Forum

Figentræ… ficus carica

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frank, 5. maj 2004 kl. 11.51

Jeg har bøbt i bilka for 14 dage siden et figentræ ficus carica, er der nogen som har erfaring med denne sort? giver den også evt. frugter...

frank

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. maj 2004 kl. 15.00

Ficus carica er det botaniske navn for arten: almindelig figen. Der findes en hel del sorter af Ficus carica, Men som regel er figentræer ikke navngivne i handelen. På Bornholm har man en sort, som går under navnet Bornholmerfigen.

Dit træ vil give figner – du kan læse mere om figner her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/164.html

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/456.html

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Skovsgaard, 15. august 2009 kl. 11.51

Jeg har fået en FICUS CARICA
i gave der står på den at frugten ikke må spises,kan det være rigtig

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. august 2009 kl. 16.59

Hej Jette Skovsgaard

Det er muligt, at spiseforbudet kan være begrundet af brug af systemiske insekt- eller svampebekæmpelsesmidler – altså gift, som er fordelt i alle dele af planten, fordi den er optaget af planten gennem rod eller blade.

Forslag: At du (i strid med gavegivningens principper) søger tilbage til salgsstedet og afkræver dem en forklaring på spiseforbudet – som jo bestemt er helt usædvanligt for en plante med spiselige frugter!

Gør det klart, at du ikke anerkender mindre end en udtømmende redegørelse for om sprøjtefrister og andre restriktioner er overholdt.

Muligvis kan du få oplysninger, som giver håb om, at planten ikke indeholder gift, der i næste dyrkningssæson giver grund til at være betænkelig ved at indtage de helt vidunderlige frugter.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. august 2009 kl. 20.44

Hej Jette.

Du har ikke meget glæde af en figenplante hvis frugter ikke kan spises. Selv efter flere år vil du være i tvivl om den er giftig, ligemeget hvad sælgeren fortæller dig. Få den plante byttet til f.eks. en bornholmerfigen så du kan svælge dig i delikate figner.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte J., 25. maj 2010 kl. 8.30

Hej.
Jeg har også købt en figen, Ficus Carica, i Fakta.
Da jeg nu læser jeres indlæg, kan jeg se, at på oplysningssedlen, der hænger på planten, også står: "For dekorative purpose only, not for comsumption".
Hvad kan grunden mon være. Er da ikke interesseret i en figenplante, hvor frugterne ikke kan spises.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2010 kl. 8.53

Viden er fire frimærker væk .....

Hvor er det heldigt, at det fra 2009 er muligt at tvinge forhandlere og producenter til at oplyse om indhold af farlig kemi i forbrugerprodukter. EU's REACH-direktiv er nyttig her !

Og det er let at gøre det - koster kun fire kuverter plus frimærker !

Gå ind på www.ecocouncil.dk og læs mere om dine rettigheder. Derfra kan downlaodes en folder, som fortæller mere om forbrugeres ret til at vide, om der er farlige stoffer i en vare eller i dens indpakning.

Mere direkte kan du downloade et fortrykt brev på dansk på dette sted:
www.chemicalshealthmonitor.org/splp.php?rubrique111.

Det er meget let at udfylde brevet med forhandlernavn, oplysninger om produkt ( = Figen) og med dit navn og adresse.

Brevet skal sendes i fire eksemplarer - et til forhandleren, et til Det økologiske råd, et til forbrugerrådet og det sidste til European Chemicals Agency. (Adresser på de sidste tre står i det fortrykte brev).

Hvis nogen af Jer går igang med at skaffe information vil det være rigtig godt at skrive om det her på siden - det er jo ikke kun produkter til haven, som kan indeholde farlig kemi!
Jo flere, der kender til mulighederne for at få information jo bedre !
Forslag til navn til en tråd om at skaffe viden om giftige indholdsstoffer kunne være:
"Farlig kemi - du har ret til viden !"

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte J., 26. maj 2010 kl. 11.42

Hej igen.
Jeg har mailet til Fakta og fået følgende svar:
Jeg forstår godt din forvirring, men informationssedlen er ikke helt korrekt. Vi har fået følgende svar fra leverandøren.

Figenen er spiselig, det er ikke den mest optimale sort til at spise, men kan spises. Sorten får pæne store frugter der er meget dekorative....
Den er ikke sprøjtet så der sker ikke noget ved at spise frugterne når de kommer, og er blevet modne.

Med venlig hilsen

Kristina Pedersen
Faktas kundeservice

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2010 kl. 14.18

Hej Gitte

Det lyder jo helt fredeligt - og Fakta ville vel ikke lægge navn til den information, hvis den ikke var troværdig.

Men det ku da være, at du skulle følge Karna Maj's råd i indlæg 1 i denne tråd og skaffe dig for eksempel en Bornholmerfigen - nydelsen er formidabel !!!!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Figentræ… ficus carica«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Figentræ… ficus carica

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider