Forum

Kan man formere grene fra oliventræer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonna Thomsen, 25. juni 2012 kl. 19.26

Jeg har et oliventræ i en krukke på terrassen. Den trænger til en til retning, og kunne godt tænke mig hvis jeg måske kunne lave nye træer af grenene? Er det muligt, og hvilken årstid er bedst til at klippe oliventræet?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juni 2012 kl. 20.05

Hej Jonna Thomsen

Det lyder da som et spændende forsøg.
Oliven trives i kalkholdig jord - så brug ikke alm så- og priklejord.
Almindelig humusholdig havejord iblandet groft grus i forholdet 2 : 1 vil være udmærket.
Anvend dybe potter til stiklingeforsøget (der skal være plads til 12 - 15 cm jord i potten)

Klip stiklinger på 20 - 30 cm af nogenlunde modne skud - dvs barken skal have skiftet farve fra lysegrøn til grålig og skuddet må ikke være meget blødt. Du kan evt klippe de yderste 10 - 15 cm af grenen, hvis den ender i et meget ungt, blødt yderste stykke.

Fjern bladene fra 2/3 af grenen på den inderste / nederste del og stik den i den fugtige pottejord, så der er ca 1 cm fra underste blad til jordoverfladen.
Dæk potte og stikling med en plastpose og stil den lyst, men ikke i direkte sol. Vand sparsomt men ikke med udtørring imellem vandingerne.

Tidspunktet tror jeg er ok nu - selv om den mest heftige vækst for i år er overstået for oliventræer på vores breddegrader, så gror de jo næsten året rundt.

Jeg ønsker dig held og lykke - og det kunne da være interessant at høre om dine erfaringer om et par måneder :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Thomsen, 26. juni 2012 kl. 12.38

Tak Lone, det lyder spændende, jeg giver lyd her igen om hvordan det går.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Jensen, 23. februar 2021 kl. 11.16

Jeg vil meget gerne høre om, hvordan det gik med at stiklingeformere olivengrenene, Jonna.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Jensen, 23. februar 2021 kl. 11.16

Jeg vil meget gerne høre om, hvordan det gik med at stiklingeformere olivengrenene, Jonna.

Nyt svar til emnet »Kan man formere grene fra oliventræer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan man formere grene fra oliventræer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider