Forum

LED for ikke-nørder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 7.31

Den anden tråd om LED-plantelys ( www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html )er gået ret meget amok i lange, nørdede og tekniske indlæg - derfor denne nye tråd, som bare skal handle om ganske almindelig brug af LED til indendørs dyrkning og fremdrivning af planter til drivhus og have. Så satser jeg på, at nørderne kan fortsætte ovre på den anden tråd, så er I ikke søde at blive der???

Vi er mange, der bruger LED efterhånden, og der kommer mange nye til, som har spørgsmål til, hvordan man gør - helt nede på det praktiske plan, så dem tager vi her!

Jeg bruger LED primært til at lave gode chili- og tomatplanter til drivhuset, men har i år leget lidt med et par overvintrende chiliplanter - friske chilier om vinteren er også hyggeligt :)

1 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Sherman, 4. marts 2012 kl. 13.07

hej Anja

Tak for den nye tråd, jeg var faktisk på vej til at sende dig en mail vedrørende antal ledlys i forhold til det område/antal planter som jeg gerne vil forkultivere.

Men tak for den gamle tråd som har været meget spændene at læse, men er blevet alt for lang (det er dog posetivt ment da du jo har startet noget der er interesse for)

Så tusende tak for den og håber denne tråd bliver mere på et bruger plan med hensyn til plante/grolys

Tak

2 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tex Gron, 4. marts 2012 kl. 14.58

Hej Anja.
Dejligt du har oprettet en ny tråd.

Jeg mener at have forstået i din anden tråd at du pakker
lyset væk om sommeren, men vil alligevel gerne spørge om
du bruger lys til at forlænge dagslængden gennem
foråret og efterår i drivhus, eller bruger du "kun" lyset
til forkultur og "indendørs helårs-dyrkning"?

Din drivhusvandring på youtube fra 11/8 2010 har gennem vinteren
glædet mig meget, så hvis den er blevet slidt og "ridset" som
en "gammel stumfilm" er det muligvis min skyld. ;-)

Har du lavet filmklip i 2011?

Mvh Tex.

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 15.37

Hej Tex -

jeg bruger slet ikke ekstralys i drivhuset - kun en smule varme om natten forår og efterår for at strække sæsonen lidt. Og med tidlige planter giver det en drivhussæson fra midt i marts til først i december, så det er ikke så ringe endda!

Herligt, at du kan lide min drivhusdogmefilm! Jeg har ikke fået lavet en ny i 2011, men har planer om at lave en udvidet udgave til sommer :)

Mvh
Anja

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tex Gron, 4. marts 2012 kl. 16.35

Det lyder jo super, Anja! - Begge dele!

Du skriver en "smule" varme, så forstår jeg det sådan at det
sikkert kun er for nattefrostens skyld, altså ikke fordi der skal
være 5 eller 10-12 grader i "hele" drivhuset.

Jeg får næsten lyst til at spørge om det er jorden eller luften du
luner, for jeg kunne forestille mig at det om foråret er godt med
lidt ekstra jordvarme til planterødderne og nærmere om efteråret er
luften der hurtigst afkøles om natten og kan "svide" plantebladene.

Dit næste filmklip med skønne planter, vil jeg glæde mig meget til.
- Nu må det "godt hurtig blive efterår" så din film er færdig. -
Nej, "uha-uha", det skrev jeg da ikke, vi vil sørme have en lang varm
sommer først, så må jeg hellere savne din nye film. :-)

Mvh Tex.

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 4. marts 2012 kl. 19.01

Hej.. så hopper jeg med på tråden.. fik lige skrevet et indlæg til dig Anja, inden din gamle tråd stoppede.!
Lad mig hoppe lige til sagen .. jeg er selv igang med at starte et lille indendøres gro project op i min lille lejlighed på tredie.
Hvad anbefales til at starte i et teraium, der er 80cm højt og bredt samt 40 cm dybt.!Se foto.!
Er en 12 watt nok? eller 2 stk! eller en af de nye 17 watts.
Tænkte jeg også vil købe en blå til spiring!
Vh Kasper Bo

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 19.30

Hej Kasper -

lamperne kan jo ikke komme så højt op, hvis de skal være inde i "akvariet", så umiddelbart ville jeg sige 2 x 12 W... Eller - hvis du kan finde det - 2 x 7 W ville formentlig være nok. De burde kunne dække 40 x 40 cm hver.

Men hvad skal du have derinde - er det orkideerne, eller er du på chiliholdet?

Jeg ved ikke så meget om blomster...

Mvh
Anja

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 4. marts 2012 kl. 20.51

Jeg er på begynder stadiet .. men har brugt de sidste par uger på nettet og læst næsten alt hvad der er om Hydroponics.. og led...
Så jeg skal lave et forsøg på et hjemme lavet aero-hydroponisk system.. bare småt.
Hej igen...
Jeg vil dyrke chilli og krydder urter og hvad ved jeg.. tilsyneladende kan man nærmest dyrke hvad som helst.!
Men det er jo ikke meget jeg behøver så ..2 stk. er nok bedst .. det gode er, at der er hul i toppen så man kan evt. hæve lamperne og lade tomat planter eller andet godt gro op mod lyset.!!

Regner med en blå led til et spire bed .. ved siden af i en bed roller.. .. er det ok!
vh .Kap

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 4. marts 2012 kl. 21.04

Her kan du se lampen .. det er en aquastabil med 2 18w rør..
Samme som til akvarier.. Men tror det blir fedt med led.. jeg vil bare fjerne det net der sidder i toppen og så lave en ramme til led ..! men faktisk er det osse muligt med den lampe at få det til at gro..
Vil lige se om jeg kan finde nogen på 7 watt , men det tvivler jeg på! mener du ikke at en på 17 watt er godt nok.. den nye fra pro på 17 watt er effektiv skriver de?
.. Man tænker jo så det knager ..!!vil gerne igang snart .. inden foråret .. hehe

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 21.31

Hej Kasper -

den på 17 W er supergod - har selv en af dem. Men da den jo ikke kan komme meget højt op, er jeg ikke helt sikker på, om den vil lyse ordentligt ud i enderne af dit akvarium.

Men du kan jo prøve at starte med en - skulle det så ikke være nok, kan du jo altid supplere med en 12 W :)

Du kan sagtens lave et fint spirebed i en bedroller :) Eller i et akvarium - dem har du jo et par stykker af, kan jeg se!

mvh
Anja

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 4. marts 2012 kl. 23.40

Takker for svar..!okay det er nok det rigtige at gøre.!
Mine akvarier er solgt ..heh det var en hel akvarieforretning jeg havde, .. for flere år siden ,har kun det store tilbage .. og så et par små på loftet.. så det kunne da være...
Men jeg tænker på dit system .. skal du ikke være på dupperne hele tiden med vanding og gødning.!hvor store er dine spire potter! og er det nok kun med det røde lys og eller ville de osse kunne spire i en rød /blå 17 watts?
På forhånd tak.
vh kasper Bo

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2012 kl. 8.05

Hej Kasper -

Det vil være lidt omfattende og uden for LED-snakken, hvis jeg kom med hele historien om, hvordan jeg gør, så det vil jeg ikke lige bruge pladsen på her :)

Men du kan se en del af det på min blog/dagbog: anjasdrivhus.blogspot.com/

Men mht. LED, så er det bare rent blåt de første par måneder - så tæt på planterne som muligt, og derefter det blandede rød/blå resten af tiden - ca. 30-70 cm fra planterne.

Der er også masser af god info her:
chilifan.dk/da/forum/?doListNewTopics=1

Mvh
Anja
De får ikke lys, før de er kommet op - det kan de ikke bruge til noget.

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeannie Mikkelsen, 7. marts 2012 kl. 8.17

Hej Anja. Jeg har fuldt med i dine forsøg med led og det lyder spændende.Mange tak for en masse nyttige oplysninger.Det er rart du har started en ny tråd, da der på den anden var en masse unyttige oplysninger.Jeg er selv ved at skulle anskaffe mig nogle led pære, for hold da op hvor ser dine planter flotte ud.
Mvh Jeannie

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeannie Mikkelsen, 9. marts 2012 kl. 10.32

I skriver alle om blå og røde led pære, men jeg kan kun finde pære hvor de begge er i. Kan man købe røde og blå led pære og i så fald hvor??????
Mvh Jeannie

14 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2012 kl. 11.23

Hej Jeannie -

de fleste af mine lamper har også begge farver, så det er slet ikke noget problem.

Jeg bruger rent blåt i starten, men du kan sagtens bruge de andre hele vejen :)

mvh
Anja

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tex Gron, 10. marts 2012 kl. 14.44

Spørgsmål om LED pære med farveblanding 9-2-1, giver den
"ene hvide" et behageligere lys for os at se på, så det
derved er en fordel at bruge den, hvis planterne står
et sted hvor jeg opholder mig?

Mvh Tex.

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 15.25

Den ene hvide ændrer farvetonen en lille smule - men man skal stadig være glad for lyserødt lys, hvis de skal være i stuen :)

17 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tex Gron, 11. marts 2012 kl. 2.36

Hej Anja.
Så prøver jeg istedet at hænge et par almindelige
hvide LED op foran 3 plantepærer, det ser ud til at
kunne give et behageligere lys, men det bliver lidt
bøvlet at få anbragt et par fatninger mere. :-)

Jeg forsøgte lige med en sparepære i en standerlampe.

Hvide LED på 3 watt er jævnligt prisbillige i
dagligvare forretninger, så det vil jeg holde øje med.

Tak for din besvarelse, det er dejligt med kommentar
fra folk der har høstet erfaring. :-)

Mvh Tex.

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 19. marts 2012 kl. 13.16

Anja, tager den lige her, den anden tråd handlede om noget andet.

Mit drivhus er 17kvm, og er placeret så der ikke kommer andet lys ind, end det der kan komme ind via taget, derfor har jeg sat 4 stk 50watt UFO vækst lamper op, de har hver deres timer, og er monteret således at jeg kan hæve og sænke dem efter behov, og desuden over har jeg nogle 12watt og en enkelt 15watt til små planter/spirer.

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2012 kl. 15.02

OK - så kan jeg bedre forstå det :)

Troede, at du havde et almindeligt drivhus med glas over det hele...

Jeg kommer lige ude fra mit - der er godt nok lækkert nu!

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 19. marts 2012 kl. 16.07

Ja, det er dejligt, og rigtig god tid vi har foran os, tror jeg dagligt tjekker DMI 3-5 gange.

Jeg får selvfølgeligt lys ind i drivhuset, men slet ikke i forhold til et drivhus der står i det fri, og derfor har jeg været over og besøge Jacob fra Billiggro og købe ind der, kun 30 km fra mig, og han gav mig nogle rigtig gode priser på lamperne, og keramiske varmepærer og termostater, da jeg lige i disse dage står på trappen til at plante diverse ting derude, skal bare have hævet natte-temp med 3-4 grader, så har jeg 12-13 grader om natten, til trods for tæt på 0 grader om natten.

Jeg har fået installeret 8 kapilær kasser, samt potter på 40cm, og et lille cafe sæt, hehe.

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Neess, 31. marts 2012 kl. 22.51

Hej
Jeg læste en anden tråd ang. LED lys hvor Anja havde rigtig mange indlæg og der var meget for og imod.Jeg troede på at det virkede. Jeg har rer et billed fra mit værksted, der kommer ikke noget sollys ind. Der er kun lyset fra en proplant3 12W

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Neess, 31. marts 2012 kl. 22.53

Hej
Her er resultatet efter 2mdr

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Neess, 31. marts 2012 kl. 22.56

Undskyld det var de samme billed

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Schmidt, 27. oktober 2013 kl. 17.38

Kære venner,
Hjælp søges:
Min kone og jeg har i snart 2 måneder brugt 12 Sunnan LED solcellelamper fra Ikea til belysning af vores chili, tomat, basilikum m.fl. i vores lille 5 kvm. drivhus.
Vi håber og tror på at det nytter, men ...
Er der tale om det rette lys?

Nina og Troels

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Hansen, 6. marts 2016 kl. 16.28

Tak for alle indlæg i dene og startende tråd (ja jeg har læst det hele)

Er der nogen der har erfaring med super-LED på fx 1200W til over 4000 kr.?
www.amazon.de/Roleadro-Pflanzenlampe-Gem%C3%BCse-Blumen-Lights/dp/B00NSJKGXG/

..eller andre nye LED-amaturer?

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 6. marts 2016 kl. 21.37

Hej . jeg ka se det er min gamle tråd ..hehe..har ikke været på i et par år. men har fået en del erfaringer .!
Kender ikke den krabat der men den er sikkert mega effektiv.. ..
Jeg endte med at købe 2 stk .39watt ..til mit projekt..og de er gode.. det gror bare.. købte osse bedste kvali.. til 700 stk . dengang i 2012.
I år har jeg fået en ny pære. til endnu mere gro.. skal spire en del ..chili og kryderurter mm. er igang, de spire og er lige kommet op .. de skal under lys snarest.
Held og lykke med dit grow.

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 6. marts 2016 kl. 21.42

Til ham der bruger solcellelamper .. jeg tror ikke det er det rigtige at bruge.. Du skal finde det blå og røde specktra.! ikke sikkert det er i solcellelamper.!
vh kasper

28 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 7. marts 2016 kl. 0.14

Det var så ikke helt rigtigt det jeg sagde,, de led lamper er kun på 17 watt 0g 12 watt.. blå og rød.
De kan fås billigere i dag.

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. marts 2017 kl. 10.30

Jeg tillader mig lige at vække denne gamle tråd til live igen.

Fruen og jeg (mest fruen) er på udkik efter nogle LED vækstlamper, men det er jo en jungle at finde rundt i, og udviklingen står jo heller ikke stille.

Jeg har "pløjet" Anjas gamle (nørde)tråd, der blev lukket igennem, men det har ikke gjort mig meget klogere ...

Kort spurgt: Hvor køber jeg et par gode og billige LED vækstlamper til at hjælpe fruens chiliplanter lidt på vej, indtil varmen rigtigt sætter ind?

P.f.t.

Lar & Peter

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2017 kl. 14.03

Når man ser energimæssigt på det, er det nogle bølgelængder i det blå og i det røde område, der giver bedst udbytte.
Men alle bølgelængderne derimellem giver kun et marginalt mindre resultat.
Se efter en LED lampe i normallysområdet (fra blå til rød), der er økonomisk. Så har du nok fundet den bedste lampe.

Nyt svar til emnet »LED for ikke-nørder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > LED for ikke-nørder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider