Forum

Forkultiverede (ranglede) solsikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. april 2004 kl. 8.37

Kan man, ligesom med ranglede tomatplanter, plante ranglede solsikke helt ned til kimbladene?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorild Bak Rasmussen, 13. april 2004 kl. 17.07

Kære Jeanet

Det ved jeg ikke.

Tilgengæld er min erfaring at ranglede solsikker fra forkultur hurtigt hærdes af vinden og bliver meget stærke og strunke. Måske ser de lidt falde ud den første dags tid, men hurtigt er de oppe at stå igen.

KH Rasmussen

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. april 2004 kl. 1.03

Det er ikke alle planter, som kan tåle at blive plantet dybere. Jeg ved faktisk ikke om solsikker kan – men det kan du jo finde ud af ved at prøve med en enkelt i første omgang. Solsikker ser altid lidt ranglede ud, men de retter sig, hvis de får lys nok. Hvis du har et drivhus, så sæt dem derud – nu ser det ud til at nattefrosten er ved at være slut – i hvert fald foreløbig.

Det lidt specielle ved tomatplanter, der er blevet ranglede er, at de sætter nye rødder på det stykke stængel, som man putter ned i jorden. Dermed får de et større rodsystem samtidig med at de bliver "pænere" planter og 1. blomterklase kommer længere ned.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. maj 2004 kl. 7.38

Solsikkerne har nu stået i haven en lille måneds tid.

Jeg plantede dem alle ca. 3 cm længere nede fra rodhals og op og de storttrives trods meget skiftende vejrforhold

De på vej til at nærme sig 1 meter i højden :-)

Nyt svar til emnet »Forkultiverede (ranglede) solsikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forkultiverede (ranglede) solsikke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider