Forum

Citrustræ beskæring.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Hansen, 15. oktober 2012 kl. 18.33

Hej.

Jeg har købt mig et citrustræ. og har læst alt hvad der er af regler mht. hvordan det holdes, mht. lys, varme osv. der er dog 2 spørgsmål jeg er lidt usikker på.

her i vinter, er det planen det skal stå ude, eller i et opvarmet drivhus. temperaturen kommer til at ligge på ca 10 grader. dog er der en del citroner på lige nu, alt fra citroner på størrelse med pinocio kugler, til citroner som er på størrelse med en næve. her kommer spørgsmålet så. vil de små citroner vokse hen over vinteren? og vil de voksne citroner blive gule?

deruover er det podet, so der fra e stame på ca 2 cm kommer 2 stammer. herfra denes træet i små tynde grene. jeg kunne dog godt tænke mig at det blev lidt mere træagtigt, i stedet for buskagtigt. hvad gør jeg med de tynde grene som der er citroner på? bliver de bare tykkere og mere træagtige med tiden?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. oktober 2012 kl. 7.15

Jeg har ikke så meget styr på den med beskæring, men kan dog fortælle dig, at de små citroner vil vokse en lille smule hen over vinteren, men der vil ikke ske så meget før til foråret, når det bliver lysere og varmere.

Og ja, de bliver gule til sidst, men det er en lang proces fra starten af frugterne, til de er modne.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. oktober 2012 kl. 12.17

Jeg ville nok vente at beskære den til foråret. M.h.t beskæringen skal du huske på at der skal være en del blade på træet for at dine frugter modnes ordenlig .
Jeg har lige været en tur på Kreta (kom hjem for 5 uger siden) og her bed jeg mærke i at deres Citrus træer ikke var beskåret efter et system , men cuttet hist og her. Men samtlige træer havde store kroner med masser af blade.

Med hensyn til vinter opbevaring er de 10 grader fint. På Kreta bliver vinteren eftersigende ikke koldere . Men du kan sikkert. Også gå med til de 5 grader.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. oktober 2012 kl. 12.57

Mine har overvintret fint ved 4-5 grader de sidste 3 år. De skal ikke længere ned, men det er ok her.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Hansen, 16. oktober 2012 kl. 17.25

okay. tak for jeres svar. jeg planter først træet over i en større potte til foråret. og der vil jeg også prøve at beskære det en smule.

nogle af greneje er meget tynde, men der hænger nogle steder flere citroner i de tynde grene, hvad gør jeg med dem? skal de bindes op? eller kommer de nok til at klare den?

mht. citronerne, fik jeg at vide, at de ville blive gule hele året rundt, det er vel kun, hvis man har dem inde, og kan give dem tilstrækkeligt med lys, er det ikke korrekt?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Hansen, 18. oktober 2012 kl. 6.03

?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. oktober 2012 kl. 7.31

Hej Allan -

det er ikke fordi jeg ikke vil svare, men det er jo allerede til at finde her på havenyt - der ligger masser af gode artikler og tråde om dyrkning af citron her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=citron

Mvh
Anja

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Litta Lippert, 21. november 2012 kl. 22.53

Kan jeg bruge bladene fra citrustræet til madlavning ???

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. november 2012 kl. 19.05

Kære Litta, ja de nye fine blade giver en skøn smag. Dog plejer jeg da ej selv at spise bladene. De kasseres inden spisningen.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Fyrst, 30. juni 2013 kl. 11.10

Jeg har lige købt et citrontræ med 7 citroner på , det skyder helt vildt i toppen. Hvordan beskærer men så det ikke bliver for højt, der er også en del blomster. er der regler for hvordan man beskærer sådanne træer.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2013 kl. 12.28

Mon ikke du kan finde noget info om det her? www.havenyt.dk/soeg/?q=citron

Nyt svar til emnet »Citrustræ beskæring.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrustræ beskæring.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider