Forum

Igen igen :)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 30. januar 2013 kl. 21.26

Hej med jer, et spørgsmål igen igen omkring grolys. Jeg har snart læst uafbrudt i to dage om led osv hehe. Man kan selvfølgelig bare betale sig fra det. Men til de få planter jeg har syntes jeg det er temmelig dyrt :) jeg var i bauhaus tidligere i dag og faldt over en pære i blå. Denne: www.paulmann.com/paulmann/app/displayApp/(xcm=xcm_pep&cpgsize=9&layout=7.0-0_8_9_8_8_8_77_14_4_17_8_8_1&uiarea=7&carea=0000000014&cpgnum=4&citem=00000000140000000189)/.do?rf=y , Er dette helt håbløst til 10 tomatplanter ? Mvh Mathias

1 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 30. januar 2013 kl. 22.29

Nu er mit tyske ikke godt , men hvis det er en 75 W glødelampe som er en daglyslampe (blå) så er den uduelig til plantebelysning.
Jeg har selv lige købt 4 stk 23W sparepærer i lidl til 22kr stykket, 1550 lumem, og monteret dem i 4 lamper som hænger 5cm over mine planter og det virker fint , planterne gror fint, det hele er styret af TS ur , det skal selvfølgelig placeres i et syd vindue da solens lys er mange gange stækere end selv de bedste lamper.

P.A.

2 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 30. januar 2013 kl. 22.41

Ja okay det er bare i orden, faldt over den fordi der stod vækst/plante pære. Den havde 4500 i lumen mener jeg. Har farven ikke noget at sige da ? Mvh Mathias

3 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 30. januar 2013 kl. 22.54

4 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. januar 2013 kl. 22.55

Hej

Jo, farven har noget at sige:
Se:
www.bioteknologibogen.dk/includes/uploaded_files/t1.pdf

Hvis du finder det spændende, så prøv:

da.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese

som er noget mere detaljeret, men spændende :)

Hvis en pærer, som den du linker til, tages i brug, vil du have betalt en rigtig LED i løbet af to år. En LED bruger kun en trediedel strøm.

5 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 30. januar 2013 kl. 23.05

Okay Tom :) tak jamen så er det vel en 600 kr pære der skal til ? Syntes bar det er enormt dyrt for " så lidt" :D

6 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. januar 2013 kl. 23.11

Det er heller ikke billigt - men du vil helt sikkert blive glad for den :) Og hvis du fortryder, er de ikke svære at sælge igen...

7 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 30. januar 2013 kl. 23.32

Ja okay :) tak for det :) Det undre mig nu stadig hvorfor de sælger det som plante/vækst ...hmm :) troede li jeg havde fundet en billig løsning :) man kan jo ikk vinde hver gang :)

8 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. januar 2013 kl. 6.35

@Mathias

Den sidste du henviser til er beregnet til planter.
Kvaliteten og lysstyrken ved jeg ikke noget om, men du kan jo prøve :)

9 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2013 kl. 7.05

Jeg har kun erfaring med at bruge LED, så jeg vil da ikke afvise, at der findes andet, der kan bruges. Dog langt fra med det samme lave energiforbrug som LED.

Men i alt det, som jeg har set, der kaldes plantelys, er der bølgelængder i lyset, som planterne ikke kan bruge til noget, så en del af energien bliver slet ikke brugt på planterne...

Det vil sige, at der skal flere lamper til for at give den samme effekt, og da lavenergilamper og lysstofrør taber deres lysproduktion relativt hurtigt - de bør faktisk udskiftes hvert år - bliver de hurtigt en dyrere løsning.

Med LED i de rigtige bølgelængder bruges det hele på planterne, og de holder længe - jeg har læst, at de stadig har 80-85 % af deres fulde kraft efter 10 år.

I øvrigt - man kan ikke bruge lumen til noget i forhold til plantelys. Lumen er det lys, som det menneskelige øje opfatter - det giver ikke planterne noget. Det vigtige her er, at lyset har de rigtige bølgelængder, og jeg kan aldrig huske tallene præcist, men det er let at google :)

F.eks. en 18W LED kan dække ca. 1 x 1 m med effektivt lys - det får du vist ikke meget bedre :)

Jeg har lige købt en 18W LED-skinne, som ikke er landet hos mig endnu - den er jeg spændt på at prøve, for den er jo superpraktisk, hvis man f.eks. vil dyrke i en reol.

10 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 31. januar 2013 kl. 10.22

Tak for de fine svar, rart at der er folk med forstand på lys hehe :) den led skinne du køber Anja er det med farvede lys? Og den 18w pære du taler om, er det en bestemt pære eller en almindelig hvid som der er beskrevet længere oppe i tråden ? MVH MATHIAS

11 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 31. januar 2013 kl. 10.33

Der er mange pro/contra angående diverse plante belysning , led lys er meget dyre i indkøb relative billige i drift , noget af energien bliver brugt til at sikre at led lamperne får den rigtige spænding(driveren), en 18W lampe bruger typisk 3-4 w til dette , så det er kun 14-15 W til lys , mange ledlamper skal også afkøles mekanisk og det koster også strøm, led lamper har en meget lang leve tid (17år) men at bruge det som et godt argument er langt ude, da udviklingen går så hurtigt at meget hurtigt er håbløst forældet (2-3 år)
Ledlamper er absolut fremtiden , hvis man ikke finder lyskilder der er bedre.
Lysrør er nok helt ude , lyset er for spredt og et 36 W lysrør bruger ca 45-48W så det er en dårlig forretning.
På husmands niveu er en kraftig sparelampe(23W) en mulighed kombineret med sollys , de er billige i indkøb , har en høj lumen , afgiver ikke meget varme så planterne kan komme tæt på , de holder måske kun en sæson , men alt i alt den billige løsning.

P.A.

12 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2013 kl. 18.15

Hej Mathias

Det er sådan en fyr, jeg har bestilt:

www.prolys.dk/led/689/plantevaekst-led-skinne-18x1watt-440nm-660nm-med-driver-detail

Og den på 18 W er en rød/blå lampe, som er beregnet til planter -

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57&zenid=99c3fc33041b14d5a8805203018f4572

Ingen af disse bruger strøm til afkøling - de er designet, så de kan komme af med varmen, hvilket også gør, at de holder længere.

Det er da rigtigt, at der hele tiden dukker nyt op - men hvis man har en god lampe, bliver den jo ikke dårligere af, at der dukker en nyere model op :)

13 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 31. januar 2013 kl. 22.17

Uhu, den er meget prof ud :) også meget stort ud, det skal li siges at mit er på meget småt hobby plan:) (10 planter) 18w led er da også ret kraftigt ikk? Jeg har luret på disse to

kridtvejs.dk/vaekstlys-paere-7w-168-led-paerer-p-1538.html

kridtvejs.dk/vaekstlys-paere-3w-60-led-paerer-p-2558.html

Men bliver de alt for svage selvom det ikke skal bredes ud over større område ?

14 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 31. januar 2013 kl. 22.26

15 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. februar 2013 kl. 7.08

Jeg ville aldrig købe dem med de mange små dioder, men umiddelbart ser den fra Kerychip ok ud, synes jeg :) Jeg har ingen erfaring med deres produkter, men til 300 kr. kan det vel ikke gå helt galt, vil jeg tro!

Jeg tror dog ikke på, at den kan dække 1 m2 effektivt - nok nærmere 70 x 70 cm i 40-50 cm højde med de 120 graders spredning af lyset.

Men jeg ville godt turde prøve den - er det ikke nok med en, må du jo ønske dig flere i fødselsdagsgave :) Men mon ikke 10 tomatplanter kan være under den, til de skal ud?

16 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 2. februar 2013 kl. 14.03

Ja det er også den jeg mest er til. Men denne her til kun 45 kr mere virker mere kraftig syntes jeg :) www.trenden.dk/pi/E27_LED_gro_pære_highpower_grolys_2130_116.aspx

17 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2013 kl. 17.04

Du skal ikke købe den slags lampe - de holder ikke og støjer temmelig meget pga. den indbyggede blæser.

Jeg har selv haft dem og kender flere, der har brugt dem, og de går ret hurtigt i stykker - dårlig investering :)

Prolys har også en lidt mindre udgave, som måske var en mulighed:

www.prolys.dk/led/688/plantevaekst-led-skinne-11x1watt-440nm-660nm-med-driver-detail

18 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 3. februar 2013 kl. 11.35

Ja det var måske det bedste med sådan en. Har du modtaget den endnu? Er det mon ringere dioder, kan se de andre er cree og den anden er Taiwan :)

19 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2013 kl. 16.59

Min er dukket op i forgårs og hænger nu over nogle af de mellemstore chiliplanter - den passer lige til 10 planter i 2 l potter.

Man kan ikke bedømme med det blotte øje, om der er en forskel på lyset i de to slags dioder, men umiddelbart ser det fint ud, synes jeg :)

Man kan ikke se lamperne på billedet herunder, men skinnen lyser på de bagerste planter, og jeg har to 12 W-lamper hængende forrest - 1 rent blå til de mindste og en blandet rød/blå til de lidt større planter.

20 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 3. februar 2013 kl. 18.23

Det ser meget fint ud:) tror sku jeg springer på sådan en 11 watts skinne :) har du erfaring med billiggro's produkter ? Og starter du med mindre krukker når frøet skal ligges? M.v.h Mathias

21 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2013 kl. 21.49

Jeg har en enkelt lampe fra Billiggro, men synes ikke, at den er helt lige så god som de andre, jeg har - de bedste er helt klart dem fra Prolys, som de desværre ikke laver mere...

Og ja - jeg starter i helt små 5x5 cm potter og lægger 2-4 frø i hver. De små planter bliver delt, når de har fået de første rigtige blade og så ryger de i hver sin 7 cm potte - det er de firkantede på billedet.

22 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 13. februar 2013 kl. 12.11

Hej igen. Tomat frøene er kommet i Potter nu og står i vindueskarmen. Når jeg skal stille dem et " køligere sted" kan jeg læse mig frem til alt fra 14-17 og 18- 21 grader.
Hvad er jeres erfarring?
Jeg har en kælder der på det varmeste sted er 13 grader,ved -1 grad udendørs.
Den anden mulighed er et rum uden noget sollys overhovedet, men 15-16 grader konstant. Er sollyset helt ligegyldigt når man benytter sig af led som denne www.prolys.dk/led/688/plantevaekst-led-skinne-11x1watt-440nm-660nm-med-driver-detail

Mvh Mathias Hansen

23 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 13.14

Hej Mathias

Det optimale er lige over 20 om dagen og 16-18 om natten - men helt så præcist behøver det ikke være, bare der i nærheden.

Jeg ville ikke sætte dem ved konstant 15-16 grader, da det kan gå ud over væksten, og det er jo mindre fedt. Lysmæssigt kan det godt fungere, men et par grader mere vil være meget bedre.

Med mindre der er en radiator lige under vindueskarmen, vil de stå helt fint der - også med LED-lyset :)

24 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 13. februar 2013 kl. 14.01

Nuvel.. Mathias , det er alt for tidligt at så tomatplanter , jeg sår selv omkring 20 marts , så er planterne klar til udplantning ca 1 maj ........ det beste du kan gøre nu da skaden er sket hold de små planter koldt og lyst , der skal være et sammenhæng mellem lys og temperatur , hvis du skal ungå ranglede planter............

P.A.

25 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 16.25

Det er ikke rigtigt, P. Autumnus. Hvis man har lyset til det, er det et helt fint tidspunkt at så nu - har selv sået for 14 dage siden og sår altid i løbet af de første par uger af februar.

Og mathias har jo købt lyset - så intet problem der, planterne skal nok blive fine :)

Med LED vil det fungere fint ved almindelig stuetemperatur - også hvis de ikke står i et vindue. Ingen af mine omkring 150 småplanter får sollys - de får udelukkende LED, og de trives glimrende.

26 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 13. februar 2013 kl. 17.04

Okay ja for har da læst mange stedet at folk er begyndt for længe siden :) men tak for svaret. Anja jeg har ikke bestilt den endnu men det blir den en af dagene men nu kan jeg se den fanme er blevet udsolgt og det er jeg nu i sagens natur ret træt af :( er du stadig glad for den store af dine skinner?

27 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 18.27

ja - den ser ud til at virke rigtig fint, jeg er helt sikkert tilfreds!

Øv, hvor irriterende . der er vildt gang i LED-indkøbene alle vegne for tiden, ser det ud til :)

28 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 13. februar 2013 kl. 20.05

Ja det er faktisk ret så træls. Hmm håber der rimelig flow i deres indkøb ellers må jeg jo finde noget andet :)

29 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 21.45

Den er jo noget dyrere og er ikke samme model, men kan fås fragtfrit, hvis man bestiller inden midnat i dag:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=2653

Man skal bare krydse af ved afhentning - så bliver der ikke beregnet fragt, men som sagt kun et par timer endnu...

Men de har stadig den større model hos Prolys, kan jeg se - måske kan du bruge den i stedet?

30 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 13. februar 2013 kl. 21.57

Ja den model du har købt ikk? Kan godt se det er en lækker lampe. Men stadig lidt dyrt syntes jeg :) ved godt jeg omtalte billiggro længere oppe i tråden, men spil denne her billiggro.dk/brugt-demo/305-12-watt-60-plantelys.html der må da være rimelig knald på :) især hvis man køber to :) håber de får den skinne hurtig hjem fra prolys :) tak for det DBH Mathias

31 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 22.15

Ja, der er sikkert masser af knald på - men den spreder kun lyset med 60 grader, så den kan kun dække et ret lille område...

32 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 13. februar 2013 kl. 22.29

Nådada ........ Der er bare ikke vundet noget ved at så så tidligt .... man får nogle planter der bliver noget ranglet , modsat planter sået meget senere(når lyset er vendt tilbage) som bliver kraftige og tætte.
Selv det bedste kunstlys i et sydvindue giver mindre end 10% af det optimale sollys.
Men det er en god måde at få erfaring på er at prøve sig frem og lære af sine fejl.....

P.A.

33 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. februar 2013 kl. 6.29

@P. Autumnus

Rigtigt - det skulle du også prøve :)

De moderne lamper er bare gode - dyre, men gode.
Ingen ranglede planter her.

Det er således måske kun 10% (nok endnu mindre) af sollyset, men nær 100% af det optimale.

34 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 14. februar 2013 kl. 9.13

Var i kontakt med prolys, om hvornår de forventede at få skinnen hjem. De havde åbenbart 2 på lager så nu er de bestilt :) Yes! DBH Mathias

35 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 14. februar 2013 kl. 10.15

Prøv lige at være realitiske , det har nærmest nået et fanatisk religiøst niveu , et par røde og blå ledlamper på 15-20W erstatter moder sol , OK.... ledlamper har en god virkningsgrad , men det kan kun blive at betragte som tilskudslys i et godt sydvindue .......det nærmeste man kommer moder sol er de såkaldte Cannabislamper, 1000w halogenlamper , men de bruger 2.2kr i timen så det bliver nogle dyre tomater....

P.A.

36 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 14. februar 2013 kl. 13.47

Nårh fik så et opkald fra prolys om de havde fejlinfomeret mig :/ men endte med at købe denne ProPlant 3 www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-E27-197/Plante-LED-paere--12764
fik følgende oplysninger på email :
12 w
7 cree xpe
450 Nm blå
630 nm rød
120 grader spredning
Til 440 kr og fri fragt

37 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. februar 2013 kl. 17.03

@P. Autumnus

Prøv selv i praksis, så kan vi have en dialog beseret på gensidig erfaring :) Jeg kører på min første LED-pærer, som jeg fik i julegave og jeg er ret imponeret. Nogle overvintrende chiliplanter skyder lystigt og resultatet virker langt mere overbevisende end de akvarielamper m.m., som jeg brugt før hen. Jeg har fuld tillid til de brugere som på havenyt beretter om deres erfaringer - hvorfor skulle de fejlinformere?

Planterne (ingen planter overhovedet så vidt jeg kan huske fra biologitimen) udnytter jo langt fra al lyset. LED-lamper designet til planter udsender jo forholdsvist lang mere lys i de bølgelængder, som planterne kan udnytte til fotosyntese.

38 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2013 kl. 18.35

Ja - det er ikke meget nyt, du tilfører debatten - andet end at gentage dine påstande, som tydeligt viser, at du ikke har nogen erfaring med LED-lys til planter :)

Billedet herunder forestiller tre af mine chiliplanter, der er sået d. 1. oktober sidste år - de står langt fra nærmeste vindue og har aldrig fået andet end LED. Lige nu står de 10 planter af den størrelse + 10 mindre og deler 18W, og som du kan se, går det jo meget godt...

Ikke det allerbedste billede, men til gengæld er det taget for 5 minutter siden!

39 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 14. februar 2013 kl. 19.37

Jeg er af den fulde overbevisning at led selvfølgelig ikke kan erstatte solen selv, og det er vel heller ikke meningen, men at få nogle stærke og robuste planter der netop er klar til den rigtige sol kommer, og gør arbejdet færdigt. Og der er efterhånden mange med nogle udemærkede resultater og erfaringer ligesom billedet herover. Jeg har selvfølgelig ingen praktisk erfaring med det. Men tror da det vil lykkedes mig. Syntes netop at det med de robuste planter kommer til sin ret, når man som i mit tilfælde skal have de fleste tomater på friland og klare den danske sommer :)

Kan ikke få mit link til at virke prøver li igen www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-E27-197/Plante-LED-paere--12764

DBH Mathias

40 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2013 kl. 20.21

Den ser fin ud :) Er den med rent blå eller er den rød/blå?

Et lille tip - man kan tage linsen helt af ved at vippe en lille kniv meget forsigtigt ind under den grå ring fra midten, og så har man en supergod spredning af lyset :)

Men i første omgang behøver du det ikke - det er først, når planterne virkelig begynder at fylde noget!

Og jeg er helt enig - mine LED skal først og fremmest hjælpe mig med at starte nogle fine planter tidligt til drivhuset, og det har betydet, at min høst er blevet fremskyndet med et sted mellem 1 og 2 måneder - ikke så ringe endda...

41 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 14. februar 2013 kl. 20.32

Ved det er en blanding af rød og blå :) men må indrømme at jeg ved faktisk ikke hvad forholdet er ? Det bedste er vel 2 blå og 5 røde f.eks?! Okay så altså der bliver større spredning end de 120 grader ?

42 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 14. februar 2013 kl. 21.46

hvis temperaturen er fint nok kan det så slet ikke lade sig gøre med almindelig dagslys her i februar.

43 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2013 kl. 21.55

Det er ikke umuligt nu, hvis man har en lys vindueskarm :) De bliver ikke lige så flotte og tætte som under LED, men det kan lade sig gøre. Man skal bare passe på, at de ikke får det for varmt, for så vil de blive ranglede, så der skal helst ikke være en radiator under vindueskarmen.

@ Mathias - jeg synes ikke, at fordelingen lader til at betyde det helt store, så både 1/6 og 2/5 er helt fint. Og ja - det er for at sprede lyset lidt mere, når planterne er vokset godt til.

44 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 14. februar 2013 kl. 22.18

Okay det jorden. Havde slet ikk skænket det en tanke Da jeg skrev til dem om specifikationer. Skal jeg bare sætte dem under lyset selv om de ikke er kommet op endnu? Og væk fra deres plads i vinduet lige nu ?
DBH Mathias

45 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2013 kl. 23.19

De har ikke brug for lyset, før de er fremme - men gerne god varme, omkring 25 grader, hvis du kan fikse det .)

46 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 15. februar 2013 kl. 0.01

Hehe ja det er jo straks det. Vores utætte byhus er så utæt så vi holder normalt 20-22 grader :) ellers måske gulvvarmen i badeværelset :)

47 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. februar 2013 kl. 7.33

Gulvarme er en rigtig god måde at spire planter på - en kæmpestor spirekasse :) De skal bare flyttes derfra, så snart spiren er der - de bliver meget hurtigt lange...

48 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 15. februar 2013 kl. 9.28

der er 27 grader 10 cm over gulvet :) så det er vældigt. Glæder mig til de kigger op.

DBH Mathias

49 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 15. februar 2013 kl. 21.13

Hej igen har modtaget min proplant 3.
Og her må der lyde lyde et hurra til greenline.dk.
Fra jeg bestilte til posten var med det gik der 22 timer, desuden var der fri fragt samt 3 poser vingummi ! Det er altså iorden :)

DBH Mathias

50 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. februar 2013 kl. 22.11

Det må man sige :)

51 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 16. februar 2013 kl. 22.12

De 4 første har kigget frem idag :) (3 dage efter såning) skal de små spinkle spire så bare væk fra varmen nu og under led lyset? :) de voksede 1 cm på 8 timer :)

52 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2013 kl. 10.52

Ja, lys, lys, lys ;-)

Nyt svar til emnet »Igen igen :)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Igen igen :)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider