Forum

Billig plantelys i byggemarked?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. G, 26. februar 2013 kl. 18.31

Hej :)

Jeg har brug for noget plante lys, da jeg har lavet et terrarium med mos og lidt forskellige planter. Problemet er dog, at jeg i min lille lejlighed ikke rigtig har nok plads til at den kan staa i vinduet.
Saa jeg har brug for noget lys. Noget der kan sættes i en stikkontakt, som en helt almindelig lampe.

Jeg har googlet lidt rundt, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal bruge, og hvad der er den billigste løsning. Jeg har faaet at vide at lysstofrør er det bedste, men den slags lamper er som regel lidt for dyre til min økonomi. Jeg har kigget lidt i Jem & Fix i tilfælde af at man maaske kan bruge en af de mange type arbejdslamper de har, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue om de lyser med de rigtige farver.

Er det overhovedet muligt at købe en billig arbejdslampe eller ligene i et byggemarked, og bruge det som plantelys? Hvilke ting skal man kigge efter, hvis man skal have fat i det rigtige?
Jeg ved kun at de har brug for rød og blaat lys, men hvorvidt den enkelte lampe giver det, ved jeg ikke..

Jeg takker for enhver form for hjælp :) Mit budget ligger paa 100-150 kroner, maaske lidt mere, men intet over 200.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. februar 2013 kl. 20.48

Et grolux-rør, som mange anvender i akvarier kan fås for de penge.
Et besøg på genbrugsstationen eller i en nedbrydningsvirksomhed kan resultere i et gratis/ meget billigt armatur.

Glem alm. arbejdslamper.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 27. februar 2013 kl. 8.32

Hos Jakob ved www.billiggro.dk er der masser af lys til terrarium, bla til planter i akvarium med fisk, og krybdyr, prøv at se der.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. G, 27. februar 2013 kl. 18.28

Jeg har kigget lidt paa siden, men saa vidt jeg kan se, saa er det mest pærer, og ikke lamper i sig selv. Jeg tror ikke jeg har nogen lamper der passer til den slags lamper, og hvis jeg skal ud og købe det ekstra ved siden af, saa tro jeg alligevel det ender med at løbe op.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kevin Chen, 4. september 2013 kl. 11.55

Slettet af administrator 4. september 2013 kl. 12.53.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. september 2013 kl. 19.59

Prøv at søg på Led grolys. De virker til planter.
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2013 kl. 21.02

Charlie - send mig en besked ved at klikke på mit navn, så har jeg lige et tip til dig :)

Mvh
Anja

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. september 2013 kl. 22.21

Charlie du kan f.eks. Kigge på plantelamper fra af. Megaman de har en type W1215P som koster omkring 80kr. Jeg er sikker på at den er velegnet til dit formål. Og så kan du måske finde en brugt skrivebordslampe til den.
Men du kan jo også prøve Anjas tips som åbenbart er så eksklusive, at andre ikke må se det ?
Hvis du ikke kan finde Megaman-lampen herhjemme, så kan den købes hos www.conrad.de

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. G, 6. september 2013 kl. 2.42

Mange tak for jeres svar, men det er et halvt år siden jeg manglede lamperne, og projektet er blevet droppet :)
Men måske er det noget jeg kan bruge i fremtiden, hvis jeg vælger at lave noget ligene igen.

Men lige nu er det ikke aktuelt længere.

Nyt svar til emnet »Billig plantelys i byggemarked?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Billig plantelys i byggemarked?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider