Forum

Omlægning til græs og kryderurter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 28. marts 2012 kl. 11.35

Hej

Vi er nye haveejere og har overtaget en lille have (ca 100 kvm) med skærver og surbundsbed. Men vi vil have græs og primært krydderurter!

Under det hele er der lagt kraftig plastik. Jorden i bedene er fyldt med en eller anden form for gødnings kugler og en del pyntebark. Hvad gør vi?

Kan vi evt. dyrker krydderurter oven på plastikken (vil det være en fordel?). Skal vi blande jorden op med noget (sand?) eller skal den væk?

Og hvordan får vi nemmest lagt græs på de arealer hvor der nu er skærver (grus)? Igen: Skal plastikken op? Eller er der en nemmere/bedre løsning?

Håber nogen derude kan hjælpe /vil dele erfaringer! På forhånd tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. marts 2012 kl. 13.46

Hvor maatte det jo da lyde spændende saaledes at være nyudklækt haveejer, det ville jeg jo da saa gerne prøve endnu engang, selvom det jo da nu er mange, mange aar siden. Men sig mig, det lag af plastik, hvad maatte det gøre godt for? Det forstaar jeg ej.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 28. marts 2012 kl. 20.39

Ja, tak det er skønt at sidde i sin nyerhvervede have i det tidligere, men varme forår!

Ja og det er et godt spørgsmål det stiller Eivin. Jeg ved det ikke, det med plastik under det hele...

Haven er anlagt på én gang, sådan lidt japansk. Jeg tænker det er en måde at holde på vandet / minimere vedligeholdelse i forhold til ukrudt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 28. marts 2012 kl. 20.42

Spørgsmålet er så om det er en fordel for vores græs henholdsvis krydderurtebed. Skal vi netop lade det plastik blive? Eller skal vi kaste os ud i at pillet det op?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2012 kl. 16.33

Hej Johanne D.L.

For at skabe den have I gerne vil have må I tage slæbet og få genoprettet hensigtsmæssige forhold på det stykke jord, der nu er Jeres have.

En slidstærk, længelevende græsplæne skal have gode vækstbetingelser - det får den kun, hvis jordbunden er luftig, humusrig og gennemtrængelig for regnvand.
Læs mere om anlæg af græsplæne her på Havenyt. "Spørg eksperterne" har emnet: Græsplænen.

Mange krydderurter vokser oprindeligt på veldrænet, grusfyldt, kalkholdig jord - og har brug for betingelser, der bedst muligt ligner for at kunne trives på vores breddegrader.

Så selv om det bliver et kæmpearbejde (det skal jo kun gøres denne ene gang) må I til det - pas på ryggen og nyd, at havearbejdet styrker muskler, led og kondition :-).

Skærverne fjernes fra haven - prøv evt salg gennem den DBA eller kontakt en anlægsgartner i nærheden for en mulig handel.

Jeg vil foreslå, at I samler en håndfuld "gødningskugler" og tager dem med til en planteskole, hvor man vil kunne hjælpe med at finde ud af, hvad det er - og om det er gavnligt / skadeligt / neutralt i forhold til den måde, I gerne vil anvende haven på.
Ud fra svaret kan I tage stilling til, om det er muligt / nødvendigt at sortere "kuglerne" fra pyntebarken.

Pyntebarken nedbrydes meget langsomt, men kan måske fungere som jorddækning i en del af krydderurtehaven ( omkring de større, flerårige og mere næringskrævende urter som sødskærm, kvan og løvstikke). Hvis en del af haven er letskygget en del af dagen kunne et forslag være at overveje at bevare en del af surbundsbedet og der etablere et blåbærbed. (Men også blåbær kræver at der er fri adgang for vandpassage under roden - altså at plastlaget er fjernet).

Plastikken skal op og afleveres til forbrænding!

Hvis jeg nu ikke har svaret præcist nok må du gerne skrive igen !

Med venlige hilsner fra
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 8. maj 2012 kl. 12.09

Tak for svar, Lone! Ja, vi har indset vi må tage slæbet nu :/ :) ... God ide med blåbær! Vh Johanne

Nyt svar til emnet »Omlægning til græs og kryderurter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Omlægning til græs og kryderurter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider