Forum

Frø, jord og gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 22. maj 2004 kl. 15.07

Jeg er fuldstændig ny på køkkenhave fronten:)
Jeg ahr sået nogel chilifrø i ganske almindelig havejord. de er vokset ganske fint. jeg plantede så den ene om til en større potte med blomsterjord. Det dræbte planten på 30min. bladene begyndte bare at hænge og blegne.

Hvorfor? for mange næringstoffer i jorden? Planten var ca. 10–15cm høj, og havde en 6–8 af de rigtige blade

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. maj 2004 kl. 0.22

Hvis den døde på en halv time, har det næppe noget med næringsstoffer at. Desuden tåler chili meget næringsrig jord.

Det har nok noget med selve omplantningen at gøre. Blev rødderne beskadiget? Trykkede du jorden godt til? Tog omplantningen lang tid, så rødderne begyndte at tørre ud? Huskede du at vande grundigt? Undgik du at stille den i skarpt solskin lige efter omplantningen?

Men er du nu sikker på at den er død? Det er helt normalt at planter ser slukørede ud ved omplantning. Det skyldes at man ofte ikke kan undgå at beskadige rodnettet, så planten får svært ved at optage vand i samme omfang som før. Det er også derfor at man bør undgå solskin og høj varme lige bagefter. Jeg har selv flere gange troet at de ville dø, men så har de stået flot dagen efter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 24. maj 2004 kl. 12.30

Jeg nåede at redde den. jeg plantede den hurtigt om i normal jord igen, og så fik den det hurtigt bedre.

Jeg vidste godt nok ikke det med solen lige efter, så det kan have været en faktor. den røg lige op i vinduet igen nemlig. Omplantningen tog ikke så lang tid, så rødderne nurde ikke have tørret ud.

Et helt andet spørgsmål. Hvornår skal man plante om til større potter?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. maj 2004 kl. 18.03

Sådan helt generelt når du kan se rødderne nede ved pottens bund. Så er det ved at være tid.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 30. maj 2004 kl. 13.54

Jeg har lige et andet spørgsmål. Den ene af mine chiliplanter er nu begyndt at opføre sig lidt trist. Nogle af bladene er begyndta t folde sig ind under sig selv i kanterne. Det er som om det har mistet lidt af spændstigheden. Hvad kan dette skyldes? De fik som sagt skiftet jord for en uges tid siden.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 1. juni 2004 kl. 0.44

Ingen svar? den kradser sgu snart af :|

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juni 2004 kl. 7.50

Ja, jeg har været på ferie og har derfor ikke kunnet svare! Men jeg har nu heller ikke så mange forslag mere. Måske andre med mere chili-erfaring kan bidrage?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 31. juli 2005 kl. 21.10

Nå Lars – så du SKIFTEDE jord og alle de tynde vandsugende rør forsvandt så med jorden og planterne døde næsten af tørst – i solen. Du plantede dem alstå ikke ud. Du flyttede dem over i en større potter. Vend potten på hovedet, bank den let på et eller andet og hold den anden hånd under potten og lad planten stikke nedad mellem to fingre. Vand måske potten lidt først så jorden holdes smuldre. Sørg for at du planter den så vidt muligt ned i større potte så intakt som muligt. Kan du det kan den også tåle sol.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 31. juli 2005 kl. 21.13

Nå Lars – så du SKIFTEDE jord og alle de tynde vandsugende rør forsvandt så med jorden og planterne døde næsten af tørst – i solen. Du plantede dem alstå ikke ud. Du flyttede dem over i større potter. Vend potten på hovedet, bank den let på et eller andet og hold den anden hånd under potten og lad planten stikke nedad mellem to fingre. Vand måske potten lidt først så jorden ikke smuldre. Sørg for at du planter den så vidt muligt ned i større potte så intakt som muligt. Kan du det kan den også tåle sol.

Nyt svar til emnet »Frø, jord og gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frø, jord og gødning

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider