Forum

Mandarin/italien 90 cm m store orange

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 12.30

hej alle..
jeg er den stolte og glade ejer af nyindkøbt citrustræ nærmere et ;mandarin fra italien (importeret fra middelhavs "friland"
det har pt enorme orange frugter på ,ja så store og tunge at grenene snart må knække.. det både skønt og yndefuldt at se på .. og dybt facinnerende for mig næsten hele toppen er med nye skud og lysere blade ..de 90 cm tror jeg er ca grændsen for ,så der udviklet et naturligt "værn mod sydomme og ændringer i omgivelser mv ,dermed ikke ment at de så kan tåle frost og overvandning osv
det er ca 16 mrd gammelt og det viftigt NU at vælge beskærings strategi..feks fra stammen ville dette træ gerne ud i 3 grene ,men jeg har "tvunget det til 2..(prøver på det )
mvh RENE

mvh RENE

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 12.34

syndtes lige et billede mere er ok ...
mvh RENE

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 12.48

hej
her er mine navel -appelsiner (kerner ca fra 3 okt -2012
og 25 sten fordelt i 2 potter blev pludseligt til 5 spire og 9 spire i hver sin potte med almenelig muldjord..
kort efter blev det flyttedag og hver spire fik sin potte og de vokser godt nu i citrusjord og vækstlys i div typer
de gødes i underdosering m/citrusgødning /jern mv

og igen :!!! det ikke bare calamondin fra købmanden (intet dårligt om disse)
min udfordring består bare i noget lidt andet også
jeg har skam 3 flotte calamondin m frugt på ...mvh RENE

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 13.16

hej her en af mine calamondin er ,som står i citrusjord og får vækstlys daglig
og kun kogt vand ,en anden lille ting :
jeg har til de fleste af mine planter købt folieforme til ovn ,dem stiller jeg planter ne i for at udnytte lyset måske 20-30 % mere
lyset som rammer fra oven går lige op i planten igen ,enda på undersiden af bladene (er det nu godt ?)
det jeg ikke færdig med at undersøge ,,i naturen sker det jo sjældent ...så ved nogen noget mere om lige dette forhold vil jeg meget gerne høre

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 13.53

hej igen..
her en lille ting som igen kan undre og begejstre ,dette er en mandarin fra min italienske plante "mandarin" godt nok en af de mindre som faldt af på køreturen hjem til mig..
men det får mig til at tænke på..hmmm der må være en morfar som er blodappelsin et sted eller sådanne noget ..
sødmen var godt nok ikke fraværrende men kunne godt smage
det syrlige pust ,men men men,,den var jo heller ikke færdigudviklet...dem som hænger på træet pt er dobbeltstørelse ..
mvh RENE

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. november 2012 kl. 14.03

Hej René

Jeg synes faktisk, at de ligner røde grapefrugter mere, end de ligner mandariner - også pga. størrelsen.

Kan der være sket en ombytning undervejs?

Mvh
Anja

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 14.11

kære Anja..
du har fuldstændig ret..
jeg delte den faldne frugt over ved et tilfælde og syndtes det er meget bemærkelsesværdigt det jeg ser ..
lige pt er der for mange faktorer som laver støj ,,smagen er næsten for sød til grape, og den mangler halv gange størrelse ,
og butikken som tager prisen for varene har unik kompetance
og får deres citruser fra 2 firmaer 1 i spanien og 1 i italien hvor de står på friland i gode omgivelser ...
jeg får lyst til at se lidt nærmere på bladene og vende tilbage,
tak for din opmærksomhed
mvh RENE

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 14.20

hej igen
tænkte lige på ...
ha skal jeg mon begynde at passe den som en rød grape eller
.... hvis jeg nu skal gå i detaljer med pasningen ,men som du er inde på så kan en forbytning jo nok være årsagen,og jeg er faktisk slet ikke ked af det ,om det grape jeg syndtes alle citrusvækster er fantasktiske planter ..mvh RENE

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. november 2012 kl. 23.27

Er der forskel på pasningen?

Jeg ved meget lidt om citrusplanter - har kun en citron og en lime, som bor ude hele sommeren og er på plantehotel om vinteren :)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 25. november 2012 kl. 11.48

Hvor er det dejlige billeder og få helt lyst til at tage syd på!

Hvis du en dag laver stiklinger og den slags - så giv mig en mail eller 2 :) Så jeg frisk på at prøve :)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 25. november 2012 kl. 14.53

Hej philips & Anja
Anja .. jeg tror ikke der store variationer i pasning med grape eller appelsin..
det var lidt forkert udlægning jeg fik lavet ,for jeg har inet kendskab til om der skulle være noget at tage højde for ..
vil ikke tro det ,men vil undersøge det da sådanne forhold absolut hører med til at give denne passion en herlig oplevelse ,at opsøge viden og prøve sig frem især også og ikke mindst iagtage syndtes du ikk !!

philip jeg har så mange unikke skønne billeder fra sydspanien har nok 800-1000 fotos af eksotiske planter palmer /daddel m modne /umodne frugter, granatæbler,appelsiner ,figner,oliven,bananner osv..
det alså noget andet at stå i miljøet hvor duft,lyde,lys ja alt er med,
jeg tog sidste juli 3 stiklinger med af daddel med som er fra stranden ved almunecar ,og en plante på små 8-10 cm har et rodnet på ca små 2 meter en blev til det den er i dag,
det lidt svært ,at tage dem fra deres første bopæl.
stiklingerne er taget op tæt på stedet på fotoet
skal der ned 13 maj og nogle mrd er,,så lidt skal jeg nok have med
mvh RENE

Nyt svar til emnet »Mandarin/italien 90 cm m store orange«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mandarin/italien 90 cm m store orange

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider