Forum

Beskæring af vin i april?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Egeskov Petersen, 23. april 2004 kl. 11.38

Jeg har beskåret min 20 år gamle vinplante her i april, da jeg læste at vinbønderne i sydeuropa gør det fra nov. til april, hvilket har givet det resultat at planten "bløder".

Det løber ud af grenene som små vandhaner, nu på 6 døgn og jeg aner ikke hvordan jeg skal stoppe det! Kan man evt. brænde overfladen?

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig hurtigt!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. april 2004 kl. 22.17

Jeg har netop i dag læst i Jens Michael Gundersens bog om vindyrkning (den danske "vinbonde" der også skriver på havenyt.dk) at man naturligvis ikke bør beskære om foråret pga. blødning, men at det på det anden side ikke er nogen katastrofe hvis man kommer til det alligevel. Hvis blot vinen har vand nok, vil den hente op fra undergrunden hvad den mister ved blødning.

Sidste år prøvede jeg faktisk med held at lukke et "blødende sår" på vores vin ved hjælp af brænding, men det var fordi det var inde i udestuen hvor det væltede ned med saft på vores havebord. Jeg er dog ikke sikker på at du skal gøre det i stor stil, det skader nok mere end det gavner.

Din vin skal nok klare det, men giv den evt. ekstra vand.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Stilling, 25. september 2004 kl. 17.24

Karen Egeskov Petersen.

Mht. beskæring af vin, skal du klippe den mellem jul og nytår. Nogle siger juledag kl. 12.00 til kl. 13.00.

Med venlig Hilsen.

Hans Stilling

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Bisgaard, 30. maj 2005 kl. 9.18

Vi flyttede i vinter til et nyt hus med en stor have. Der er mange spændende planter og der er niveauforskelle. Huset ligger gravet ind i en skråning, som betyder, at vi har en nordøstvendt skråning i 1:1. Nu er den beplantet med cotoneaster, som ikke dækker jorden og derfor er fyldt med kvikgræs. Cotoneasterne er vi egentlig ikke specielt glade for, men hvilke muligheder er på sådan en skråning som også er ret udsat for vind?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 30. maj 2005 kl. 10.09

Hej Birgit

Denne tråd handler om vin. Start hellere end ny tråd, så er der bedre chancer for svar!

Hilsen
Martin

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin, 16. april 2006 kl. 17.58

Midt på sommeren i 2005 købte vi en smuk vin til vor nyanlagte solgård. Den havde mange klaser af smukke blå bær. Den fik en flot,meget stor potte samt et meterhøjt flot stativ, og den delte gården op på den mest charmerende måde.

Dagen efter var alle bær, pist forsvundet. Nu, her den 16. april går jeg så (lige om lidt) ud for at beskære vinen. jeg lader computeren stå... og er tilbage om et øjeblik...mon den bløder... og lærer vi nogensinde at håndtere sådan en vin–den ser dog flot ud i potte med stativet...

Jamen, det gik da godt. Kun en lille dråbe kom der fra de mindste grene. Nu skal vi blot knibe efter blomsterklaser, og huske noget imod fugle. Spændende.

Nyt svar til emnet »Beskæring af vin i april?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af vin i april?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider