Forum

Hvordan har min jord det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 16. maj 2004 kl. 10.17

Hejsa!

Her på min nordfynske jord,trives alt med hast i denne tid.Jeg har 5000m2,at glæde mig over,og "knokle i ".Mange steder har haven sin egen vilje med skove af skvalderkål,andre steder er det kæmpe brændnælder.Her på denne hjemmeside,har jeg læst mange gode råd om evt bekæmpelse af begge dele,-men jeg ville nu hellere leve godt med begge dele.

Mit spørgsmål er dette? Er det muligt,at se hvilket indhold jorden har,når jeg kan spotte,hvilke planter,der ganske af sig selv,vælger netop dette sted at gro?

For hvis jeg vidste jordens indhold,så kunne jeg sætte nogle planter,der netop kunne trives et sådant sted,.-og holde skvalderkålen og brændenælderne lidt nede lidt nede.(Hvis de efter mine haveplaner havde placeret sig et forkert sted).F.eks. gror der "præstelus" helt begrænsede steder,hvor det andre steder er mælkebøtter, der har overtaget.

Så iøvrigt tak til panelet, fordi I har startet denne hjemmeside,og som I nok har erfaret,-så er vi rigtig mange glade,interesserede og videbegærlige haveejere.!

Sidste år fik jeg nogle råd fra Clara Andersen,Rie Dixen og Henrik Ahlmann,-hvordan jeg kunne finde nogle ligeværdige legekammerater til al min skvalderkål,-det var henholdsvis Blå Bjergknopurt,Citronmelisse,Hosta og vintergrønt.De to første tager sig fint ud i forhaven imod syd, vintergrønt og Hosta er begyndt at dække jorden,under mine store Birketræer.

Jeg fik også et råd fra Gitte Hauge,om at sætte høstanemoner,-men i mit område med Ahorn og Kastanietræer,-gror der ikke Skvalderkål.

Jeg håber,der kan blive lidt ro på hjemmefronten,-indtil da,må jeg ned på knæ og plukke skvalderkål.!

Men hvis jeg kunne "læse" jordens indhold af forskellige gode ting og sager,-ved hjælp af det "grønne",der frivilligt kommer op,-så kunne jeg måske finde ud af,hvilke planter,der ville have rigtigt godt af,at stå netop her.(selvfølgelig også med hensyntagen til lys/skygge.)
Jeg har en bog af ældre dato,der hedder"Companion Plants,and how to use them".Helen Philbrick.Er der mon nogle,der ved,om denne bog,eller noget lignende,er skrevet på dansk.?

Så vidt jeg har stavet mig igennem bogen,er det en forklaring på,hvorfor f.eks. tagetes og gullerødder har rigtigt godt af hinandens selskab?.

Venligst Grete Zebitz.

Nyt svar til emnet »Hvordan har min jord det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan har min jord det?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider