloe Vera kan købes som drikkegel. Den har utrolig mange gode egenskaber. Det er den rene vitaminbombe idet den er i besidelse af mineraler, aminosyrer, sukkerstoffer, som har betydning for immunsystemet. Derfor er det en virkelig god plante for menneskeheden. Man skal dog ikke begynde at spise gelen direkte fra plantens blade. Find en der forhandler Forever Living Products.

Venlig hilsen Elin

117 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ceciliel, 27. november 2006 kl. 14.19

Hej alle sammen

er der nogen der ved om man kan tage gelen ud af planten og ligge den direkte på tandkødet (Det er imod paradentose)

hilsen cecilie

118 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 27. november 2006 kl. 15.39

Hej Cecilie
Det kan du godt, men du får ikke ret meget saft ud af hvert blad, så din plante vil hurtig blive kedelig, gå hellere i Matas og køb drikke Aloe Vera, det er bedre, medmindre du har mange planter.

Helle – www.helleshave.dk

119 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 29. november 2006 kl. 22.20

Hej Cecilie

Du skulle hellere købe den tandpasta der sælges fra Forever Living Products. Hvis du ikke kan finde en forhandler der hvor du bor, skriv til mig.

Venlig hilsen Elin

120 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 30. november 2006 kl. 14.51

Hej,

Du'er den også mod ømme "tandhalse"?

Lene

121 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 30. november 2006 kl. 22.49

Hej Lene
Jeg kender en tandlæge som bruger den til sine patienter. Han måler tandlommerne inden de begynder at bruge tandpastaen og når de har brugt den en hvis tid. Han siger, at tandlommerne bliver mindre.

Man kan også når man har børstet tænderne, bruge en Aloe Vera Gel, den tager ømheden, den har jeg selv brugt hvis jeg har haft ømhede på grund af blister i munden.

Elin

122 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nada, 30. november 2006 kl. 23.47

Ok, hej med jer, så vil jeg også gerne spørge ;-)

når vi snakker om tandkød. Har været til tandlæge for nyligt, fordi et par stedet i munden er jeg meget følsom overfor kulden mest, og varme. Tandlægen sagde at jeg har børstet mine tænder for hårdt, og har dermed slidt noget af tandkød. Og det vokser ikke op igen siger han.

Er der nogen der ved om aloe vera kunne hjælpe?

Kærlig hilsen fra Nada

123 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Melina, 2. december 2006 kl. 15.14

Jeg har købt en aloe vera i netto for tyve kroner. der kom flere stilke ud og jeg knak en af dem, men den vokser ikke hurtigt ud... jeg er også bange for at min aloe vera bliver grim af at man skærer i den. og det jord man får den i, er det godt eller skal der noget andet? og en grundt til at mine smi ''''stilke'''' ikke bliver større, kan det være pga. den lille potte den er kommet med.?

124 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 6. december 2006 kl. 10.27

Hej alle sammen her på have nyt
jeg er ved at skrive en ogave om aloe barbadensis og vil lige høre om i ved hvordan den formere sig i naturen andre op lysninger er også velkomne
hilsen brian

125 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 6. december 2006 kl. 23.01

Hejsa Brian.

Det må jo være på samme måde som hjemme i vores stuer, mine får stiklinger, så tager dem bare op og planter dem i almindeligt potte jord. De er ret hurtig til at formere sig, og jeg har rigtig mange af dem.

V/H Lena.

126 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 7. december 2006 kl. 10.34

Hej Lena tak for hjælpen og hel og lykke med dine aloe vera planter

127 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 9. december 2006 kl. 15.32

Hej brian

aloe vera planten generelt formerer sig som en form for overlevelse.

dvs. den formerer sig mest i tørre perioder, når den ikke får vand (det siger vel sig selv :-)) men fordi at hvis moderplanten så ikke overlever så er de små stiklinger der til at overleve og de får jo næringen fra moderplanten.

mvh annie

128 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 11. december 2006 kl. 9.51

Hej annie tak for hjælpen

mvh brian

129 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agnete, 21. december 2006 kl. 13.48

Jeg har en aloe vera plante som jeg er meget glad for og har haft i mange år.

Jeg har før fået sidestiklinher som jeg så har plantet videre, når moderplanten er blevet for stor. Men nu er det som om at den ikke længere laver sidestiklinger. Den gror bare nye skud fra toppen og de underste blade er efterhånden ved at være meget grimme.

Jeg vil høre om det er noget man kan gøre for at fremme nye sideskud?

130 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 21. december 2006 kl. 16.25

Hej Agnete.

Jeg har mange Aloe-vera, men har også en som du beskriver, den er også gammel, jeg ved det ikke men mon ikke det kunne være den er træt af at sætte nye, min har nu stået sådan i mange år nu, og den har ikke ret mange blade forneden mere, men syntes det er synd at smide den ud.

V/H
Lena.

131 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jashar, 23. december 2006 kl. 13.45

Hej... Jeg leder efter en aloe vera plante (Aloe Barbadensis Miller.) Har været rundt i mange plantebutikker, men forgæves. Vil blive meget glad hvis nogle kender et sted hvor den kan købes eller hvis i har en ekstra til salg.

ps. Jeg bor på sjælland

132 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jashar, 23. december 2006 kl. 13.47

Er aurastuderende og har fået det som opgave at studere plantens æteriske legeme som lektie,
så man kan sige det haster lidt :)–
håber nogle kan hjælpe mig.

Tak på forhånd

133 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 23. december 2006 kl. 17.45

Hej Jashar.

Du kan garanteret købe dem i Botanisk have Det ligger i Østre Farimaksgade 2. KBH. De har åbent om vinteren fra 11 til 15.30...Prøv at ringe til dem først på nr. 35322242. Så er du sikker på at få den rigtige plante, da der er mange forskellige arter af Aloe vera.

V/H
Lena

134 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jashar, 23. december 2006 kl. 18.43

Jeg har ringet til Botanisk Have, men der er vinterlukket til den 1. marts :(...har også tjekket Kongens Have der var der heller ikke...

Ved ikke hvad jeg skal gøre.

135 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 24. december 2006 kl. 1.07

Jashar, jeg er ikke 100% sikker på mine er den type du skal bruge, har flere forskellig, men du er velkommen til at få en af dem, nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men jeg bor 7 km uden for KBH.

V/H

Lena.

136 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jashar, 4. januar 2007 kl. 21.16

Hej Lena, Det ville være en kæmpe tjeneste.

Det skulle helst være en Barbadensis Miller, men det er også ok hvis det bliver en anden slags.

Jeg bor i Lyngby, men er i Kbh hver dag.

7 km fra Kbh er intet problem.

Hvis du ikke har noget imod at give mig din adresse kan du sende den til mig på:
jashar_s@hotmail.com

tak på forhånd
Jashar

137 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 20. januar 2007 kl. 21.41

Hejsa allesammen...puha alt for længe siden jeg sidst har været herinde og læse så der var mange at skulle igennem igen...jeg har to forskellige arter af aloe...den ene er en barbadensis miller og den anden aner jeg ikke hvad er, men den virker. mit problem er at min barbadensis miller (som er ca. 2 år gammel) "nægter" at give stiklinger :-(...findes der "han" planter? eller hvad kan årsagen være. den får ikke for meget vand.

mvh
julie

138 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. januar 2007 kl. 19.30

Hej Julie, når det nu er så længe siden du har været på siden af os, har du nok ikke bemærket at jeg har søgt netop den Aloe Vera Barbadensie Miller du udgiver at have.

Jeg er nærmest i stand til at gøre hvad som helst for at blive i besiddelse til netop den art.

Jeg har Aloe Vera der florere helt vildt med afstikkere, som jeg gerne afgiver til de som ønsker det.

Hvis du kan bekræfte at din, er netop den du beskriver, ønsker jeg gerne en aflægger (som du ikke kan få?), og vil forsøge at mangfoldigøre den og videregive dig resultatet. håp

139 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 23. januar 2007 kl. 11.20

Hejsa.

jeg ved ikke hvordan du vil have at jeg skal bekræfte det? og ja endnu et problem er jo som sagt at jeg ikke kan få aflæggere af den...så ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an...

mvh julie

140 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André V, 25. januar 2007 kl. 18.35

Hejsa er der nogen der ved om/hvordan man selv vil kunne fremstille alovera gel. ved hjælp af planten.

tak fordi du læste dette ;)...

i må meget gerne svare mig på min mail: apv1662@hotmail.com.

K.H André

141 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Agerbo Larsen, 4. maj 2007 kl. 16.01

Kære Aloe Vera "Plantister".

Jeg har mistet min plante. Er der én, der har en gammel stor plante til salg, da jeg har fået en dyb hudafskrabning øverst på næsen.

For nogle år siden, hvor jeg havde et cykelstyrt, helede mine hudafskrabninger hurtigt med slimet fra bladene.

Hilsner Kia

142 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Melissa, 25. maj 2007 kl. 18.26

Jeg skal bruge aloe vera der er ca 4–5 år til fremstilling af hjemmelavet medicin. Men hvor end jeg ikke spørger eller søger(høj) så det er umuligt at finde ud af hvor stor i cm er sådan en plante i den alder. Har været i flere planteskoler men sælgerne kan ikke svare på hvor gamle er deres aloe vera planter eller hvor mange cm de vokser om året,sådan ca.

Er nogen her som kan hjælpe mig med det? Jeg er fra Polen og har fundet god opskrift på hjemlavet aloe vera medicin -mere effektiv og billigere end det man kan købe i helse forretninger...:O) Har bare brug for den/de rigtige planter!

Hilsen Mel

143 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 25. maj 2007 kl. 22.16

Melissa, det vil være interessant om du vil lægge opskriften ud her. Mine Aloe Vera'r er nok tre år. Jeg sender gerne en til dig, her i landet. Jeg er spændt på din opskrift, den må åbenbart indikere at SKAL være fem år. Besynderligt.

Hvor stor? Er nok diameteren der betegnes. Mine formere sig ved "aflæggere". Husk nu aftalen, hvis den findes? håp

144 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 25. maj 2007 kl. 22.31

Jeg har Aloe Vera planter som er fra ½ år og op efter, den ældste er 7–8 år den er 45 cm høj, men har haft en der var større, men jeg glemte den desværre uden for i efterår, og da jeg tog den ind var den ikke til at redde, jeg sætter dem som regel ud i sommer mdr. det har de godt af. Det med hvor meget de vokser, tror jeg afhænger af om de sætter mange stiklinger, eller om man potter dem om.

V/H

Lena.

145 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Melissa, 8. juni 2007 kl. 11.20

Undskyld for ikke skrive tidligere.

Opskriften kommer nu.S Den er lavet af afdøde (desværre) synsk, polsk præst. Ud over at havde medfødt evne til at føle hvad for nogle planter var gavnlig for kroppen,kunne han også se i for og fremtid. Han var kendt også i udlandet i sin tid...S Og han siger :Aloe vera må være mindst de 5 år. Inden man skærer bladene af må planten ikke vandes i mindst 10 dage. Først skal planten vaskes for støv og snavs og så klipper man bladene af. Pakker dem let i noget papir og lægger et tør,ikke for varm sted i mørke i 5 dage.Alt det for at fremprovokere planten til produktion af biostimulanser -som præsten kalder det. Jeg talte sammen med en sælger af aloe produkter som har aldrig hørt om at planten skulle ligge sådan før man pressede saften ud. Det er lang de færreste der ved det. Og det lyder yderst logisk jo.

Efter de 5 dage saften presses ud og blandes med samme mængde (ikke vægt) af honning og tilsættes den mængde af rødvin som svarer til saft+honning. Røres og lægges låg på men ikke helt tæt.Stilles mørkt sted i 12 dage.Røres igen og hældes på flasker eller glas og dækkes let til.

Første uge drikkes 3 gange om dagen 1 teske før mådtid. Og efter den første uge på samme måde med en spiseske. Man kan blande kun halv så meget honning i hvis den medicin skal bruges mod forstoppelser bl.a.

Der er kun en ting han ikke anbefalder aloe vera til og det er kræften. Han er bange for at aloe veras naturlig stilmulerende virkning på kroppens celler kan uheldigt stimulere kræft celler til væks. Men som han sagde-det kan han ikke bevise med kliniske undersøgelser.

Jeg har for resten været i botanisk have som anbefaldet af Henning og nu ved jeg hvordan den ægte plante ser ud. Desværre de ældste er kun 2 år gamle. Så jeg er stadig på jagt efter den 5 årige "skat" :O)
Håber at opskriften kan bruges ellers skriv hvis i er i tvivl om noget...S
Mel

146 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 8. juni 2007 kl. 13.10

Hej Kia

Du behøver ikke en plante, men bare en tube Aloe Vera Gelly, som du kan købe hos en Aloe Vera forhandler, den har identisk med planten, og har derfor samme virkning.

Venlig hilsen
Elin

147 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bianca, 12. september 2007 kl. 17.44

Hej

Vi har næsten lige anskaffet os en Aloe Vera plante, men nu er den begyndt at blive brun og "knække" i bladene, og den ser rigtig kedelig ud, øv.!

Vi bor lige nu i campingvogn, så den står ude i telten, hvor der kan bliver temmelig koldt om natten og temmelig hedt om dagen, når solen står på. Den stod i solen før, men nu har vi flyttet den, så den står i skyggen, og vi synes ikke selv at vi over vander den.

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

148 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 12. september 2007 kl. 19.51

Det kunne godt lyde lidt som for meget vand. Eller også er det de store temperatursvingninger der gør det. Det er jo en plante med meget saft i bladene.

Prøv at tørre den godt ud i jorden, stil den varmere og klip evt de grimme blade af.

149 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 29. oktober 2007 kl. 20.29

Husk lige til næste sommer, at Aloe Vera saften er yderst efektivt oven på et mygstik...pist væk med det fluks...

150 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suna, 18. november 2007 kl. 18.01

Hej :D

øhm... blomstrer en Aloe Vera (Aloe Barbadensis Miller)?

hvis ja, hvor ofte og på hvilken tid af året...

og... hvordan får man den til det?

hilsen suna

151 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suna, 18. november 2007 kl. 20.50

Hov hov!

der var lige et spørgsmål til...!

hvor gammel bliver en Aloe Vera egentlig?

hilsen suna :D

152 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nitor, 21. december 2007 kl. 10.09

ALOE VERA FORGIFTNING:

Ligeså gavnlig AV gel kan være, ligeså giftigt kan det også være. Jeg smurte frisk AV gel på et udslæt på skinnebenet, lige fra planten i mit køkken. Det virkede SUPER. Tog kløen hurtigere end man kan stave til det, og derfor brugte jeg det så begejstret en måneds tid, læste om det, surfede på nettet og var totalt i aloe vera land. Mit udslæt blev til et sår og holdt op med at klø. Super, tænkte jeg. Og fortsatte med gelen. Så fik jeg pludslig super kløende udslæt over HELE kroppen, slog ud overalt, mit ansigt lignede hakkekød – babuu, op til lægen, som sendte mig videre til en dermatolog – i.e. ph.d i hudsygdomme. Hendes diagnose var: Akut aloe vera forgiftning – Ikke just noget man læser meget om på internetets myriader af AV rosende, og AV sælgende hjemmesider.

Men sådan var det. Sårene på mine ben var NEKROSER – lig med dødt væv! Så havde jeg fortsat AV uden læge havde de været nødt til at klippe mine ben af!

Der er stærke stoffer i Aloe Vera, så prøv det lige på øreflippen først! Og hav hovedet med!

Jeg efterlyser mere info og forskning omkring forgiftnings symptomer. hudlægen havde set masser, så det kan ikke være så ualmindeligt.

Hermed er i advaret!

153 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 6. januar 2008 kl. 19.31

Er der nogen der har en stikling af en Barbadensis Miller, de kunne undvære til mig?

Bor selv i Roskilde/Glostrup, men kan godt afhente.

154 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 7. januar 2008 kl. 12.06

Hej. Du skal heller ikke spise den, der går nemlig en streng ned igennem bladet, som kan give dårlig mave.

Hvis du havde brugt Aloe Vera Gel, var det ikke sikkert du havde haft det på den måde. Selvføgelig skal man være forsigtig når man bruger planten natura. Man må aldrig bruge Aloe Vera Gel på åben sår, kun i sårkandten, og så skal såret være meget rent. Du har simbelthen gjort det forkert.

Venlig hilsen
Elin

155 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Schmidt, 7. januar 2008 kl. 12.20

Hej
Min Aloe Vera plante blomstrede i sommer med en meget lang blomst. Nu kan jeg se at den er ved at blomstre igen. Planten er ca. 90 cm høj, målt fra jordkandten, stammen på den er ca. 37 cm. bladene er ca. 14 cm i bredden, så det er en stor plante.

156 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 9. januar 2008 kl. 20.04

Hejsa.

jeg har fået to små aloe vera skud.

mit spørgsmål er så hvordan jeg bedst planter dem, hvilken jord.? skalde ha vand med det samme de er kommet i deres nye jord.?

på forhånd tak.

jan

157 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. januar 2008 kl. 23.05

Husk lige til sommer, at Aloe Vera på et mygstik fjerner svien med det samme.

158 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 9. januar 2008 kl. 23.41

Hej Jan.

Bare i almindelig jord, du gir' dem bare vand når du lige har plantet dem, og så må de gerne tørrer ud inden de får næste gang, de kræver ikke meget vand, heller for lidt end for meget.

V/H
Lena.

159 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 3. april 2008 kl. 15.25

Jeg elsker min plante, og det er en åbenbaring at kunne finde så meget viden her på siden. Tak for det.

Min plante er 60*90, grøn med små hvide pletter og dækket af et det fineste hvide lag. Den er for anden gang (i min tid) ved at sætte blomst(85 cm stængel med røde blomster) Den drypper "honning" der klistre blomst og karm. Kan jeg opsamle og spise det?

Jeg vil gerne formere den, men der er kun sideskud direkte fra stammen. Kan jeg skære dem af med en kniv og plante dem? eller hvordan bærer jeg mig ad.

PS: Ligner Aloe Barbadensis Miller nogen anden Aloe plante, eller har den et karekteristisk udseende?

Venlige hilsner fra Lykke

160 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bernarda Vargas Vasquez, 11. november 2008 kl. 11.38

Dav, jeg vil maget gerne, skaffer mig en Aloe Vera Plante, men jeg ved ikke vor kan købe en, eller måske er en som vil give mig en lille bite, af sin plante, så på den mode jeg selv kan dyrke den.

Jeg takker på forhånd, et svar,
mange tak!

Bernarda
43479097 /24249097
Albertslund-DK

161 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 11. november 2008 kl. 11.57

Kære Bernarda
Jeg har en plante og er temmelig sikker på at det er "den rigtige slags"
Jeg bor på Nørrebro, og kommer du en dag forbi, så er du velkommen til at få en aflægger.

Kh Lykke

162 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jorn Hansen, 4. februar 2009 kl. 6.41

Hvordan laver jeg saft af min plante saa jeg kan drikke det

163 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2009 kl. 11.07

Ellers har Fakta eller Rema 1000 dem engang imellem.

164 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. februar 2009 kl. 20.39

Til Jorn.

Skær 10 cm. af et Aloe Vera blad og skær det igennem på langs.

Skrab gelen i midten ud, undgå det gulige lag yderst da det er
bittert og afførende. Pisk 2 teskefulde frisk gel i en kop koldt vand
eller juice. På nettet skriver de at det helbreder næsten alt.

165 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jorn Hansen, 5. februar 2009 kl. 0.29

Tak til Mogens.Taaler det at staa i koleskabet ca 14 dage, da jeg saa kan lave en liter i min mixer,eller skal der atamon i,det yderste lag skulde saa vere godt mod haard mave

166 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. februar 2009 kl. 16.38

Hej Jorn.

Det vides ikke, da jeg kun drikker en kop en gang imellem,
det yderste lag kan give mavekneb, så undgå det.

Hvis det står for længe på køl kan det måske miste noget
af efekten.

167 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 29. april 2009 kl. 18.45

I mit forsøg på at få fat i en Aloe Barbadensis Miller henvendte jeg mig desværre forgæves til botanisk have i Kbh.

Hvor kan må få fat i lige præcis den Aloe Type, og være helt sikker på at det nu er den rigtige slags?

Håber at der er nogen derude der kan hjælpe.

Mvh
Maria

168 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Jensen, 22. maj 2009 kl. 18.05

Jeg er ny i aloe vera dyrkningen.

Jeg købte en plante i Madrid i januar og plantede den i noget "barbarisk" havejord.

Den har smidt 2 gamle blade, der blev brune, men har til gengæld fået 2 nye. Altsammen fint. MEN så har den fået nogle hvide "krystaller" – masser af dem – de ligger på bladene og i karmen – er der nogen, der ved, hvad det er? Og er det noget, jeg skal gøre noget ved?

En spansk bekendt foreslog, at det er en slags svamp. Kan det passe?

Venlig hilsen
Paul

169 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 22. maj 2009 kl. 21.52

Hej Paul.

Har mange Aloe vera plante, har aldrig set eller hørt om det i dem, men i andre planter, som er en slags " sukker " eller " saft " der størkner... Har det i min havaiblomst men gør ikke noget ved det, og de har aldrig taget skade endnu, men vil da også glæde mig til at høre hvad det eventuel kunne være, så håber da en kyndig ved det.

V/H

Lena.

170 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Jensen, 22. maj 2009 kl. 22.07

Tak til Lena.

Jeg vil følge med i andre indlæg.

Som du – gør jeg ikke noget ved det foreløbig – det kan være, det er naturens gang.

HIlsen
Paul

171 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 28. maj 2009 kl. 14.24

Det kunne godt lyde lidt som om at det har fået for meget vand...så kan bladene i yderste tilfælde sprække en smule og gel'en løbe lidt ud...og så skinner solen på det og det krystalliserer...mit bedste bud...

172 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Jensen, 28. maj 2009 kl. 16.26

Tak for det.

Jeg prøver at vande mindre og ser, hvad der sker.

Mvh.

Paul

173 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Jensen, 28. maj 2009 kl. 16.26

Tak for det.

Jeg prøver at vande mindre og ser, hvad der sker.

Mvh.

Paul

174 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. maj 2009 kl. 17.04

Som Hr. J siger, kan det være for megen vanding. Hold lidt igen med dette.

Mvh Eivin (^_^)

175 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 21.34

Hej Paul.

Jeg har en stor Aloe vera som kun får vand en gang om måneden, og den har det fint med det, (står i et øst vindue). Plantesaften er forøvrigt godt at smøre på mygstik.

176 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 28. maj 2009 kl. 22.10

Hej paul!

Når du nu er "ny" i Aloë Vera dyrkningen, så kan jeg anbefale dig at søge lidt på nettet omkring de andre Aloë'er som er nogle formidable planter. Jeg er selv igang med at så et par forskellige og det kan sagtens lade sig gøre i et sydvendt vindue i mini drivhus...bla. Aloë Africana og Aloë Polyphylla som begge er utrolig smukke planter...eller den utrolig flotte Aloë Plicatilis som nok må siges at være den mest markante Aloë der findes...den eneste Aloë hvor bladene sidder i en vifte+ at den danner stamme...med dette lille indlæg vil jeg bare stikke lidt til at der altså andre end Vera :=)

mvh J

177 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Jensen, 28. maj 2009 kl. 22.24

Tak for hilsenerne.

Jeg holder mig til mindre vand – til planten :-)
Paul

178 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Nissen, 4. juli 2009 kl. 10.31

Hej...

Jeg er en ny-ejer af 3 aloe vera planter, 2 købte og 1 stikling fra en veninde... De ser ret ens ud, med prikker(strib) på bladene. Men ud over det ved jeg ikke hvilken jeg har fat i. Den virker mod hudirritationer og jeg har stor glæde i at anvende den gennemsigtige gel til ansigtet.

Men hvorda får man fat i en Aloe Barbadensis Miller, som skulle være den bedste?

179 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Nissen, 4. juli 2009 kl. 10.58

Og i øvrigt... Der er da nogle herinde der har nogle Giga planter. De må da have nogle år på bagen.

Er det muligt at se billeder?

180 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 4. august 2009 kl. 14.27

Hvordan passer man en Philodendron Bipinatifidum – som står indendørs...skal den have meget lys?

181 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 17. august 2009 kl. 20.32

Min søn har erfaret, at hans ellers så dejlige lillesøster, som han er så glad for, har revet hans aloeveraplante op med rode! Det er han meget ked af. Den var lidt specielt, da dem, vi købte dem af holdt til ved en kirke i Kalundborg og de solgte den for ingen penge og fortalte, at den stammede fra Faraos have – og så gik den til velgørende formål.

Er der mon nogen, der ved, om man kan få en sådan plante – altså også fra Faraos have – et sted, måske via nettet?

Jeg håber virkelig, der er nogen, der kan hjælpe, da min søn er meget ked af at have mistet sin sjældne plante.

182 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2009 kl. 21.43

Hej Tina.

Nu er folk i Kalundborg et hyggeligt folkefærd og kan godt lide en lille historie. Køb din søn en alm. Aloevera plante og sig den kommer fra Faraos have. Mig bekendt har vi ingen Faraoner i Kalundborg. Du kan også prøve at sætte den i jorden igen, da det er en tørketåler kan den klare sig nogle dage uden jord.

183 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 18. august 2009 kl. 8.09

Vi har prøvet at sætte den i jorden igen – det gik ikke. Nej, det ligger nok ikke mange Faraos haver i Kalundborg, men et vist andet sted! Men du har nok ret – jeg skal nok bare påstå, at jeg har været så heldig at få fat i sådan én igen :-)
Tak for svaret.

184 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dutte, 2. september 2009 kl. 17.44

Hej...

Jeg vil meget gerne købe en aloe vera plante, men kan simpelthen ikke finde nogle der sælger det her på nettet...

Er der nogle her der kender er hjemme side?

185 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 12. september 2009 kl. 19.47

Nu kan jeg se at der er nogen af jer der planter jeres aloe vera ud om sommeren. jeg har et stort drivhus og ville gerne sætte den derud kan den holde til det hvis jeg dækker den om vinteren... der står bla ferskentræ og kiwitræ som klare sig om vinteren uden at blive dækket selvom jeg har hørt det er bedst... jeg har ikke en aloe vera endnu men vil gerne ha en, eller flere.

186 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lauridsen, 22. marts 2012 kl. 14.23

Hej

Jeg har en Aloe Vera plante som efterhånden har fået en lange stamme samt har lagt sig ned og er vokset lang og snoet. Den er sund og rask og afgiver mange stiklinger. Sidst 11 stks.

Jeg har søgt svar på siden om hvordan jeg evt. kan beskære den eller rejse den igen. Der er mange bud herinde om at klippe toppen af og lidt af det nederste. Hvilket er bedst og korrekt?

Jeg har søgt på google efter sider der omhandler pasning af aloe vera, men uden held. Er her nogen som har kendskab til sådan sider?

På forhånd tak for hjælpen.
Helle

187 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Christensen, 6. juni 2013 kl. 18.22

Hej aloe vera kyndige folk ;)
Min plante er begyndt at se lidt lilla ud. Hvad mon det skyldes?
Venligst Camilla

188 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amalie B., 13. juni 2013 kl. 15.53

Hej.

Jeg har fået en Aloe Vera plante - den ser dog ikke ud som, den på billedet herover - findes der flere forskellige slags?

Nå, men det egentlige problem er at den ser ret trist ud - den står ved et vindue hvor den får en masse sol og jeg har ikke vandet den ret meget, men den virker ikke tilfreds - den er blevet brun i spidserne og ser generelt ikke frisk og saftig ud...
WHAT TO DO?

Hilsen Amalie

189 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Egede, 21. maj 2014 kl. 13.51

Hej.
Jeg har en fin gammel Aloe Vera som skal plantes om.
Den har en meget lang (og kedelig stilk/stok) som gør, at den ser ranglet ud og har svært ved at holde sig oprejst.
Kan jeg sætte den dybt i jorden, så noget af stilken bliver dækket af jord, eller er der andre løsninger?
Planten er gået i arv og betyder derfor meget for mig.
Håber nogen har en ide.
Hilsen
Hans

190 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anas Aljayousi, 24. juli 2014 kl. 16.23

hej,
kan man spise aleo vera planten, hvis man kan, hvordan gøre man det.

hvordan dyrker man en aleo vera plante?
hilsen Anas

191 af 191 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi Christensen, 22. august 2014 kl. 20.48

Hej er der nogen der ved om man kan opbevare geleen direkte fra aloe vera planten i glas/dåse og hvorlænge kan det holde sig

hilsen Sussi

Nyt svar til emnet »Aloe Vera.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Aloe Vera.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider